Jump to content

Tannoy Glenair VS Tannoy TD10 en TD12

moshimosh
 Share

Recommended Posts

Ik ben op zoek naar de echte Tannoy kenner die me deze vraag kan beantwoorden.

Ik heb dus al een poosje de TD12 voorheen had ik de TD10 maar heb ze ingeruild voor de TD 12 en ik ben er best te vreden over. Nu is er zijn er dus nieuwe speakers van Tannoy uit Glenair 1 en de Glenair 10.

Bijna rond de zelfde prijs klasse. De TD12 is duurder dan de Glenair 1. maar dat zegt dus niets.

Als je de twee speakers naast elkaar zet in en je gaat kijken wie nou de beste prestaties heeft in plaatsing enz enz wie zou het winnen?

De Tannoy TD10 VS De Tannoy Glenair 10

en

DE Tannoy TD12 VS De Tannoy Glenair 1

Waar is de echte Tannoy kenner? Laat je reactie horen.

THX

moshimosh

Met die speakerhistorie mag je jezelf toch ook al aardig Tannoy-kenner noemen! :D

Ik heb enkel ervaring met de TD-12, op Mark Levinson, Class

Sorry, maar ik vat 'm niet helemaal. Wat is er mis met de TD12, waardoor je liever een 15" driver wil? Wil je keihard draaien?

Het verschil lijkt er een beetje in te zitten, dat de Glenair uit een serie komt die nog aansluit bij de klassieken, de studio monitoren uit het verleden, met een hoog rendement en een brutaal geluid, terwijl de TD12 vanuit de populaire hifi gedachte is ontworpen, d.w.z. een speaker die in directe vergelijking met anderen in de hifi-zaak zichzelf moet verkopen, met de laatste (onzin-)trends als supertweeter etc.

Ik heb helemaal geen ervaring met de Glenair. Wel ken ik de TD12, ik heb zelf ooit Definitions ?00 gehad, heb nog wat hele goedkope kleine Tannoys en heb ook een paar Little Red Monitors die ik zelf heb veranderd (eigen filterontwerp). De Definitions waren leuk, de TD12 is beter, maar mijn LRM's slaan werkelijk alles. De SRM/LRM serie is de oer-voorganger van de prestige serie en de reden dat Tannoy speakers voor thuis ging maken. De LRM had een raar wisselfilter maar de 12" driver is fenomenaal. Ik weet veel van speakers maar snap nog steeds niet hoe zo'n 12" woofer die ook de mids moet weergeven met 2" hoorn voor het hoog zo goed en gedefinieerd kan klinken.

Soms denk ik nog wel eens terug aan de Dual Concentric 3808 units, die in de M1000 Super Red Monitors waren gemonteerd, en waar ik zo'n 25 jaar geleden mee speelde, alsof 't allemaal heel normaal was...

Geweldig! Wat een plaatsing!

Wat een doortekening!

Wat een rust en wat een felheid, al naar gelang het van ze gevraagd werd!

Misschien vergis ik me, maar ik denk dat de units types 3838 (met cone studs, in M3000 Classic Monitors) en 3808 (zonder cone studs, in M1000 Super Red Monitors) de beste waren die Tannoy ooit maakte.

In de eerste helft van de jaren '80 was dat.

Misschien kun je die units nog wel tweedehands verkrijgen.

Desnoods laten reviseren bij Audiolab of zo.

De bijbehorende behuizingen kun je wel in Engeland of in de States laten, denk ik.

Transport zou meer kosten dan ze waard zijn.

Kun je beter nieuwe behuizingen maken.

Van speksteen, of zo. :rolleyes:

(P.S. Heb je deze gezien?

http://cgi.ebay.nl/2-X-15-Tannoy-Dual-Conc...1QQcmdZViewItem )

of deze:

http://cgi.ebay.nl/2-x-Tannoy-12-HPD-315-D...7QQcmdZViewItem ?

De eerste 15" zonder studs, de tweede 12" m

• 3 weeks later...
Soms denk ik nog wel eens terug aan de Dual Concentric 3808 units, die in de M1000 Super Red Monitors waren gemonteerd, en waar ik zo'n 25 jaar geleden mee speelde, alsof 't allemaal heel normaal was...

Geweldig! Wat een plaatsing!

Wat een doortekening!

Wat een rust en wat een felheid, al naar gelang het van ze gevraagd werd!

En wat een kleuring!