erik klijnsmit Posted 20 mei 2003 Report Share Posted 20 mei 2003 nu ik mijn esl,s met drie i.p.v. twee panelen heb uitgerust zijn ze wat voller in het laag geworden en gaan ook zo,n 5 hz lager . (tot 40 hz ) maar nu heb ik gelijk weer een probleem erbij . ik wordt gek van die pieken en dalen in het laag . bij 50 hz een enorme piek . bij 120 hz een enorm dal . schuif ik nu een meter naar achteren met mijn stoel dan heb ik bij 50 hz een dal bij een andere frequentie die eerst normaal was weer een piek deze test doe ik aan de hand van een soundsweep van 160 tot 20 hz met een stem daardoor die aangeeft welke frequentie het is . maar ook had ik in sommige orgelstukken al gehoord ,als er bijv een lange grondtoon van 50 hz klonk ,dat je als je van voor naar achteren schoof ,het telkens liuder en weer minder luid werd . dit was ook het geval bij bijv. een toon van zeg maar 120 hz . alleen hoorde je dan als je twee meter van voor naar achter ging wel twee keer een dal en een piek . wat is dit allemaal voor gekkigheid wie heeft hier ook last van thuis groeten erik (die de problemen van de laagweergave heeft ontdekt ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 20 mei 2003 Report Share Posted 20 mei 2003 Iedereen heeft hier last van. Wanneer je echter je luidsprekers heel precies plaatst (meestal assymetrisch) en je luisterplaats ook, kan de meest optimale plaats gekozen worden. Het programma Cara kan hierbij helpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 mei 2003 Report Share Posted 20 mei 2003 Dat je het met een golf van 120Hz eerder hoort is niet zo gek. Die heeft een kortere golflengte. Wat je eraan moet doen? Geen idee, ik ben geen akoesiek-expert. Ik heb er zelf ook wel een beetje last van, maar gelukkig niet heel erg (vooral met erg lage tonen)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 20 mei 2003 Author Report Share Posted 20 mei 2003 nu vergat ik erbij te vertellen dat mijn kamer 7 meter lang is en 4 meter breed en 2,6 meter hoog . dus een resonantie bij 50 hz kan wel kloppen . dat is die 7 meter ongeveer . maar waarom hoor ik beven de 50 hz ook nog pieken en dalen . ik wil dit glad hebben !!! net als bij een orgelconcert . alles even luid en transparant . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 mei 2003 Report Share Posted 20 mei 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:nu vergat ik erbij te vertellen dat mijn kamer 7 meter lang is en 4 meter breed en 2,6 meter hoog . dus een resonantie bij 50 hz kan wel kloppen . dat is die 7 meter ongeveer . maar waarom hoor ik beven de 50 hz ook nog pieken en dalen . ik wil dit glad hebben !!! net als bij een orgelconcert . alles even luid en transparant . Alle golven die een golflengte hebben die een meervoud is van die 7 meter, zijn natuurlijk ook staande golven. Misschien wat minder duidelijk, maar ze zijn het wel natuurlijk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 20 mei 2003 Report Share Posted 20 mei 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:nu vergat ik erbij te vertellen dat mijn kamer 7 meter lang is en 4 meter breed en 2,6 meter hoog . dus een resonantie bij 50 hz kan wel kloppen . dat is die 7 meter ongeveer . maar waarom hoor ik beven de 50 hz ook nog pieken en dalen . ik wil dit glad hebben !!! net als bij een orgelconcert . alles even luid en transparant . Koop een kerk. Staande golven onder de 200 Hz zul je altijd houden een huiskamer. Je kan hooguit het wat verminderen met verschuiven (veel succes) of op 1 plek wat gladstrijken met een equalizer (met alle nadelen). Edit. Ik las laats nog een oud artikel (uit A&T) over de effecten van staande golven Er kan meer dan 20 dB verschil zitten tussen de pieken en de dalen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 20 mei 2003 Report Share Posted 20 mei 2003 Je moet een hoorn maken van je kamer. Dan heb je voor alle frequenties staande golven. Effe serieus niet op die knoop gaan zitten. En de speakers wat naar achteren mischien. in iedergeval niet op even deeltal zetten dus 1/3 1/5 van de kamer lengte. Of maakt dat niets uit? Mijn natuurkunde laat me effe in de steek. Maar een bas trap neer zetten in een piek, Zou ook iets kunnen doen. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 20 mei 2003 Report Share Posted 20 mei 2003 ik ben blij dat ik voorlopig vrijblijvender naar mzuiek luister dan jullie ... no offence. wat zijn die pieken? ik hoor ze bij mij niet, mede omdat ik niet weet wat ik moet horen....?? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 20 mei 2003 Report Share Posted 20 mei 2003 Met de breedte van 4 meter kom je op ongeveer 80-85 Hz en de hoogte op ongeveer 130 Hz. Dus dat lijkt allemaal wel aardig te kloppen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraken Posted 20 mei 2003 Report Share Posted 20 mei 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:nu ik mijn esl,s met drie i.p.v. twee panelen heb uitgerust zijn ze wat voller in het laag geworden en gaan ook zo,n 5 hz lager . (tot 40 hz ) maar nu heb ik gelijk weer een probleem erbij . ik wordt gek van die pieken en dalen in het laag . Tja, dat zou je met een stel Perverse Performers niet hebben... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 21 mei 2003 Report Share Posted 21 mei 2003 Het tweede deel in dit artikel van Toole is vrij goed als inleiding: http://www.harman.com/wp/pdf/MaximizingLoudspeaker.pdf en ook: http://www.harman.com/wp/pdf/Loudspeakers&RoomsPt3.pdf maar hou er wel rekening mee dat een gesloten luidspreker beter koppelt aan de lucht in een piek, en een dipool in een dal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoBob Posted 21 mei 2003 Report Share Posted 21 mei 2003 Achter jezelf en/of achter je speakers dikke stoffen gordijnen hangen, neem een speaker en kijk hoe ze staande golven met demping proberen tegen te gaan.... Hoogpolig tapijt op het plafont, muren en vloer zou dus ook prima helpen. Success, JoBob Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 21 mei 2003 Report Share Posted 21 mei 2003 Flutterecho's op 50hz voorkom je niet met een paar gordijntje. Je moet de golf onderbreken (muurtje metselen, met interieur in de weer) Ben zelf ook bezig met het oplossen van het probleem, ik heb alleen geen vrouw in huis, dus dat scheelt Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 21 mei 2003 Report Share Posted 21 mei 2003 hallo!? kan iemand me een snelcursus geven in waar jullie het over hebben?? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 mei 2003 Report Share Posted 21 mei 2003 Geplaatst door [[Game]]:hallo!? kan iemand me een snelcursus geven in waar jullie het over hebben?? game Over staande golven. Golven die precies de golflengte hebben van de lengte (of breedte; ligt eraan hoe je speakers staan) van je kamer. Is je kamer (zoals bij Erik) 7m lang, dan heb je dus een staande golf van 7m lang (en van 3,5m, en van 1,75m, maar die zijn minder erg denk ik). Dat komt neer op een frequentie van ongeveer 48 Hz. Ofwel: ongeveer 50Hz. Daar heeft Erik dus last van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 21 mei 2003 Author Report Share Posted 21 mei 2003 Geplaatst door JSA:Flutterecho's op 50hz voorkom je niet met een paar gordijntje. Je moet de golf onderbreken (muurtje metselen, met interieur in de weer) Ben zelf ook bezig met het oplossen van het probleem, ik heb alleen geen vrouw in huis, dus dat scheelt idd jasper ik heb al dikke gordijnen en hoogpolig tapijt . dat helpt alleen maar tegen echo,s en reflecties ,maar niet tegen staande golven . ik ben gisteravond weer aan het schuiven geweest . het helpt wel iets ,maar ik ben nog niet te vreden . een deel van de resonanties was ook te verminderen dmv de demping op de achterkant van mijn esl . ik hoorde nl als ik heel dicht tegen mijn esl luisterede een resonantie uit de esl zelf komen . dmv stroken vilt heb ik dat nu onder controle . maar de 50hz dreun blijft . niet erg ,maar toch . eerst eens wachten tot ik de ultracurve van bas heb . dan kan ik de boel netjes meten en onderwijl wat schuiven of akoustische aanpassingen doen . Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 21 mei 2003 Report Share Posted 21 mei 2003 Geplaatst door Henrie: Over staande golven. Golven die precies de golflengte hebben van de lengte (of breedte; ligt eraan hoe je speakers staan) van je kamer. Is je kamer (zoals bij Erik) 7m lang, dan heb je dus een staande golf van 7m lang (en van 3,5m, en van 1,75m, maar die zijn minder erg denk ik). Dat komt neer op een frequentie van ongeveer 48 Hz. Ofwel: ongeveer 50Hz. Daar heeft Erik dus last van. Beste Henrie, Je verhaal klopt wel, behalve Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan Posted 22 mei 2003 Report Share Posted 22 mei 2003 Geplaatst door spido: Beste Henrie, Je verhaal klopt wel, behalve Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 22 mei 2003 Report Share Posted 22 mei 2003 http://www.linkwitzlab.com/rooms.htm http://www.linkwitzlab.com/frontiers.htm Natuurlijk ook verplichte kost voor je een CD/plaat opzet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 22 mei 2003 Report Share Posted 22 mei 2003 Geplaatst door spido: het maakt niet uit hoe je speakers staan. Uiteraard maakt het uit hoe ze staan! Als je je eigen bijdrage aandachtig terug leest vind je daarin zelfs waarom. En je kunt natuurlijk ook de artikels even lezen waarnaar ik veel eerder heb verwezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 mei 2003 Report Share Posted 22 mei 2003 Als ik het verhaal van #1177 zo lees zijn een paar Antilliaanse mamma's midden in je kamer ook een prima oplossing om die staande golven af te richten. Hier een oplossing die wat meer in het bereik ligt: http://www.teresaudio.com/haven/traps/traps.html http://ic.net/~jtgale/diy2.htm (met dank aan JSA, ) Beetje lage WAF, dat wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 22 mei 2003 Author Report Share Posted 22 mei 2003 Geplaatst door spido: Beste Henrie, Je verhaal klopt wel, behalve Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 23 mei 2003 Report Share Posted 23 mei 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: met name het schuiven met de speakers helpt weinig . Dan heb je verkeerd geschoven. Schuiven met de luisteraar kan ook veel doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arne Posted 23 mei 2003 Report Share Posted 23 mei 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: meubels heb ik meer dan zat in mijn kamer . allemaal eiken . ook heb ik al zoveel mogelijk de muren voorzien van "rommel" schemerlampen ,cd rack, grote houten klok .,voor de ramen hangen in een schuine boog ,dikke gordijnen ,en een vensterbank bomvol met planten . meer kan ik niet doen denk ik . ik moet nu voor de minder huiselijke dingen gaan ,zoals die basstrap in ded link van pjotr . we stoeien verder . Hoi ERik, Meer kun je wel doen, maar of je er blijer van wordt... Je kunt natuurlijk altijd je muren aanpassen zodat er geen staande golven meer kunnen ontstaan. Op de manier zoals ze dat in de speakerbouw doen door middel van die golvende panelen aan de binnenkant. Als ze maar onregelmatig genoeg zijn moet dat ook al een hoop opleveren. Maar ik denk dat je vrouw dan nog liever een basstrap ziet Ik moet je nog steeds bellen trouwens... BEn van de week te druk geweest. Bel je in ieder geval dit weekend wel. Groeten, Arne Link to comment Share on other sites More sharing options...
dirtyherrie Posted 23 mei 2003 Report Share Posted 23 mei 2003 Een sinus van 60 hz is ongeveer 5 meter.Dit betekend dat als je met een tweede luidspreker werkt op een afstand van 2,5 meter verder van je luisterplek ,de fase 180 graden is gedraaid.Dit betekend dan een uitdoving op 60 hz.Als je de muur als een spiegel ziet ,krijg je ook uitdoving op 60hz als je de luidspreker 1,25 meter van de muur plaatst.Omdat de afstand heen en terug naar dezelfde speaker ook 2,5 meter is. Dit geld dan natuurlijk wel alleen voor die muur(je hebt er nog 3 en een vloer en een plafond) en voor die frequentie.(dat zijn er nogal wat). Staat er nu een muur op 5 meter afstand dan Krijg +6 db.,omdat de reflexi in fase staat met de luidspreker. Kijk eens op www.hunecke.de behalve de berekeningen voor plaatsing staat er ook nog een rekenprogrammaatje op die dit soort dingen duidelijk maakt. Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts