a-757 Posted 11 april 2008 Report Share Posted 11 april 2008 Ik (electroanalfabeet) ben op zoek naar de muteschakeling in een marantz cd 72. Ik weet dat het zich ergens bevindt bij de uitgang, maar daar houdt het ook mee op. Na wat gerommeld te hebben met de condensatoren (vervangen door Black Gates) en nog wat mechanische aanpasingen te hebben gedaan, wil ik nog deze schakeling verwijderen. Mocht iemand nog suggesties hebben voor een upgrade van een cd72 dan houdt ik mij aanbevolen. BVD, A-757 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 11 april 2008 Report Share Posted 11 april 2008 bij de cd 80 heb ik het netsnoer eruit gehaald en er een Euroconnect in gezaagd stiften uit de print gehaald, gaatjes wat groter gemaakt (pas op de printbanen) en de 220 in de print gesoldeert het blok blikken tulpjes eruit gehaald en een paar nette chassisdelen geplaatst (alleen fixed uitgang) gaatjes wat groter gemaakt en die tulpjes met wat restjes Siltech in de print gesoldeert paar van die snelmotage lintjes met stiftjes en al uit de print gehaald en vervangen door draad-in-de-print Link to comment Share on other sites More sharing options...
a-757 Posted 11 april 2008 Author Report Share Posted 11 april 2008 Netsnoer heb ik ook al vervangen. Evenals de voedingselco's. Na zoveel jaren trouwe dienst bleek dit de moeite waard. De uitgangen heb ik inmiddels al vervangen door ordelijke exemplaren en verbonden met zilverdraad direct op de print. Leuk trucje is nog het inkitten van de osci...huppeldepup (quartz - klok). De klok vervangen is leuk maar mij een beetje te duur. Wat mij tot nu toe het meest heeft op geleverd is de elco's van de voor- en eindtrap vervangen door Black-Gates. Voor +/- 60 euro klinkt een cd 72 als een high-ender. Een cd80 is trouwens wel een aparaat om jaloers op te zijn. Pinnetje verwijderen ga ik inderdaad nog een keer doen. Groet, A-757 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 11 april 2008 Report Share Posted 11 april 2008 Uitgangsopamps vervangen door bijv. LME49720 of LM4562, voeding locaal ontkoppelen dmv. Panasonic FC of FM, sowieso aparte analoge en digitale voedingen aanleggen, mutetorren verwijderen (SMD-tjes op de print). Evt. een relais ipv. de transistoren voor de muting. Voor gevorderden: DC servo plaatsen om van de uitgangselco's af te geraken, herzien van clockdistributie en er een non-OS DAC van maken door bypassen van het digitale filter. In Tent-, Kwak- of Trichord klokken geloof ik persoonlijk niet zo, als je de bestaande clock goed distribueert aan de diverse betrokken ICs win je echt wat. Als je er lol in hebt, dan een mooi BF981-oscillatortje maken met bufferpoortjes en flipflops om alle punten direct van een goede clock te voorzien. Apart voeden! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts