s_k Posted 26 april 2008 Report Share Posted 26 april 2008 Een tijd terug kocht ik bij de kringloop (!) een set Infinity Reference 31i voor 20 euro. Speakers hadden een klein scheurtje in de woofer, maar ik vond het de gok waard. Conclusie: briljante speakers! Heb ze even in de plaats van mijn Tannoy eatons gezet, omdat de stands waar de Tannoys op stonden niet echt stabiel waren. Hoewel de Infinity's het qua middengebied niet bij de Tannoys haalden, leek het me een idee om maar eens te zien hoe ze het deden. Fijne speakers, dus. Nu eindelijk fatsoenlijke stands, tannoys terug... En... nee... nee, het lukt niet. Ik krijg het geluid niet zoals het was. Het midden is veel te fel geworden, het hoog ongedetailleerd, laag zit er niet in. Fase, tegenfase, vanalles zitten klooien en ik krijg het niet goed. Zijn mijn oren nou gek geworden, of ben ik gek aan het worden? Ik begrijp er niks van. Misschien toch maar eens mijn oude stands terug zetten... denken jullie intussen mee? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 26 april 2008 Report Share Posted 26 april 2008 je oren zijn gewend geraakt aan de Infinity's wacht maar even rustig af ze moeten nu weer even wennen aan de Tannoy's Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 26 april 2008 Author Report Share Posted 26 april 2008 Ze staan al twee weken... Heb net even m'n andere stands neergezet. Laag heeft wel wat meer 'body'. Maar het blijft een holle bedoening. Interieur is niets in veranderd. Snap er niks van! Begin een beetje te twijfelen aan m'n versterker. Maar zou niet weten welke andere ik in de plaats moet zetten. Volgens mij staat op zolder nog een oude L200, even zien zo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 26 april 2008 Report Share Posted 26 april 2008 Hi Stijn! Welke versterker heb je er nu opstaan? Iets aan de bekabeling veranderd? Connectors, onderleggers/spikes? Groetjes Sander. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 april 2008 Report Share Posted 27 april 2008 Beste s-k, Je bent kennelijk ten prooi gevallen aan desori Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 27 april 2008 Report Share Posted 27 april 2008 in mijn ervaring waren de tannoys verreweg superieur aan de infinity's. wellicht heb je iets in de plaatsing gedaan. soms kan een draai naar buiten of 5 cm naar voren echt veel verschil maken. ga voor de tannoys is mijn advies. ik denk dat je daar meer in gaat vinden wat je zoekt dan infinity. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 27 april 2008 Report Share Posted 27 april 2008 Dus een goed advies.... ,de Infinity's niet meer aansluiten en weer even wennen aan het Tannoy geluid Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 27 april 2008 Report Share Posted 27 april 2008 Dus een goed advies.... ,de Infinity's niet meer aansluiten en weer even wennen aan het Tannoy geluid Ik zou ze beiden de deur uit gooien... als deze Infinity's je al danig in de war kunnen brengen, wat gebeurt er dan wel niet als je een goede Infinity speaker erop aansluit. Iemand die een beetje licht begint te zien adviseren dit maar uit te doen omdat het toch een beetje eng zou kunnen zijn lijkt mij ook niet helemaal terecht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 27 april 2008 Report Share Posted 27 april 2008 Hij was tevreden met zijn Tannoy's en heeft nu een ander geluid gehoord maar waarom moet hij dan andere speakers kopen? Mijn geluid is het niet die eaton maar dat maakt niets uit. Het gaat erom wat hij zelf het mooiste vind. Niemand kan hem zeggen wat hij dan wel moet aanschaffen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 27 april 2008 Report Share Posted 27 april 2008 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 27 april 2008 Report Share Posted 27 april 2008 Dus een goed advies.... ,de Infinity's niet meer aansluiten Een goede Infinity speaker contradictie in terminus Oxymoron Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopies Posted 27 april 2008 Report Share Posted 27 april 2008 gewoon de tannoy houden, en een r3 er bij kopen Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 27 april 2008 Author Report Share Posted 27 april 2008 Dus een goed advies.... ,de Infinity's niet meer aansluiten en weer even wennen aan het Tannoy geluid Ik zou ze beiden de deur uit gooien... als deze Infinity's je al danig in de war kunnen brengen, wat gebeurt er dan wel niet als je een goede Infinity speaker erop aansluit. I Leuke logica. Enfin, feit is dat er echt iets mis is. Een vriend van me is vandaag komen luisteren en die hoorde ook dat er geen potjandriedubbeltjes van klopte. Het klinkt gewoon echt serieus slecht. Een beetje als een versterker die inmiddels 'op' is. Vlak, gesloten, irritant. Vreselijk. De versterker (Proton pre- eind combinatie) heeft 't tot voorkort prima gedaan, dus lijkt me geen ouderdom. Ik vrees toch dat er ergens iets mis is. Ik ga binnenkort (hopelijk morgen) de oude Luxman L200 die ik nog heb staan aan de Tannoys hangen, horen wat er dan gebeurt. Uitgesloten is 1. Veranderingen in de kamer of set (kamer is identiek, set is teruggebracht in originele staat 2. Luistermoeheid/verandering van smaak (anders had ik het als enige gehoord ;-)). Kort gezegd is het schel midden, geen laag en sowieso niet het beschaafde, engelse Tannoy geluid. Om je een idee te geven van de ernst: Een set MFB 541 deed het niet v Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 27 april 2008 Report Share Posted 27 april 2008 Het klinkt gewoon echt serieus slecht. Een beetje als een versterker die inmiddels 'op' is. Vlak, gesloten, irritant. Vreselijk. De versterker (Proton pre- eind combinatie) heeft 't tot voorkort prima gedaan, dus lijkt me geen ouderdom. Er is een kleine kans dat je je versterker toch een beetje naar de maan hebt geholpen met de laag rendement-Infinity's. Dus de volumeknop flink open gedraaid terwijl dat nooit hoefde met de Tannoys. Maar toch denk ik, dat je het antwoord bij Spido moet zoeken. Kort gezegd is het schel midden, geen laag en sowieso niet het beschaafde, engelse Tannoy geluid. Tannoy beschaafd? Misschien die goedkopere, maar die coax-en klinken alles behalve beschaafd. Blijkbaar kom je er nu pas achter hoe het Tannoy geluid klinkt: schel en weinig laag. Maar dat neemt niet weg dat Tannoys goed klinken. Net zoals Spido al zei: schuw de A-B test niet! Veel audio bladen durven het niet, vanwege boze reacties van adverteerders. Ga maar na: Er kan er maar 1 de beste zijn in een groepstest. Dat betekent, dat al die anderen boos worden en druk gaan uitoefenen op de uitgever d.m.v. de advertentie sponsoring van het blad! Daarom vinden die recensenten tegenwoordig alles " een van de beste" etc. en vergelijken ze nooit meer iets. Dus bepaal zelf wat je wilt. Het rustige, ver-af geluid van de Infinity, of het in-your-face afluistermonitor gebeuren van de Tannoys. Je kunt zo'n oude Tannoy best verbeteren door die verrotte schakelaars eruit te slopen en de caps te vervangen door goede. En weinig laag was te verwachten. Het zijn hoogrendement speakers die niks doen onder de 60 Hz. De Tannoys die ik heb (SRM12) kleuren ook, en doen ook weinig onder de 60 Hz. Maar de enorme helderheid, de dynamiek in alle frequentiebanden en de detaillering en plaatsing zijn echt onovertroffen. En die ouden zijn zelfs beter dan de nieuwe (in mijn beleving, vergelijking tussen mijn oude D300's en de SRM12). Zoals boven omschreven zouden die Tannoys van jou ook moeten klinken: voorwaarts maar wel met diepte, ontzettend helder en messcherp in de afbeelding, soms hard in het middengebied (...daar moet je wat aan doen...) en metalig in het hoog, maar wel mooi metalig, zoals een Decca hoorn, niet zo plat als een metal-dome. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 april 2008 Report Share Posted 27 april 2008 Het is al weer een hele tijd geleden, dat ik van 15" Tannoy Dual Concentric luidsprekers (M1000 Super Red Monitors) spectrum analyses heb gemaakt. Maar ik herinner me daar toch nog wel van dat: • het laag heel diep en lineair doorliep, maar dat de bas bij muziekweergave nooit overdreven en/of ongecontroleerd klonk; • het middengebied, in vergelijking met trendy hifi-speakers*, inderdaad nogal present klonk, maar dat het in de analyse goed in balans met hoog en laag bleek te zijn. Verder herinner ik me nog goed dat het optimale luistergebied beperkt was, maar dat de plaatsing van stemmen en instrumenten verbluffend goed was. *Die trendy hifi-speakers hadden (en hebben n Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 28 april 2008 Report Share Posted 28 april 2008 ...Heb ze even in de plaats van mijn Tannoy eatons gezet, omdat de stands waar de Tannoys op stonden niet echt stabiel waren. Hoewel de Infinity's het qua middengebied niet bij de Tannoys haalden, leek het me een idee om maar eens te zien hoe ze het deden. Fijne speakers, dus.Nu eindelijk fatsoenlijke stands, tannoys terug... En... nee... nee, het lukt niet. ... Misschien toch maar eens mijn oude stands terug zetten... denken jullie intussen mee? - heb je de oude stands al teruggezet? misshien ligt het aan de solide-maar-niet-muzikale stands. - zijn de Infinity's wel je luisterruimte c.q. huis uit? Zonder de Infinity's in de ruimte, zul je zien dat de Tannoys weer goed zullen klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 28 april 2008 Author Report Share Posted 28 april 2008 Ik denk niet dat het in mijn ruimte veel uit zou maken, maar voor de compleetheid: Ja, de Infinity's zijn weg uit de ruimte . Verder staan ze inderdaad weer op hun oude stands, had ik dat niet gezegd? Enfin, target stands. Gaf wel kleine verbetering, maar niet genoeg. Morgen neemt een vriend een Quad 405/33 combinatie mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 28 april 2008 Report Share Posted 28 april 2008 Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 28 april 2008 Author Report Share Posted 28 april 2008 Geen bose zeggen, ik heb net gegeten. Ik snap wel wat hij bedoeld, de gemiddelde trendy hifi speaker heeft een badkuipcurve. De Infinity's ook, maar niet zo storend. Het hoog is subtiel en het laag retestrak. Vond ze niks tegenvallen. De Tannoys hebben precies het tegenovergestelde, een hoop midden, beschaafd laag en heel erg zacht hoog (zeker als je het filter op 2 zet, zoals ik ). Enfin... Oplossing gevonden! Dit setje: Heeft zojuist dit setje: eruit gespeeld. Een hele gare Luxman L200 met kanaalongelijkheid en ontzettend gammele potmeters (hij komt van de rommelmarkt) en een CD speler die voor 50 cent ergens onderin een doos op een andere rommelmarkt lag die een in nieuwstaat verkerende Proton pre/eind combi met Sony CDP-XB720QS eruit speelt. Dan sta je toch wel even raar te kijken. Enfin, ik heb even genoten van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 28 april 2008 Report Share Posted 28 april 2008 L100 is een mooie versterker voor dat doel denk ik. Helaas niet van de goedkoopste......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 29 april 2008 Report Share Posted 29 april 2008 speelt een Aristona jouw Sony 720QS eruit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 29 april 2008 Report Share Posted 29 april 2008 speelt een Aristona jouw Sony 720QS eruit? Ik kan het me ook nauwelijks voorstellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 29 april 2008 Report Share Posted 29 april 2008 speelt een Aristona jouw Sony 720QS eruit? Ik kan het me ook nauwelijks voorstellen. Ik wel en vind het zelfs logisch . BTW Stijn, leuk dat je weer van je Tannoys kunt genieten. Ik hoef ze iig niet. Ik ben niet zo DC minded. Proton vind ik op zich ook niet slecht, maar klinkt idd wat dun. Zeker tov die ouwe Luxman. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 29 april 2008 Report Share Posted 29 april 2008 Het is al weer een hele tijd geleden, dat ik van 15" Tannoy Dual Concentric luidsprekers (M1000 Super Red Monitors) spectrum analyses heb gemaakt.Maar ik herinner me daar toch nog wel van dat: • het laag heel diep en lineair doorliep, maar dat de bas bij muziekweergave nooit overdreven en/of ongecontroleerd klonk; • het middengebied, in vergelijking met trendy hifi-speakers*, inderdaad nogal present klonk, maar dat het in de analyse goed in balans met hoog en laag bleek te zijn. Verder herinner ik me nog goed dat het optimale luistergebied beperkt was, maar dat de plaatsing van stemmen en instrumenten verbluffend goed was. *Die trendy hifi-speakers hadden (en hebben n Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 29 april 2008 Report Share Posted 29 april 2008 En heel leuk word het al je na een tijdje je oude setje weer eens aansluit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts