Jump to content

Afgeschermde LS kabel

stefk
 Share

Recommended Posts

Afscherming: nadelen zie ik niet zo (tenzij je een instabiele versterker hebt die niet tegen enkele nF aan extra capaciteit kan. Die kun je dan ook beter wegdonderen omdat die dan ook niet fatsoenlijk een speaker aan kan sturen).

Voordeel: in een sterk RF-vervuilde omgeving (zendamateurs, GSM, DECT, wifi, enz.) kunnen lange luidsprekerleidingen als antennes gaan werken en sterke RF velden oppikken, die mogelijk via de tegenkoppellus van de eindtrap op de inverterende ingang daarvan binnenkomen.

Daar worden ze dus niet door de tegenkoppeling verzwakt, zodat de eerste trap (en mogelijk de opvolgende trap ook) vast kan lopen op het RF signaal, of de DC instelling wordt verstoord.

De tegenkoppel-lus is dan helemaal verbroken en de versterker kan niets doen om het "fout" signaal te corrigeren.

Dat is een extreme situatie, minder extreem kan voorkomen dat de ruisvloer omhoog gaat en/of zelfs demodulatie van een gemoduleerde draaggolf plaatsvindt.

Ik heb dat zelf meermalen ondervonden met nabije zendamateurs (en ook met mijn eigen zendspullen toen ik nog actief was op dat gebied).

Uiteraard behoort een goed apparaat immuun te zijn voor uitwendige elektro-magnetische velden, hiervoor hebben we de bekende EMC maatregelen.

Potentieel nadeel is dat deze maatregelen op zich ook weer een kwaliteitsvermindering van het gewenste signaal kunnen veroorzaken.

Kunnen, hoeft dus niet per se.

Sommige modificateurs slopen bijvoorbeeld de EMC maatregelen uit CD spelers of versterkers en voila, in het "schone" lab speelt het apparaat dan beter.

Bij de gebruiker thuis kan dat, afhankelijk van de hoeveelheid RF troep in de omgeving, ineens heel anders uitpakken.

Conclusie: afscherming rond speakerkabel *kan* soms nuttig zijn, bij daarvoor gevoelige apparaten en in sterk RF-vervuilde omgevingen.

Thanx !!

Kom ik een luidsprekerkabel tegen die me bevalt in sound en afgeschermd is, hoef ik mij dat niet aan te trekken ...

Gr

Stef

Stef je moet maar zo denken BAAT HET NIET HET SCHAAD OOK NIET. ;)

Mss effe verduidelijken waarom mijn vraag :)

Louter objectief in 1e instantie

Sommige mensen zijn hevig voor of hevig tegen, idem dito bij verkopers ...

Daarom vroeg ik mij af of er een negatieve invloed kon zijn :)

kGa mijn oortjes volgen binnenkort

Gr

Stef

As a general rule, speaker level signals are considered high enough above the intrusion level (in voltage) of RFI/EMI signals. There can, of course, be exceptions to this rule but they would be considered special cases where good cable design and appropriate cable dressing can't achieve the desired levels of rejection. Twisted or braided conductor legs will minimize pickup from outside forces. However, almost anything the designer does to minimize RFI/EMI pickup - and most especially shielding the cable with a braid or foil - will increase the capacitance of the cable which might then make the shielded speaker cable a not so good choice in certain applications.

http://forum.stereophile.com/forum/showfla...an=0&page=0

Vergeet de toiletrollen niet :)

http://forum.stereophile.com/forum/showfla...&PHPSESSID=

(eigenlijk meet iets voor 1 april)

As a general rule, speaker level signals are considered high enough above the intrusion level (in voltage) of RFI/EMI signals. There can, of course, be exceptions to this rule but they would be considered special cases where good cable design and appropriate cable dressing can't achieve the desired levels of rejection. Twisted or braided conductor legs will minimize pickup from outside forces. However, almost anything the designer does to minimize RFI/EMI pickup - and most especially shielding the cable with a braid or foil - will increase the capacitance of the cable which might then make the shielded speaker cable a not so good choice in certain applications.

http://forum.stereophile.com/forum/showfla...an=0&page=0

Vergeet de toiletrollen niet :)

http://forum.stereophile.com/forum/showfla...&PHPSESSID=

(eigenlijk meet iets voor 1 april)

Is dat ook je ervaring? :)

Gr

Stef

Alleen bij vreselijk slecht ontworpen versterkers.

Hint: vrijwel alle buizenbakken hebben er geen problemen mee (sowieso niet met het hele EMC gedoe). ;)

Alleen bij vreselijk slecht ontworpen versterkers.

Hint: vrijwel alle buizenbakken hebben er geen problemen mee (sowieso niet met het hele EMC gedoe). ;)

Dat is denk ik niet het geval met mn Dialogue One ;)

kGa binnenkort mn hele bekabeling vervangen (beetje bij beetje) en een beetje afstemmen op elkaar

kWil uiteraard meer detail en dynamiek dan ik nu heb

Gr

Stef

Haha, heb je z'n Myspace gezien? Vooral de filmpjes zijn grappig en hij scoort 99% op de Nerdtest bij "Dumb".

http://www.myspace.com/extreme_tweaking

En even serieus. Wat dacht je van deze:

4440-0201.gif