Jump to content

Zelfbouw speakers


leobus
 Share

Recommended Posts

Hallo,

 

Hierbij een verslag van de bouw van een set speakers zoals ik die onlangs gebouwd heb.

Ik had al eerder speakers zelf gebouwd en had daarbij goede ervaringen met het bouwen van kasten van meerdere lagen. Als eerste laag gebruik ik een materiaal uit de scheepsbouwbetimmering. Dit is multiplex, met daartussen een laag stijf rubber.

Hieronder zie je de onder verstek gezaagde plankjes liggen.

Allesgezaagdonderverstek.jpg

 

Vijf van de zes wanden van elke kast (het worden er 4; 2x bas en 2x top) aan elkaar gelijmd en met tape vast gezet. Dat kan dus goed als je onder verstek hebt gezaagd.

zie hieronder.

Lijmenonderspanningvantape.jpg

 

Nu de bovenkanten nog open zijn kan ik gaan beginnen met het verstijven van de binnenkanten van de kasten. Ik plak daar met epoxy een laag Twaron doek tegenaan. De epoxy dringt ook een beetje in het hout; dat maakt de boel nog stijver. Het resultaat zie je hieronder.

Al3vlakkenmetTwaronenepoxy.jpg

 

Als de vijf wanden van binnen bekleed zijn, worden de bovenkanten dicht gelijmd. Hierna de gaten voor de units in de kasten maken, waardoor er een toegang ontstaat om de laatste wand aan de binnenkant van Twaron/epoxy te voorzien.

 

Vervolgens moet er aan interne bracing aandacht besteed worden. Ik heb dit gedaan door dwars door de wanden koolstof buizen te steken die ik met zand gevuld heb en vervolgens vast gelijmd heb. Ze zijn ook nog onderling op de kruispunten verlijmd. Zie hier het resultaat. (Nog zonder de verlijming van de kruispunten.)

Braces.jpg

 

Nu gaat het verder met de buitenkant van de kasten. Ook hier wordt weer een laag Twaron met epoxy tegenaan geplakt. De Twaron overlapt in alle gevallen de naden, zodat de kast later niet meer werkt en er lelijke naden zichtbaar worden.

Zie hier de volledig in Twaron ingepakte kasten.

BinnenenbuitenTwaroninepoxyanderezi.jpg

Tenslotte moet er nog een nette buitenkant tegenaan gezet worden. Dat is een 9 mm laagje MDF. Het totaal is nu ca 32 mm dik. Het kostte wel wat moeite om de MDF er tegenaan te plakken. Dit gaat wand voor wand, waarbij na elke plaksessie de (overmaat) MDF afwerking op maat geschuurd wordt.

Aan het eind van al het plakwerk ziet het er zo uit.

PICT0039.jpg

Hier is al het freeswerk voor de gaten voor de units, voor de basreflexpoorten en de verdiepingen voor de terminalplaatjes al verricht. Ook zit er al een aluminium ring waar de tweeter in verzonken wordt. Het is nu dus tijd om de filters in te gaan bouwen en de units te gaan plaatsen.

Hier zie je alle componenten bij elkaar.

PICT0037.jpg

 

Het inbouwen is gelukt; zie hier het resultaat. Tussen de baskast en de topkast ligt een 2 cm dikke aluminium plaat op en onder Sorbothane pads om een maximale ontkoppeling van beide kasten te krijgen.

PICT0040.jpg

Voorkant.

 

PICT0041.jpg

Achterkant.

 

Hoe klinkt dat nou?

Ze hebben nu ongeveer 50 uur gespeeld en nu begint het erop te lijken dat dit een paar heerlijke speakers zijn.

Intussen ben ik erachter gekomen dat de middentoner niet de unit is die ik besteld had; een overhanging versie geleverd, waar de underhung versie gevraagd was. Dit wordt echter netjes opgelost; ik mag met deze spelen todat de goede versie geleverd wordt.

Oh ja; de midunit en de basunit komen van Audiotechnology, de tweeter is een Scanspeak dome uit de revelator serie. Alle filtercomponenten zijn van Mundorf, met uitzondering van de spoel op het laag. (die had ik nog) Hellingen? Eerste orde op het laag naar midden, eerste orde op het midden naar laag, eerste orde op het midden naar hoog en derde orde op het hoog naar midden.

 

Kappa7 bedankt voor het uitleggen hoe ik foto's moest plakken.

Later meer

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Ik vind het onwijs knap Leobus!

 

Helaas is hout, niet mijn ding :(

 

Welk type/ontwerp heb je gebruikt? of is het een eigen ontwerp?

Waarom heb je weergever voor laag achterop gezet?

 

Vriendelijke groet,

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

Mooi zeg!

Heb je zelf op het gehoor de filters gemaakt/aangepast?

Is dat hout gemakkelijk te verkrijgen? Het lijkt mij ideaal spul. Wat me ook wel wat lijkt is cempanel, een combinatie van spaanplaat met cement.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rev. Fatman
Mooi zeg!

Heb je zelf op het gehoor de filters gemaakt/aangepast?

Is dat hout gemakkelijk te verkrijgen? Het lijkt mij ideaal spul. Wat me ook wel wat lijkt is cempanel, een combinatie van spaanplaat met cement.

 

 

Voila.

 

p.s. er bestaan ook platen met hout- rubber- hout -rubber- hout.

Link to comment
Share on other sites

Fraai stukje kastenbouw. Ben ook wel benieuwd naar de detail info van het ontwerp (units, afstemming filtering etc).

 

En ben je niet bang dat die glimmende randen rond de mid/hoog units voor onnodige diffracties zorgen?

Link to comment
Share on other sites

Guest Rev. Fatman

Fraai kastenbouwwerk!

Alleen jammer dat jij met het bevestigen van de units boutjes door en door lijkt te gebruiken.

Hiermee doe je veel, eerder genomen moeite, teniet.

Kan je misschien eens bekijken of je de units niet kan "plakken". Of in elk geval niet door of tot in het rubber schroeven.

Link to comment
Share on other sites

Hallo,

 

Ralf heeft helemaal gelijk. Een onbetaalbare droomspeaker die ik al jaren volg. Overal waar ik ze gehoord heb, was ik zeer onder de indruk. (Behalve op de VAD trouwens.)

Ik heb zoveel mogelijk de principes van Verity gevolgd; snel en ver doorlopend midden met daar omheen een mooie tweeter en een snelle basunit.

Ik weet niet of ik exact de juiste units heb, maar ik heb gekozen voor de lichtste middentoner van Audio Technology met een 52 mm spreekspoel. De tweeter is een standaard Scan Speak tweeter. De basunit een 8 inch Audio Technology.

Het filter is samengesteld met de kennis die ik al had over een broertje van de Parsifal en wat info die ik uit een foto in een test kon halen.

De aluminium ringen heb ik toegepast omdat in het orgineel de tweeter verzonken ligt, maar de mid juist weer op de baffle ligt. (die toch al onder 5 graden staat) Ik dacht dat het niet goed is om de tweeter tegen een rechtopstaand vlak (de rand van de middentoner) aan te laten stralen. Dus heb ik de rand van de middentoner rond gemaakt met de aluminium ring. Hierdoor moest de tweeter ook iets verder van de baffle af komen, dus die kreeg ook een ring. Overigens had ik al ervaring met een dergelijke ring in mijn vorige speakers en die plaatsen het geluidsbeeld haarscherp. Als diffractie daar invloed op heeft, heb ik dus niet zoveel last van diffractie. Deze nieuwe speakers plaatsen overigens ook weer haarscherp. En vergeet niet dat aluminium ook nog een aardige dempende werking heeft.

 

Dan nog even over de doorboorde rubberlaag.

Ten eerste wil ik geen inserts in de wand om de speakers mee vast te zetten. Die dingen zitten nooit perfect vast en dus kan je de units nooit lekker aan trekken.

Bovendien werkt de rubberlaag voornamelijk voor het dempen van trillingen in de vlakken, maar niet voor het tegenhouden door de vlakken. Mijn eerste experiment met dit materiaal was zonder Twaron en zonder MDF. Als je toen je oor tegen de box hield waande je je binnen.

Met de sandwich constructie kun je met je oor tegen de kast bijna niets van geluid uit de binnenkant horen.

Hopelijk heb ik wat vragen weten te beantwoorden.

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Hallo Hans,

 

Daar kan ik eigenlijk (nog) geen antwoord op geven.

Ten eerste zit er nog steeds de verkeerde middentoner in en ten tweede staat de Parsifal erom bekend dat hij ca 300 uur moet inspelen om tot volle klank te komen. Die 300 uur heb ik nog lang niet; hoogstens een uur of 60. Ik tel ze niet hoor!

Ten derde heb ik nog nooit een Parsifal in mijn kamer op mijn installatie gehoord, dus vergelijken wordt moeilijk. Ten opzichte van mijn oude speakers hoor ik zo langzamerhand wel verbetering; Plaatsing gaat meer in de diepte en in de breedte. Soms hoor ik ineens geluidjes op bekende CD's die ik nog nooit eerder heb gehoord. Het laag gaat dieper, is explosiever/sneller, maar accentueert ook weer meer mijn kamerprobleem met een staande golf van 54 hz en mogelijk ook 27 hz. Straks als alles naar mijn zin is, wordt het tijd om Toine een keertje uit te nodigen. Het hoog heeft wat meer volheid/autoriteit dan van mijn oude speakers. Overigens waren mijn oude speakers al niet verkeerd, dus deze spelen echt al wel op een hoog niveau.

Al met al voorlopig verder inspelen, wachten op de goede middentoners en dan nog wat tunen. En niet te vergeten de afwerking, want het moet wel netjes worden. Spuiten van de kasten en anodiseren van al het aluminium. Ze staan immers in de huiskamer.

 

Groet,

 

Leo

Link to comment
Share on other sites

Hallo HMV,

 

Als je bedoelt dat er veel hoeken van 90 graden voorkomen, heb je het niet goed gezien.

Ten opzichte van boven- en onderkanten lopen alle wanden onder hoeken anders dan 90 graden.

De zij- en voor- en achterwanden staan wel telkens onder 90 graden ten opzichte van elkaar, maar dat heeft geen negatieve invloed op staande golven. De enige staande golven die zouden kunnen ontstaan, zijn die tussen onder- en bovenkant. En die zijn er dan ook als er niets gedempt wordt.

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Sorry,

 

Vergeet ik Seed te antwoorden.

Omdat ik bij het bedrijf werk dat Twaron maakt, ken ik de eigenschappen van dit materiaal goed. Het heeft erg goede dempende eigenschappen (zie ook het artikel in Music Emotion en de site van Eltim Audio) en is bovendien redelijk stijf. Dit in een wand geeft volgens mij een mooie dode kast. En daar streven veel boxenbouwers naar; ik dus ook.

Een tweede voordeel is natuurlijk dat ik af en toe aan wat restmateriaal kan komen. Wie dicht bij het vuur zit.... ;)

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Een tweede voordeel is natuurlijk dat ik af en toe aan wat restmateriaal kan komen. Wie dicht bij het vuur zit....

 

Ok, beschikbaarheid van het materiaal is natuurlijk handig :)

 

Zou een glasvezelmat of een carbonmat het zelfde effect hebben of heeft Twaron daar een duidelijk voordeel.

 

Voor de kastvulling kan ik me het gebruik van dit soort materialen goed voorstellen, maar ook hier weer, hoe zit het vergeleken met ... Ik snap dat zo'n vergelijk moeilijk te maken is. Glas- of carbonvezel met een lange 'draad', zeg maar wolachtig, is zeer moeilijk te verkrijgen. Het glaswol dat normaal gebruikt wordt is kortvezelig . Het "twaronwol" dat ik ooit gezien heb leek mij langvezelig.

 

Achtergrond van de vragen, 'k ben voorzichtig bezig weer eens zelf een draaitafel te bouwen. Het idee is om de basis uit kunssteen op te trekken en daarbij ben ik aan het overwegen wat interessante additionele vulmiddelen kunnen zijn. Zo'n ding moet stijf zijn en energie kunnen absorberen.

 

p.s. als je links naar papers over energie absorberend vermogen van twaron hebt ben ik geinteresseerd.

Link to comment
Share on other sites

Sorry Seed 7,

 

Ik heb geen papers over het energie absorberende vermogen van Twaron.

Het idee om Twaron als dempingsmateriaal in kasten te gaan gebruiken, is ontstaan uit de wetenschap dat Twaron in kogelvrije vesten in staat is enorme hoeveelheden energie te absorberen.

Bovendien weet ik dat Twaron (in dit geval Kevlar) in B&W units gebruikt wordt vanwege zijn interne demping, dus al met al was een testje in mijn (vorige) zelfbouw speakers snel geregeld. Resultaat: super demping en vermoedens bevestigd.

Via een bevriende importeur is het idee bij Isophon terecht gekomen; die was ook enthousiast. Vervolgens wat meer monsters uitgezet en overal bevestiging dat het geweldig dempt.

Dus bewijzen alleen uit ervaringen.

 

Koolstof zou ik nooit toepassen in een speakerkast. Het versplintert zeer gemakkelijk en geleid ook nog eens electriciteit. Dat kan je maar beter niet in je units hebben. Glas is amorf en ik verwacht daar geen demping van. Wel stijfheid.

Ik denk dat Twaron zijn dempende karakter uit de fibrillare structuur haalt waar allerlei overgangs weerstanden mogelijk de demping veroorzaken. Tenminste dat is mijn theorie. De lange vezels (Ca 6cm) versterken het effect omdat ze energie over een groter oppervlak kunnen verdelen. Energie transport in de lengterichting van de vezel verloopt snel door de hoge stijfheid van het materiaal.

 

Zou je platenspelerbasis niet gemaakt kunnen worden van bijvoorbeeld twee lagen van het systeem dat ik als kastwand heb toegepast.

Als je de 17e mei ook komt, kan ik wel een voorbeeldje van de opbouw meebrengen. Kun je er een keer op kloppen! :D

 

groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Zou je platenspelerbasis niet gemaakt kunnen worden van bijvoorbeeld twee lagen van het systeem dat ik als kastwand heb toegepast.

Als je de 17e mei ook komt, kan ik wel een voorbeeldje van de opbouw meebrengen. Kun je er een keer op kloppen! :D

 

17e gaat zeker niet lukken. Ik wil kunssteen gebruiken omdat het mij meer vrijheid in vormgeving geeft en ik vindt het een interessant materiaal.

 

Dank je zo ver.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hallo,

 

Even een update.

Zaterdag heb ik de goede middentoners binnen gekregen. De overhanging speaker eruit en de underhung erin.

Tevens nog wat aan het filter gesleuteld.

Over de condensator die de middentoner aan de onderkant filtert (100Mu MKP) een extra mooie (Supreme cap) 10 mu gezet. Totaal nu dus 110 mu. De middentoner loopt nu een beetje verder door aan de onderkant.

In serie met de woofer had ik een simpele luchtspoel zitten. Die heb ik vervangen door een trafokernspoel met een iets hogere waarde. Wat de middentoner erbij heeft gekregen is er nu bij de woofer vanaf.

Verder heb ik over alle condensatoren nog een Vishay nano F condensatortje geplaatst. (Zoals Tony Gee dat ook doet.)

Eerste indruk, na ca 5 uur inspelen, DIT is een andere speaker geworden. Het leeft, het swingt en het knalt.

Hoog beter doortekend, midden ook beter doortekend, maar ook "sneller". Stereobeeld: Haarscherp gestoken en tot ver buiten de speakers. Eh....., welke speakers; speakers hoor ik niet meer, alleen maar muziek.

En het laag? Veel meer detail en het heeft een enorme kracht.

En dan te bedenken dat de units (en dan vooral de middentoner) nog moeten inspelen. Een voorzichtige schatting van de leverancier komt op 200 uur inspeeltijd. De woofer en de tweeter zitten op ca 100 uur.

Maar ook zonder ingespeeld te zijn, heb ik gisteren al zitten genieten. De ene na de andere CD erin en eruit.

Met een paar live CD's waande ik mij echt in de zaal! (Springsteen live in Dublin bijv.)

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hey Leo,

 

Heb al geprobeerd je via de email een bericht te sturen, maar dat duurt blijkbaar even. Je ontwerp ziet er fraai en veelbelovend uit. Ben er erg door geinteresseerd geraakt. Is het mogelijk dat ik van jou de afmetingen van de kast (en de afzonderlijke delen) ontvang. Scheelt me aanzienlijk werk en bovendien kan ik dan ook jou ervaringen meenemen.

 

Extra vraag; welke 8 inch bas speaker van AT heb jij toegepast? Is dat een speciaal model, omdat deze aan beide zijden is afgeschuind. Zelf vind ik de C-quence mooier dan de flexunits.

 

Graag een reactie.

 

Marnix

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...