RastaPhil Posted 20 maart 2008 Report Share Posted 20 maart 2008 Hoi Hear! Sinds een paar dagen heb ik last van geknetter in mijn speakers (ESS 1), veroorzaakt door ouwe getrouwe Luxman R 1040 receiver (slaapkamer setje ). Ik heb alles afgekoppeld en de kast er af gehaald, zekeringen even verdraaid, componenten hier en daar een tikje gegeven, gekeken of er geen gezwollen of lekkende elko's te zien waren... niks abnormaal bemerkt... hoofdtelefoon ingepleurd en geluisterd... knetteren was beduidend minder, maar na een paar keer op en af zetten terug harder. Het is een soort zoemend geknetter, het doet me denken aan een transistor radio wanneer er een niet ontstoorde bromfiets voorbij komt...en het is niet stil Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 20 maart 2008 Report Share Posted 20 maart 2008 Doorsolderen en evt. elco's controleren. Voorzichtig, eerst de hoofd-elco's ontladen via een weerstandje! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 21 maart 2008 Report Share Posted 21 maart 2008 Hoi Hear!Sinds een paar dagen heb ik last van geknetter in mijn speakers (ESS 1), veroorzaakt door ouwe getrouwe Luxman R 1040 receiver (slaapkamer setje ). Ik heb alles afgekoppeld en de kast er af gehaald, zekeringen even verdraaid, componenten hier en daar een tikje gegeven, gekeken of er geen gezwollen of lekkende elko's te zien waren... niks abnormaal bemerkt... hoofdtelefoon ingepleurd en geluisterd... knetteren was beduidend minder, maar na een paar keer op en af zetten terug harder. Het is een soort zoemend geknetter, het doet me denken aan een transistor radio wanneer er een niet ontstoorde bromfiets voorbij komt...en het is niet stil Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? RastaPhil Dan zit er ws. ergens een slechte contactovergang. Kan vies kabeltje zijn, of euro-netkabel die slecht contact maakt. Maar ook oude soldeer verbinding dus die tip van Sander lijkt me prima (doorsolderen). Groeten Paul Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 21 maart 2008 Author Report Share Posted 21 maart 2008 Doorsolderen, ok, maar der zit wel 250 gr lood in denk ik Beginnen aan de power en zo verder naar de eindtrap werken? RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 maart 2008 Report Share Posted 21 maart 2008 Te beginnen met dingen die heet worden zoals de power transistoren e.d. Dan mechanisch grote dingen en schakelaars. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 21 maart 2008 Author Report Share Posted 21 maart 2008 Voorlopig nog niet begonnen met het brandijzer, heb gemerkt dat het knetteren weg is wanneer ik de "verlengdraad" er van tussen haal. "Verlengdraad" is een stukje twee-aderig lampensnoer met twee vrouwelijke stekkers en Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 21 maart 2008 Report Share Posted 21 maart 2008 Vloeken in de kerk hear, Phil! Blij dat het opgelost is iig Link to comment Share on other sites More sharing options...
azh Posted 23 maart 2008 Report Share Posted 23 maart 2008 Hoi allemaal, Mijn Rega Mira versterker is ook aan het knetteren geslagen. Al een oud probleem, maar jaren weg geweest en nu sterk terug: Op het moment dat de muziek zacht is (de muziek zelf, niet hoe hard ik het zet) dan valt (meestal als de versterker al een tijdje aan staat) de ene of de andere speaker uit, totdat de muziek weer hard is / de bas stevig aanwezig, dan komt de muziek er " doorheen", na eerst stevig knetteren (om on topic te blijven). Weet iemand waar het aan kan liggen? Ik heb nog niet eerder met soldeerbout gewerkt: is het verstandig voor mij om alle verbindingen te gaan "doorsolderen"? Betekent dit: de bestaande soldeerpunten even laten smelten zodat ze weer "als nieuw" de verbiningen leggen? Over het ontladen van elco's met een weerstandje (KT88) hoe bedoel je dit en hoe pak ik dit aan? Nog andere gevaren als ik het ding openschroef met de stekker er uit? Dank voor jullie hulp! Groet, azh ps. De winkel waar ik de versterker gekocht had wist niet veel beter toen ik hem de vorige keer bracht met "kraak-en sluierproblemen" dan de stekkeringangen te controleren en vast te lijmen. Het probleem doet zich echter voor bij alle ingangen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 23 maart 2008 Report Share Posted 23 maart 2008 Hoi allemaal, Mijn Rega Mira versterker is ook aan het knetteren geslagen. Al een oud probleem, maar jaren weg geweest en nu sterk terug: Op het moment dat de muziek zacht is (de muziek zelf, niet hoe hard ik het zet) dan valt (meestal als de versterker al een tijdje aan staat) de ene of de andere speaker uit, totdat de muziek weer hard is / de bas stevig aanwezig, dan komt de muziek er " doorheen", na eerst stevig knetteren (om on topic te blijven). Weet iemand waar het aan kan liggen? Ik heb nog niet eerder met soldeerbout gewerkt: is het verstandig voor mij om alle verbindingen te gaan "doorsolderen"? Betekent dit: de bestaande soldeerpunten even laten smelten zodat ze weer "als nieuw" de verbiningen leggen? Over het ontladen van elco's met een weerstandje (KT88) hoe bedoel je dit en hoe pak ik dit aan? Nog andere gevaren als ik het ding openschroef met de stekker er uit? Als je nog niet eerder hebt gesoldeerd, zou ik dit werkje toch uitbesteden, eerlijk gezegd. Daar lijkt me zo'n versterker toch iets te kostbaar voor. Vermoedelijk zijn dit ook slechte contacten op de print of een vuil speakerrelais. Voor den techneut niet zo bijzonder spannend, en hoeft ook niet de hoofdprijs te kosten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
azh Posted 24 maart 2008 Report Share Posted 24 maart 2008 Hoi allemaal, Mijn Rega Mira versterker is ook aan het knetteren geslagen. Al een oud probleem, maar jaren weg geweest en nu sterk terug: Op het moment dat de muziek zacht is (de muziek zelf, niet hoe hard ik het zet) dan valt (meestal als de versterker al een tijdje aan staat) de ene of de andere speaker uit, totdat de muziek weer hard is / de bas stevig aanwezig, dan komt de muziek er " doorheen", na eerst stevig knetteren (om on topic te blijven). Weet iemand waar het aan kan liggen? Ik heb nog niet eerder met soldeerbout gewerkt: is het verstandig voor mij om alle verbindingen te gaan "doorsolderen"? Betekent dit: de bestaande soldeerpunten even laten smelten zodat ze weer "als nieuw" de verbiningen leggen? Over het ontladen van elco's met een weerstandje (KT88) hoe bedoel je dit en hoe pak ik dit aan? Nog andere gevaren als ik het ding openschroef met de stekker er uit? Als je nog niet eerder hebt gesoldeerd, zou ik dit werkje toch uitbesteden, eerlijk gezegd. Daar lijkt me zo'n versterker toch iets te kostbaar voor. Vermoedelijk zijn dit ook slechte contacten op de print of een vuil speakerrelais. Voor den techneut niet zo bijzonder spannend, en hoeft ook niet de hoofdprijs te kosten. Dank je voor je advies. Ik heb het ding opengeschroeft, en ga idd niet zelf solderen. Door een malle schroef heb ik niet op de onderkant van de printplaat kunnen kijken. Morgen toch maar even langs de winkel, kijken of ze een goeie reparateur kennen. Ik heb het ding iets langer dan 5 jaar, dus zou zonde zijn hem weg te gooien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 25 maart 2008 Report Share Posted 25 maart 2008 Op het moment dat de muziek zacht is (de muziek zelf, niet hoe hard ik het zet) dan valt (meestal als de versterker al een tijdje aan staat) de ene of de andere speaker uit, totdat de muziek weer hard is / de bas stevig aanwezig, dan komt de muziek er " doorheen", na eerst stevig knetteren (om on topic te blijven). Weet iemand waar het aan kan liggen? Beide kanalen vallen uit dus dan zou ik het zoeken bij de contacten die beide trappen gebruiken zoals massapunten of voeding als het een enkele is. Pluggen binnenin goed schoonmaken als ze er in zitten etc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
azh Posted 25 maart 2008 Report Share Posted 25 maart 2008 Dank je wel voor je advies, Paulebabbie. Ik ben toch nog een keer langs de winkel geweest (waar ze eerder niet veel meer deden dan een uitgangtulpje weer wat meer vastlijmen, waarna de klachten inderdaad even weg leken). Die hebben de importeur gebeld, waar ze hebben gevraagd hem op te sturen: het is een bekend probleem en het ligt aan een of andere interne schakelaar. Ik ben blij. Groet, azh Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts