Jump to content

staande golven ,wat doe je er aan ??

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

• 18 years later...

Staande golven ontstaan in bijna iedere ruimte waar twee egale niet absorberende  vlakken tegenover elkaar liggen, bv plafond en de vloer.

Voor elke frequentie zijn deze staande golven op verschillende plaatsen aanwezig, helaas een probleem waar vele mee kampen.

Enige verlichting kan het geven door de tegenover elkaar gelegen egale vlakken zoals hierboven omschreven te onderbreken door: 

Bij een Laminaat/Parket vloer, een groot vloerkleed te plaatsen. plafond op verschillende plaatsen voorzien van absorberende gedeeltes.

Vergeet echter niet, dat bij een opstelling van twee bas weergevers er dubbele staande golven ontstaan, die op hun beurt op sommige plaatsen in tegenfase staan, waardoor op die plaats alles weg is of juist optimaal opkomt. Mijn remedie hierop is, gebruik één unit voor het laag beneden de 150 Hz. daarmee wordt het aantal staande golven gehalveerd.

Groet, Hans

Beter is het dan om juist meerdere punten toe te voegen voor het laag minstens 2 maar meer is beter.

Het is dan wel zaak om de juiste positie bepalen.

Denk hierbij aan de sub in de hoek waarbij deze dus altijd aan het begin staat van de golf.

Met een goede dsp moeten alle subs dan optimaal worden ingeregeld zo dat het tegenfase verhaal niet optreedt.

Daarmee is een optimale laag te halen door de gehele kamer. 

Plaatsing is meestal de makkelijkste, goedkoopste en meest effectieve remedie. Probeer verschillende mogelijkheden uit. 
Handige truc: zet een luidspreker op de luisterplek en loop dan door de kamer om plekken te vinden waar je de resonanties het minste hoort.

Dat zijn dan goede plekken om je luidspreker te plaatsen.  Een paar cm kan al een groot verschil maken..

Haha, ik zie nu dat dit een post uit 2003 is. Benieuwd hoe het is opgelost!!

2 hours ago, Plaatjesdraaier said:

Haha, ik zie nu dat dit een post uit 2003 is. Benieuwd hoe het is opgelost!!

Ja, dat zag ik gisteren ook en wilde daar op reageren, maar ik dacht, laat maar.... Komt iemand uit het niets, die waarschijnlijk gegoogeld heeft, een gebruikersnaam heeft aangemaakt en er iets neerzet, zónder verder te kijken....

2 hours ago, Plaatjesdraaier said:

Handige truc: zet een luidspreker op de luisterplek en loop dan door de kamer om plekken te vinden waar je de resonanties het minste hoort.

Dat zijn dan goede plekken om je luidspreker te plaatsen.  Een paar cm kan al een groot verschil maken..

Overigens lijkt me dat best een mooie tip :rolleyes:

On 6/16/2021 at 1:42 PM, NewWave said:

Staande golven ontstaan in bijna iedere ruimte waar twee egale niet absorberende  vlakken tegenover elkaar liggen, bv plafond en de vloer.

Voor elke frequentie zijn deze staande golven op verschillende plaatsen aanwezig, helaas een probleem waar vele mee kampen.

Enige verlichting kan het geven door de tegenover elkaar gelegen egale vlakken zoals hierboven omschreven te onderbreken door: 

Bij een Laminaat/Parket vloer, een groot vloerkleed te plaatsen. plafond op verschillende plaatsen voorzien van absorberende gedeeltes.

Vergeet echter niet, dat bij een opstelling van twee bas weergevers er dubbele staande golven ontstaan, die op hun beurt op sommige plaatsen in tegenfase staan, waardoor op die plaats alles weg is of juist optimaal opkomt. Mijn remedie hierop is, gebruik één unit voor het laag beneden de 150 Hz. daarmee wordt het aantal staande golven gehalveerd.

Groet, Hans

Het eerste klopt bijna. Maar de staande golven zijn altijd op dezelfde plaats aanwezig.

Het tweede ook bijna, enige verlichting misschien wel, maar niet in het laagbereik, waar de golven het meest storend zijn.

Van het derde deel klopt niks. Twee weergevers stoten de ruimte op dezelfde plaats aan en zullen nooit in tegenfase werken. Alleen de lengte, breedte en hoogte hebben invloed op elkaar.

Om staande golven te dempen heb je dikke ( meer dan 60 cm dik) absorptie nodig. Plate absorbers schijnen ook te werken, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Er is eigenlijk maar één methode om de staande golven te ontwijken. De luisterplaats op een zo gunstig mogelijke positie kiezen. En daar dan de speakers op plaatsen. Maar helemaal oplossen lukt nooit. Zeker niet met ruimte waarbij de afmetingen gelijk of veelvouden van elkaar zijn. Een ruimte van 6 x 3 x 3 m b.v. krijg je nooit 100%. Jammer maar helaas.

Heb mij op dit forum aangemeld omdat ik het fijne van het HiFi gebeuren wil ontdekken.

Het door mij beweerde is door eigen ondervinding vastgesteld, maar kan bij gebruik van andere installatie/Speakers  verschillend zijn.

Mijn setup is: 2 x 4 identieke tweeweg systemen ( Philps Mz-9...Google) op elkaar voor stereo weergave. totaal 2 x 1.25 mtr. hoog

Dit zijn goedkope Basreflex systemen met een alu cone als bas/mid chassis.

Dit zijn speakers die bij een Midi setje behoren 2 x 50 Watt voor huis tuin en keuken gebruik. Stelt dus niet veel voor.

Door er 2 x 4 op elkaar te plaatsen veranderd dat beeld totaal en heb ik + 6 DB aan iedere kant erbij aan geluid en 200 Watt toelaatbaar vermogen per kant.

Had veel last van staande golven, totdat ik de reflex poorten van iedere box (8X) met vaste schuimrubber dicht had gemaakt.

Moest wel mijn Aphex geheel opnieuw inregelen.

Resultaat was, dat ik daarna door de hele kamer kon lopen zonder noemenswaardige verschillen in het 30 - 150 Hz bereik.

Zelfs in de bijkeuken, waarbij het geluid eerst door een openstaande deur heen moet, was er nog voldoende bas weergave.

Maak gebruik van een Aphex Aural Exciter met Big Bottom, waarmee ik in het bas bereik alle ongewenste resonanties kan elimineren.

Zelfs het goedkoopste bas chassis / configuratie knapt er 100% mee op. E.e.a geschiedt door fase verschuiving waarop ze al sinds half 70er jaren patent hebben.

Geen goedkope Chinese Clone kopieën te koop dus.. 

Groet Hans

1 hour ago, NewWave said:

Heb mij op dit forum aangemeld omdat ik het fijne van het HiFi gebeuren wil ontdekken.

Het door mij beweerde is door eigen ondervinding vastgesteld, maar kan bij gebruik van andere installatie/Speakers  verschillend zijn.

Mijn setup is: 2 x 4 identieke tweeweg systemen ( Philps Mz-9...Google) op elkaar voor stereo weergave. totaal 2 x 1.25 mtr. hoog

Dit zijn goedkope Basreflex systemen met een alu cone als bas/mid chassis.

Dit zijn speakers die bij een Midi setje behoren 2 x 50 Watt voor huis tuin en keuken gebruik. Stelt dus niet veel voor.

Door er 2 x 4 op elkaar te plaatsen veranderd dat beeld totaal en heb ik + 6 DB aan iedere kant erbij aan geluid en 200 Watt toelaatbaar vermogen per kant.

Had veel last van staande golven, totdat ik de reflex poorten van iedere box (8X) met vaste schuimrubber dicht had gemaakt.

Moest wel mijn Aphex geheel opnieuw inregelen.

Resultaat was, dat ik daarna door de hele kamer kon lopen zonder noemenswaardige verschillen in het 30 - 150 Hz bereik.

Zelfs in de bijkeuken, waarbij het geluid eerst door een openstaande deur heen moet, was er nog voldoende bas weergave.

Maak gebruik van een Aphex Aural Exciter met Big Bottom, waarmee ik in het bas bereik alle ongewenste resonanties kan elimineren.

Zelfs het goedkoopste bas chassis / configuratie knapt er 100% mee op. E.e.a geschiedt door fase verschuiving waarop ze al sinds half 70er jaren patent hebben.

Geen goedkope Chinese Clone kopieën te koop dus.. 

Groet Hans

Je hebt die 4 speakers per kant hopelijk niet parallel aan elkaar gezet. Dan zakt de impedantie wel erg ver weg en komt je versterker mogelijk in de problemen.

groet,

Leobus

ja, leuk opgemerkt... ze zijn 6 Ohm p/st.

2 x 6 Ohm parallel x 2 daarvan in serie = ...Juist weer 6 Ohm...

Exact de beste U/I verhouding voor mijn Dynacord PAA 880.

Oh ja... Had ook nog toevallig rekening gehouden met de + - aansluitingen..

Alles staat perfect in fase...😜

Groet Hans

Edited by NewWave

Groet Hans

Dus je hebt twee complete speakers in serie staan en die ook weer parallel aan twee anderen. Dat heb ik wel eens gezien bij losse units, maar of je dat ook zomaar mag doen met gefilterde systemen, vraag ik mij af. (Filters in serie en die weer parallel???) Misschien kan een betere techneut daar wat over zeggen.

groet,

Leobus

Ja ik weet het, het klopt in die zin qua filtering niet helemaal, maar kan met de Aphex een hoop bijregelen. 

Heb met een Senheiser MD 421 en een toonfiets een 10 seconden sweep van 20 tot 300 Hz. gedaan en het komt er redelijk uit.

Maak wel een keer een Filter voor alle vier de bas/mid speakers.

Groet Hans

Holy moly, daar zullen veel recht-in-de-leer-zijnden op een forum met deze naam niets anders dan heiligschennis van kunnen maken!

Anderzijds, er komt hier al jaren niemand nieuws meer, dus weest welkom en laat u niets wijsmaken dan goede dingen. ;)

On 6/18/2021 at 5:07 PM, thingman said:

Holy moly, daar zullen veel recht-in-de-leer-zijnden op een forum met deze naam niets anders dan heiligschennis van kunnen maken!

Anderzijds, er komt hier al jaren niemand nieuws meer, dus weest welkom en laat u niets wijsmaken dan goede dingen. ;)

"I beg your pardon" Ben ik niet nieuw hier dan?

Nieuwe bezems vegen schoon....😁

Maar ff ontopic.

Bij veel van ons "oudgedienden" geeft TWEE speakers in een ruimte al problemen. Laat staan VIER.

Door er 2 op elkaar te plaatsen versterkt dat de bas-energie nog eens extra. Dan heb ik het nog niet eens over de mid/hoog units die elkaar overlappen en allerlei maffe pieken/dalen in de afstraling geven. Uiteraard is dit wel "glad te trekken" door een mengpaneel of, zo je wil, door gebruik van DIRAC. De vraag is of we het dan nog over HIFI hebben of een uit de hand gelopen hobbyprojekt.

We grappig dat je het op deze manier probeert. Ik was nooit op het idee gekomen.😋

On 6/18/2021 at 12:10 PM, Hans van Liempd said:

Er is eigenlijk maar één methode om de staande golven te ontwijken. De luisterplaats op een zo gunstig mogelijke positie kiezen. En daar dan de speakers op plaatsen.

Als de rest van de akoestiek niet al te veel tegenwerkt ben ik het helemaal met je eens Hans. Ook daar is met eenvoudige middelen veel te bereiken.