Jump to content

Op bezoek bij onze zuiderburen

audiofreak
 Share

Recommended Posts

Hey Onno,

Hier kan ik niets aan toevoegen! :)

Het was idd zeer gezellig, heb veel opgestoken en geleerd.

Vele zaken daadwerkelijk gehoord en daardoor een bepaalde smaakrichting kunnen bepalen (koper dus)

Het belangrijkste is dat er met de set eig niets mis is. Heeft Onno mij op het hart gedrukt.

Akoestiek is het grootste punt om aan te pakken en zal ten gepaste tijden gebeuren.

Droom is een beter loopwerk vr mn mooie lp-collectie

Groetjes

Stef

Guest Rein!

Ach die heb je al voor 25 euro.

Heb eenzelfde loopwerk vroeger eens ingeruild op een Lenco L76 van 25 euro en daar tot op de dag van vandaag geen spijt van.

denk ook eens aan mass-loading van apparaten waar iets op kan liggen (plaat steen met wat vilt eronder), let op ventilatie-gaten. dempen van de bovenkant door er wat op te leggen is in mijn ervaring goed hoorbaar.

groet

Dat is een beste dagreis geweest, Audiofreak. :o

Jullie hebben er veel werk van gemaakt en het is leuk om dat te lezen.

Toch blijft het mij verbazen dat kabels erg veel kunnen doen binnen een setup.

Succes met knutselen Stefk!

:)

Dat is een beste dagreis geweest, Audiofreak. :o

Jullie hebben er veel werk van gemaakt en het is leuk om dat te lezen.

Toch blijft het mij verbazen dat kabels erg veel kunnen doen binnen een setup.

Succes met knutselen Stefk!

Na het beter plaatsen van de luidsprekers, kon Onno zich een beter beeld vormen van de set en de toch wel miserabele akoestiek. Dat kabels veel kunnen teweeg brengen is een feit.

Ik wens te benadrukken dat het niet de bedoeling was om oordelen te vellen over deze kabel is goed en de andere slecht maar eerder van dit werkt EN hoor ik graag. Eerlijkheid gebied mij om te zeggen dat de Kimber select 1016 (de duurste jammerlijk :) ) ook het mooiste klonk met de meeste emotie en zeer mooie3D stemweergave. Het EAT netsnoer was ook zeer aangenaam met een gunstig prijskaartje ... :)

Kan ik leven zonder de 1016? Absoluut. Het hangt ook af hoe ver ik sta met de verbeterpunten. Stel akoestiek aangepast, netsnoeren verbeterd enz ... en ik loop tegen een gunstige prijs aan vr de 1016 tja dan koop ik die gelijk, maar niet morgen. De 1016 beschouw ik als een zeer mooie kers op de taart en er is nog veel werk om eerst een mooie taart te maken.

Het was in de praktijk brengen wat er al die maanden geschreven en gelezen was. Zonder de hulp en inzichten van Onno, zou ik nooit de bel ontdekt hebben zoals we nu gedaan hebben.

Rode draad is mss wel het niet onaardige nivo van de set. Hiermee bedoel ik dat iedere aanpassing steeds waar te nemen was. Soms subtiel soms heel treffend en confronterend.

Groetjes aan allen die mij dr de jaren heen veel info gegeven hebben en ook veel plezier HEAR

Stef

Mooie spullen, Stef!

Jouw arm en element verdienen IMO zeker een mooier loopwerk, ik denk dan bijv. aan een Micro Seiki BL-51.

Daar kan vrij simpel een andere arm op.

Nieuw: misschien VPI.

Hey Onno,

Hier kan ik niets aan toevoegen! :)

Het was idd zeer gezellig, heb veel opgestoken en geleerd.

Vele zaken daadwerkelijk gehoord en daardoor een bepaalde smaakrichting kunnen bepalen (koper dus)

Het belangrijkste is dat er met de set eig niets mis is. Heeft Onno mij op het hart gedrukt.

Akoestiek is het grootste punt om aan te pakken en zal ten gepaste tijden gebeuren.

Groetjes

Stef

Die P25 is toch een prima loopwerk!!! Ziet er bovendien erg mooi uit!!!

Robin

• 1 year later...

Vandaag was ik (al weer voor de derde keer) bij Stefk...

Dat ik er eerder weinig over heb geschreven heeft te maken met het feit dat Stef nog dusdanig aan het zoeken was dat mijn verslagen het voor hem niet makkeljker zouden maken.

Ondertussen zijn de Link luidsprekers vervangen door Master 3 monitoren en bovendien wilde Stef de Array's eens op deze luidsprekers horen. Vanmorgen heb ik dus in alle vroegte m'n set afgebroken en ben met een goed deel daarvan richting Belgie gereden. Daar aangekomen bleek dat ik een van de belangrijste dingen vergeten was... De afstandbediening :( ... gelukkig stond de voorversterker op een redelijk volume ingesteld zodat we toch nog wat konden beluisteren.

Allereerst hebben we de set van Stef met de nieuwe luidsprekers, wandkleden en gordijnen beluisterd. Dat viel dus helemaal niet tegen. Tenminste op CD, op plaat was er toch wel wat erg weing hoog ... vreemd.

De Masters klinken totaal anders dan de Link luidsprekers. De laatste blonken uit door controle en precisie, maar lieten de muziek niet echt los, zeg maar. Hoe anders nu. Royaal in alles wat met muziek te maken heeft. Royaal in het laag, royaal met dynamiek en royaal met drive. Dit alles maakt dat je je voeten niet stil kunt houden. Voor mij altijd het teken dat er muziek is.

Maar dan die draaitafel.. Een Rega 25 met RB600 en Ace op een Blue-note phonotrap... dat moet toch beter kunnen. Dat vond Stef ook, dus daarom had hij gevraagd of ik mijn naalddrukweger eens mee wilde brengen. Voor mij de reden om ook de fouthoeksjabloon en de testplaten mee te nemen. Begonnen met het controleren of de fouthoek van het element wel optimaal was ingesteld. Daar vemoedde ik n.l. een probleem. Ai.. dat was dus echt fout. Over de breedte van het element stond dit maar liefst 1 mm scheef. Dat dus eerst maar eens goed gezet. Daarna de naaldruk gecontroleerd.. Ook deze stond aan de lage kant. Dus maar verhoogd naar 2 gram. Hierna met de testplaat de dwarsdrukcompensatie gecontroleerd. Deze stond redelijk, maar toch ook weer wat te laag. Ik begrijp niet wat de Belgische dealer precies gedaan heeft... :confused: Maar hier klopte echt weinig van. Het zou kunnen, dat hij vergeten is de schroefjes van het element stevig aan te draaien en dat daarmee het element per ongeluk scheef is komen te staan. Toch vind ik dat dit niet mag gebeuren. daarvoor ga je tenslotte naar een dealer. Nou zou het natuurlijk kunnen zijn dat ik het niet snap, maar de klank was na het instellen dusdanig opgeknapt dat ik ook Stef per minuut zag opknappen.

Hierna hebben we de nieuwe interlinks (merk is mij ontschoten) die Stef op proef heeft eens vergeleken met mijn gevlochten exemplaren. Tja... en dan wordt het moeilijk. De gevlochten wat meer resolutie en de andere wat vergevinggezinder, maar toch ook heel open en dynamisch. Ze doen me denken aan de Karma interlinks die ik laatst bij Hansko hoorde. Dit is dus puur een smaakkwestie... dat moet Stef zelf dus uitzoeken... ;)

Daarna hebben we de Array's op de door mij aan Stef uitgeleende Harman Kardon (gemodde 760) CD speler geprobeerd, maar deze gaven echt te weinig signaal om met de huidige instelling voldoende geluid te krijgen. Dan Stef z'n Luxman CD speler maar eens aangesloten. Deze kan tenslotte op 2V uitgang gezet worden. Nu was de geludsdruk redelijk, maar we mistten toch ook weer behoorlijk wat resolutie... ook de draaitafel had onvoldoende uitgangsspanning om de set op volume te krijgen. Met het buizenbuffertonnetje van Musical Fidelity kregen we er nog een paar dB's bij zodat we nog iets konden horen, maar een duidelijk beeld kregen we niet.

Dan maar weer terug naar de versterker van Stef. Dit werd ook tijd, want de dag was voor mij bijna om. En dan blijkt dat daar toch ook veel muziek uit komt. Vooral ook omdat het harder gaat. Wanneer je die op het volume van de Array's zet bleek het laag wat vetter, de muziek een fractie minder resolutie te hebben en wat kleurrijker over te komen. Het stereobeeld was in beide gevallen erg mooi. De diepte en uitklinken van instrumenten kwam met beide versterkers niet echt uit de verf. Dit heeft te maken met de bronnen denk ik. Daar is echt een stuk verbetering te halen.

Mijn idee is dus, wacht even met een andere versterker, maar ga eerst eens zorgen dat je Cd speler op orde is.

Dat ik m'n afstandsbediening was vergeten was gewoon stom..., van de andere kant was er nu meer tijd om ook eens naar andere dingen te kijken. Bovendien was er ook nog tijd gereserveerd voor een heerlijke lunch... dus eigenlijk kwamen we toch nog tijd te kort.

Duidelijk verslagje, Hans.

Jammer van die afstandbediening wel, want Stef was juist in de race voor een demoset van Array. Maar misschien heeft Stef wel nu een kleine indruk gekregen van de Array, on danks het tekort aan volume. En hopelijk heb je Stef een beetje verder wegwijs gemaakt over de Array. Ik ben rete benieuwd wat Stef er zelf van vond.

Wel tof dat de DT en element nu goed staat en zo zie je maar had je bezoek wel degelijk nut.

Duidelijk verslagje, Hans.

Jammer van die afstandbediening wel, want Stef was juist in de race voor een demoset van Array.

Misschien was dat de aanleiding... :huh:

Maar zoals ik al schreef.. beter eerste een goede CD speler...

De diepte en uitklinken van instrumenten kwam met beide versterkers niet echt uit de verf. Dit heeft te maken met de bronnen denk ik. Daar is echt een stuk verbetering te halen.

Mijn idee is dus, wacht even met een andere versterker, maar ga eerst eens zorgen dat je Cd speler op orde is.

Dat was ook al de conclusie tijdens mijn bezoek bij Stef.

De CD-speler die ik toen meebracht liet ook al heel veel meer horen dan de Luxman.

Stef zit de laatste tijd met een andere versterker in zijn hoofd, maar zoals nu ook wel weer blijkt, net als bij mijn bezoek, is de bron in zijn geval eerder aan verbetering toe dan de versterker.

De versterker is absoluut geen slechte, en zeker al niet met de buizen die er nu op staan (tijdens mijn bezoek stonden er buizen op die de boel wat te tam maken), en is zeker nog voor verbetering vatbaar met nog andere buizen (Stef weet wel welke ;) ).

Mvg. Miracle.

Vanavond kom ik hier uitgebreid op terug, beloofd!! :)

Nu wil ik eerst Hans nog eens extra bedanken

Hans super van je dat je wederom al die tijd hebt vrijgemaakt + je amps van de zolder hebt gehaald

Hans is zo rustig weet alles duidelijk zonder veel woorden uit te leggen, voor mij heel aangenaam!

1 ding moet iedereen in zn achterhoofd houden, de array heeft zn ware aard niet kunnen laten zien desondanks vind ik de array vloeiender en natuurlijk spelen dan mn primaluna.

tot vanavond

stef