Jump to content

Harmonix

carl
 Share

Recommended Posts

De Oracle puk weegt 75 gram die van Harmonix 235 gram.

Een normale LP weegt 120 gram en een Classics 200 gram. Dat maakt toch eigenlijk ook nogal wat uit.

@ carl,

Of ik ben abuis :blink: of gewoon oud :( aan het worden of lees slecht B) of een combi ervan. ;)

Maar mij staat bij dat jezelf een Oracle DT hebt en die heeft een klem ipv een puck.

Voor de Oracle werkt een klem echt beter dan een puck

Verder is het toch ook zo dat als je echt het maximale uit de puck wilt halen dan zou je ook hun platenmat moeten nemen, want die combinatie is groots !! Tis dat het zooooooo duuuuuuur is.

En Carl, als je eens in de gelegenheid bent om een workshop bij te wonen, dan zou ik dat zeker doen. Ik heb nu 2x zo'n workshop gehad en vond het zeer leerzaam en ook verhelderend, zeker als je hoort wat het doet deze tweaks. Zo'n workshop gaat stap voor stap volgens dat stappenplan (promises) en elke stap was voor mij waarneembaar en hoorbaar.

Wellicht is het een idee om zoiets te gaan organiseren voor de volgende HEAR bijeenkomst ??? :rolleyes:

Het is maar om te proberen Onno. Zo'n Harmonix workshop lijkt me inderdaad wel wat.

Guest Rev. Fatman

Een normale LP weegt 120 gram en een Classics 200 gram. Dat maakt toch eigenlijk ook nogal wat uit.

@ carl,

Of ik ben abuis :blink: of gewoon oud :( aan het worden of lees slecht B) of een combi ervan. ;)

Maar mij staat bij dat jezelf een Oracle DT hebt en die heeft een klem ipv een puck.

Verder is het toch ook zo dat als je echt het maximale uit de puck wilt halen dan zou je ook hun platenmat moeten nemen, want die combinatie is groots !! Tis dat het zooooooo duuuuuuur is.

En Carl, als je eens in de gelegenheid bent om een workshop bij te wonen, dan zou ik dat zeker doen. Ik heb nu 2x zo'n workshop gehad en vond het zeer leerzaam en ook verhelderend, zeker als je hoort wat het doet deze tweaks. Zo'n workshop gaat stap voor stap volgens dat stappenplan (promises) en elke stap was voor mij waarneembaar en hoorbaar.

Wellicht is het een idee om zoiets te gaan organiseren voor de volgende HEAR bijeenkomst ??? :rolleyes:

Het is maar om te proberen Onno. Zo'n Harmonix workshop lijkt me inderdaad wel wat.

Oracle heeft toch een schroefspindel. Wat moet je dan met een puck? :(

@ carl,

Beste Carl,

Dat kan vast heel leuk en leerzaam zijn.

Maar niet geschikt voor jou Oracle Delphi , want je hebt inderdaad een schroefklem die dat op een Oracle veel beter doet dan een puck, ook al omdat het plateau concaaf is geslepen , daardoor kun je de juiste druk op een LP zetten om hem exact tegen je plateau te klemmen.

Indien je een puck zou gebruiken weet je niet welk gewicht de juiste is, bovendien kunnen de veren dan te ver doorzakken, is ook niet goed voor je rumble waarden als het plateau iets aanligt.

Ook is de mat van een Oracle perfect voor een Oracle dus daar geen Harmonix op als ik jou was.

MvG,

Haudio

Bedankt voor al het advies. Ik denk dat het niks wordt met die puck van Harmonix. Ik moet eerlijk zeggen ik heb vorige week platen gekocht van Sony Rollins en Charles Mingus en was weer helemaal paf. Soms kan het bijna niet beter al wil je graag nog wat proberen. Naast muziekliefhebber toch ook een beetje audiogek.

Guest Rev. Fatman
Bedankt voor al het advies. Ik denk dat het niks wordt met die puck van Harmonix. Ik moet eerlijk zeggen ik heb vorige week platen gekocht van Sony Rollins en Charles Mingus en was weer helemaal paf. Soms kan het bijna niet beter al wil je graag nog wat proberen. Naast muziekliefhebber toch ook een beetje audiogek.

In dat geval kunnen er zo maar 10

Soms kan het bijna niet beter al wil je graag nog wat proberen. Naast muziekliefhebber toch ook een beetje audiogek.

Heel herkenbaar, Carl.

Heb ik ook last van. Moet mijzelf aardig in toom houden kwa tweaken en freaken. Het laatste jaar daar zooooo mee bezig geweest, dat ik nu spontaan moet afkicken. :blink::o:o:lol::lol: .

Zeker nu KT88 mijn versterkers heeft gemodificeerd en hij de puntjes op de i heeft gezet hear bij mij, kwa versterking. Mijn oren zeggen mij dat het nu gewoon goed is en niets meer aan doen, maar mijn hersens en de audiofiel in mij zegt lekker doorgaan met tweaken en freaken. Nu ben ik dus de audiofiel aan het killen. :blink::D:D

Op een bepaald moment moet je ook stoppen met modificeren, tweaken enz. en gewoon van den muziek gan genieten. ;)

Dat stadium heb ik hier thuis nu wel bereikt denk ik (let wel, met het system als geheel) en wat rest is nu muziek kopen en lekker luisteren.

Een status van tevredenheid, noem ik dat maar.

Ben ik met je eens en ik blijf ook van versterkers e.d. af. Maar als je dan iets te leen kan krijgen waarom niet? Soms lever het een subtiele maar beslissende verbetering op. Niet vaak overigens laat dat duidelijk zijn.

Weet je wat ik altijd vind met dat soort dingen? Bijvoorbeeld een platenpuck van een paar honderd euro of een paar van die onderlegschijfjes. Als je ze niet gebruikt en ze liggen gewoon in huis dan moet je oppassen dat niet iemand ze in de vuilnisbak sodemietert. De waarde staat in geen enkele verhouding tot het materiaal. En hou me op met research zus en research zo. Allemaal slap geoude****.

Een platenpuck ziet er uit als een deurstopper van de Hornbach (2,95). Die onderlegschijfjes zien er uit als schijfjes die je bij nieuwe keukengrepen krijgt.

Doe liever iets zinnigs met dat geld. Ga naar Christine le Duc en koop iets leuks voor je vriend of vriendin. :D

HDerkx

............... en koop iets leuks voor je vriend of vriendin. :D

HDerkx

Een parfummetje van een paar 100 euries? :D

Vrouwen kunnen daar erg gevoelig voor zijn. Maar dacht je dat ze hun man zullen verwennen met een setje spikes van een paar honderd euries voor onder hun audiospulletjes? Ben je mal ..... :unsure:

;)

Ben ik met je eens en ik blijf ook van versterkers e.d. af. Maar als je dan iets te leen kan krijgen waarom niet? Soms lever het een subtiele maar beslissende verbetering op. Niet vaak overigens laat dat duidelijk zijn.

Tja, ik val een beetje buiten het normale vrees ik.

Ik bouw zelf, of verbouw iets bestaands.

Het mag arrogant lijken, maar ik denk niet dat in mijn systeem een willekeurig ander, goed (fabrieks)component op welke plaats dan ook, een forse verbetering zou zijn.

Behalve wellicht een top-draaitafel met dito element en arm.

Maar het hoeft niet per-se.

Ik ben tevreden zoals het is. ;)

Maar dat bedoel ik niet bij Christine le Duc.

HDerkx

Jawel, maar om nu over de spikes van Christine le Duc.te gaan beginnen? :unsure:

:D;)

Die maken of teveel kabaal (eigen-resonanties :P ) of ze zijn te zacht :blink::D:P

Uiteraard is het zaak die resonantie op het juiste punt te leggen.

En wat is dat juiste punt dan? Hoe bepaal je dat? Lijkt mij, hoe lager hoe beter.

;)

Rare jongens, hoor: die platenspelerspelers... :o

Sommige leggen heel zware aandrukgewichten op hun verend draaiplateau.

Dat daarna opeens niet meer zo goed veert, natuurlijk.

Daarmee willen ze het contact tussen plaat en mat vergroten - terwijl minder contact juist beter is.

Daarmee willen ze de constantheid van de draaisnelheid verbeteren - maar ze rekken er het aandrijfsnaartje mee uit, tot het bij 't starten slipt en zelfs knapt.

Daarmee willen ze de massa vergroten en de resonantiefrequentie verlagen - en hebben er geen benul van dat met het verlagen van de frequentie door massavergroting de sterkte (Q) van de resonantie juist toeneemt.

Daarmee willen ze het contact tussen plaat en mat vergroten - terwijl minder contact juist beter is.

Daarmee willen ze de constantheid van de draaisnelheid verbeteren - maar ze rekken er het aandrijfsnaartje mee uit, tot het bij 't starten slipt en zelfs knapt.

Daarmee willen ze de massa vergroten en de resonantiefrequentie verlagen - en hebben er geen benul van dat met het verlagen van de frequentie door massavergroting de sterkte (Q) van de resonantie juist toeneemt.

Tja, die snobs bij Rega waren zo dom nog niet...

B)

17918.jpg

Zoeen had ik op m'n LP12 :) een mooi en perfect werkend ding. Bovendien niet idioot duur en van delrin, een materiaal wat kwa eigenschappen dicht bij vinyl ligt.

Nu heb ik de standaard puck van TR.

:)

Uiteraard is het zaak die resonantie op het juiste punt te leggen.

En wat is dat juiste punt dan? Hoe bepaal je dat? Lijkt mij, hoe lager hoe beter.

;)

Gek ik ben het toch vaak met Spido eens niet altijd maar wel vaak.

Lijm maar eens een bepaalde massa op een woofer en kijk wat er gebeurt, juist in beweging wil het blijven bewegen, dat doet bv Dhr. Pied Piper met zijn volgeschuimde woofer ( piepschuim).

MvG ,

Haudio

Weet je wat ik altijd vind met dat soort dingen? Bijvoorbeeld een platenpuck van een paar honderd euro of een paar van die onderlegschijfjes. Als je ze niet gebruikt en ze liggen gewoon in huis dan moet je oppassen dat niet iemand ze in de vuilnisbak sodemietert. De waarde staat in geen enkele verhouding tot het materiaal. En hou me op met research zus en research zo. Allemaal slap geoude****.

Een platenpuck ziet er uit als een deurstopper van de Hornbach (2,95). Die onderlegschijfjes zien er uit als schijfjes die je bij nieuwe keukengrepen krijgt.

HDerkx

Zoiets dergelijks zei ik al eerder, maar dat werd niet gewaardeerd. Volgens mij is het juist mooi van zo'n forum dat je anderen voor dit soort onzin kunt waarschuwen, maar kennelijk zijn er hier dealers o.i.d. die aan dit soort kitsch verdienen.

Mijn raad is dat je het zeker moet proberen, zo'n puck, en misschien wel verschillende massa's en/of materialen, maar begin nooit met iets dat een paar tientjes kost om te maken en wordt verkocht voor 400 tot 800 Euro meer.

Ondanks dat ik niet twijfel aan de kunde en kennis van de heren Spido en HAudio, vind ik het uiteindelijke resultaat van mijn tweakjes op den ouden Thorens wel degelijk een gehoormatige verbetering. ;)