Jump to content

Last preservative

carl
 Share

Recommended Posts

Een paar maanden geleden las ik in Stereophile een review van Micky Fremer over dit goedje

http://www.lastfactory.com/Products/record_preservative.html

Micky gebruikt het al jaren en heeft er goede ervaringen mee. Je brengt een heel klein beetje op de LP aan en het goedje verdampt meteen maar dringt ook in het vinyl. Het hecht er niet aan!

Ik heb het gekocht en tot mijn verbazing bleken brandschone LP's toch wat vuil op de naald achter te laten. Na wat zoeken bleek een andere reviewer dit ook te constateren.

http://www.audioimport.nl/last/reviewsLAST...idarchival.html

Hij beweert dat omdat het materiaal niet aan de plaat hecht en als het ware om het vuil heengaat er toch nog wat vuil los kan komen. Dat zou best kunnen kloppen.

Wie heeft het goedje wel eens gebruikt? Ze hebben trouwens ook zeer mooi spul om de naald schoon te maken (Stylus cleaner) en vervolgens wat "gladder" (Stylus treatment) te maken. De vloeistof voor de platenwasser heb ik ook maar dat gebruik ik alleen voor oude platen. Er zit alcohol in en daar ben ik toch wat huiverig voor al zit die alcohol maar heel even op de plaat door de wasmachine. Bij nieuwe LP's gebruik ik L

Guest Rev. Fatman
Een paar maanden geleden las ik in Stereophile een review van Micky Fremer over dit goedje

http://www.lastfactory.com/Products/record_preservative.html

Micky gebruikt het al jaren en heeft er goede ervaringen mee. Je brengt een heel klein beetje op de LP aan en het goedje verdampt meteen maar dringt ook in het vinyl. Het hecht er niet aan!

Ik heb het gekocht en tot mijn verbazing bleken brandschone LP's toch wat vuil op de naald achter te laten. Na wat zoeken bleek een andere reviewer dit ook te constateren.

Wie heeft het goedje wel eens gebruikt?

Volgens mij gebruikt U het ook al jaren.

Ik in ieder geval eveneens en ben er erg tevreden over.

Het geeft vinyl een waardevolle verbetering en met name in het hoog neemt het een heel klein scherp randje weg. Genoeg om koper niet meer zo te laten schetteren.

Een echte tweak voor connesseurs.

Mensen dus die naar hun muziek luisteren en niet aldoor maar naar hun apparatuur. :)

Mensen dus die naar hun muziek luisteren en niet aldoor maar naar hun apparatuur. :)

Toch ontkom je er af en toe niet aan. Ik heb overigens vroeger Preservative wel eens gebruikt en door het artikel van Fremer ben ik weer geinteresseerd geraakt vandaar. Je hebt verder niet de idee dat het iets slecht doet met de platen? Ik ben daar natuurlijk heel zuinig op.

Guest Rev. Fatman

Je hebt verder niet de idee dat het iets slecht doet met de platen? Ik ben daar natuurlijk heel zuinig op.

Het is veilig voor je platen en zuinig zijn op je platen is vanzelfsprekend, toch?

Het maakt alleen niet schoon. Het is een soort van verwennerij voor je plaat. Ooit iemand horen beweren dat het de oppervlaktemoleculen van het vinyl allen in een gelijke richting plaatst. Kan dit niet controleren maar inmiddels weet ik wel dat je platen er aanmerkelijk beter van gaan klinken.

Je brengt een heel klein beetje op de LP aan en het goedje verdampt meteen maar dringt ook in het vinyl. Het hecht er niet aan!

Hij beweert dat omdat het materiaal niet aan de plaat hecht en als het ware om het vuil heengaat er toch nog wat vuil los kan komen.

Ooit iemand horen beweren dat het de oppervlaktemoleculen van het vinyl allen in een gelijke richting plaatst

Ik vind deze claims en op die sites toch allemaal een beetje raar. :unsure: Wat doet het nou eigenlijk? Ik heb gezocht naar iets wat op een verklaring / uitleg leek, maar ben niets wijzer geworden.

Ik zeg niet dat het niet werkt, zou ik zelf moeten proberen, maar ik vind het een hoog 'biostabil'-gehalte hebben..

Guest Rev. Fatman

Gewoon een keer gebruiken dan weet je waar je precies waar het over gaat.

En als je er niets van hoord dan heb je nual teveel geld uitgegeven aan wat je inhuis hebt. :)

Niks "Biostabiel" ongein. ;)

Als de foto's op hun site correct zijn doet het goedje toch wel wat of niet?

Ja, maar wie garandeert mij dat ze echt zijn? Ik kan ook wel twee microscoopfoto's van een oude en een nieuwe plaatgroef neerzetten en daar dan claims aan gaan ophangen.

'Biostabil' was misschien wat grof uitgedrukt..

Maar dat dat stofje de oppervlaktemoleculen evenwijdig zou leggen, w

Dat evenwijdig leggen van moleculen geloof ik niet in maar dat beweren ze zelf ook niet. Wat ze beweren is dat het spul het vinyl iets beinvloedt en duurzamer maakt. Dat is natuurlijk niet zo onzinnig. Zwaarden doopten ze vroeger in bloed om ze te verharden totdat een meer wetenschappelijke geest ontdekte dat het zout het deed. Ik vraag het natuurlijk niet voor niks hear want ik ben ook nogal sceptisch.

Het geeft vinyl een waardevolle verbetering en met name in het hoog neemt het een heel klein scherp randje weg. Genoeg om koper niet meer zo te laten schetteren.

Een echte tweak voor connesseurs.

Koper moet schetteren, anders had de componist wel hout gekozen.

Het zijn geen wondermiddeltjes maar wel mooie producten waarmee je net nog weer wat meer muziek uit de groef kunt halen. Helaas niet goedkoop.

Ik gebruik Last 1 en Last 2 zelf ook. Met Last 1 maak ik platen schoon die normaal niet goed schoon te krijgen zijn met L'Art Du Son (meestal werkt dit al voldoende). Last 2 is de preservative en zorgt ervoor dat de groef gladder wordt waardoor plaat schoner klinkt. Het resultaat is een fractie zuiverder hoog en een tikkeltje minder achtergrond. Het effect is subtiel maar overtuigend merkbaar bij LP's die goed zijn opgenomen. Je haalt er dan net nog wat meer muziek uit. Ik vind het alleen te duur om voor al mijn LP's te gebruiken en ten tweede heeft het geen zin om slechte opnames ermee te behandelen (rubbish in is rubbish out).

Last 4 en Last 5 heb ik ook. Last 4 is de naaldreiniger en Last 5 maakt de naald "gladder" en werkt m.n. goed als de LP ook met Last 2 is behandeld. Ik gebruik de naaldproducten echter sporadisch omdat je er heel voorzichtig mee moet omgaan. Zonder deze producten klinkt het al super, dus meestal reinig ik de naald gewoon eens in de zoveel tijd met een koolstofborsteltje en dat werkt prima.