Jump to content

kimber 8tc versus van den hull cs-122

james bond
 Share

Recommended Posts

Dag allemaal,

Afgelopen vrijdag weer es naar audio selectief geweest. Eigenlijk was het om mijn draaitafel te checken, in ieder geval met een perfect afgestelde draaitafel teruggekomen. Daarnaast kreeg ik een setje kimber cable mee de 8tc welte verstaan met banaanpluggen van WBT aan weerskanten gemonteerd.

Ze waren nog gloedje nieuw dus eerst een beetje inspelen. Na een minuut of tien naar deze kabel geluisterd maar es gewisseld naar de van den hull. Wat meteen opviel was dat er een soort loudness over de speakers te horen was vooral in de stem, het geluid was erg warm in vergelijking met de kimber cable. Na een half uur weer teruggewisseld meteen viel op dat de stemmen weer wat minder warm klonk, voor mijn gevoel was er meer hoog en was het algemene geluidsbeeld veel rustiger, ook de sssssss waren minder bij deze kabel.

Wat mij eigenlijk opvalt is de enorme rust, ik heb de neiging om hem keihard te zetten en dat vinden de buren niet echt prettig :D

Ondertussen heb ik niet meer gewisseld dat ga ik donderdag pas weer doen, om te kijken of het verschil in het geluid het mij waard is qua financien, het blijft tenslotte een hoop geld voor deze kabel.

Hebben jullie ook ervaringen met kimber kabel en wat vinden jullie van deze kabel.

Gegroet

Ik heb ook met de Kimber 8tc gedraaid en vind het nog steeds naar mijn smaak een erg fijne kabel.

Ik herken wel een aantal eigenschappen in je korte beoordeling.

mijn ervaringen: mooie 3d afbeelding.vriendelijk in het hoog zonder detail te missen, natuurlijk midden

waardoor stemmen mooi uitkomen,rust in het geluidsbeeld,analytisch maar toch net, echt net aan de warme kant van neutraal.

als je wat meer ervaringen met andere bekabeling opdoet kun je erachter komen dat het laag van de 8tc

een heel klein beetje versmeerd is en andere kabels dit net wat strakker doen (niet naar de prijs vragen :D ), daarintegen denk ik dat het t.o.v. een Van den Hul met de kimber juist strakker is en misschien wel iets dieper zou kunnen gaan.

ik weet niet wat voor lengte je eventueel nodig hebt maar ik heb hier nog 2x 1,25 mtr bare wire liggen

voor een vriendelijke prijs.

grtjzz Daffy ;)

p.s. dit is de blauw zwarte versie van de 8tc

Ik heb de 4 TC wat een dunnere 8 TC is. Ik vind hem dus helemaal niet versmeerd in het laag klinken maar juist strak. Voor de rest klopt de beschrijving wel.

Ik heb de 4 TC wat een dunnere 8 TC is. Ik vind hem dus helemaal niet versmeerd in het laag klinken maar juist strak. Voor de rest klopt de beschrijving wel.

Dat zeg ik het is relatief t.o.v. andere (duurdere) bekabeling en er staat ook een heel klein beetje ;)

Met veel merken/soorten bekabeling uitproberen ben ik voor mezelf tot die conclusie gekomen.

Dat neemt dus niet weg dat ik de 8tc nog steeds een hele fijne kabel vind.

grtjzz Daffy ;)

Beste James Bond,

Ik heb een aantal jaar met deze kabel gespeeld. Henk zei tegen me "ze klinken zoals ze eruit zien", dwz de 8TC die blauw van kleur is heeft een fris karakter en klinkt zeer open en helder terwijl de bruine 8PR wat warmer klinkt.

De 8TC is inderdaad een speakerkabel die lekker helder klinkt en een mooi strak laag heeft. Mooie opnames klinken super en slechte opnames zijn bijna niet om aan te horen. Ook onvolkomenheden in je set zijn duidelijk hoorbaar. Ik was er erg blij mee totdat ik mijn set vanwege akoestiek redenen ging verplaatsen. Deze kreeg toen een nieuw plekje op een stalen LP rack naast het dressoir.

Gerald-2-Set-1.jpg

De vorige opstelling

Hoewel de totale klank er op vooruitging (akoestiek) en de muziek meer body kreeg vond ik toen het middengebied onrustig worden. Wat ik toen nog niet wist dat het metalen rack niet echt bevorderend is voor de klank. Ook was de rechterkabel iets te kort en liep voor een deel over het dressoir heen. Ik ging me aan beide zaken irriteren en ben toen op zoek gegaan naar een langere kabel. Ik ben toen uitgekomen bij een W&M kabel. Deze kabel klinkt ook transparant en luchtig en heeft een lekkere drive in het laag. Mijn eerste bevindingen waren zo overweldigend dat ik de 8TC vrij snel heb verkocht. Toch begon op een gegeven moment de onrust in het middengebied weer op te vallen.

Ik ben uiteindelijk nog wat meer gaan experimenteren met de opstelling en heb set toen maar op het eiken dressoir gezet. Hoewel dat optisch iets minder was (dressoir staat nu vol met audio componenten) bleek dit toch wel de magic trick te zijn vwb de onrust die ik ervaarde (zeker nadat alle componenten waren voorzien van Callas Soundboards). Ik luisterde weer naar muziek en er was minder noodzaak om technisch te gaan luisteren.

uid1020_dbf611ed93850b664c45ea4117db5e99.jpg

De nieuwe opstelling - inmiddels staat de versterker niet meer op de CD speler maar heeft een eigen Soundboard

De W&M speakerkabel klinkt erg goed (ik heb ook de interlink gehad, maar die beviel niet), maar ik ben wel erg gecharmeerd van Kimber (ik heb 2 Kimber PK10 Gold Powercords en een KS1030 interlink). Nu denk ik wel eens "Hoe zou het nu klinken met de 8TC?".

Misschien dat deze in de nieuwe opstelling een Kimber speakerkabel het nog weer beter doet dan de W&M. Ik kan het nu niet meer uit proberen, dus ik heb er wel een beetje spijt van dat ik ze heb weggedaan (de lengte zou nu wel passen). Omdat het een hobby is, ga ik misschien toch maar eens een keer een 8PR (die kost bijna geen drol) uitproberen. Deze zou ook weer heel mooi matchen bij de wat helder klinkende sets.

Een goede kabel laat alles horen en voegt niets toe aan de muziek. Onvolkomenheden hebben vaak een andere oorzaak. De akoestiek en resonantiecontrole zijn ondergeschoven kindjes. Als deze factoren onder controle zijn, dan kun je met goede bekabeling de puntjes op de i zetten. Ik denk dat de 8TC hiervoor een hele goede keuze is.

Daffy,

Helaas heb ik minsten 2 keer drie meter nodig, maar thanks voor het aanbod.

Voor dat ik deze speakerkabel in gebruik heb genomen heb ik voor de gein ook eens gewoon tweelingsnoer el cheapo geprobeert. Er was totaal geen diepte meer en ik zat echt naar twee speakers te luisteren. Nu is het bij mij nogal druk in de kamer, de zanger(es) staat letterlijk in de kamer terwijl het drumstel :D zich buiten het raam bevind :P

Het klinkt erg lekker. Dus Henk, tot vrijdaghahaahahahaah

Gegroet allemaal.

007 ;)

Gruiter, ik kan het niet meer dan eens zijn met je. Benieuwd wat die 8PR gaat doen in verhouding tot de W&M...

Hoe gaat het met de andere interlink die ik je heb geleend?

Greetz,

Lestat

Daffy,

Helaas heb ik minsten 2 keer drie meter nodig, maar thanks voor het aanbod.

Gegroet allemaal.

007 ;)

Als suggestie zou je ook nog naar deze kabel kunnen kijken, deze gebruik ik nu i.p.v. de Kimber 8tc

Aa ls-1 he Audioadvies kabel

de klank omschrijving t.o.v. de 8tc op de site komt nagenoeg overeen met mijn ervaring met deze kabel.

scheelt weer wat euro's ;)

grtjzz Daffy ;)

Gruiter, ik kan het niet meer dan eens zijn met je. Benieuwd wat die 8PR gaat doen in verhouding tot de W&M...

Hoe gaat het met de andere interlink die ik je heb geleend?

Greetz,

Lestat

Ha die Lestat,

Naar aanleiding van dit topic heb ik vanmorgen nog eens even mijn oude Signal Cable LS kabel aangesloten. Hier speelde ik mee voordat ik de 8TC had. Na 5 minuten luisteren wist ik het wel. De W&M klinkt veel ruimtelijker. Als ik de gelegenheid krijg om een 8PR uit te proberen, dan ga ik dat zeker doen.

De interlink die ik van je hebt geleend hangt nog steeds tussen de CD speler en de versterker. Het klinkt lekker en het maakt muziek :D

Groet,

Gruiter

@ Gerald,

Je mag mijn nieuwe Kimber wel een weekeinde lenen om opnieuw te proberen en ik leen dan jouw W&M voor een weekeinde/

Neem maar contact met mij op via telefoon of email, als het je wat lijkt.

Lijkt me een goed idee.

Groeten,

Gerald

Nu een paar dagen vrij en even lekker luisteren zonder te wisselen. Heb even nagerekend maar dit zijn best wel dure kabels 54,50 de meter ik heb hier nu twaalf meter liggen (654 euro + 8 keer wbt http://www.highfidelitydiscs.nl/customer/p...2b61ea4dcb17cc0

das nog 137.60 euro erbij das 791.60 euro voor twee luidsprekerkabels djeess

gelukkig hoef ik maar 6 meter das 327 euro maar toch...

Vind het nog steeds een hoop geld en twijfel daar dus stevig aan. maar ik bouw donderdag pas terug.

dus dan weet ik het dan wel

laterss

007

Aan de andere kant worden die kabels nu mooi ingespeeld hahah,

Vind het nu erg lekker klinken, ben benieuwd wat er donderdag gebeurd als ik de boel weer terugbouw. Heb nu een redelijk neutraal geluid. Dus de vraag die ik mij moet stellen is de verbetering die ik hoor zoveel geld waard. Als ik zo op de verschillende forums kijk hoor ik alleen maar positieve reacties. Echter gaat het om mijn oren en wat ik er van vind. Dat is eigenlijk het enige wat telt.

Ga zo slapen en morgen lekker luisteren nog eff de stad in voor misschien nog wat oude lp's of cd's

ik zou zeggen

Thanks voor alle inbreng.

Ik heb voorheen 5 jaar de Van den Hul Magnum gehad: echt nog steeds een mooie kabel, maar de Kimber 8TC doet het in mijn set beter: dieper en superstrak laag is het meest opvallend. Vooral bij orchestrale passages is dat een verademing omdat het laaggebied niet dichtloopt en instrumenten onderscheiden blijven.

Kil vind ik hem zeker niet, ook al was ik daar voor gewaarschuwd. Wellicht is de Van den Hul wel iets vloeiender, maar dat kan ook veroorzaakt worden door het makkelijker dichtlopen in het laag.

Nieuw is de Kimber inderdaad aan de prijs, maar hij wordt zeer veel op de Engelse en Duitse Ebay tweedehands aangeboden en ook regelmatig op Nederlandse sites.

Voor mij is het een perfecte keus.

vdh magnum en de cs122 gehad, beide verkocht.

erg wollig hier.

gewone speakerkabel van speakerland doet het minstens zo goed.

waarmee ik niet wil zeggen dat er geen dure kabels te krijgen zijn die beter kunnen zijn dan goedkope.

ik heb ze alleen nog niet gehoord.

valt mij op dat de hybride zilver/koperkabels nooit heel prettig klinken.

Ik heb er nu al zoveel tussen gehad, maar dat wollige herken ik meteen bij de cs-122

zou willen dat het allemaal niet zoveel uit zou maken, of dat ik het niet zou horen

:D

Helaas heeft het virus mij nu ook te pakken, hoop dat ik een kuur kan vinden :D

die kuur bestaat

ga een aantal jaren ieder festival vooraan staan (beetje aan de zijkant)

en ieder weekend concertje of discootje

na 2 jaar ben je er vanaf denk ik.

wat zeg je ? sneller resultaat?

altijd op de tocht gaan zitten en rijden met je raam open of de airco sterk afwijkend van de buiten temp.

kort slapen, en weinig vitamines eten.

verkoudheid is de vijand van de audiofiel :lol:

Ja, dat weet ik zelf nog niet,

ga zometeen nog eff flink luisteren, naar de nieuwe kabel en vanmiddag ga ik weer wisselen

en dan breng ik hem morgen terug

en bestel ik hem wel of niet

eff afwachten.

Een miskoop kan het niet zijn in ieder geval het is een erg lekkere kabel..

heb je toevallig ook wat lampensnoer liggen?

dan kun je eens horen wat dat doet.

dat opende mijn oren zo gezegd.

gewoon draad verslaat in mijn beleving hybride. die kimber zal gewoon een goede kabel zijn. lijkt me onmogelijk dat daar iets niet goed aan zou zijn.

Dat heb ik geprobeert, een H07RN-F 1,5MM2

en diverse andere kabel, maar het was alsof ik naar twee speakers aan het luisteren was, er was zeg maar een gat in het midden. Dat vond ik toen dus helemaal niets.

Maar om even op toppic te komen het worden de kimbers, heb net de van den hull er weer tussen gehad, wat vooral opvalt is dat er meer diepte is, maar ook de stemmen zijn natuurlijker, en ik heb minder las van sssss en ik kan sommige zangers ineens verstaan wat ze zingen....

De enige die nu nog bezwaar maakt dat is mijn bankrekening :lol::D:D:P:);):rolleyes: