Jump to content

de platenspeler, draaitafel, LP, gramafoonplaat

moshimosh
 Share

Recommended Posts

Hoi,

Ik ga me toch al een beetje een echte audio liefhebber vinden. ik heb begrepen dat de LP de grote zwarte CD zoals mijn dochter die noemt, een beter geluid geeft als de CD of cd SACD en de DVD Audio.

ik zie spelers van 150 euro tot 250.000 EURO. Maar de LP wordt afgelezen door een super klein naaldje.

en het geluid gaat vervolgens na bepaalde filters door naar de versterker.

Wat is nu een goede platen speler?

Kan iemand mij hier op antwoorden, of zit ik helemaal verkeerd en zeg jij dat de bovengenoemde geluidsdrager beter zijn!.

Hoop wat te horen.

Beter of slechter is niet te zeggen, laten we het er op houden dat het anders is.

Een goede platen speler is er 1 die binnen jou budget valt en die naar jou mening in combinatie met element/phono pre etc etc een goed/fijn geluid geeft.

HIER meer over het RIAA filter.

Er zijn diverse audio zaken die je ook goed kunnen helpen als je een beetje door de commerciele praat heen kan prikken. Uiteindelijk willen hifi zaken spullen verkopen en daar is niks mis mee maar het kan/heeft wel invloed op hun advies.

de Audiofabriek

CAC audio

audio selectief

etc

etc.

Als je voor weinig geld een "plug and play" apparaat zoekt, dan zou ik bij de cd-speler blijven.

Heb je wat meer te besteden en is er een goede hifi-zaak bij je in de buurt, dan slaat de balans al gauw om richting platenspeler.

Boven de pak-m-beet 2000 Euro wordt het verschil steeds groter in het voordeel van de draaitafel.

Als je er nog weinig verstand van hebt, dan zou ik kiezen voor een beproefde combinatie van draaitafel, arm en element. De hifizaak zal het in de regel wel allemaal goed opstellen, daar zou ik me geen zorgen om maken.

Niet te verwaarlozen is de muzieksmaak die meetelt. Als je het liefst naar nieuwe producties luistert, dan ben je beter af met de cd-speler. Lang niet alles wordt ook op vinyl uitgebracht en als dat al zo is, dan is het in Nederland vaak erg moeilijk te krijgen.

Hou je echter veel van oude muziek, dan kun je erg veel lol beleven aan de tweedehands platenwinkels en beurzen. Dan gaat er letterlijk een wereld voor je open en zul je waarschijnlijk nog maar weinig cd's draaien.

De draaitafel is gewoon meer voor de liefhebber.