Pjotr Posted 19 april 2008 Report Share Posted 19 april 2008 Hallo Dejazz, Met vervorming m.b.t. audio bedoelen we vervorming van het audiosignaal. Misschien zit daar het misverstand? Ruis is een toegevoegd signaal. Dat willen we liever ook niet hebben maar om dat vervorming te gaan noemen maakt het er niet helderder op. Stroomruis wordt idd door een spanning over de weerstand veroorzaakt maar ook dan zou ik het geen vervorming van de DC spanning noemen. Bij een keukenmixer gaan we toch ook niet stellen dat de puree die je er mee maakt vervormde netspanning is? Misschien kun jij aan de leken onder ons op dit gebied(electronica-materiaalkennis) in begrijpelijkere woorden beter uitleggen waarom ruis in het ene materiaal anders is als het andere. Beter dan in de aangegeven links kan ik dat ook niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 19 april 2008 Report Share Posted 19 april 2008 Goeie vraag bakmeel en mooie antwoorden zo heb ik ook weer wat geleerd een leuk toppic is dit Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 19 april 2008 Author Report Share Posted 19 april 2008 ik stelde een simpele vraag en krijg er een boel info voor terug. de uitleg maakt duidelijk dat weerstanden dus niet allemaal gelijk kunnen klinken. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 april 2008 Report Share Posted 19 april 2008 de uitleg maakt duidelijk dat weerstanden dus niet allemaal gelijk kunnen klinken. groet Waar leidt je dat precies uit af? De een ruist wat meer dan de ander maar klinken ze daarom verschillend? Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 19 april 2008 Report Share Posted 19 april 2008 ik stelde een simpele vraag en krijg er een boel info voor terug. de uitleg maakt duidelijk dat weerstanden dus niet allemaal gelijk kunnen klinken. groet Ik zou het met een korrel zout nemen. Tussen de " goede" weerstanden is er niet zo veel verschil, althans dat is mijn persoonlijke ervaring. natuurlijk kost zo'n weerstand weinig, maar als je er veel nodig hebt... Bij gebrek aan een goede speaker winkel in Amsterdam (waar is Audio Dome gebleven?) kocht ik maar wat van die high-power witte blokjes voor in m'n scheidingsfilter, in de plaats van wat duurdere typen. Geen verschil waarneembaar. Dit, terwijl het verschil tussen verschillende condensatoren echt groot was, bijna alsof je een ander component hebt aangesloten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 19 april 2008 Report Share Posted 19 april 2008 ik stelde een simpele vraag en krijg er een boel info voor terug. de uitleg maakt duidelijk dat weerstanden dus niet allemaal gelijk kunnen klinken. groet Precies! en ook niet evenveel kosten Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 21 april 2008 Report Share Posted 21 april 2008 (...) Ruis op zich is een signaal en heeft weinig met vervorming te maken, Over vervorming kun je pas spreken als iets door een bewerking een andere vorm heeft gekregen. (...) Ruis zal de golfvorm van sinussen niet aantasten, en dus ook niet de resultante van een groot aantal sinussen bij elkaar ("muzieksignaal"), maar kan wel een nadelige, maskerende en (in niet-technische zin) "vervormende" invloed hebben op de geluidskwaliteit: temeer, doordat het niveau en de samenstelling van de ruis door het muzieksignaal worden gemoduleerd. (Dat ruis dynamisch is ten opzichte van signaal, komt tot uitdrukking in de signaal/ruisverhouding, die in decibellen wordt gegeven.) Het maskerende effect van ruis treedt vooral op bij niet-harmonische (ruis-achtige) signalen in muziek en spraak: percussie (ruisbekkens m.n.) en spraakklanken (sisklanken m.n.). Bij andere muziek- en spraakklanken kan ruis aanleiding geven tot "heesheid". (...) Modulation noise has been defined as a "noise which exists only in presence of a signal". In addition the modulation noise is a function of the instantaneous amplitude of the recorded signal.(...) http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=10035 Link to comment Share on other sites More sharing options...
dejazz Posted 21 april 2008 Report Share Posted 21 april 2008 ik stelde een simpele vraag en krijg er een boel info voor terug. de uitleg maakt duidelijk dat weerstanden dus niet allemaal gelijk kunnen klinken. groet Ik zou het met een korrel zout nemen. Tussen de " goede" weerstanden is er niet zo veel verschil, althans dat is mijn persoonlijke ervaring. natuurlijk kost zo'n weerstand weinig, maar als je er veel nodig hebt... Bij gebrek aan een goede speaker winkel in Amsterdam (waar is Audio Dome gebleven?) kocht ik maar wat van die high-power witte blokjes voor in m'n scheidingsfilter, in de plaats van wat duurdere typen. Geen verschil waarneembaar. Dit, terwijl het verschil tussen verschillende condensatoren echt groot was, bijna alsof je een ander component hebt aangesloten. Eerder met een korreltje "ruis" . Weet je ook waarom dat bij speakers het effekt minimaal is ?(trouwens, probeer eens 1of 2Watt KOOLWEERSTANDEN in serie met een mid-of tweeter, en vergelijk met andere WW types, just for the research. Vervang ALLE weerstanden in jou voorversterker en jou eindversterker met een totaal ander soort, alle eventuele minimale verschil aspecten per eenheid worden dan X tig keer VERSTERKT, of VERZWAKT. Denk je echt dat ze daarna hetzelde zullen "klinken",als met de originele ? Zoals sommige HEAR al aangeven, ZELF KLOOIEN, D Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 21 april 2008 Report Share Posted 21 april 2008 ik stelde een simpele vraag en krijg er een boel info voor terug. de uitleg maakt duidelijk dat weerstanden dus niet allemaal gelijk kunnen klinken. groet Ik zou het met een korrel zout nemen. Tussen de " goede" weerstanden is er niet zo veel verschil, althans dat is mijn persoonlijke ervaring. natuurlijk kost zo'n weerstand weinig, maar als je er veel nodig hebt... Bij gebrek aan een goede speaker winkel in Amsterdam (waar is Audio Dome gebleven?) kocht ik maar wat van die high-power witte blokjes voor in m'n scheidingsfilter, in de plaats van wat duurdere typen. Geen verschil waarneembaar. Dit, terwijl het verschil tussen verschillende condensatoren echt groot was, bijna alsof je een ander component hebt aangesloten. Eerder met een korreltje "ruis" . Waarom denk je dat bij speakers het effekt minimaal is ?(trouwens, probeer eens 1of 2Watt KOOLWEERSTANDEN in serie met een mid-of tweeter, en vergelijk met andere WW types, just for the research. Vervang ALLE weerstanden in jou voorversterker en jou eindversterker met een totaal ander soort, alle eventuele minimale verschil aspecten per eenheid worden dan X tig keer VERSTERKT, of VERZWAKT. Denk je echt dat ze daarna hetzelde zullen "klinken",als met de originele ? Zoals sommige HEAR al aangeven, ZELF KLOOIEN, D Link to comment Share on other sites More sharing options...
dejazz Posted 21 april 2008 Report Share Posted 21 april 2008 Zo had ik het nog niet bekeken, maar het KLINKT heel logisch! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 21 april 2008 Report Share Posted 21 april 2008 En nu in de niet-kritische trappen koolweerstanden nemen (niet per se koolcomposiet, film is ook goed), tesamen met koolstofkabels of hybride koolstof/zilver/goudkabels. Ga luisteren en verbaas je (nee, ruis is geen probleem op lijn-niveaus). Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 april 2008 Report Share Posted 22 april 2008 Beste KT88, Ruis op lijnniveau is geen probleem? Ruis is een probleem op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 22 april 2008 Report Share Posted 22 april 2008 Beste KT88, Ruis op lijnniveau is geen probleem? Ruis is een probleem op Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 22 april 2008 Author Report Share Posted 22 april 2008 de theorie is leuk, maar ik zal mijn heel subjectieve oordeel hier optypen als ik die Shinkoh dingetjes erin heb zitten. als het niks doet (in mijn oren) zeg ik het ook. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scintilla Posted 4 mei 2008 Report Share Posted 4 mei 2008 los van de leuke en erg interessante discussie die hier gevoerd wordt : Mijn voorkeur hebben in normale buizenversterkertrappen de Allen Bradley koolcomposiet weerstanden. Ook erg fraai zijn natuurlijk koolcomposietweerstanden van diverse andere merken als VTM of vitrohm etc. Op plaatsen waar hoog vermogen vereist is gebruik ik Mills draadgewonden, heel fraai en uiterst stil. (verkrijgbaar bij www.scintilla-buizenversterkers.nl) Nog even een leuke kleine stelling deponeren : - een weerstand heeft van nature thermische ruis. -> de weerstand zou hier dus als ruisgenerator gezien kunnen worden > het is een wisselspanningsbron. - een weerstand ruist meer naarmate de waarde hoger wordt. --> bij serieschakeling wordt de ruis groter aangezien de totale weerstand hoger wordt. --> bij parallelschakeling blijft de ruis gelijk aangezien de weerstanden zich gedraagen als een enkele wisselspanningsbron. voorbeeld : -een weerstand van 100K gedraagt zich als een wisselspanningsbron van 1nV ->twee van deze weerstanden in serie geven dus 200K bij een ruisspanning van 2nV ->twee van deze weerstanden parallel geven dus 50K bij een ruisspanning van 1nV -->een combinatie van twee seriegeschakelde parallelketens geeft dus 100K bij een ruisspanning van 2nV Conclusie : het is beter om geen weerstanden parallel te schakelen aangezien dit meer ruis oplevert dan in een keer de juiste waarde te nemen. RARA hoe werkt dit ? (ik ben zeer benieuwd naar de reacties) Happy building Scintilla Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 4 mei 2008 Report Share Posted 4 mei 2008 Spanningsbron. Thevenin. Wet van Ohm. Maar het gaat helaas niet helemaal op, de ruis telt vectorisch op (wortel uit de som van de kwadraten). Ruis is per definitie een ongecorreleerd signaal, twee weerstanden ruisen nooit "in fase". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 mei 2008 Report Share Posted 5 mei 2008 En daarom maakt het niet uit of je ze parallel zet of in serie. Bepalend is de uiteindelijke waarde van de totaal weerstand die je krijgt en daarvoor geldt nog steeds: E_n = wortel (4kTBR) E_n = ruisspanning k = constante van Boltzmann T = absolute temperatuur in Kelvin B = bandbreedte R = weerstand Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scintilla Posted 6 mei 2008 Report Share Posted 6 mei 2008 Gelukkig nog een paar wijze mensen op dit forum..... Happy building Scintilla Link to comment Share on other sites More sharing options...
hmv Posted 27 mei 2008 Report Share Posted 27 mei 2008 Dat ga je echt niet horen op de luisterplaats Waar zijn we nou mee bezig, high-end of hi-fi? Elk beetje telt, liever geen enkele ruis als dat zou kunnen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 mei 2008 Report Share Posted 27 mei 2008 Elk beetje telt, liever geen enkele ruis als dat zou kunnen Ja hoor dat kan. Moet je wel bij 0 graden Kelvin gaan luisteren ..... Is weer eens wat anders dan CD's in de vroezer stoppen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts