Jump to content

Vind de vijf verschillen!

spido
 Share

Recommended Posts

Hieronder zie je de bedrading van twee historische buizen-versterkers uit de jaren vijftig van de vorige eeuw, t.w.:

A. Philips AG9015 (stereo amp.)

PhilipsAG9015Chassis2.jpg

B. Leak TL12 (mono-block)

leak-tl12-underchassis-wiring-05.jpg

Als ik in die tijd montagedraad leverde, had ik liever Philips als klant ... :lol:

:lol:

wat een klere zooi.

toch klinkyt het er niet minder om. wel eens zo'n ouwe philips beluisterd en dat was erg leuk.

wat een klere zooi.

toch klinkyt het er niet minder om. wel eens zo'n ouwe philips beluisterd en dat was erg leuk.

De Leak is "overgedaan", maar origineel zat die ook erg mooi in elkaar.

Het belang van ori

(...) Zou het door die koolweerstanden komen? ;)

Beste KT88,

Stop je die in je oren, dan?

(Philips heeft me n

(...) Zou het door die koolweerstanden komen? ;)

Beste KT88,

Stop je die in je oren, dan?

Beste Spido,

Normaal gesproken niet, maar ik ben bereid een uitzondering te maken als ik de Perfect Performer ga beluisteren.

(Philips heeft me n

Ik heb ook eens mijn oude Philips buizenradio geopend en schrok me een hoedje van de wir war aan connecties. Hoe werd dat in hemelsnaam gecommuniceerd waar wat moest komen?

Dat stond destijds gewoon op een werktekening hoor. Vergeet niet dat destijds aan de lopende band bij Philips de dames en heren ieder voor zich maar 1 component plaatste en de volgende het volgende component enz.

Overigens kan het de muziekelektronen helemaal niet schelen of weerstanden netjes in het gelid staan of niet.

;)

Het viel te verwachten dat Pjotr zich zou opwerpen als verdediger van de chaoten!

Maar een dergelijke chaotische bouw levert allerlei nadelen en problemen op.

Probeer maar eens een defect componentje onder uit deze troep los te solderen, zonder de rest te beschadigen, te verbranden of onbedoeld los te maken.

En

Het viel te verwachten dat Pjotr zich zou opwerpen als verdediger van de chaoten!

Maar een dergelijke chaotische bouw levert allerlei nadelen en problemen op.

Probeer maar eens een defect componentje onder uit deze troep los te solderen, zonder de rest te beschadigen, te verbranden of onbedoeld los te maken.

En

Guest tubejack

Hoi Spido,

1)Wat zijn dan die 5 verschillen?

2)Ben je geen appels met peren aan het vergelijken? qua aanschafprijs?

3)Het mag dan een rommeltje zijn in die versterker dat ben ik met je eens, maar dat hoeft

geen nadelig gevolg te hebben voor het geluid, sterker nog Philips heeft heel mooie uitgangstrafo' s

gemaakt :)

Het gaat uiteindelijk om het geluid.

Groet,

Jack

Dag Spido,

Daarom is electronica/audio ook een vak, als je een beetje bedreven bent met een soldeerbout is dat geen enkel probleem.

Er moest gewoon snel geld worden verdiend aan dat spul.

Als 't maar speelt, h

Ik sluit me volledig aan bij tubejack (tubejack is toch zo'n jas die Pink Floyd aanheeft op de voorkant van "Delicate Sound of Thunder" ? :rolleyes: )

Het mag er intern dan nogal (behoorlijk) uitzien als een chaos, en orientatie van onderdelen is van wezelijk belang, Philips was niet gek. Philips heeft de naam gehad dat het voortdurend stuk ging, logisch, in Nederland was het merendeel der apparaten jarenlang van Philips, hoge bomen vangen veel wind. Economisch gezien is er dan misschien wel bespaard op ontwikkelkosten maar die werden op de productieafdeling weer teniet gedaan door de componenten moeilijker te plaatsen wat meer tijd kost. Ergens denk ik dat er over deze rommelzooi goed is nagedacht.

Zeker klanktechnisch zijn de oude rammelbakken van ons geliefde Philps toch wel erg fraai, mooie trafo's en mooie weerstanden en bijzonder mooie buizen! Het is trouwens niet voor niets dat High End fabrikanten nog steeds koolweerstanden gebruiken op klank-kritische plaatsen in versterkers. Het is niet zo verwonderlijk dat de Philips buizen van weleer voor enorme bedragen naar Japan (het High End land bij uitstek) worden verscheept. Niet zo gek ook dat je in veel zelfbouwprojekten van grote kwaliteit nog steds oude trafo's tegenkomt van (jazeker) Philips.

Zelf heb ik ook nog wel een bakje van Flips "verbeterd", helaas bleek het na terugsolderen van de oude onderdelen pas weer echt heerlijk te klinken.

Misschien zouden de mensen die hun neus ophalen voor ons Vaderlands Trots zelf eens een AB luistertest moeten doen met een stel oude lampenbakjes uit Eindhoven. I dare you....

Echte High End liefhebbers luisteren en geven niet om mooie namen of dure typenummers, echte High End liefhebbers genieten van hun muziek.

Happy building.

Scintilla

Wie kent nog de K9 TVs? Onverwoestbaar. Tot 2000 heeft mijn zusje er eentje in gebruik gehad die uit 1971 stamde.

Eens in de zoveel jaar een nieuwe cascade erin en gaan met dat ding.

De K9 chassis ! :D En vaak ook nog

Guest KT88

Knap stukje projectie (en demagogie), Spido! :D

Den ouden zwart/wit buizentoestellen, of ze nu van Philips kwamen of van Grundig, Nordmende, Kuba of Pye, die hadden helemaal geen cascade.

Wel een lijntrafo + DY87, met een lijneindbuis EL81 of PL36, en (wat later) de beruchte BY100 diode in de gloeidraadketen.

De eerste KTVs hadden ook nog een hele zwik buizen erin, en daar was vaak wat mis mee ja.

Niet alleen bij Philips (maar die zag je hier te lande wel het meeste).

En nee, ik was en ben godzijdank geen TV reparateur, maar wel bekend met die techniek en zo nu en dan knap ik nog wel eens een 400U Hondehok of een 21TX210 z/w buizentoestel op, omdat blijkbaar niemand dat meer kan of wil.

Nee, nu zijn we gelukkig met onze plasma of LCD toestellen.

Als die stuk zijn (en altijd net buiten garantie), is het meteen een compleet board uitwisselen van 600 euro.

Koopt "Vader" toch gewoon een nieuwe?

Recycling? Milieu? Oh ja, dan halen we het lood uit de tin, dan gaan ze nog korter mee maar dan is die afvalberg straks tenminste ietsje minder giftig........... :ph34r:

....................

Philips, Philipsdealers en Philipstelevisiereparateurs hebben er in mijn jeugd ongetwijfeld sterk toe bijgedragen dat ik levenslang overal en altijd leugens, smoesjes, complotten en bedrog vermoedde... en v

Mooie tijd was dat : TV's opvissen uit de enorme stapels grofvuil langs de kanten van de straat.

Ronddolend met een schroevendraaier en een kniptang, op zoek naar K9 / K12 en andere (Philips) TV's.

Achter op de fiets meenemen naar de werkplaats, deurtjes open, repareren en vrienden en familie blijmaken met een zgan toestel. :)

Ook de buizen TV's waren leuk, zeker als ik terugdenk aan mijn eerste optater, pure Nostalgie.

Gelukkig stoppen ze tegenwoordig software in de TV's die precies weet wanneer het toestel uit de garantie is, repareren is wel makkelijker geworden : (moeder)bord gaat eruit , nieuw bord terugplaatsen et voila, reparatie is net zo duur als de dagwaarde van het toestel... Lets make things better.

TV zonder beeldbuis,..... belachelijk :rolleyes:

Happy building

Scintilla