Jump to content

Zelfbouw speakers

leobus
 Share

Recommended Posts

Rev. Fatman said:
  threshold said:

Mooi zeg!

Heb je zelf op het gehoor de filters gemaakt/aangepast?

Is dat hout gemakkelijk te verkrijgen? Het lijkt mij ideaal spul. Wat me ook wel wat lijkt is cempanel, een combinatie van spaanplaat met cement.

Voila.

p.s. er bestaan ook platen met hout- rubber- hout -rubber- hout.

Hoogst interessant: zowel het mooie systeem als het toegepaste plaatmateriaal!

Ik heb gezocht naar technische gegevens van het geluiddempende multiplex, maar vond alleen deze t.a.v. 22 mm "Merfoplex":

Geluiddempende sandwichplaat bestaande uit 2 lagen multiplex met daartussen een Isomat geluidsisolerende kunststof massa plaat of een visco-elastische laag.

Een kant- en –klaar product met hoge geluidsisolerende werking en verwerkbaar als een normale multiplexplaat.

Zeer geschikt voor toepassing als geluidsisolerende wanden en bijvoorbeeld als geluidsisolerende vloeren in woning- en utiliteitsbouw.

Tevens geschikt voor de constructie van geluidsisolerende deuren/lockers.

Merfoplex is de algemene benaming voor een geluiddempende sandwichplaat, bestaande uit twee lagen multiplex met daartussen een geluidsisolerende kunststof massaplaat, Isomat dan wel een visco-elastische laag die vaak met minder massa voor een zelfde geluidsisolatie zorgt.

Merfoplex kan in verschillende dikten en in verschillende houtsoorten geleverd worden.

Doordat de platen onder de meest gunstige condities worden samengelijmd en -geperst, bent u verzekerd van een kwaliteitsproduct: de lagen laten niet los en trekken niet krom.

Toepassingen

Zeer geschikt als geluidsisolerende vloeren in bestaande- en renovatie woningbouw. Aansluitingen van systeemwanden op de gevel.

Technische gegevens

• Geluidsisolatiewaarden type 8/6/8/

Hz - dB

125 - 21

250 - 25

500 - 28

1000 - 34

2000 - 38

• Temperatuurbestendig tot ca. 80

Hoogst interessant: zowel het mooie systeem als het toegepaste plaatmateriaal!

Hallo,

Ik heb een compliment van Spido gekregen!!!

Wow! :)

Spido bedankt!

Als je ze een keertje wilt horen, moet je maar een seintje geven. ;);):unsure::D

Groet,

Leobus

zie je nou leobus, daarom hoef jij niet naar tibet op vakantie ;)

mooi gemaakt. ben benieuwd hoe de afwerking word

ik voorzie een fijne samenwerking wanneer ik mijn century kasten ga verbouwen :lol:

heb je die naam van de cd nog voor me?

• 3 months later...

Hallo,

Even een update.

Na een poos inspelen, was ik toch niet helemaal tevreden over het laag. Het was een beetje boemerig en in mijn huiskamer ook een beetje teveel.

Eerst heb ik een andere spoel gekocht in de laagfilter sectie. Een trafokernspoel. Daar werd het laag wel ietsje strakker van, maar zeker niet minder.

Dan maar wat met interne demping gaan spelen. Eerst wat BAF rond de verstevigingsstaven gewikkeld. Inderdaad wel wat minder laag, maar meer detail???? Niet echt. Misschien wat Twaron angel hair erbij.

Tja, wel wat meer detail, maar ineens wel erg veel minder laag en al helemaal geen slagkracht meer.

Zou het probleem misschien aan de acoustiek van mijn kamer liggen? Staande golf?

Dus boxen opgepact en bij een vriend met een paar Isophon Cassiano speakers een vergelijk gemaakt.

Ik persoonlijk vind de Cassiano's bij hem niet echt bassterk, maar wat eruit komt is wel erg gedetailleerd.

Mijn speakers daar aangesloten. Shit, nog minder bas dan de Cassiano's en al helemaal niet zo gedetailleerd. Hoog midden deed trouwens niet veel onder voor de Cassiano's en het stereobeeld leek zelfs iets scherper gestoken met mijn speakers.

Er moest dus duidelijk iets gebeuren aan mijn bassecties. Nu weet ik dat in de originele Verity kasten twee schotten zijn gemaakt; een vertikaal en een horizontaal. Ik heb altijd gedacht dat die er in zaten om de wanden onderling te verbinden en dus de kasten stijver te maken. Ik had dat zelf opgelost met de koolstof spaken in de kast. Zie fotos in de eerste posting.

Misschien, dacht ik, zitten de schotten er ook wel in om de kast in vier kamers te delen. Die kamers zijn met drie ronde gaten onderling verbonden. Alleen de twee achterste kamers staan niet direct met elkaar in verbinding. Om kort te gaan; ik heb de spaken eruit gesloopt en de schotten met de gaten erin gemaakt.

In eerste instantie een klein beetje Twaron angel hair in de onderste twee kamers.

Dat was een enorme verbetering. Het laag had ineens slagkracht en er was ook detail.

Wat me wel opviel was dat het stereobeeld iets waziger was geworden. Ik denk dat dat kwam omdat de woofer, met zijn 1e orde filter, toch wat meer midden (naar achteren) gaat bijdragen.

Dus heb ik nog een stukje pritex in de kamer met de woofer geplaatst en een sandwich van wol en Twaron (De Twaron opgerold in een wollen dekentje als een broodje hotdog) achter de woofer geplaatst. Twaron dempt enorm in het middengebied!

Bingo!! Daar had ik strak laag, gedetailleerd laag en ook nog een scherp gestoken stereobeeld.

Ik ben nu dik tevreden met de configuratie. Afgelopen week heb ik de speakers bij de AVMN kunnen testen in een andere ruimte en daar was het ook dik in orde.

Binnenkort gaan ze dus weer helemaal uit elkaar en kan de spuiter zijn werk doen.

Groet,

Leobus