Pjotr Posted 23 maart 2008 Report Share Posted 23 maart 2008 Dus ik had moeten schrijven alweer een boer enz. Misschien hebben boeren wel meer verstand van draaitafels dan audiofielen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 maart 2008 Author Report Share Posted 23 maart 2008 Overigens is de puck van hout ! Frank K. heeft zo'n beetje dezelfde benadering als ik, eerst luisteren en dan geloven (of niet). Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 23 maart 2008 Report Share Posted 23 maart 2008 Dus ik had moeten schrijven alweer een boer enz. Misschien hebben boeren wel meer verstand van draaitafels dan audiofielen... Goehd ehzekt, wie hebm voalle meur ervarung dan oe audiofieln! Moej toch ens kiekn wah n mooi spul: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank K. Posted 23 maart 2008 Report Share Posted 23 maart 2008 Overigens is de puck van hout ! Frank K. heeft zo'n beetje dezelfde benadering als ik, eerst luisteren en dan geloven (of niet). Als het de eerste versie betreft, dan is er volgens mij ook lood o.i.d. in verwerkt. Inderdaad ook hout. Heb de puck verkocht aan iemand in Duitsland, die mij later mailde er lyrisch over te zijn. Hij gebruikte de Harmonix stabilizer i.c.m. de Harmonix carbonmat. Heb zelf de puck heel even op de speler gehad om te proberen. Had het idee dat alles nog iets gedefini Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 23 maart 2008 Report Share Posted 23 maart 2008 Ik ben gelukkig zeer tevreden met de set zonder al deze peperdure hulpstukjes. De enige spikes die ik heb zitten onder mijn meubel en speakers. Onder het meubel gebruik ik de goedkoopste "tweak" nl. 5 eurocentmuntjes ivm laminaat, en onder de luidsprekers stukken van een afgekeurde grafsteen. Bevalt perfect. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 23 maart 2008 Report Share Posted 23 maart 2008 Overigens is de puck van hout ! Frank K. heeft zo'n beetje dezelfde benadering als ik, eerst luisteren en dan geloven (of niet). Als het de eerste versie betreft, dan is er volgens mij ook lood o.i.d. in verwerkt. Inderdaad ook hout. Heb de puck verkocht aan iemand in Duitsland, die mij later mailde er lyrisch over te zijn. Hij gebruikte de Harmonix stabilizer i.c.m. de Harmonix carbonmat. Heb zelf de puck heel even op de speler gehad om te proberen. Had het idee dat alles nog iets gedefini Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 23 maart 2008 Report Share Posted 23 maart 2008 Nou dat heeft niet zoveel met bet-weten te maken maar meer met boerenverstand.Ik heb niets tegen luidsprekers van Wilson, versterkers van Krell etc. kijk dan praten we langs elkaar door Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 23 maart 2008 Report Share Posted 23 maart 2008 Da's een aparte platenwasser. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 23 maart 2008 Report Share Posted 23 maart 2008 uienzalf op rubber ophanging van pickup element klinkt rond uit fantastisch spoor beter dit is wel voor eigen risico dus u bent gewaarschuwd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 23 maart 2008 Report Share Posted 23 maart 2008 Laten we het maar weer over pucks hebben De originele Thorens puck in NIET bedoeld voor een TD14x/16x serie speler, maar voor de bladgeveerde modellen en de toplijn, Prestige en consorten. Wil je op een TD14x/16x toch met een puck spelen, zul je idd een andere verenset moeten inbouwen en dan nog mag de puck niet meer dan 450gr wegen. De houten Harmonix puck is wel te doen op een (aangepaste) TD160. Wat betreft de lengte van de spindel, ik heb zelf een TD160BMk2 met een Michell klem en die past prima. De spindel is echt niet te kort Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 maart 2008 Report Share Posted 23 maart 2008 Wat betreft de lengte van de spindel, ik heb zelf een TD160BMk2 met een Michell klem en die past prima. De spindel is echt niet te kort Dan heb jij zeker een speciale spindel of een speciale Michell clamp. Op een gewone TD 160 past ie toch echt niet. Overigens zijn de standaard veren prima af te stellen met een puck van ca. 250 gr. Je moet dan wel altijd de puck gebruiken anders hangt het sub chassis scheef. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 23 maart 2008 Report Share Posted 23 maart 2008 Ik heb een Linn Cirkus verenkit in mijn Thorens geplaatst (het subchassis en plateaus waren toch al verzwaard, verstijfd en gedempt). Verder gebruik ik een Michell-imitatie clamp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 24 maart 2008 Report Share Posted 24 maart 2008 Als je het sub chassis vezwaard (ook met een puck) zal de resonatie frequentie van het massa veer systeem in het sub chassis verlagen. is dit goed of slecht ? Ik zou zeggen beter, maar of dit ook beter klinkt durf ik niet te zeggen. Trek je er niets van aan wat er allemaal gezegd word gewoon zelf luisteren en laat het ons even weten. Er is een hoop gebral in draaitafel land maar het meeste zijn allemaal aannames. Als je maar zorgt dat het plateau waterpas blijft en het subchassis vrij blijft bewegen de klank is het enige dat telt . En dat moet je zelf beoordelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 maart 2008 Report Share Posted 24 maart 2008 Als je het sub chassis vezwaard (ook met een puck) zal de resonatie frequentie van het massa veer systeem in het sub chassis verlagen. Hallo, Het gaat niet zozeer om het verzwaren van het subchassis als wel om het dempen van de resonanties in het subchassis Zelf heb ik dat gedaan bij een TD160 met een sandwich van kurk-rubberplaat en dun vliegtuigmultiplex. Daardoor wordt het zwaarder. Maar op het totaal gewicht van subchassis en plateau samen van iets van 4 Kg, maakt dat voor de resonantiefrequentie niet zo heel veel uit. Het geluid is merkbaar rustiger en gedetailleerder geworden. N.b. Het dempen van het subchassis gaat natuurlijk wel samen met het vervangen/verbouwen van de plint door een een degelijk resonantievrije. Anders blijft het een beetje een vlag op een modderschuit. Het aanpassen van die plint is no. 1 bij een TD160 als je aan upgraden/modden ervan wilt beginnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 24 maart 2008 Report Share Posted 24 maart 2008 @fmjwillemsWelke puck heb jij dan op de P9 gebruikt ik heb zelf een P25. Met je P25 moet je geen zware puck gebruiken, Mordante! Het lager van een P9 is van een ander caliber, namelijk. Harmonix levert een fantastisch goed concept! Heb al diverse demo's, workshops en zelf thuis ermee gewerkt. Echt fantastisch goed! Helaas ook voor mijn beurs wat prijzig, maar de prijs doet niets af aan de verbeteringen die je ermee behaalt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 maart 2008 Author Report Share Posted 24 maart 2008 De Oracle puk weegt 75 gram die van Harmonix 235 gram. Een normale LP weegt 120 gram en een Classics 200 gram. Dat maakt toch eigenlijk ook nogal wat uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 24 maart 2008 Report Share Posted 24 maart 2008 Of het werkt of niet daar doe ik geen uitspraken over. Maar ik denk dat ik meer winst haal door dat soort bedragen te gebruiken voor de aanschaf van een nieuwe voor versterker of een phono voor versterker. Heb laatst heel even een Primaluna P3 gehoord op een SS eindversterker dat klonk best goed. Nu maar hard gaan sparen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 maart 2008 Author Report Share Posted 24 maart 2008 Daar heb je gelijk in Mordante. Ik heb zelf Conrad Johnson apparatuur die ik verbind met Kimber PBJ's. Ik heb ook duurdere kabels te leen gehad die ik allemaal geen verbetering (wel verandering) vond. Zo zie ik dat ook met die puck, proberen graag maar het moet echt iets doen voordat ik het koop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 24 maart 2008 Report Share Posted 24 maart 2008 Als je het sub chassis vezwaard (ook met een puck) zal de resonatie frequentie van het massa veer systeem in het sub chassis verlagen. Uiteraard is het zaak die resonantie op het juiste punt te leggen. De Linn veren hebben een langere veerweg en zijn wat stijver, dus de afregeling kan wat precieser gebeuren. Die ligt hier nu op een keurige 1 1/2 a 2 Hz, en swingt fraai verticaal uit als je de spindle naar beneden drukt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 maart 2008 Report Share Posted 24 maart 2008 Uiteraard is het zaak die resonantie op het juiste punt te leggen. En wat is dat juiste punt dan? Hoe bepaal je dat? Lijkt mij, hoe lager hoe beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 24 maart 2008 Report Share Posted 24 maart 2008 Ruim onder de arm/element resonantie. Die ligt doorgaans rond de 10 Hz. 1 a 2 Hz ligt daar ver genoeg vanaf, de massa van de plinth en/of de ophanging van de tafel moet terugwerking door stoten vanaf vloeren enz. voorkomen. Plateautje aan de muur dus. Het belangrijkste is dat de combinatie subchassis/plateau exact in verticale richting uitslingert in zijn (lage) resonantiefrequentie en dus niet scheef gaat slingeren. Bij bladveer-tafels is dat laatste niet mogelijk, bij conisch-geveerde tafels helaas wel. Overigens vergeten veel mensen dat de snaar de 4e veer is, en er dus op dat gebied ook eisen worden gesteld. Tot en met het koppel van de motor (niet te klein maar zeker ook niet te groot). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 maart 2008 Report Share Posted 24 maart 2008 Ok zijn we het eens. Maar ik vroeg mij af waarom jij de Linn veren hebt gebruikt. Met de orginele Thorens veren verandert de resonantiefrequentie nauwelijks. Dan moet je er wel zoveel gewicht op leggen dat hij letterlijk door zijn veren zakt. en doet doet ie niet is mijn ervarig. Die veren zijn gemaakt op een totaalgewicht van 4 Kg en die paar honderd gram extra kunnen ze makkelijk hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 24 maart 2008 Report Share Posted 24 maart 2008 Ok zijn we het eens. Maar ik vroeg mij af waarom jij de Linn veren hebt gebruikt. Met de orginele Thorens veren verandert de resonantiefrequentie nauwelijks. Dan moet je er wel zoveel gewicht op leggen dat hij letterlijk door zijn veren zakt. en doet doet ie niet is mijn ervarig. Die veren zijn gemaakt op een totaalgewicht van 4 Kg en die paar honderd gram extra kunnen ze makkelijk hebben. Ummm........mijn subchassis is verzwaard en verstevigd met U-profielen, bitumen enz. Ook beide plateaus hebben een loodbitumen verzwaring ondergaan, hoeveel het extra gewicht bedraagt weet ik niet maar wel dat de Linn verenkit (die ik zeer voordelig kon overnemen) een heilzaam effect heeft op het geheel. Dat de veerweg langer is zou nog wel eens van meer belang kunnen zijn dan de iets grotere stijfheid van deze veren.......anders zou ik die resonantiefrequentie ook niet halen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 24 maart 2008 Report Share Posted 24 maart 2008 Ik heb zelf een Thorens en een massa loopwerk het massa loopwerk klinkt als een droge aardappel de echte aardappel smaak zoals hij is. De Thorens klinkt als een aardappel met vette jus ,geprakt ook nog 1 van de 2 vind ik lekkerder Ik heb er wel eens over gedacht het sub chassis te verstevigen of het te dempen maar ik ben bang dat ik de jus dan ga missen. Als ik dat wil ,en even chique wil doen speel ik wel met het massa loopwerk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 24 maart 2008 Report Share Posted 24 maart 2008 Ruim onder de arm/element resonantie.Die ligt doorgaans rond de 10 Hz. 1 a 2 Hz ligt daar ver genoeg vanaf, de massa van de plinth en/of de ophanging van de tafel moet terugwerking door stoten vanaf vloeren enz. voorkomen. Plateautje aan de muur dus. Het belangrijkste is dat de combinatie subchassis/plateau exact in verticale richting uitslingert in zijn (lage) resonantiefrequentie en dus niet scheef gaat slingeren. Bij bladveer-tafels is dat laatste niet mogelijk, bij conisch-geveerde tafels helaas wel. Overigens vergeten veel mensen dat de snaar de 4e veer is, en er dus op dat gebied ook eisen worden gesteld. Tot en met het koppel van de motor (niet te klein maar zeker ook niet te groot). Ligt het optimum niet bij 3 tot 4 Hz? Anders zit je toch in de buurt van de kromme-plaat resonantie? Het is wel zo dat een beetje extra relatief gewicht niet zo snel de resonantiefrequentie verandert. De totale massa moet 4x zo groot worden om de frequentie 2x zo laag te laten worden. Ook ik had vroeger een Thorens TD160 en een Mitchell platenklem (toen nog nieuw voor een paar tientjes gekocht), die dus niet vast klampte op de aflopende spindel. Die heb ik geruild voor een aluminium puck van ca. 350 gram. Dat werkt best, al was en ben ik nog steeds bang dat die kleine stootjes tegen de spindel door de puck niet goed zijn voor het lager. Dat probleem heb je niet met de klem. Heeft daar niemand last van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts