Jump to content

Harmonix

carl
 Share

Recommended Posts

Sorry maar verkeerd geplaatst

Ik geloof er niet in, maar ik krijg binnenkort zo'n platenpuck (volgens mij dat ding rechtsonder) te leen - werelden van verschil als ik het goed begrijp.

http://www.harmonix-tuning.nl/draaitafel.htm

Wie heeft ervaring met dit materiaal?

Carl

Guest Rev. Fatman

Ik geloof er niet in, maar ik krijg binnenkort zo'n platenpuck (volgens mij dat ding rechtsonder) te leen - werelden van verschil als ik het goed begrijp.

Carl

Een puck dient toch slechts om de plaat solide op het plateau aangedrukt te houden? "Klinken" mag dat ding dan toch absoluut niet?

Een puck van vinyl lijkt mij dan ook de meest ideale oplossing. Bestaat deze al?

Carl

Een puck dient toch slechts om de plaat solide op het plateau aangedrukt te houden? "Klinken" mag dat ding dan toch absoluut niet?

Een puck van vinyl lijkt mij dan ook de meest ideale oplossing. Bestaat deze al?

een puck wordt gebruikt om de plaat recht te houden als deze niet recht is

zo dat deze goed kontackt maakt met het plato en niet daar wel en hier niet

verder is een zware puck een massa toevoeging ,die het plato wat extra massa mee geeft

dit is natuurlijk betrekkelijk

als je een plato hebt van 5 kg en een puck van 200 gr

maar bij een lichter plato van bv de iets goedkopere draaitafels werkt dit erg goed

dus is je plato niet zo zwaar dan een puck om de massa traagheid in het midden van het plato te doen toenemen

het gevolg hier van is een betere gelijk loop

gr ezo

Carl

Dat maakt echt wel verschil je zult het zelf ervaren. ;)

De idee achter Harmonix is volgens mij dat je resonanties niet moet bestrijden maar juist moet laten meewerken (ten nutte). Op zich klinkt dat niet onlogisch, de vraag is alleen of dat in de praktijk werkt.

De idee achter Harmonix is volgens mij dat je resonanties niet moet bestrijden maar juist moet laten meewerken (ten nutte). Op zich klinkt dat niet onlogisch, de vraag is alleen of dat in de praktijk werkt.

Carl je moet gewoon eens een WORKSHOP meemaken van ED DOGGEN de importeur.

Kijk even op zijn site waar deze gegeven worden. ;)

De nieuwe puck TU812 MK2 is beter dan de oude.

Ik heb ze vergeleken.

MvrG FMJ

Carl

verder is een zware puck een massa toevoeging ,die het plato wat extra massa mee geeft

maar bij een lichter plato van bv de iets goedkopere draaitafels werkt dit erg goed

dus is je plato niet zo zwaar dan een puck om de massa traagheid in het midden van het plato te doen toenemen

gr ezo

Is dat ook zo of is dat een verkoop praatje?

En als je een licht plateau hebt je het lager dan wel berekend om een zware puck?

Carl

gr ezo

Is dat ook zo of is dat een verkoop praatje?

En als je een licht plateau hebt je het lager dan wel berekend om een zware puck?

Uitgeprobeerd op Rega P9 en Thorens TD 160mk2.

Uitgeprobeerd op Rega P9 en Thorens TD 160mk2.

Sorry Frans, maar een Harmonix puck heeft niks te zoeken op een Thorens TD160. Geen wonder dat het anders klinkt als je met dergelijke massa de ophanging dusdanig verandert dat er van een juiste afstelling niks meer overblijft. Pucks HOREN NIET op een subchassisloopwerk. Daar zijn klemmen voor!!!

Maar er is weldegelijk verschil te horen tussen de diverse pucks (op een massaloopwerk). Het is eenzelfde liedje als het gedoe met de matten. Elke mat (materiaal) klinkt ook anders. Beter wil ik niet beweren. Het gaat hier nl om smaak.

Harmonix maakt mooie en goeie produkten, alleen kan ik het ook niet helemaal met de prijsstelling eens zijn.

Ik heb net even gekeken maar die spullen van Harmonix zijn wel erg duur. Ik zag de platenpuk voor 430euro en dat was de eerste versie de mkII zal vast wel duurder zijn. 880euro voor een setje van 4 plaatjes (spikebase) voor onder je speakers. Ik denk dat als je ruim 1600 euro meer uitgeeft aan je speakers dat je dan meer wint dan door er blokjes onder te zetten.

Ik ben niet tegen tuning/tweaks maar ik vind de spullen van Harmonix wel erg duur.

@fmjwillems

Welke puck heb jij dan op de P9 gebruikt ik heb zelf een P25.

De originele Thorens puck weegt een halve kilo of nog wat meer

de Harmonix zal in elk geval minder wegen

dus dat moet zeker gaan.

Ik heb toevallig een maand geleden 2 Harmonix en mijn eigen rvs puck en een platen klem vergeleken

En er is wel degelijk verschil tussen elke puck en zonder

wat beter is? dat is afhankelijk van welke lp je draait .

zonder puck is ook vaak mooi :)

Niet direct van vinyl maar van nylon. Dat is niet zo zeer een zware puck maar meer een klem, de Michell Record Clamp;

michell_record_clamp.jpg

;)

Btw deze past NIET op een Thorens TD160 ed, daar is de spindel van de TD160 te kort voor.

Guest Rev. Fatman

dus dat moet zeker gaan.

Ik heb toevallig een maand geleden 2 Harmonix en mijn eigen rvs puck en een platen klem vergeleken

Precies: een Puck / Klem welke je niet " hoort ". ;)

Ik heb net even gekeken maar die spullen van Harmonix zijn wel erg duur. Ik zag de platenpuk voor 430euro en dat was de eerste versie de mkII zal vast wel duurder zijn. 880euro voor een setje van 4 plaatjes (spikebase) voor onder je speakers. Ik denk dat als je ruim 1600 euro meer uitgeeft aan je speakers dat je dan meer wint dan door er blokjes onder te zetten.

Ik ben niet tegen tuning/tweaks maar ik vind de spullen van Harmonix wel erg duur.

@fmjwillems

Zoals ik schreef de HARMONIX TU812 MK2 op een P9 van Rega werkte perfect bij een kennis vergeleken met de oude TU812.

Wel duur deze produkten maar het werkt wel. ;)

@fmjwillems

Zoals ik schreef de HARMONIX TU812 MK2 op een P9 van Rega werkte perfect bij een kennis vergeleken met de oude TU812.

Wat??? Een puck van 430 Euro??? Die lijkt me alleen te verantwoorden op een draaitafel van 10.000 Euro, zeker niet op een Rega of oude Thorens. En dan is het nog weggegooid geld, want voor een paar tientjes heb je ook een puck op eBay. Gewoon dezelfde, maar dan anders, maar voor de rest hetzelfde.

Ik zou die spullen nog geen oplichterij noemen, maar als ik lees dat er enorme verbeteringen te verwachten zijn dan grenst het er wel aan.

Al die spikes voor belachelijk hoge bedragen, het is wat de gek ervoor geeft. En er zijn genoeg gekken in audio wereld te vinden. Je kunt ook naar de hobbywinkel voor spikes. Ben je klaar voor een paar Euro. Je kunt ook een batterij pucks laten draaien op een werkplaats in allerlei massa's zodat je zelf proefondervindelijk de meest ideale kunt uitvinden.

Maar men gelooft liever in de magie van zo'n duur ding waar een winstmarge van 3000% op zit. :blink:

Kijk anders hier: http://www.soundfountain.com/amb/puck.html

Dan weet je alles over de puck. Waarschijnlijk zelfs meer dan de mensen achter Harmonix. Die zijn vooral commercieel lekker bezig.

Het is natuurlijk waar wat Sodeju zegt, het gewicht beinvloedt het subchasis en daardoor gaat het anders klinken. Op mijn Oracle zit een klem waarmee je de plaat op de spindel vastdraait. Die Harmonix weegt 235 gram en ik zal eens kijken hoe zwaar de Oracle klem is. Ik geloof er nog niet zomaar in maar uitproberen kan nooit kwaad. Ik ben altijd zeer voorzichtig met mijn geld. Heb ik Harmonix ook weer eens geprobeerd.

235 gram is de helft van een originele Thorens puck

dat moet dus zeker gaan.

Een platen klem zal iets lichter zijn.

je gaat het verschil zeker horen met de Harmonix puck

maar een verschil is niet altijd een verbetering

en als je het niet probeert weet je het niet.

50% kans .......succes

Robert

Je kan de veren van de Oracle wel stellen. Gaat makkelijker dan de Thorens omdat bij de Thorens het subchasis eraan ligt en bij de Oracle het chasis eraan hangt.

dus dat moet zeker gaan.

De Harmonix stabilizer (TU-812, € 435,-) weegt 750 gram. Heb deze zelf in huis gehad. Had 'm gewonnen met een prijsvraag op Hifi.nl. Is veel te zwaar op m'n Concrete, en heb de puck verkocht. De Clearaudio Twister doet het mooi op m'n speler. Weegt 190 gram, en klemt de plaat mooi tegen het plateau.

Frank. :)

Ik lees net dat de Harmonix TU-812 MKII (€ 949,50) "slechts" 240 gram weegt. Dit zou op een geveerde speler moeten gaan. De originele Thorens puck weegt 550 gram. Dit was wel zo'n beetje op de grens v/h toelaatbare op een geveerde Thorens.

@fmjwillems

Wat??? Een puck van 430 Euro??? Die lijkt me alleen te verantwoorden op een draaitafel van 10.000 Euro, zeker niet op een Rega of oude Thorens. En dan is het nog weggegooid geld, want voor een paar tientjes heb je ook een puck op eBay. Gewoon dezelfde, maar dan anders, maar voor de rest hetzelfde.

Ik zou die spullen nog geen oplichterij noemen, maar als ik lees dat er enorme verbeteringen te verwachten zijn dan grenst het er wel aan.

Al die spikes voor belachelijk hoge bedragen, het is wat de gek ervoor geeft. En er zijn genoeg gekken in audio wereld te vinden. Je kunt ook naar de hobbywinkel voor spikes. Ben je klaar voor een paar Euro. Je kunt ook een batterij pucks laten draaien op een werkplaats in allerlei massa's zodat je zelf proefondervindelijk de meest ideale kunt uitvinden.

Maar men gelooft liever in de magie van zo'n duur ding waar een winstmarge van 3000% op zit. :blink:

Kijk anders hier: http://www.soundfountain.com/amb/puck.html

Dan weet je alles over de puck. Waarschijnlijk zelfs meer dan de mensen achter Harmonix. Die zijn vooral commercieel lekker bezig.

Alweer een betweter die niets probeert alleen maar schreeuwt maar ja dat zijn we gewendt van de forums. :P:D;)

Alweer een betweter die niets probeert alleen maar schreeuwt maar ja dat zijn we gewendt van de forums. :P:D;)

Nou dat heeft niet zoveel met bet-weten te maken maar meer met boerenverstand.

Ik heb niets tegen luidsprekers van Wilson, versterkers van Krell etc., maar wel tegen een hompje metaal dat wellicht als platenpuck z'n werk goed kan doen, maar dat vanwege z'n rol in het geheel (een puck maakt nog geen goede draaitafel) en z'n eenvoud gewoonweg veeeeel te duur is.

Het riekt naar je reinste oplichterij. Als het ding niet van goud is... :unsure: En dan nog, waarom zou je een gouden willen hebben.

helaas heb ik niet de tijd, het geld en de middelen om alles uit te proberen. Je moet toch een keuze maken en spikes van 800 Euro staan dan helemaal onderaan het lijstje.

Ik zou weleens een vergelijkingstest willen zien tussen spikes. Het zou me niet verbazen als die 800 Euro spikes nog niet eens twee keer zo goed werken als een paar paar bolle bouten uit de praxis.

Het is natuurlijk waar wat Sodeju zegt, het gewicht beinvloedt het subchasis en daardoor gaat het anders klinken. Op mijn Oracle zit een klem waarmee je de plaat op de spindel vastdraait. Die Harmonix weegt 235 gram en ik zal eens kijken hoe zwaar de Oracle klem is. Ik geloof er nog niet zomaar in maar uitproberen kan nooit kwaad. Ik ben altijd zeer voorzichtig met mijn geld. Heb ik Harmonix ook weer eens geprobeerd.

Je kunt hem wegen Carl, maar de druk die op de plaat wordt uitgeoefend is vele malen groter naarmate je hem strakker draait, dus eigenlijk is het niet te vergelijken.

Wil je toch een zwaardere puck met een sub-chassis dan ook andere veren voor de ophanging (ik meen dat Thorens indertijd zwaardere veren kon leveren)

Idd was dat bij Thorens en heette S-pakket en was o.a. voor de modellen TD320 TD321 TD520.

De genoemde drie Thorens-modellen zijn volgens mij bladgeveerd, en niet zoals bij de 14*/16*-serie kegelgeveerd. Mijn Thorens Concrete is wat subchassis betreft afgeleid van de TD 320. Ook de mijne is bladgeveerd.

Is in ieder geval makkelijker af te stellen dan de kegelgeveerde chassis.

Frank. :)

Nou dat heeft niet zoveel met bet-weten te maken maar meer met boerenverstand.

Ik heb niets tegen luidsprekers van Wilson, versterkers van Krell etc., maar wel tegen een hompje metaal dat wellicht als platenpuck z'n werk goed kan doen, maar dat vanwege z'n rol in het geheel (een puck maakt nog geen goede draaitafel) en z'n eenvoud gewoonweg veeeeel te duur is.

Het riekt naar je reinste oplichterij. Als het ding niet van goud is... :unsure: En dan nog, waarom zou je een gouden willen hebben.

helaas heb ik niet de tijd, het geld en de middelen om alles uit te proberen. Je moet toch een keuze maken en spikes van 800 Euro staan dan helemaal onderaan het lijstje.

Ik zou weleens een vergelijkingstest willen zien tussen spikes. Het zou me niet verbazen als die 800 Euro spikes nog niet eens twee keer zo goed werken als een paar paar bolle bouten uit de praxis.

Dus ik had moeten schrijven alweer een boer enz. :lol: