spido Posted 29 april 2008 Report Share Posted 29 april 2008 (...) Heb je de Tannoys dichtbij on-axis gemeten, of op de luisterplek? (...) Beste Threshold, Natuurlijk heb ik ze gemeten op 1 m afstand, recht voor het keelgat, bij de obligate 1 Watt / 2,83 V r.m.s. (92 dB SPL(A)). Maar daar heb ik het niet bij gelaten. Ik heb ze ook onder hoeken gemeten, en met de meetmicrofoon op diverse afstanden, zowel in de kamer als buiten (met vrij uitzicht tot aan de Noordpool). Natuurlijk waren de M1000's niet absoluut recht, en natuurlijk waren er ook bij de M1000's break-ups en resonanties (waaronder staande-golven) in de woofermembranen... 't Blijven per slot van rekening maar speakers, nietwaar? Maar in vergelijking met die andere "trendy" speakers was de balans evenwichtiger, en traden de meeste onregelmatigheden buiten (t.w. boven) het voor muziekweergave meest kritische gebied op. De bedoelde "trendy" speakers van die dagen (begin jaren '80), waarmee ik vergeleek, waren bijvoorbeeld producten van BNS, Canton, Hepta, Heco, Jamo en Magnat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 1 mei 2008 Report Share Posted 1 mei 2008 Dat waren toen trendy speakers, maar ik denk dat het verhaal nog steeds stand houdt voor de huidige trendy speakers. Ook ik was vroeger op zoek naar speakersdie vooral rustig klonken en vooral geen luistermoeheid veroorzaakten. Was, wat ik toen zocht, niet gewoon om de vervorming uit de rest van de installatie te verhullen? De komst van de cd bracht wellicht ook de vraag naar rustig klinkende speakers. Maar nu luister ik anders, met veel betere analoge electronica, en hoeft het geluid wat mij betreft niet meer zo gedempt en " veraf" en zoet en " mooi" te klinken. Ik hou wel van een beetje pit en dynamiek, en als de muzikanten echt en overtuigend in de ruimte worden afgebeeld, wie maakt zich dan nog druk over iets te veel vervorming en kleuring? Het heeft me altijd gefascineert, hoe zo'n Tannoy ueberhaupt goed kan klinken. In de wereld van exotische conusmaterialen, anti-diffractie door ronde kanten en smalle baffles, meerwegsystemen met kleine perfecte middentoonspeakers en bandtweeters, komt daar een driver van 25 tot 40 cm. die ook nog het middengebied erbij pakt, met een metalen 2" hoorn in het midden die eerder uit de pro-audio komt, en nog goed klinkt ook, zelfs gedetaillleerd in midden en hoog! Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 1 mei 2008 Author Report Share Posted 1 mei 2008 speelt een Aristona jouw Sony 720QS eruit? Ik kan het me ook nauwelijks voorstellen. Nee, natuurlijk niet . Maar de combinatie Luxman L200/Aristona/Tannoy klonk beter dan de combinatie Sony QS/Proton/Tannoy. De Proton is de zwakke schakel. Natuurlijk is de combinatie L200/Sony QS/Tannoy nog mooier ;-). Update: Heb nu een Luxman L-505V te leen. Eerst als eindbak, nu als ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 1 mei 2008 Report Share Posted 1 mei 2008 speelt een Aristona jouw Sony 720QS eruit?In de Aristona zit misschien nog wel een TDA1541, die klinken nog niet zo slecht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 1 mei 2008 Author Report Share Posted 1 mei 2008 Hij viel me ook niet tegen, die Aristona. Klinkt nog een beetje als een "oude" (100/200/300) philips CD-speler. Wel wat schel in 't midden, maar niet echt triest. Ding wil alleen niet lekker lezen, dus optimaal is 't toch niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 1 mei 2008 Report Share Posted 1 mei 2008 Na wat slechte recenties gelezen te hebben over proton (duitse hifi bladen, jaren negentig), steeds met een boog omheen gelopen Maar dat wou ik je niet zeggen enkele jaren geleden, je was zo enthousiast, ik kon je hart toch ni breken Ik had enkele jaren een Luxman L 450 (dacht ik zo). Toen ik die voor een prikkie kon kopen in een hifi zaak hier in Antwerpen, werd me gezegd: "Hou dat ding goed bij want als je die ooit verkoopt ga je der nog dik spijt van hebben..." Dat ik die t Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 1 mei 2008 Report Share Posted 1 mei 2008 Na wat slechte recenties gelezen te hebben over proton (duitse hifi bladen, jaren negentig), steeds met een boog omheen gelopen Maar dat wou ik je niet zeggen enkele jaren geleden, je was zo enthousiast, ik kon je hart toch ni breken Ik had enkele jaren een Luxman L 450 (dacht ik zo). Toen ik die voor een prikkie kon kopen in een hifi zaak hier in Antwerpen, werd me gezegd: "Hou dat ding goed bij want als je die ooit verkoopt ga je der nog dik spijt van hebben..." Dat ik die t Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 4 mei 2008 Author Report Share Posted 4 mei 2008 Het wordt voorlopig toch even een L200. De goedkoopste, ik weet. Maar heb hier kunnen vergelijken en ik vind het verschil met een duurdere niet zo gek groot. Duurdere komt later weer . @ Rastaphil: Aardig van je . En ik heb er met veel plezier naar kunnen luisteren, want slecht is hij echt niet. Slechte reviews snap ik trouwens niet, heb hier allemaal bladen liggen waarin hij goed getest wordt. Stereoplay, hifi nog wat. Ook allemaal duits, eind jaren '80 begin jaren '90. Vooral de preamp krijgt goeie reviews, maar ook de eindamp is vaak 'spitzenklasse I" . Enfin, kwestie van smaak? Hij is in elk geval 100x beter dan de Vincent die ik ervoor had en die was een stuk duurder . Luxman here we come! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts