ER EE Posted 25 april 2008 Report Share Posted 25 april 2008 Blog van C J Luister uitsluitend met je oren, nooit met je ogen!!! ----------------------------------------------------------------- We weten natuurlijk allemaal wat CJ hiermee bedoeld. Laat je niet afleiden door de mooie gouden kastjes, de grote merknamen, de gloeiend enthousiaste recensies, etc., maar vertrouw alleen op je eigen oren; op wat je hoort. Het belang van blind testen is vaak genoeg op dit forum benadrukt. Toch blijkt dat niet altijd waar. Uiteraard luister ik zelf. Maar als ik weer eens een poging heb gedaan om met de installatie een stapje verder te komen, dan vraag ik altijd een vriendin, die niet weet wat ik gedaan heb, als ze langskomt om een oordeel. Om haar geen enkele indicatie te geven krijgt ze dus ook nog een blinddoek om, voordat ik haar voor de installatie zet. Ja, letterlijk blind dus. Ze hoeft dus alleen maar te zeggen wat ze hoort en of er wel of geen verschillen zijn. Ik vertel haar uiteraard niet wat ik test en zeg dat geen verschil ook een uitkomst kan zijn. Meestal weet ze zo behoorlijk goed aan te geven Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 25 april 2008 Report Share Posted 25 april 2008 Ik onderschrijf je constatering, maar wat is het belang van diepte? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ER EE Posted 25 april 2008 Author Report Share Posted 25 april 2008 Dat zal wellicht voor iedereen anders liggen, maar het belang van diepte in het geluid is voor mij persoonlijk heel groot, omdat het als 3e dimensie te maken heeft met de ruimtelijkheid van de opname, de echo's, de akoestiek van de opnamelokatie. Het geeft sterk een stuk sfeer weer. Heb je bijv. te maken met een kleine intieme zaal of een grote kathedraal? Maar het helpt ook bij de lokalisatie van instrumenten en solisten in het geluidsbeeld. Bij klassieke muziek hoor je in opera's de solisten opkomen en afgaan (soms ook letterlijk ). Een koor kan vanuit de verte op het podium komen aanwandelen. In sommige opnames worden solisten ook bewust ver naar achteren geplaatst om een bepaald effect te bereiken (bijv. Monteverdi: Vespro della Beata Vergine, Gardiner). Een jazz combo of de Dire Straits staan ook meer daadwerkelijk in de ruimte: het vergroot de live indruk. Toch ? ER EE Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 25 april 2008 Report Share Posted 25 april 2008 Vnadaar dat veel brildragers zeggen: "Wacht ik versta je niet, kga eerst mijn bril nemen ... ", terwijl iemand vanop afstand tegen hen praat ... Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 25 april 2008 Report Share Posted 25 april 2008 Persoonlijk is diepte in 't geluidsbeeld voor mij iets van minder belang, maar zou 't misschien ook kunnen dat de dame in kwestie zich fixeerde/voorbereidde op een verandering in klank qua laag/hoog weergave, waardoor de diepte in het geluidsbeeld haar niet opviel ? Als ik 't namelijk weleens heb met mensen (die niks met HiFi hebben) over verschillen in klank, merk ik dat zij dan voornamelijk denken aan meer/minder bas of meer/minder hoog, omdat voor hen termen als diepte, geluidsbeeld, transparantie,etc,etc onbekend zijn. Mvg, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ER EE Posted 25 april 2008 Author Report Share Posted 25 april 2008 Je hebt volkomen gelijk Alco. De meeste mensen zullen zich van nature in eerste instantie op de aspecten, die je noemt, concentreren. Maar de dame in kwestie weet van wanten, geluidskwaliteit is ook haar van belang, haar eigen audio installatie mag er wezen (o.a. B&W 802, Audio Research), ze heeft honderden CD's en ze wordt constant door mij lastig gevallen met vragen naar oordelen (hoe ze dat volhoudt ? ) en ze kwam er spontaan uit zichzelf mee. En bovendien, het is gemakkelijk genoeg te controleren: probeer het zelf maar eens. Als je het niet scherp ziet, zul je het niet scherp in de diepte horen. ER EE Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 25 april 2008 Report Share Posted 25 april 2008 wat concludeer je hier nu uit? er is geen diepte, die maken we zelf ?. simpelweg omat bijv het ene geluid zachter is dan het ander. ik ervaar thuis echter wel diepte terwijl achter de speakers een muur, raam en dikke gordijnen is. maarik ervaar thuis miner diepte als dat ik dat deed bij bijv seed7 en bij een hans chansig. die hebben idd een open ruimte achtrer de speakers. dus een geluid dat zachter is word naar achteren geplaatst omdat dat door de ogen geloofwaardig word gemaakt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ER EE Posted 25 april 2008 Author Report Share Posted 25 april 2008 Tsja, M44, je noemt een belangrijke voorwaarde om diepte Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 25 april 2008 Report Share Posted 25 april 2008 Hallo, Diepte in het geluidsbeeld heeft met (subtiele?) fasedraaiing te maken. Wij zijn gewend aan het feit dat onze oren (schelpen icm ons hoofd) dat ook doen. Als je de vorm van het hoofd, of misschien zelfs wel de oren verandert door een blinddoek, zou het wel eens kunnen zijn dat je -tijdelijk?- het vermogen diepte waar te nemen kwijt bent. Het is maar een suggestie. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 25 april 2008 Report Share Posted 25 april 2008 Tsja, M44, je noemt een belangrijke voorwaarde om diepte Link to comment Share on other sites More sharing options...
ER EE Posted 25 april 2008 Author Report Share Posted 25 april 2008 -------------------- Blog van Mordante if everything seems to be going well, you have obviously overlooked something. ---------------------------------------------------------------------------------------------- Cheer up ! : a pessimist is never disappointed ! ER EE Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 25 april 2008 Report Share Posted 25 april 2008 met een blinddoek zal onze plaatsingscapaciteit puur op gehoor wel toenemen denk ik. echter vraag ik mij af of een set uberhaupt diepte creeert. een speaker straalt wel rondom wat af maar dat valt in het niet bij de voorwaartse afstraling. ik denk dat het simpelweg een kwestie van hard opgenomen en zacht openomen geluid is. projectie van de achterkant van een auto met een geluid dat klinkt als wegrijden geeft heel kort de indruk dat die auto kleiner word. ooit op een beurs gezien. is logisch dus maakt je hoofd dat ervan Link to comment Share on other sites More sharing options...
ER EE Posted 25 april 2008 Author Report Share Posted 25 april 2008 Met een blinddoek om neemt de plaatsingscapaciteit m.i. juist af. Wat Leobus zegt, zou kunnen: de blinddoek zit misschien subtiele auditieve informatie in de weg, echter alleen met je ogen dicht zonder blinddoek treedt het effect ook op. De speakers cre Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 25 april 2008 Report Share Posted 25 april 2008 kweetnie hoor het menselijk lichaam oftewel de holbewoner die we eigenlijk nog zijn is bewonderens waardig goed in aanpassen. en waarom? om te overleven. om te overleven moet je kunnen horen waar gevaar zich bevindt(d) (dt) bij het uitschakelen van de ogen lijkt het mij logisch dat de oren juist beter worden in het lokaliseren van bijv gevaar of als je wilt muziek van jan smit ik ben alleen bang dat hier meer slechthorende zitten dan slechtzienden en dat voor een audio forum, dat geeft te denken Link to comment Share on other sites More sharing options...
ER EE Posted 26 april 2008 Author Report Share Posted 26 april 2008 Ja, daar heb je wel een punt, vind ik. Je kunt het inderdaad ook omdraaien: er zijn ook situaties waarin je gehoor je gezichtsvermogen te hulp kan komen. Het is inderdaad waar, dat als je blind zou worden, je gehoorsysteem en je hersenen enorm gestimuleerd worden om taken van je ogen over te nemen. Blinden kunnen via hun gehoor hun omgeving als het ware "zien" (vleermuizen kunnen dat in volledige duisternis met hun "sonar"- systeem overigens nog veel beter). Maar dat duurt even, voordat je hersenen zich daar op hebben aangepast. Dat zie je ook na een beroerte: pas heel geleidelijk, na verloop van tijd, zijn de hersenen soms in staat beschadigde functies over te nemen. Het bevestigt inderdaad wel de interactie tussen beide zintuigen gezicht en gehoor. Als je echter normaal kunt zien en je wilt diepte in geluid horen, dan heeft volgens mij je gehoor daarbij je gezichtsvermogen nodig om het echt goed te kunnen waarnemen. Probeer het eens uit. Wanneer hoor je diepte het best: m Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 26 april 2008 Report Share Posted 26 april 2008 Ja, daar heb je wel een punt, vind ik. Je kunt het inderdaad ook omdraaien: er zijn ook situaties waarin je gehoor je gezichtsvermogen te hulp kan komen. Het is inderdaad waar, dat als je blind zou worden, je gehoorsysteem en je hersenen enorm gestimuleerd worden om taken van je ogen over te nemen. Blinden kunnen via hun gehoor hun omgeving als het ware "zien" (vleermuizen kunnen dat in volledige duisternis met hun "sonar"- systeem overigens nog veel beter). Maar dat duurt even, voordat je hersenen zich daar op hebben aangepast. Dat zie je ook na een beroerte: pas heel geleidelijk, na verloop van tijd, zijn de hersenen soms in staat beschadigde functies over te nemen. Het bevestigt inderdaad wel de interactie tussen beide zintuigen gezicht en gehoor. Als je echter normaal kunt zien en je wilt diepte in geluid horen, dan heeft volgens mij je gehoor daarbij je gezichtsvermogen nodig om het echt goed te kunnen waarnemen. Probeer het eens uit. Wanneer hoor je diepte het best: m Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopies Posted 26 april 2008 Report Share Posted 26 april 2008 ik denk dat sommige opnames een bepaald soort echo, en reverb hebben waardoor er een soort fictieve diepte ontstaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 26 april 2008 Report Share Posted 26 april 2008 Wat is diepte? M.i. is er alleen de de afstand tussen het geluidsbeeld en de speakers. Die wordt bepaald door de ruimte achter de speaker en de mate van absorptie van de achterwand. Het geluidsbeeld (eigenlijk vlak of kromme) staat ongeveer halverwege de afstand speaker, achterwand, vooropgesteld dat daar geen audioaltaar staat. Echt diepte (3D) zal niet lukken met twee luidsprekers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 26 april 2008 Report Share Posted 26 april 2008 Moet je je kamer eens verduisteren, een mooie plant tussen je luidsprekers plaatsen, daar een enkel spotje opzetten en naar muziek gaan luisteren. Het zal beter 'klinken' dan ooit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 26 april 2008 Report Share Posted 26 april 2008 Het is een misvatting, dat de luisterruimte zelf zou moeten bijdragen aan de diepte-informatie*. Als er in de opname diepte-informatie aanwezig is, zullen de luidsprekers die onverkort (en onverlengd) moeten weergeven. Daarbij moeten de luidsprekers gewoon staan waar ze beh Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 26 april 2008 Report Share Posted 26 april 2008 Echt diepte (3D) zal niet lukken met twee luidsprekers. Eens een stel andere luidsprekers proberen, misschien. U spreekt natuurlijk over Uw eigen ervaringen. De mijne is toch iets anders. Recentelijk een opname van Duke Ellington gehoord,opgenomen in een Kathedraal. Zo dat was beslist geen katte... het gaf mij het gevoel van: Het lijkt wel of ik in die kerk zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 26 april 2008 Report Share Posted 26 april 2008 Moet je je kamer eens verduisteren, een mooie plant tussen je luidsprekers plaatsen, daar een enkel spotje opzetten en naar muziek gaan luisteren. Het zal beter 'klinken' dan ooit. Dit herinnert me aan de indrukwekkende demonstraties van een zekere Vlaamse luidsprekerontwerper/bouwer, die van zijn demonstratieruimte een soort kapelleke had gemaakt. Hij celebreerde zijn demonstraties met devotie: zachtjes lispelend en in vrijwel volslagen duister. Alleen het centrale hifi-altaar met een artistiek wit boomachtig plastiekje ervoor ("Wanhopig Wilgje"?) en de beide luidsprekers werden met een halogeenspotje uitgelicht. Je verwachtte elk moment dat hij met wijwater en wierook zou komen... (Z'n speakers - vooral het grootste model - waren overigens best wel goed, hoor! T Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 27 april 2008 Report Share Posted 27 april 2008 hmmm de floating K.? wellicht leuk om eens te zien of mijn expriment kam worden uitgevoerd waarbij ik (bijv) hans van L ophaal en niet zeg waar we heen gaan. 2 km voor de lokatie blindoeken en bij iemand thuis laten luisteren. wat hoor je , wat voor installatie is het, hoe groot zijn de speakers, hoe groot is de luisteruimte. hoeveel diepte enz dus wat hoor je als je ogen echt niet mee doen. van groot belang is dat niemand praat lawaai maakt voor dat de muziek gestart word. je kunt horen hoe groot een ruimte is aan de stemmen van mensen en voetstappen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ER EE Posted 28 april 2008 Author Report Share Posted 28 april 2008 Ja, interessant experiment !, ik ben heel benieuwd wat daar uitkomt . Die blinddoek zorgt er in ieder geval voor dat heel veel ongewenste be Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 4 mei 2008 Report Share Posted 4 mei 2008 wie is een gewillig slachtoffer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts