Pjotr Posted 2 april 2008 Report Share Posted 2 april 2008 Beste Spido, Die Decca London heeft toch echt een cantilever waar de naald aan vast zit, althans die ik destijds gezien heb. Alleen zit het opneemspoeltje direct boven de naald en niet aan het einde van de cantilever. Daar was (is?) ie wel uniek in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 2 april 2008 Report Share Posted 2 april 2008 Met MC's met lage uitgangangsspanning (kleiner dan 0,2 mV) ontkom je bijna niet aan een step-up. Of je moet genoegen nemen met wat meer ruis van de phono versterker. Hallo Peter 0,8mv gaat vrij goed Zeg bewust "vrij goed" want het kan wellicht beter Ik wil het liefst g Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 april 2008 Report Share Posted 2 april 2008 (...) Die Decca London heeft toch echt een cantilever waar de naald aan vast zit, althans die ik destijds gezien heb. Alleen zit het opneemspoeltje direct boven de naald en niet aan het einde van de cantilever. Daar was (is?) ie wel uniek in. (...) Beste Pjotr, Ja, dat beweert de schrijver ook eigenlijk wel: (...) The London Decca cartridges may be the only ones which have no cantilever, in the conventional sense.(...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 3 april 2008 Report Share Posted 3 april 2008 (...) Die Decca London heeft toch echt een cantilever waar de naald aan vast zit, althans die ik destijds gezien heb. Alleen zit het opneemspoeltje direct boven de naald en niet aan het einde van de cantilever. Daar was (is?) ie wel uniek in. (...) Beste Pjotr, Ja, dat beweert de schrijver ook eigenlijk wel: (...) The London Decca cartridges may be the only ones which have no cantilever, in the conventional sense.(...) zoiets dus mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 3 april 2008 Report Share Posted 3 april 2008 Goh, heb ik al die jaren met een verkeerde combi gedraaid: Denon DL-103 in een Project 9 arm... Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 3 april 2008 Report Share Posted 3 april 2008 dat klopt Joep Ik heb zelfs 2 Denons dl103 versleten voor ik het mm geluid ontdekte. gr Robert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 3 april 2008 Report Share Posted 3 april 2008 Hoi Jack,Bedoel je dit? Ha leuk het bekende schemaatje van Arie. Nee ik denk dat ik er een enkele FET voorplak supersimpel ala een triode met 3 weerstanden weet FF niet hoe zo' n schakeling heet. Oja hebbes Common Source... Dat belasting weerstandje van 51k is straks natuurlijk 47K van de 1e buis en op de gate iets wat het element graag ziet. Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 april 2008 Report Share Posted 3 april 2008 Hoi Jack, Waar ga je die versterker voor gebruiken? Een MM of een MC? Voor een MC is dit verre van optimaal. Daarvoor zou ik een ruisarmere fet gebruiken zoals een 2SK369 en R2 is veel te groot. Die heeft een behoorlijke ruisbijdrage met deze waarde en verspil je een groot gedeelte van de lage ruis van de fet. Bovendien versterkt het zo als getekend niet veel. I.c.m. met een 2SK369 kom je voor R2 op iets van 22 ohm uit, dan loopt er ca 5 mA door de fet. Verder is met deze schakeling de voeding erg belangrijk, die moet erg ruisarm zijn. W.d.b. is een fet in de kathode van een buis nog niet zo gek. Verder zou ik R1 niet groter dan 1 Mohm maken, voor een MC is 100K goed genoeg en voor een MM is het de afsluitwaarde voor dat element (meestal 47K). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 3 april 2008 Report Share Posted 3 april 2008 Hoi Jack, Waar ga je die versterker voor gebruiken? Een MM of een MC? Hallo Peter Voor een MC, maar het was slechts ter illustratie Het is best lastig, een knappe MC versterker te maken zonder step-up trafo. Ik heb net een "discussie" met mijn mede studenten en leraar. Kortsamengevat veel stroom door de 1e buis van een riaa betekent ruis, daar kan ik me iets bij voorstellen, maar het gekke is dat het soms ook weer niet opgaat, ik heb ooit een riaa-versterker gemaakt met een 12SX7 = spec versie van een 6SN7 als 1e buis en daar liep rustig 4ma doorheen. Met de door jou genoemde Fet kan er kennelijk ook relatief zoveel stroom lopen zonder ruis .... Snap je dat ik af en toe, de weg kwijt raak Die J201 leek me wel leuk had iets van 6nanovolt eigen ruis als je dat tegen een 470nanovolt vergelijkt of mijn MC 800nV dan is dat toch weinig ruis? Of zie ik dat verkeerd.???? Ik denk dat mijn volgende pickup-element toch weer een high-output MC wordt of een MM/MI dat scheelt een hoop gedoe Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 april 2008 Report Share Posted 3 april 2008 Hoi Jack, Een goede MC versterker maken is idd niet makkelijk. Maar vergelijk de J201 maar eens met de 2SK369 qua ruis. Die is meer dan een factor 6 lager. Dat scheelt dus meer dan 16 dB aan ruis! Overigens staat de 2SK369 optimaal ingesteld op op 5 mA qua ruis. Met deze fet haal je echt een goede SNR voor een medium output element van 0,8 mV. Maar dan moet je zo'n eerste trapje wel iets van 20 dB laten versterken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 3 april 2008 Report Share Posted 3 april 2008 Hoi Jack, element van 0,8 mV. Maar dan moet je zo'n eerste trapje wel iets van 20 dB laten versterken. Mooi weer een stapje verder, ik heb even in het buizenboek gekeken er zijn zo te zien weinig buizen met een hoge mu en een relatieve hoge stroom. Wat dacht je van een EC/PC86? die heeft een mu van 68 en een eigen ruisweerstand van 230ohm Volgens mij zijn we nog redelijk on-topic ook Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 4 april 2008 Report Share Posted 4 april 2008 http://vacuumstate.com/phono_secrets.htm hier een aardig artikel over fets en buizen, met een schema. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 april 2008 Report Share Posted 4 april 2008 Hallo Jack, De Mu van de buis die als cascode dient boeit niet zo. De gain moet je uit de fet zelf halen i.c.m. de anodeweerstand van de buis er boven. Een ECC88 lijkt mij geen verkeerde buis er voor. Dat artikel van Allen Wright is idd een aardig begin om op weg te komen. De 2SK170 die hij noemt is vrijwel identiek aan de 2SK369 die ik noemde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 4 april 2008 Report Share Posted 4 april 2008 http://vacuumstate.com/phono_secrets.htm hier een aardig artikel over fets en buizen, met een schema. Dat is z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 5 april 2008 Report Share Posted 5 april 2008 Vergeet ik nog... onlangs een Shelter 201 gehoord via een Linn Basic. Dat is een MM element en ook nog een "instapper" klonk ongehoord goed! Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts