Jump to content

Je Hifi geschiedenis

Andre Kel
 Share

Recommended Posts

Hoi Allemaal, het leek me wel leuk om een topic te starten waarin iedereen kan en wil schrijven wat zijn hifi geschiedenis is....... Ik trap af.

Het begon lang geleden met zo'n plastic platenspeler koffertje.... haha, Kan er geen foto meer van vinden. Vervolgens een draagbare radio.

Kreeg op een gegeven moment van een oom uit duitsland zo'n drie in een bak. Je weet wel platenspeler, rasio en cassette deck naast elkaar. Weet het merk niet meer, wel zaten er kleine Grundig speakertjes bij die later, veellater nog een aantal jaren in mijn eend gespeeld hebben. Lachu man ze lagen gewoon achter in die stoffen zak achter de achterbank.

Vervolgens van mijn pa deze.

802a.jpg

de Philips 802 met luidsprekers van audax, waarbij in de middentoner/tweeter een schroef in het midden zat.

Vervolgens zoiets als dit maar dan ook weer van philips. En groooooter. haha

423402493_76ad77ed64_o.jpg

Hierop kwam ook mijn eerste cd speler. Een akai waar ik het type nummer niet meer van weet, denk ergens in 1988 was dit.

Toen begon het langzaam serieuzer te worden. Ben gaan sparen, en kwam met dit naar huis. Begin jaren 90

Een sony TA F630ESD versterker (kan geen foto vinden), zo'n 5 wisselaar kreng cd speler, von'k stoer toen denk ik.

Sony cassette deck huppeldepup 620 en STS 370 tuner, die doet het nog steeds. Nadat ik 'm gemaakt hen hahaha.

En als luidpsrekers, 1991 was het! Verrek nou weet ik het weer.

31692.jpg

B&W matrix 2S2, op de foto is de serie 1 te zien, de twee had een metal dome tweeter.

De speler ging er uit en er kwam een Sony CD 33ES of de 333ES weet het niet meer zeker, ook geen foto van te vinden.

Vervolgens was de versterker aan de beurt en kwam er een rotel voor eind

Rotel_RC-971_RB-960BX.jpg

Had een RC960BX en een RB960BX waarvan ik er uiteindelijk een tweede eindtrap van bij kocht.

Weer weg gedaan.

Dit gekocht.

luxman_c03.jpg

luxman_m03.jpg

Luxman C-03 en M-03. Ook nog een tweede eindtrap bij gehad.

Vervolgens sony speler er uit en een Denon dcd 1560.

1031797138.jpg

Vervelend ding, slaap verwekkend geluid.

Nog een luxman tuner tussendoor gehad maar die deed het niet zo goed. Ook weer weg....

Toen kwamen deze jongens

bw801pic1.jpg

met deze jongen

SONY_SACD_SCD-777ES.jpg

En deze bak.

t-rev12-1-aamaestro3.jpg

En die laatste drie daar speel ik nu nog mee.

Ok een beetje lang bericht maar moet het goede voorbeeld geven toch.

Groet,

Andre

Mijn "audio leven" is begonnen met een Philips grammofoon met ingebouwde 2*5 watt versterker (DIN), keramisch element, 4 gram naaldruk, twee 1-weg speakertjes. Gekocht in de Philipswinkel in Den Haag met 30% korting via mijn neef. Meen dat de adviesprijs 409 gulden was. Ik was toen 11 denk ik.

Dacht niet dat ik nog iets zou vinden op het internet hierover, totdat ik deze helemaal te gekke site vond:

http://www.grammofoon.com/frameset.htm?&ContentFrame

Echt geweldig al die oude apparaten.

En ja hoor daar staat ie:

Philips22GF715.jpg

http://www.grammofoon.com/frameset.htm?htt...mp;ContentFrame

Ik denk dat ik zo'n 5 jaar met dit spelertje gedaan heb, ondertussen de Philps catalogus verslindend en sparend voor het serieuzere werk. Is uiteindelijk geen Philips meer geworden, maar daarover later wellicht meer.

Voor die tijd had ik trouwens een Nordmende transistor radiootje. Hier te bewonderen

http://www.jvanschaikconsultancy.nl/radiom...e/corvette.html

Update. Mijn 1e (EN ENIGE) cassette recordertje. Een Philips N2225 hier te bewonderen

http://www.mfbfreaks.nl/folders/1976/2/ima...es/image52.html

Geweldige site met die oude Philips folders http://www.mfbfreaks.nl/

:) H leuk maar wel veel werk als je al bijna 40 jaar met muziek ligt te bezig zijn <_< (Nederlands please!) :P

Begonnen met dit:

n2205.jpg

toen ik ongeveer 11 was.

Dan kreeg ik een Neufunk "doos" van de GB supermarkt (mee voor gespaard); een witte plastiekn platenspeler/versterker met twee speakers met DICHTE achterwand :D

zal foto's plaatsen als ik wat tijd heb om te zoeken... :unsure:

Rond 1972 sloeg bij ons thuis de hifi bacterie toe: ik ging met mijn pa naar hifi beurzen en hij kocht een Pioneer tuner, "cactus" transistor integr

lachen, allemaal Plips toch weer.

ja Plips GA712 was mijn eerste ding. met 22AH453 speakers (tweeweg 15 ltr).Die Revox, dat roept even herinneringen op zeg. Ook geahd, met Nak nr200 Dolby b/c ding erop. Zelf nog regelbare voormagnetisatie op de Revox gezet, was nodig om samen met de dolby c een beetje goed resultaat te krijgen.

groet

Moet voor mij ongeveer zoiets zijn geweest.

Phag2145.jpg

:blink: ach man da's zelfs nog van voor mijn tijd, hoe oud ben je dan als ik dat discreet en niet onbescheiden mag vragen aub? Je mag ook ongeveer antwoorden h

haha, leuk topic!

Ik ben op vijfjarige leeftijd begonnen met een plastic draaitefel van Lenco volgens mij. Mono, de speaker paste als deksel op de speler met rechts drie draaiknopjes voor volume, toon en snelheid. De kleur was oranje met wit, heerlijk jaren '70!

Later mijn eerste midiset bijeengespaard (Grundig CT200) die ik met mijn ouders bij Correct in Rotterdam heb gekocht. Daarna een Sony News-D82 (m

mooi verhaal rasta met leuke foto's

ik hoop me te gaan vervelen op mijn werk vanavond dan zal ik eens een poging wagen de foto's bij elkaar te zoeken.

Dat kopje ken ik nog. Het bevatt twee naalden, eentje voor 78 toeren en eentje voor andere toerentallen. Je kon de naald kiezen door het kopje te verdraaien t.o.v. de arm. Je kunt op de foto nog de twee merktekentje op het kopje zien staan.

Mijn allerleerste muziek apparaat was een koffer slingergrammofoon met twee 78 toerenplaten. Ik was nog zo klein dat ik geen besef had van merken, maar ik meen dat de toonkop (met nadruk op

'kop' van B&O was. Doosje met stalen naalden er bij en slingeren en spelen maar.

De twee platen waren van duitse origine. De ene bevatte een koor dat 'Einmal ist keinmal' moet hebben geheten en de tweede plaat was van een operazanger die luisterde naar de naam Costa Milano o.i.d.

Het was een super ding. Geen speciale stroom, geen speciale kabels, een arm/element resonantie heb ik nooit kunnen ontdekken, geen shibata naalden, speciale afstellingen, dempertjes, liften en zilveren bekabeling. Er zat zelfs helemaal geen bekabeling in. Gewoon, op de veranda van de ouderlijke woning in het Nieuwe Westen van Rottrdam (heette waarschijnlijk zo omdat het door de Amerikanen in '43 per abuis plat gebombardeerd was, omdat ze geen rekening hielden met de wind en dus geen dwarsdruk compensatie hadden toegepast op hun bommetjes) op de grond en spelen. Heel opwindend allemaal. En toch had het wat, die directe klank.

Hey Satch! Blijkbaar lang (en vooral degelijk) over nagedacht! :)

:D mvg RastaPhil

PS let maar niet op mijn media geile ellenlange plakkunstige lijstjes, dat is ter compensatie om nooit beroemd geworden geweest te zijn :huh: ... of zoiets :lol:

@ Rasta: Dat valt wel mee, dat lang en gedegen nadenken, meer waar ik al zoekende tegenaan liep (en kon betalen, ook geen onbelangrijk criterium). Verder ben ik meestal gek op lijstjes, maar ik voel me nu te lui om hard na te denken wat ik ook alweer in welke volgorde ge- en verkocht heb... :cool2:

Ho

Klein geschiedenisje hoor

Toen ik een jaar of 11 was mn eerste K7-recorder, was ik heel fier op. Had een schuifknopje waarmee je de tapes terug kon wissen. Vond ik de max natuurlijk.

Mn ouders hadden toen een philips radio platenspeler, zo'n plat ding en rechthoekig. Veel plaatjes op gedraaid

Als tiener gespaard voor een midiketen van kenwood

Als ik mij niet vergis staat deze nog steeds bij mn ouders in de garage

Daarna een Luxman LV 103u amp, Yamaha PF1000 platendraaier met Pickering element. BNS 3 weg luidsprekers, yamaha tuner 670 en een beetje later een Luxman CD D351

Van Pickering naar Elys naar AT OC-9 en huidig Benz Ace L element

Huidige set

zie binnenkort recensie Audiofreak :P:D

Snelle opsomming Link K250 luidsprekers, Primaluna Dialogue One, Rega P25, Bluenote Phono 1, Cd is gebleven en tuner ook

Gr

Stef

Hallo,

De foto's laat ik voor wat ze zijn.

Hier mijn lijstje, waarbij ik ongetwijfeld hier en daar wat vergeten ben.

CD SPELER

Technics slp 210

Akai cd 57

Technics sl ps 90

Nad 541i

Harman Kardon hd760

Quad cd66

Sony cdp x 707es

Sony cdp x 77es

Teac vrds10

Marantz cd80(+GT clock)

Marantz cd10

Marantz cd 16

Audio Note an cd2

Proceed pcd3

VERSTERKER

Marantz 2235B

Technics suz 450

Akai ama 202

Pioneer 506

Denon pma 560

NAd 317

Denon pma 2000r

Sony taf 808es

Pioneer a 858 reference

Audio Note ZERO vv + Monobl

Marantz pm95

Marantz pm 17ki

Krell kav 300i

Moon i5

Xindak 3200 mk (VV)

Krell ksa 50s

Vincent sp 331

LUIDSPREKERS

Jamo compact 70

Jamo sw1

Kef Carlton 2

Pioneer cs 575

Jamo cd 175

Pied Pipers

Kef Carlton 3

Elipson Orphee

Dynaudio audience 60

Master concept 4

Quad esl 63

Elipson 1303 ft

Audiostatic DCI+

BNS Soundcolumn EVO

Synthese classic 1

DAC

Van Medevoort da222

Musical Fidelity x24k

Musical Fidelity x dac

Cec dx 71 mk 3

KABEL

Meters en stapels gehad, nu nog een klein beetje.

Vriendelijke groet, Markus B)

Mijn allereerste:

TriotrackCompanion970Open.jpg

Een Triotrack met ingebouwde buizenbromgenerator, langs de straat gevonden tijdens vuilophaal.

Via allerlei zooi (Tonfunk, Sony, Akai, Philips, Tandberg, Kenwood, Yamaha, torren-eigenbouw) einde jaren '80 begin jaren '90, toen ik bij een high end zaak werkte, dit een tijd thuis gehad:

Ensemble Primadonna, aangestuurd door Spectral DMA80 en DMC10.

primado.jpg

Daarna een varieteit aan hig (sp)end zooi thuis gehad, al dan niet kort, heel kort of iets langer.

Ook nog deze, Spica TC50:

spica_pic.jpg

En deze, Epos ES11:

eposes12.jpg

Aangestuurd door eigenbouw buizenbakkies.

En de Quad 57, een stel levensgrote Infinities, JM Labs, AP Virgos.........nu alweer geruime tijd Maggies.

CD spelers: van de Philips CD-100 en Sony CDP-101 via Yamaha, Arcam, Teac, en nog heel wat andere spelers nu al weer geruime tijd trouw aan Sony.

Draaitafels: van het Triotrackje hierboven, via Elac, Philips, Sony, Yamaha, Technics, JVC, ERA, Lurne naar een reeks Thorensen waarvan ik nu nog een opgeleukte TD160-II bezit.

Versterkers: al heel snel na alle high end geweld ben ik weer zelf gaan bouwen, en draai daar nu nog mee.

Resp. buizen en UcD.

En dan de rest die ik nog vergeten ben............

commerciele produkten,

-een dual 10xx? met teleton versterker en tuner en kenwood luidsprekers. De 10xx is veel later vervangen door een Dual cs5000.

-De volgende stap een Musical Fidelity A100 versterker en Translator Heliodoor luidsprekers. Later aangevuld met een Philips CD950.

-Vervolgens de huidige set, NA Hyperspace, Bow ZZ8, Graaf WFB2, Graaf GM20, Zingali 2S.

Heeeel veel zelfbouw, nauurlijk luidsprekers (alleen eigen ontwerp. geen kits) en een paar buizenbakkies en een tiental draaitafels/armen. Aan het begin van deze perikelen stond een koopje in een lokale dumpshop. Een gammel buizenbakje met 2 EL84's, leek wel op het ding dat Spido gepost heeft alleen dan in grijs hamerslag en een tiental grote philips 600 Ohm breedbanders. Die werden 5 of 6 op een rij op een plank gemonteerd en in serie geschakeld. Sinsdien is het alleen maar bergaf gegaan met luidsprekers :( Ze werden alleen maar groter en slechter, de positieve uitzondering waren de Manger drivers.

De volgende set, ik verlang weer naar de sound van een EL84 SET/SEP met een lekkere hoogohmige hoog rendement speaker met minimale bezetting, 3-weg dus ;) filteren op 100Hz en 6Khz o.i.d. En van m'n meisje mag dat best zo'n grote ronde hoorn zijn.

commerciele produkten,

-een dual 10xx? met teleton versterker en tuner en kenwood luidsprekers. De 10xx is veel later vervangen door een Dual cs5000.

-De volgende stap een Musical Fidelity A100 versterker en Translator Heliodoor luidsprekers. Later aangevuld met een Philips CD950.

-Vervolgens de huidige set, NA Hyperspace, Bow ZZ8, Graaf WFB2, Graaf GM20, Zingali 2S.

Heeeel veel zelfbouw, nauurlijk luidsprekers (alleen eigen ontwerp. geen kits) en een paar buizenbakkies en een tiental draaitafels/armen. Aan het begin van deze perikelen stond een koopje in een lokale dumpshop. Een gammel buizenbakje met 2 EL84's, leek wel op het ding dat Spido gepost heeft alleen dan in grijs hamerslag en een tiental grote philips 600 Ohm breedbanders. Die werden 5 of 6 op een rij op een plank gemonteerd en in serie geschakeld. Sinsdien is het alleen maar bergaf gegaan met luidsprekers :( Ze werden alleen maar groter en slechter, de positieve uitzondering waren de Manger drivers.

De volgende set, ik verlang weer naar de sound van een EL84 SET/SEP met een lekkere hoogohmige hoog rendement speaker met minimale bezetting, 3-weg dus ;) filteren op 100Hz en 6Khz o.i.d. En van m'n meisje mag dat best zo'n grote ronde hoorn zijn.

dat zal best. het was ook een heel lief ogend meisje ;)

zoek je toch meer "rock" of soul of body seed?

zoek je toch meer "rock" of soul of body seed?

Ja, meer Rock'n'Roll. Een beetje van de Altec VOTT A-7 sound. Een wat 'vettere' sound, nu klopt alles maar is 'te mooi'. Wat ik echter absoluut niet kwijt wil is de rust in het geluidsbeeld. Geen Lowther shout.

Ik zou b.v. wel eens een Oris 150 willen horen met een driver waar de whizzers afgeknipt zijn, dat combineren met een lomp grote laag driver en b.v. een Stage Accompany bandje in het hoog boven 6kHz. Met zo'n hoog rendement is de 20 watt van de Graaf een beetje veel van het goede.

:) Ik speel nu ook (sinds 1995) met bandje hogetoon vanaf 7KHz, lo-mid gaat full range van ong. 150 tot 7KHz aan 92dbwm, (daaronder valt laag natuurlijk af in 6 liter kastje, gesloten) sluit perfect aan op "das b

De eerste schreden waren middels een Hitachi ghettoblaster die nog verrassend goed bleek te klinken.

Daarna van mijn vader een Pioneer SX-590 receiver gekregen met een Technics SL-D2 draaitafel een een Sharp cassettedeck. Dat had zo'n plexiglas loketje, dat schoof je omhoog en de cassette werd rechtstreeks in het mechanisme geplaatst. Als speakers had ik een stel BNS E14 monitoren, groot genoeg voor (toen) mijn kamer en (later) mijn eerste eigen woning.

De Pioneer werd vrij snel opgevolgd door een Mission Cyrus One versterker met een Mission PCM-4000 cd-speler. Later heb ik nog een Mission Cyrus Tuner gekocht.

Na een verhuizing een set Elac CL-102i zuilen gekocht, met een Accuphase E-206 receiver. Paar jaar mee gedraaid en toen is de Accuphase ingeruild voor een buizenset van Croft: SuperMicro pre en Series VI eindversterker.

Ongeveer een half jaar geleden (na weer een verhuizing) zijn de Elacs vervangen door een set MC Systems M3 speakers.

Huidige set:

• MC Systems M3 speakers
  • AudioResearch SP-9 mkII voorversterker
  • Bryston 3B NRB eindversterker
  • Denon DP-47F voor het vinyl
  • Sony CDP-XA20ES KT Signature als digitale bron

Mijn werkkamerset heb ik samengesteld uit eerder gekochte componenten die ik vervolgens niet heb weggedaan. De Pioneer receiver, de Mission set en Technics draaitafel bewijzen daar nog dagelijks hun diensten. Aanvullend daarop heb ik in de werkkamer nog een Kenwood KA-9100 versterker en Akai AT-2600 tuner staan. Die laatste wil ik nog eens van een buizentrapje voorzien maar voorlopig ontbreekt mij de tijd daarvoor.