Haudio Posted 30 maart 2008 Report Share Posted 30 maart 2008 Beste Allemaal, Er bestaan Phono Versterkers die een DC Off set hebben van wel 300 mV deze gelijkspanning kan uw MC element (spoeltjes) verdampen, deze spanning staat dus op de ingang van een Phono Versterker en zal uw element nodeloos belasten. Dit komt vaker voor dan dat men erover praat, dit probleem kan voor een gedeelte voorkomen worden door de Phono Versterker op het lichtnet aan te sluiten zonder dat het element aangesloten is, want bij de inschakelspanning en uitschakelspanning is dit probleem het grootst. Dus eerst het element ontkoppelen, dan de Phono Versterker uitschakelen. Nog beter je Phono Versterker inschakelen en nooit meer uitschakelen. Kijk dus uit bij het uitwisselen van Phono Versterkers of het lenen van Phono Versterkers alsook jou draaitafel uitproberen in een andere set. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 30 maart 2008 Report Share Posted 30 maart 2008 Zo Henk, heb je een element opgefikt Toch niet zo'n heel duur ding mag ik hopen h Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 30 maart 2008 Report Share Posted 30 maart 2008 Is mij al eens gebeurd met een Supa die ik geleend had ik dacht eerst dat de versterker kapot was. Dat is natuurlijk lullig als je iets te leen hebt maar het was gelukkig mijn element maar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 maart 2008 Report Share Posted 30 maart 2008 300mV op je element? Dat is absurd. Zoiets mag dan gelijk de Kliko in.... Komt dat soort high-end troep echt op de markt en in jouw winkel voor Haudio? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 30 maart 2008 Report Share Posted 30 maart 2008 300mV... dat spul kan ook nergens tegen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 30 maart 2008 Report Share Posted 30 maart 2008 Sommige MC ontwerpen hebben grote elco's aan de ingang staan, deze zullen zich willen op/ontladen bij het aan/uit schakelen van de phonotrap. De enige manier waarop dat kan is via het element. Afhankelijk van de opbouw van de schakeling kan die op/ontlaadpuls wel tot 1V bedragen. Weliswaar kortstondig, maar het kan inderdaad schadelijk zijn voor het element. Door de kortstondige stroompiek zal het element, net als een luidspreker, als motor gaan werken en de cantilever + naald uit het lineaire gebied drukken. Ik kan me indenken dat dat op den duur blijvende schade aan het element kan veroorzaken. Een goed ontwerp houdt daar rekening mee, door de afsluitweerstanden rechtstreeks aan de ingang te plaatsen zodat de "klap" deels daardoor wordt opgevangen. Niettemin vind ik het een tekortkoming van het ontwerp, wat gemakkelijk is op te vangen door en andere schakeling te kiezen (JFET ingangen bijvoorbeeld) of een kortlsuitrelais toe te passen. Nog een oplossing is de phonotrap continue onder spanning te laten. Bij een ingebouwde phonotrap in een (geintegreerde) versterker wordt dat al wat lastiger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 maart 2008 Report Share Posted 30 maart 2008 Dat ingangscondensatoren op en ontladen bij aan/uit zetten is vrij normaal. En een element zal daar niet zo snel van stuk gaan. Al behoort een fatsoenlijk ontwerper daar wel maatregelen voor genomen te hebben zoals je terecht schrijft KT88. Maar Haudio heeft het over een DC off-set en dat is veel ernstiger. Dat is gewoon brak dan of het onderhavige ding is gewoon stuk: Er bestaan Phono Versterkers die een DC Off set hebben van wel 300 mV deze gelijkspanning kan uw MC element (spoeltjes) verdampen, deze spanning staat dus op de ingang van een Phono Versterker en zal uw element nodeloos belasten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roeland22m Posted 31 maart 2008 Report Share Posted 31 maart 2008 Graham Slee? Wel piep als het je overkomt... Hoe kom je nu ineens bij dat merk uit?? Heb trouwens zelf een Graham Slee phonotrap en die heeft toch echt geen DC offset hoor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 31 maart 2008 Author Report Share Posted 31 maart 2008 Snap er niets van, Haudio. Zeg je nou dat je eerst je element moet loshalen,voordat je een phonoamp gaat aansluiten of eerst de phonoamp moet doormeten op DC Offset voordat je het aansluit ?? Ha die Audiofreak, Inderdaad eerst het element lopskoppelen, dat kan natuurlijk ook door gewoon de stekkers (RCA pluggen) los van de Phono Versterker te halen, de Phono Versterker aanzetten , dan de stekkers er weer in nadat je ongeveer 1 minuut hebt gewacht. En bij het uitschakelen ook, eerst stekkers eruit , dan de Phono Versterker uitschakelen. Een Phono Versterker kun je natuurlijk altijd eerst doormeten, er zijn inderdaad verschillende Phono Versterkers met DC Offset bv 1 uit Tsjechie , ben de naam even kwijt maar Jos weet het vast nog wel. PS dit is geen garantie dat altijd alles goed gaat want er zijn ook Phono Versterkers waar konstant DC opstaat. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 maart 2008 Report Share Posted 31 maart 2008 Wat een ellende Haudio.... Nooit geweten dat phono-pre's zo'n schemergebied was. Lijken mij dan toch ondeugdelijke producten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 maart 2008 Report Share Posted 31 maart 2008 Inderdaad eerst het element lopskoppelen, dat kan natuurlijk ook door gewoon de stekkers (RCA pluggen) los van de Phono Versterker te halen, de Phono Versterker aanzetten , dan de stekkers er weer in nadat je ongeveer 1 minuut hebt gewacht[ Iemand die wat ervaring met phonoversterkers heeft weet dat het loshalen of aansluiten van de kabels, terwijl deze aan staat, een geweldig gebrom geeft en de phono amp zwaar overstuurd wordt door netbrom. Lijkt mij nog minder gezond. Haudio waar ben je mee bezig en wat wil je met dit draadje? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 31 maart 2008 Author Report Share Posted 31 maart 2008 Snap er niets van, Haudio. Zeg je nou dat je eerst je element moet loshalen,voordat je een phonoamp gaat aansluiten of eerst de phonoamp moet doormeten op DC Offset voordat je het aansluit ?? Ha die Audiofreak, Inderdaad eerst het element lopskoppelen, dat kan natuurlijk ook door gewoon de stekkers (RCA pluggen) los van de Phono Versterker te halen, de Phono Versterker aanzetten , dan de stekkers er weer in nadat je ongeveer 1 minuut hebt gewacht. En bij het uitschakelen ook, eerst stekkers eruit , dan de Phono Versterker uitschakelen. Een Phono Versterker kun je natuurlijk altijd eerst doormeten, er zijn inderdaad verschillende Phono Versterkers met DC Offset bv 1 uit Tsjechie , ben de naam even kwijt maar Jos weet het vast nog wel. PS dit is geen garantie dat altijd alles goed gaat want er zijn ook Phono Versterkers waar konstant DC opstaat. MvG, Haudio Wat een getop als je het zo leest. Nee, geen getob, indien je maar de juiste dingen doet en aanschaft. Je zou maar net beginnen met het analoge gebeuren en je krijgt dit voor je kiezen, Als je naar de juiste adviseur gaat en je de juiste apparatuur aanschaft. Er zijn niet zoveel kenners die weten hoe het exact zit , dat is wel belangrijk. dan haak je toch af. Dat hoeft niet, omdat je toch ook niet naar de slager gaat voor een auto. Want in gewoon J&J taal zeg je dus dat je eerst de phonoamp moet aanzetten en 1 minuut moet wachten dan de phonoarmkabel erin (stekkers/cinchpluggen) op de phonoamp. Klopt helemaal, als je dat doet is er niets aan de hand. En de andere kabel dan van de phonoamp naar de VV? Die kan er gewoon direct in. En bij uitzetten zeg je eerst de stekkers van de phonoarmkabel eruit en dan de phonoamp uitzetten. Klopt helemaal. En dat dan alles om te voorkomen dat je element niet naar de galemiezen gaat, hoe duur of goedkoop dan ook. Ook dat is korrekt, bij een MM heb je veel minder problemen, omdat de weerstand veel hoger is, er dus minder stroom loopt, de draad van spoeltjes veel dikker is, daardoor dus ongevoeliger. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 maart 2008 Report Share Posted 31 maart 2008 Zelden zo'n slechte 1 april grap gezien ........... Waarom? Zie mijn vorige post. Je loopt n.l. het risico daadwerkelijk wat te vernielen met de aanwijzingen van Haudio. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 31 maart 2008 Author Report Share Posted 31 maart 2008 Inderdaad eerst het element lopskoppelen, dat kan natuurlijk ook door gewoon de stekkers (RCA pluggen) los van de Phono Versterker te halen, de Phono Versterker aanzetten , dan de stekkers er weer in nadat je ongeveer 1 minuut hebt gewacht[ Iemand die wat ervaring met phonoversterkers heeft weet dat het loshalen of aansluiten van de kabels, terwijl deze aan staat, een geweldig gebrom geeft en de phono amp zwaar overstuurd wordt door netbrom. Lijkt mij nog minder gezond. Haudio waar ben je mee bezig en wat wil je met dit draadje? Beste Pjotr, Heb ik ergens gezegt dat je je versterker aan moet zetten , met de volume knop (vol)open. Bovendien kun je je Phono Versterker gewoon aangesloten laten aan je Versterker. Wat ik ermee wil is dat de mensen , ook eens na gaan denken over, dat niet alles wat er op de markt is ook betrouwbaar is. MvG, Haudio PS het is geen April grap, wat het is zelfs nog niet eens April . Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 31 maart 2008 Report Share Posted 31 maart 2008 Dank je voor de waardevolle tip Haudio! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 maart 2008 Report Share Posted 31 maart 2008 Nee, en je zegt wel meer dingen niet Haudio. Je zit hier gewoon een hoop bangmakeij te verkondigen. Dat er een hoop troep op de markt is weten we wel maar dat het met DT's zo erg is niet. We moeten nu zeker eerst allemaal langs AS om zeker van onze zaak te zijn? Hou het toch maar op een slechte 1 april grap. Welterusten P.s. Ik bedoelde de ingang van je phonotrap. Die is vaak dernate delicaat dat een flinke bromspanning er op hem naar de eeuwige jachtvelden zou kunnen helpen, of op zijn minst een stuk slechter laten worden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 31 maart 2008 Author Report Share Posted 31 maart 2008 Nee, en je zegt wel meer dingen niet Haudio. Je zit hier gewoon een hoop bangmakeij te verkondigen. Dat er een hoop troep op de markt is weten we wel maar dat het met DT's zo erg is niet. We moeten nu zeker eerst allemaal langs AS om zeker van onze zaak te zijn? Hou het toch maar op een slechte 1 april grap. Welterusten P.s. Ik bedoelde de ingang van je phonotrap. Die is vaak dernate delicaat dat een flinke bromspanning er op hem naar de eeuwige jachtvelden zou kunnen helpen, of op zijn minst een stuk slechter laten worden Gewoon een goede Phono Versterker aan schaffen Pjotr, dan heb je geen problemen. PS schijnbaar verkoop jij veel van dergelijke kombinaties, dus weet je precies hoe het zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 31 maart 2008 Report Share Posted 31 maart 2008 Dat er een hoop troep op de markt is weten we wel maar dat het met DT's zo erg is niet. We moeten nu zeker eerst allemaal langs AS om zeker van onze zaak te zijn? Ik vermoed dat Henk eerder bedoelt dat je je goed moet laten adviseren door iemand die verstand van zaken heeft. Dat is uiteraard niet alleen Henk, daar zijn er meerdere van, maar helaas ook een hoop die het spul alleen maar kunnen verkopen. Ook kan je zelf een hoop ellende voorkomen door eerst de in en uitgangen eens door te meten van een apparaat wat je zou willen kopen. Dit zowel bij het aanzetten als een tijdje erna. Dit kan je al met een simpele mutimeter van een tientje doen en hoef je niet perse voor naar AS of welke andere audiozaak dan ook. De manier hoe jij tegenover Henk doet komt bij mij erg jaloers over. Net of je het niet kan hebben dat hij sommige dingen wel weet en/of (kan) onderzoeken. Erg triest. - Mijn ervaring is dat niet alleen phonotrappen dit soort fouten bevatten, maar ook andere apparatuur. Zelfs kabels bevatten soms fouten, en zelfs hele grove, zoals dikke sluiting. Meet daarom altijd je spullen die je aan wilt schaffen door. Zoals ik al eerder schreef, dit kan gewoon met een simpel mutimetertje. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 31 maart 2008 Report Share Posted 31 maart 2008 PS schijnbaar verkoop jij veel van dergelijke kombinaties, dus weet je precies hoe het zit. Laat je je nu uit de tent lokken? Niet doen man, IEDEREEN naar SNEEK!!! Daar woont de man, waar geen draaitafel zonder kan! Laat de Pjotrtjes van deze wereld lekker in hun sop gaar koken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 april 2008 Report Share Posted 1 april 2008 Nog even en Haudio wordt heilig verklaard Beste Haudio, ik heb geen enkel commercieel belang in DT's (zoals jij wel hebt). Dus wees gerust ik zal geen bedreiging voor je nerinkje zijn w.d.b. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kwabbernoot Posted 1 april 2008 Report Share Posted 1 april 2008 Het is wel aardig om mensen te wijzen op eventuele slechte producten die je element kunnen vernachelen. Maar dan moet je wel het merk en type noemen. Nu komt het op mij over als bangmakerij. Groeten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 1 april 2008 Author Report Share Posted 1 april 2008 Dat er een hoop troep op de markt is weten we wel maar dat het met DT's zo erg is niet. We moeten nu zeker eerst allemaal langs AS om zeker van onze zaak te zijn? Ik vermoed dat Henk eerder bedoelt dat je je goed moet laten adviseren door iemand die verstand van zaken heeft. Dat is uiteraard niet alleen Henk, daar zijn er meerdere van, maar helaas ook een hoop die het spul alleen maar kunnen verkopen. Ook kan je zelf een hoop ellende voorkomen door eerst de in en uitgangen eens door te meten van een apparaat wat je zou willen kopen. Dit zowel bij het aanzetten als een tijdje erna. Dit kan je al met een simpele mutimeter van een tientje doen en hoef je niet perse voor naar AS of welke andere audiozaak dan ook. De manier hoe jij tegenover Henk doet komt bij mij erg jaloers over. Net of je het niet kan hebben dat hij sommige dingen wel weet en/of (kan) onderzoeken. Erg triest. - Mijn ervaring is dat niet alleen phonotrappen dit soort fouten bevatten, maar ook andere apparatuur. Zelfs kabels bevatten soms fouten, en zelfs hele grove, zoals dikke sluiting. Meet daarom altijd je spullen die je aan wilt schaffen door. Zoals ik al eerder schreef, dit kan gewoon met een simpel mutimetertje. Mvg. Miracle. Ha die Miracle, Wat jij zo duidelijk schrijft, is precies wat ik bedoel. MvG, Haudio Het is wel aardig om mensen te wijzen op eventuele slechte producten die je element kunnen vernachelen. Maar dan moet je wel het merk en type noemen. Nu komt het op mij over als bangmakerij. Groeten... Beste Kwabbernoot, Vannacht schoot mij opeens de naam binnen van de Phono Versterker die een Off-set heeft van 300 mV nl Niberu er zijn wel meer maar die wil ik je wel zeggen in een PM MvG, Haudio Dank je voor de waardevolle tip Haudio! Ha die Gruiter, Graag gedaan MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 1 april 2008 Report Share Posted 1 april 2008 Persoonlijk denk ik dat er maar weinig mensen zijn die verstand hebben van alectriciteit en doormeten en interpreteren van de gegevens versus al de mensen die met hifi en draaitafels bezig zijn ... Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 1 april 2008 Report Share Posted 1 april 2008 Daarvoor ga je toch juist naar je hifi-adviseur om het juiste advies te krijgen. Je gaat als consument niet vragen bij aanschaf van een phonoamp/pre of er een DC Offset op zit. Ook ga je niet vragen bij aanschaf van een element of deze beschermd is tegen een DC Offset. Je gaat er als consument van uit dat het gewoon goed is. En hoe weet je nou of een hifi-adviseur het juiste en goede advies geeft? Dat weet je natuurlijk nooit, maar bij iemand met de reputatie van een Henk mag je daar wel vanuit gaan, lijkt mij. Ik denk dat Henk wil waarschuwen tegen de barrage aan leuke producten en productjes (uit China of elders) waar soms aan dit soort technische details niet of niet genoeg aandacht is besteed. Zoals ik ook al eerder postte, zijn er bepaalde producten waar domweg ontwerpfouten inzitten. Qua geluid is het meestal wel in orde, qua beveiliging kunnen er gekke dingen gebeuren. Zo is er een versterkerfabrikant die doodleuk nul komma niks aan beveiliging inbouwt voor de luidsprekers onder het mom van "dat degradeert de geluidskwaliteit". Nu kan ik me bij bijv. relaiscontacten direct in de signaalweg van de luidspreker daar wel iets bij voorstellen, maar dan zijn er nog genoeg andere mogelijkheden om je dure speakers tegen DC spanningen te beveiligen. Zelfs opper-centenschraper Peter Walker onderkende dat en maakte gebruik van een "crowbar" schakeling aan de uitgangen icm. gewone zekeringen in bijv. de Quad 405. Zo ook bij phonotrappen. Vele ontwerpen hebben 1000 of nog meer uF aan de ingang staan, omdat het ontwerp een gelijkspanning voert aan de basis van de ingangstransistoren. Met iets meer ontwerpmoeite is dat niet nodig, maar ach, het is wel makkelijk om dat probleempje met twee elco's van enkele centen "op te lossen". Dat daardoor inderdaad in- en uitschakelstroomstoten door het element lopen, daar hoor je dan niemand over. Vandaar het advies om de boel dan maar altijd aan te laten staan (ook vanwege andere redenen zou dat mijn voorkeur hebben), of voorzichtigheidshalve de cinch stekers van de DT eruit te trekken als de set uit- of aangaat. Dat advies is juist voor de leken bedoeld, want de technicus meet toch eerst wel of het kwaad kan of niet. Overigens heb ik nog geen phonotrappen megemaakt waar een permanente DC offset aan de ingang staat, maar Henk ziet er natuurlijk meer dan ik dus het zou zomaar kunnen. Stel nou dat een hifi-adviseur het wel weet, maar niets erover zegt of het vergeet te zeggen en je komt na een zeg 2 jaar terug met je draaitafel en er blijkt dat je element is uitgefikt, wie is dan aansprakelijk ? Of anders gezegd wie is de dupe uiteindelijk en wie draait er voor op ? Dat is een vraag waar ik me niet aan ga branden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 1 april 2008 Report Share Posted 1 april 2008 Hoi KT88, En toch blijf ik zeggen dat je van een consument niet mag verwachten dat de consument er ook zoveel verstand van heeft. Dat is i.m.o. een taak van een hifi-adviseur. Anders gezegd een fabrikant hoort een deugdelijk product af te leveren en zolang deze dat niet doet is de fabrikant ten alle tijden aansprakelijk, lijkt mij. In ieder geval niet een consument. Tjonge... had mijn posting kunnen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts