hmv Posted 17 april 2008 Report Share Posted 17 april 2008 Opamp's Sommige vinden het helemaal niks, opamp's, maar in de meeste high-end sets is er geen ontkomen aan. Meestal zitten ze in het analoge gedeelte van de cd speler, en worden bij modificatie vaak vervangen voor betere...... Welke opamp heeft jou voorkeur en waarom? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 17 april 2008 Report Share Posted 17 april 2008 Het liefst geen, waar mogelijk sloop ik ze er subiet uit! Natuurlijk opamps kun je fantastisch tegenkoppelen en dan meet je ook nog een prachtig signaal. Maar wat heb je nu aan een, versterker die continu zijn eigen fouten staat te corrigeren Muziek staat zich zelf toch ook niet te corrigeren Veel liever gebruik ik een component dat precies genoeg versterkt Wat er niet aan zit, hoeft er ook niet af...... Maar ja dat vind ik Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 17 april 2008 Report Share Posted 17 april 2008 Gebruik jij ook geen kathodeweerstanden dan, Jack? Er is niks mis met tegenkoppeling, alleen moet je het *wel* goed doen. Enkele mooie opampjes voor audio: OPA2604, OPA2134, LM4562, LME49720 (allen dubbel), AD797, AD811, OPA627 (enkel). " De beste" opamp bestaat niet, je kiest de juiste voor de functie. PS stel je voor: je maakt nog zulke mooie buizenversterkers of buis-uitgangstrapjes, en het signaal is in de studio en bij de omroep al door letterlijk honderden TL072s of NE5534s gegaan..... Meer informatie: http://www.dself.dsl.pipex.com/ampins/webbop/opamp.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 april 2008 Report Share Posted 18 april 2008 Gebruik jij ook geen kathodeweerstanden dan, Jack? Er is niks mis met tegenkoppeling, alleen moet je het *wel* goed doen. Dat is erg moeilijk leer ik nu, daarom kies ik bewust voor genoemde weg. PS stel je voor: je maakt nog zulke mooie buizenversterkers of buis-uitgangstrapjes, en het signaal is in de studio en bij de omroep al door letterlijk honderden TL072s of NE5534s gegaan..... Dat hoef ik me niet voor te stellen, dat is vaak gewoon zo! Maar bekijk het eens van de andere kant dat traject van opamps heb ik thuis niet Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 april 2008 Report Share Posted 18 april 2008 PS stel je voor: je maakt nog zulke mooie buizenversterkers of buis-uitgangstrapjes, en het signaal is in de studio en bij de omroep al door letterlijk honderden TL072s of NE5534s gegaan..... Dat hoef je je niet voor te stellen. Dat is de realiteit. Bij ouder vinyl is het nog erger, daar is het door honderden uA741 op-ampjes gegaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 18 april 2008 Report Share Posted 18 april 2008 PS stel je voor: je maakt nog zulke mooie buizenversterkers of buis-uitgangstrapjes, en het signaal is in de studio en bij de omroep al door letterlijk honderden TL072s of NE5534s gegaan..... Dat hoef je je niet voor te stellen. Dat is de realiteit. Bij ouder vinyl is het nog erger, daar is het door honderden uA741 op-ampjes gegaan. Het is haast onbegrijpelijk dat mensen nog platen durven te draaien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 april 2008 Report Share Posted 18 april 2008 Het is haast onbegrijpelijk dat mensen nog platen durven te draaien. Dan draai jij zeker g Link to comment Share on other sites More sharing options...
hmv Posted 18 april 2008 Author Report Share Posted 18 april 2008 tubejack Geplaatst Gisteren, 23:22 Het liefst geen, waar mogelijk sloop ik ze er subiet uit! Natuurlijk opamps kun je fantastisch tegenkoppelen en dan meet je ook nog een prachtig signaal. Je hoeft een opamp natuurlijk niet persee tegen te koppelen, ik zie liever ook geen tegenkoppeling. En als je ze er niet uit kunt slopen,Jack, wat gebruik jij dan voor opamp's. Ik zelf heb er al heel wat uitgeprobeerd, ik ga voor de burr brown OPA2604 en de OPA627 . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 april 2008 Report Share Posted 18 april 2008 Je hoeft een opamp natuurlijk niet persee tegen te koppelen, ik zie liever ook geen tegenkoppeling. Ben wel benieuwd hoe je er dan een ordentelijke versterker mee maakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hmv Posted 18 april 2008 Author Report Share Posted 18 april 2008 Ik heb een opamp test versterker gemaak, kun je mee naar hartelust opamps mee vergelijken en terug koppeling instellen en dus ook geheel uitschakelen, en wat blijkt sommige opamp's behoeven geen terugkoppeling, geen probleem Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 april 2008 Report Share Posted 18 april 2008 Ik heb een opamp test versterker gemaak, kun je mee naar hartelust opamps mee vergelijken en terug koppeling instellen en dus ook geheel uitschakelen, en wat blijkt sommige opamp's behoeven geen terugkoppeling, geen probleem Ik vroeg niet WAT je gedaan hebt maar HOE je een ordentelijke versterker bouwt met op-amps zonder gebruik van tegenkoppeling. Kun je eens een voorbeeldschema geven? Dat maakt het misschien wat duidelijker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 april 2008 Report Share Posted 18 april 2008 Je hoeft een opamp natuurlijk niet persee tegen te koppelen, ik zie liever ook geen tegenkoppeling.En als je ze er niet uit kunt slopen,Jack, wat gebruik jij dan voor opamp's. Ik zelf heb er al heel wat uitgeprobeerd, ik ga voor de burr brown OPA2604 en de OPA627 . Ok, in mijn referentie tuner een Rotel RT-990BX zitten NE5534, dat klinkt wonderlijk h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 19 april 2008 Report Share Posted 19 april 2008 Maar ......ik heb ze er niet z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 april 2008 Report Share Posted 19 april 2008 Met 2SK170 FETjes aan de ingang, dan een AD797 en vervolgens een A trapje met 2SC3298/2SA1306 maak je zelf een phonotrapje dat IMHO vrijwel alles wat er aan de markt is, wegspeelt.Helaas staat er dan geen fancy naampje op............. We verzinnen wel wat voor je: - KT88 : Model 3000 The Reference series - KT88 : Model 1 Gold series limited edition MK IV - KT88 : Platinum Audio Amplification Module 3 - KT88 : Met 2SK170 FETjes aan de ingang, dan een AD797 en vervolgens een A trapje met 2SC3298/2SA1306 - Model 3 Lol... Deze namen doen me denken aan de volledige naam van een onlangs verschenen auto: Hyundai i30 CW 1.6 CRDi VGT HP En het is nog een lelijke auto ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 19 april 2008 Report Share Posted 19 april 2008 Zodra je met low-output MCs aan het spelen gaat ontkom je niet aan halfgeleiders, dat red je niet met buizen.Misschien als je heel erg goeie step up trafo's gebruikt......... 0,8mv gaat nog vrij goed, daarna moet je idd naar een FET of step-up trafo. Ik vind het idee van Peter Wilenswaard wel mooi http://www.audiomagic.nl/am_phono.html Met 2SK170 FETjes aan de ingang, dan een AD797 en vervolgens een A trapje met 2SC3298/2SA1306 maak je zelf een phonotrapje dat IMHO vrijwel alles wat er aan de markt is, wegspeelt.Helaas staat er dan geen fancy naampje op............. Je kunt bij een bedrijf, die prijzen en wedstrijdbekers maken etc hele mooie plaatjes laten maken met je naam. Als iets met liefde en aandacht voor muziek in elkaar gezet is ...Wat is dan er mis met het merk KT88.... of Tubejack? Niks toch Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 20 april 2008 Report Share Posted 20 april 2008 De mensen voor wie ik spullen bouw of modificeer, hebben genoeg aan de wetenschap dat het door mijn handen is gegaan, die hoeven geen stikkertjes of plakkaten voorop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 20 april 2008 Report Share Posted 20 april 2008 De mensen voor wie ik spullen bouw of modificeer, hebben genoeg aan de wetenschap dat het door mijn handen is gegaan, die hoeven geen stikkertjes of plakkaten voorop. Een van mijn vrienden kwam ooit met die plaatjes "aanzeilen" Ik vind het leuk en de mensen ook. Ik plak het achterop Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 20 april 2008 Report Share Posted 20 april 2008 Onlangs heb ik een door jou verbouwde tuner mogen beluisteren, tot mijn zeer grote genoegen overigens. Er zat helaas geen buizentrap in, maar slechts wat kleine wijzigingen zorgden al voor een zeer aangenaam klankbeeld dat, bij een goede zender, zeer veel weg heeft van LP weergave. Mijn complimenten, je mag daar oprecht trots op zijn! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 20 april 2008 Report Share Posted 20 april 2008 Onlangs heb ik een door jou verbouwde tuner mogen beluisteren, tot mijn zeer grote genoegen overigens.Er zat helaas geen buizentrap in, maar slechts wat kleine wijzigingen zorgden al voor een zeer aangenaam klankbeeld dat, bij een goede zender, zeer veel weg heeft van LP weergave. Mijn complimenten, je mag daar oprecht trots op zijn! Dank je dat is het werk van jaren "wat aanklooien" Nee hoor net als jij, weet ik voor een deel wat dingen doen en hoe ze klinken. Sterk dat je opmerkt dat een goede analoge tuner bijna de resolutie heeft van een LP. Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 21 april 2008 Report Share Posted 21 april 2008 Bij ouder vinyl is het nog erger, daar is het door honderden uA741 op-ampjes gegaan. Schneidentzerrer mit uA709? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts