Jump to content

Synthese I hoog en mid upgraden

jepe!
 Share

Recommended Posts

Ik ben nu tamelijk tevreden met mijn Synthese I (telefoonhoorn model) maar ik vind het hoog toch niet helemaal meer van deze tijd. Nieuwe tweeters in bv de B&W cdm serie produceren een subtieler hoog. Meer zijderzacht en minder scherp.

Heeft iemand ervaring met het vervangen van de tweeters in de Synthese I?

En is het raadzaam ook de midtoner te vervangen? Omdat ik heb gehoord dat deze ook bijdraagt aan het scherpe van bv viool muziek?

Ben benieuwd of hier mensen zijn met direct ervaring en anders gewoon ideeen over hebben.

Hoi jepe,

Ik weet dat er bij AudioForum.be iemand is geweest die Thiel units heeft gebruikt om zijn Syntheses op te waarderen.

Wat hij verder nog gedaan heeft weet ik niet. :unsure:

Over het gedrag van je tweeters en middentoners heb ik wel een ideetje.

Het is heel wel mogelijk dat het harde karakter van het hoog/midden door de tweeter wordt veroorzaakt en niet door de middentoner.

Je zou eens een weerstand van 47Ohm(keramisch, 5 Watt) parallel over de tweeter kunnen zetten.

Deze weerstand doet niets met het nivo, maar dempt eventuele resonanties van de unit onder de wisselfrequentie.

Het resultaat kan opmerkelijk zijn. Ik praat uit ervaring...

Dank voor reactie Geerdie.

Helaas ben ik a-technisch maar ik zal dan zeggen: ik denk dat ik dat eens laat proberen, dus een kennis vragen of hij dat uit wil voeren. In iedergeval dank voor de tip, en ik zal berichten of het voor mij veel scheelt.