Andre Kel Posted 31 maart 2008 Report Share Posted 31 maart 2008 Las het laatst in een blad. Dat als je een transmissielijn hebt dat dit dan geen tweeweg kan/mag zijn. Dus de laag unit moet een laag unit zijn en geen bas mid driver. Waarom niet? Ik heb dat altijd wel een interessant iets gevonden zo'n transmissie lijn. alleen al het berekenen er van. Tja dan denk ik nu ook weer hoe bereken je nou zoiets? Hoe lang moet zo'n lijn zijn, of hoe groot met een kast zijn voor een speaker, of de bas reflex poort. het is gewoon nieuwsgierigheid. Ik gan mijn Matrixjes niet ombouwen tot TL-en. Dan val ik helemaal van de bank van het laag. haha Groet, Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin-Jan Dijkstra Posted 1 april 2008 Report Share Posted 1 april 2008 Lijkt me onzin. In het duitse Hobby hifi staan talloze tweeweg TLs, die zijn goed omschreven. Zowiezo een aanrader dat blad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 april 2008 Report Share Posted 1 april 2008 Ja, beetje onzin. Een goede TL is niet zo eenvoudig. Er valt aardig wat aan te rekenen maar het is toch voor een groot gedeelte vallen en opstaan en kunst als je zelf zoiets wilt gaan ontwerpen. En goede 2 weg TL speakers zijn er ook commercieel. Kijk maar eens bij Jean-Marie Reynaud: http://www.jm-reynaud.com/jmr_us/euterpe.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 1 april 2008 Report Share Posted 1 april 2008 Mijn DM2a's zijn nu tweeweg. Dat bevalt mij beter dan de orginele speakerbezetting (woofer, tweeter, supertweeter). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 2 april 2008 Author Report Share Posted 2 april 2008 Ja het viel me gewoon op dat het er stond. Het artikel nog eens gelezen. Zag dat ze schreven dat het van invloed kon zijn op het mid. Maar dat lijkt me toch ook sterk. Je hebt toch ook twee weg bas reflex speakers. Die hebben daar geen last van. Een TL is toch ook een soort bas reflex. Niet gaan schieten ik zeg een soort, ik weet dat TL een stuk moeilijker is. Heb me altijd wel afgevraagd hoe men dat berekend, en hoe men ook berekend hoe groot een bas kast moet zijn voor een bepaalde speaker. Kan nou niet zeggen dat mijn matrix 801 een kleine kast heeft. Maar heeft B&W dat bereken of hebben ze b.v. een compromis moeten sluiten omdat een kast die eigenlijk rond een 30cm woofer zit groter moet zijn. Nou is het antwoord over B&W niet interessant maar eerder hoe bereken je dat. Hoeveel liter moet een kast zijn voor een unit van 20 of 30 cm en hoe lang moet de TL zijn? Of heeft dat weer te maken met hoe laag je het laag wil hebben? Vind dat wel interessant om te weten. Groet, Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 april 2008 Report Share Posted 2 april 2008 Heb me altijd wel afgevraagd hoe men dat berekend, en hoe men ook berekend hoe groot een bas kast moet zijn voor een bepaalde speaker. Kan nou niet zeggen dat mijn matrix 801 een kleine kast heeft. Maar heeft B&W dat bereken of hebben ze b.v. een compromis moeten sluiten omdat een kast die eigenlijk rond een 30cm woofer zit groter moet zijn. Groet, Andre De goeroe op het gebied van TL speakers is Martin King (naast onze eigen Sietse natuurlijk ). Ga hier maar eens kijken: http://www.quarter-wave.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sietse Posted 2 april 2008 Report Share Posted 2 april 2008 http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?opti...24&Itemid=2 Niemand geloofd mij, maar echt waar, het is het meest simpele systeem dat er is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 april 2008 Report Share Posted 2 april 2008 http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?opti...24&Itemid=2Niemand geloofd mij, maar echt waar, het is het meest simpele systeem dat er is. Wat kijk je boos Sietse. Hoeveel jaren ben jij er al niet mee bezig? Als het zo simpel was was je toch ook bij je eerste bouwsel gebleven en had je nooit wat anders gemaakt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sietse Posted 2 april 2008 Report Share Posted 2 april 2008 http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?opti...24&Itemid=2 Niemand geloofd mij, maar echt waar, het is het meest simpele systeem dat er is. Wat kijk je boos Sietse. Hoeveel jaren ben jij er al niet mee bezig? Als het zo simpel was was je toch ook bij je eerste bouwsel gebleven en had je nooit wat anders gemaakt? Verkeerd koppie gebruikt, ben echt nie boos hoor Maar ja, in mijn TL jeugd, zal ik het maar noemen, bouwde ik dat soort kasten na, meestal via Remo. Dat was begin jaren 80. Toen wist ik echt geen bal van de er achter zittende theorie. Dat begon eigenlijk pas, toen ik thuis moest gaan zitten en ik tijd had om es na te denken en es wat bij elkaar te zoeken. Vervolgens wat toeval, zoals de driepitters en toen was ff het hek van de dam zeg maar, met als resultaat dan de Quadro's en de Rambo's zoals je weet. En echt, ik heb wel eens geschreven dat ik een TL nooit weer anders ga filteren dan twee en halfweg. En dat ben ik tot nu toe ook niet van plan. Maar, ik heb geleerd, "zeg nooit nooit" . Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 april 2008 Report Share Posted 2 april 2008 Beste Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 april 2008 Report Share Posted 3 april 2008 Beste Spido, Ga die site van Martin King maar eens van begin tot einde doorlezen. Heb je meer aan dan een artikeltje in K&T. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 3 april 2008 Report Share Posted 3 april 2008 Beste Spido, Ga die site van Martin King maar eens van begin tot einde doorlezen. Heb je meer aan dan een artikeltje in K&T. Misschien onderschat je de redactie van K&T. Die hebben zo veel ervaring met alle mogelijke luidsprekers... Elke 2 maanden moeten ze weer met nieuwe modellen op de proppen komen. En dat al ...tig jaren. Ze komen ook weleens met leuke ideeen die je nergens anders ziet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 april 2008 Report Share Posted 3 april 2008 Beste Spido, Ga die site van Martin King maar eens van begin tot einde doorlezen. Heb je meer aan dan een artikeltje in K&T. Beste Pjotr, Ik heb de site van Martin King even bekeken, en het komt mij voor dat hij zich in wijsheid niet kan meten met twee andere personen met dezelfde naam... De heer King wijdt, voor zover ik heb kunnen vaststellen, geen aandacht aan het kamfiltereffect, dat ontstaat door frequentie-afhankelijke fasegelijkheden en fasetegenstellingen tussen de poort en de bas(/midden)-unit. En omdat zijn site een .com is, vermoed ik dat hij dat om commerciële redenen doet. Martin Colloms eindigt zijn bespreking van het gedeelte "Transmission Line Enclosures" ("High Performance Loudspeakers, hfdst. "Acoustic Loading and Low Frequency System Analysis") met de volgende conclusie: (...) Finally, the performance achieved with a transmission line is often no better than that of a properly designed reflex enclosure of similar dimensions. In fact, for the same expenditure the results from the reflex sub-class the ABR, may even be superior.Currently transmission line speakers are characterised by lower than average efficiency, not withstanding their large size." Wat dat lage rendement betreft: de Flat-Line van Klang und Ton - het zelfbouwsysteem zònder het kamfilter-probleem, dus - offert als gevolg van de akoestische resonantiedemping nòg meer gemiddeld rendement op dan gewone TL's al doen! Voor de toegepaste 20 cm bas/middentoner geldt een gemiddeld rendement van 87 dB/ 1 W / 1 m. Dat houdt al niet over, om mee te beginnen... Maar in de TL blijft er maar 82 dB van over, zodat de tweeter enorm moet worden teruggenomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 april 2008 Report Share Posted 4 april 2008 Beste Pjotr, Ik heb de site van Martin King even bekeken, en het komt mij voor dat hij zich in wijsheid niet kan meten met twee andere personen met dezelfde naam... Even bekeken is niet bekeken in dit geval Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 4 april 2008 Report Share Posted 4 april 2008 Beste Pjotr, Mijn leesvaardigheid is geen punt ter discussie. Het gaat hier over transmissielijnsystemen, en die hebben een kamfilter-effect. Tenzij "Flat-Line", dus. Het zo leuk zijn, als je daar op in ging. Desnoods gewapend met de kennis van de heer King. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 april 2008 Report Share Posted 5 april 2008 Beste Spido 1/ Op dit moment ben ik helemaal niet bezig me TL's. 2/ Je kunt zelf eens met de MathCad modellen van King gaan spelen. 3/ Met Spido serieus in discussie gaan is gebleken op voorhand hopeloos te zijn. Dus waarom zou ik? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 april 2008 Report Share Posted 5 april 2008 (...) 3/ Met Spido serieus in discussie gaan is gebleken op voorhand hopeloos te zijn. (...) Beste Pjotr, "Op voorhand is gebleken" betekent: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 april 2008 Report Share Posted 5 april 2008 Zie je nou ... dat bedoel ik Overigens laat je geheugen je ook een beetje in de steek Spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland# Posted 5 april 2008 Report Share Posted 5 april 2008 Anyway, Een transmissielijn hoeft geen laag rendement en geen gat te hebben. Als je de driver op 1/3 van de lengte van de line zet ben je van de dip in de bas af. Waarschijnlijk komt het idee dat je geen tweeweg kunt bouwen in een Tl kast uit de tijd van voor simulatie programma's als die van King en bijvoorbeeld AJ-horn toen er inderdaad niet onder een dip in de bas weergave uit te komen was. De "oude" transmissielijnen die uitgaan van het ouderwetse Bailey idee van een oneindig grote gesloten kast hebben inderdaad geen erg hoog rendement. Als je de output uit de lijn wel nuttig gebruikt is er niks mis met het rendement. Een transmissielijn is inderdaad een stuk lastiger goed te berekenen als een gesloten kast of een bassreflex kast. Maar mijn inziens wel erg de moeite waard. Zeker nu je de bassweergave met simulaties goed kunt voorspellen. Het lage rendement van de flatline heeft niets met de TL van doen. Maar alles met de keuzes die gemaakt zijn in de filter/ kast afstemming. Met een 20 cm driver erg laag gaan kost nu eenmaal rendement. Groet Roland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 7 april 2008 Author Report Share Posted 7 april 2008 Ok het wordt naast het gekibbel wel wat duidelijker en interessant. Spido, is dat echt zo dat je zo weinig aan rendemet over houdt? 82db is erg weinig ja dan kom je idd je tweeter terug aan het draaien. Roland wat bedoel je met de driver op 1/3 van de line? Dank je wel, vind het erg leuk om te lezen. Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 april 2008 Report Share Posted 7 april 2008 Beste Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 8 april 2008 Author Report Share Posted 8 april 2008 Hoi Spido, ok je mening is duidelijk maar wat is een kamfilter? Damn jongens normaal Nederlands Geen vak jargon Begrijp ik het dan goed als je egt op 1/3 van de lijn dat de woofer in de kast zit. Stel de lijk is 3 meter dan zit de unit 1 meter diep in de lijn in de kast..... Groet, Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 8 april 2008 Report Share Posted 8 april 2008 kan wel een ontwerp uit een Duits zelfbouwblad toesturen waarin ze dat kamfilter effect tot onzichtbaar weggewerkt hebben, rendement staat me even niet bij. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 april 2008 Report Share Posted 8 april 2008 kan wel een ontwerp uit een Duits zelfbouwblad toesturen waarin ze dat kamfilter effect tot onzichtbaar weggewerkt hebben, rendement staat me even niet bij. groet Beste Robx, Bedoelde je niet de Flat Line? (...) Klang & Ton 98/4 bevatte een artikel "Flat Line: Die Transmission Line ohne TML-Loch". In de transmissielijn werden twee Helmholz-resonatoren opgenomen, om bij de frequenties waarbij anders de fasetegenstelling zou optreden, de fase te draaien. Resultaat: geen "TL-gaten" meer. (...) Beste Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 9 april 2008 Report Share Posted 9 april 2008 het zal een recentere toepassing zijn van hetzelfde principe. iets uit 2005 of zo. ik zou de tspel even moeten doorlopen. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts