Jump to content

Gebalanceerd of chinch?

Robbert
 Share

Recommended Posts

ach op 2 plaatsen tegelijk dezelfde vraag stellen levert soms meer op.

Zoals gebruikelijk... weinig zinnigs en veel onzin... :(

Er wordt (te) veel gespamd op dat forum, dat ben ik wel met je eens. Helaas ook in de serieuze onderwerpen.

Anderszijds zit daar ook best de nodige kennis, en bovendien is het een tamelijk hechte vriendenclub.

De steun die ik van forumleden daar mocht ontvangen in bittere tijden heeft mij (en mijn vrouw) enorm veel goed gedaan.

Maar genoeg offtopic.

Ik houd het voor huiskamertoepassingen op ongebalanceerd cinch, maar wel zorgen voor eersteklas connectoren en pluggen.

Voor huiskamer toepassingen is inderdaad cinch zonder enig probleem toe te passen, zou echter de soort verbinding willen koppelen aan de gebruikte apparatuur, ook al komt het nauwelijks voor in de huiskamer, volledig gebalanceerde apparatuur koppel je met XLR.

Veel apparatuur waarop XLR connectoren zijn te vinden is niet gebalanceerd opgebouwd, maar men past een opAmpje toe om een " gebalanceerde " verbinding mogelijk te maken, dit leidt onherroepelijk tot verlies !

Het enige merk dat - voor zo ver mij bekend - dit op een fatsoenlijke manier weet op te lossen is Jeff Rowland, waar men trafo's in zet om deze overgang mogelijk te maken.

Het blijven kunstgrepen ! uitsluitend nuttig wanneer er grote afstanden moeten worden overbrugd met interlinks.

:huh:

dat - voor zo ver mij bekend - dit op een fatsoenlijke manier weet op te lossen is Jeff Rowland, waar men trafo's in zet om deze overgang mogelijk te maken.

Het blijven kunstgrepen ! uitsluitend nuttig wanneer er grote afstanden moeten worden overbrugd met interlinks.

:huh:

Gebalanceerd komt eigenlijk uit de telecom (TMS == telefoon-met-snoer) en studiotechniek. Maar daar zijn apparaten intern vrijwel nooit gebalanceerd, alleen de draadverbinding er tussen is dat. Er is dus altijd iets van een converter nodig en ja, van oudsher zijn dat transformatoren. Dat zou ik toch geen kunstgreep willen noemen. Dat is gewoon zinnige techniek om met zo min mogelijk storing grote afstanden te overbruggen.

Overigens zitten in vrijwel alle moderne pro-audio spullen op-amps voor die conversie en de bulk van je muzieksoftware is daar dus al eens doorheen gegaan.

;)