Jump to content

Versterker/receiver met aansluitmogelijkheden voor 3 paar stereo ls

Rommelman
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Om de 'hifi' installatie van mijn ouders sterk te vereenvoudigen ben ik op zoek naar een versterker waar minimum 3 paar stereo ls op aan te sluiten zijn. Deze moeten ook aan/uit schakelbaar zijn.

Om diezelfde vereenvoudiging verder te kunnen doorvoeren zou ik eigenlijk liefst een receiver hebben. Eigenlijk nog liever een receiver met dab tuner :-)

Ik dacht in een ver verleden eens bij Philips een versterker gezien te hebben met aansluitmogelijkheid voor 4 paar ls...

Is er iemand die enig idee heeft van het mogelijke bestaan van zo een versterker/receiver? Mag een nieuw of een iets ouder model zijn, dan kan ik hem misschien tweedehands op de kop tikken. Het hoeft zeker geen 'top' merk te zijn maar duurzaamheid stel ik wel op prijs.

Of misschien heeft iemand een andere elegante en eenvoudig te bedienen oplossing...

Momenteel zijn de ls min of meer aangesloten op een veel te klein switch kastje met veel te kleine connectoren die veel te snel kapot gaan... :-(

Als niemand een andere oplossing heeft zal ik zelf aan het knutselen slagen om het kastje een beetje te veredelen.

Jan

• 2 weeks later...

Ik denk dat de meeste (stereo) versterkers vrij snel de geest zullen geven al ze simultaan met 3 paar speakers belast worden. De gemiddelde impedantie wordt dan al vrij snel te laag.

Wellicht bestaan er wel zulke versterkers in de PA sfeer (bv voor restaurants ofzo. mogelijk gebruikt men dan meerdere versterkertjes in 1 apparaat).

Weet niet of een multichannel (HT) versterker or receiver op deze manier te gebruiken is (3 keer stereo), maar dat zal in iedergeval wat gaan kosten.

Ik zie nergens dat de speakers gelijktijdig gebruikt moeten worden, dus in dat geval is een schakelkastje een goede oplossing.

Als je een beetje handig bent, kun je zoiets in elke versterker/receiver wel inbouwen mits er plaats is voor de extra schakelaar(s) en aansluitingen.

In het geval de 3 of 4 paar speakers *wel* gelijktijdig gebruikt moeten (kunnen) worden, zal het inderdaad neerkomen op meervoudige eindversterkers.

Een multi-channel versterker of -receiver is daarvoor wel bruikbaar, mits voor- en eindversterkers van elkaar te scheiden zijn.

Een andere mogelijke oplossing is 6 of 8 UcD modules of Gainclones (LM3886 of iets in die geest) in een kastje te bouwen met een gemeenschappelijke voeding.

Wellicht bestaan er wel zulke versterkers in de PA sfeer (bv voor restaurants ofzo. mogelijk gebruikt men dan meerdere versterkertjes in 1 apparaat).

In dat geval wordt meestal gebruik gemaakt van versterkers met 100V uitgang en zit er bij iedere aparte speaker een aanpassingstrafo.

Rommelman geeft niet aan of alle drie de speakersets tegelijk moeten kunnen spelen. In dat geval zal het lastig worden qua versterker belasting. Dan kom je op 16 ohm speakers uit. Die zijn vrijwel alleen als breedbander te vinden voor deze toepassing.

;)

QED (onder andere, meen ook Adcom) verkoopt wel van die schakelkastes (voor 2, 3, 4, of 5 speakerparen). Ze beweren dat er ook iets van een minimum impedantie schakeling inzit

http://www.qed.co.uk/c194-191/Accessories/....htm?mennum=191

Maar of dat nu aan te bevelen is? Bovendien is dat wellicht precies het soort kastjes dat de ts niet meer wil