gruiter Posted 2 mei 2008 Report Share Posted 2 mei 2008 Toch leuk om deze in je vergelijk mee te nemen. Heb je hem op proef? Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 2 mei 2008 Report Share Posted 2 mei 2008 Volgens mij kun je dan beter een kabelschoentje erop krimpen met een AMP-tang of zo. Dat soldeer is ook maar een matige verbinding... Dit is een oude tweak, van een luidsprekerbouwer hier hemels breed 500 meter vandaan Het gaat niet zozeer om een sterke verbinding, maar meer het feit dat dan e.e.a. minder snel gaat oxideren. Zelfs 230volt draad dat ik aan een lichtnet stekker maak, vertin ik regelmatig. Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 2 mei 2008 Report Share Posted 2 mei 2008 Volgens mij kun je dan beter een kabelschoentje erop krimpen met een AMP-tang of zo. Dat soldeer is ook maar een matige verbinding... Dit is een oude tweak, van een luidsprekerbouwer hier hemels breed 500 meter vandaan Het gaat niet zozeer om een sterke verbinding, maar meer het feit dat dan e.e.a. minder snel gaat oxideren. Ik snap dat het je gaat om het oxideren tegen te gaan, en daar doelde ik ook op. Een goede krimpverbinding is luchtdicht en zorgt er dus ook voor dat het koper niet gaat oxideren. Het geeft daarnaast ook nog eens een ijzersterke (en dus elektrisch gezien ook zeer goede) verbinding. Sterker dan klemmen of solderen... Ik zou soldeer zo veel mogelijk vermijden, bij het aansluiten van kabels. Helaas gaat dat niet altijd, dat weet ik (bij tulpstekkertjes bijvoorbeeld)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 2 mei 2008 Author Report Share Posted 2 mei 2008 JA dat heb ik ook wel gedaan, het nadeel er van is dat je de speaker kabel niet echt stevig vast kan zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 2 mei 2008 Report Share Posted 2 mei 2008 JA dat heb ik ook wel gedaan, het nadeel er van is dat je de speaker kabel niet echt stevig vast kan zetten. Hoezo niet? Wat bedoel je precies..? Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 2 mei 2008 Author Report Share Posted 2 mei 2008 Omdat het het gesoldeerde deel onder de klemmen minder meeveert als het ware dus kun je de klemmen minder stevig aandraaien met als gevolg dat je deze iedere keer na moet lopen. Met kabel die niet gesoldeert is gaat dat veel beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 2 mei 2008 Report Share Posted 2 mei 2008 Omdat het het gesoldeerde deel onder de klemmen minder meeveert als het ware dus kun je de klemmen minder stevig aandraaien met als gevolg dat je deze iedere keer na moet lopen. Met kabel die niet gesoldeert is gaat dat veel beter. Oh zo. Ja dat klopt. Ik vind het ook een beetje een vreemde manier, om eerst de draadjes allemaal aan elkaar te solderen en dan als geheel plat te drukken. Ik zou gewoon zonder soldeer doen, heb ik zelf ook. Of, als je een kabelschoentje of spade of iets dergelijks wilt gebruiken, dat eraan krimpen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 2 mei 2008 Report Share Posted 2 mei 2008 Aan de andere kant worden die kabels nu mooi ingespeeld hahah, Vind het nu erg lekker klinken, ben benieuwd wat er donderdag gebeurd als ik de boel weer terugbouw. Heb nu een redelijk neutraal geluid. Dus de vraag die ik mij moet stellen is de verbetering die ik hoor zoveel geld waard. Als ik zo op de verschillende forums kijk hoor ik alleen maar positieve reacties. Echter gaat het om mijn oren en wat ik er van vind. Dat is eigenlijk het enige wat telt. Ga zo slapen en morgen lekker luisteren nog eff de stad in voor misschien nog wat oude lp's of cd's ik zou zeggen Thanks voor alle inbreng. Beste 007, En........................????? MvG, Haudio Beste Mr Guzzi, Op dit moment ook een leuke eindversterker staan, een Bryston 14 BSST iets meer dan 1000 w per kanaal, maar dat is niet erg belangrijk . Dus als je morgen tijd hebt ; ) MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 2 mei 2008 Author Report Share Posted 2 mei 2008 Ik heb er nu dus Harmonic technology tussen de speaker hangen de harmony wave welteverstaan. Het geluid is nu precies waar ik naar zocht. Het is warm het hoog klinkt erg schoon. HEt is ruimtelijk, maar absoluut niet schel. Dus daar ben ik uit. De lengste is ook goed het past precies, kan niet echt erg veel met de speakers meer schuiven (en gelukkig hoeft dat ook niet) Nu de nieuwe interlink nog testen de taralabs Prisma 55-I welterverstaan. Wat ik er tot nu van gehoord heb is dat het gewoon erg lekker klinkt. Maar ik wil eerst naar deze kabel luisteren. Henk (THANKS!) en natuurlijk Marten Jan en Aleida voor hun inbreng! (het was weer zeer gezellig en ook weer leuke discussies zowel op audio als op andere gebieden) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 2 mei 2008 Report Share Posted 2 mei 2008 Oh zo. Ja dat klopt. Ik vind het ook een beetje een vreemde manier, om eerst de draadjes allemaal aan elkaar te solderen en dan als geheel plat te drukken. Ik zou gewoon zonder soldeer doen, heb ik zelf ook. Of, als je een kabelschoentje of spade of iets dergelijks wilt gebruiken, dat eraan krimpen... Henrie, niet iedereen heeft een AMP-tang Waarschijnlijk zelfs een doorsnee techneut niet. Vele hebben w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 2 mei 2008 Report Share Posted 2 mei 2008 Oh zo. Ja dat klopt. Ik vind het ook een beetje een vreemde manier, om eerst de draadjes allemaal aan elkaar te solderen en dan als geheel plat te drukken. Ik zou gewoon zonder soldeer doen, heb ik zelf ook. Of, als je een kabelschoentje of spade of iets dergelijks wilt gebruiken, dat eraan krimpen... Henrie, niet iedereen heeft een AMP-tang Waarschijnlijk zelfs een doorsnee techneut niet. Vele hebben w Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 2 mei 2008 Report Share Posted 2 mei 2008 Maar dan nog, ik zou niet gaan solderen. Dan liever de draden 'naakt' onder de speakeraansluiting en flink vastdraaien. Heb ik nu ook, en het oxideert nauwelijks. Mocht het wel flink geoxideerd zijn, dan knip je een centimeter van de kabel af (gerekend van het uiteinde van de isolatie) en je stript 'm opnieuw. Kun je weer minstens een jaar vooruit... Dat is volgens mij ook de manier. In de telecom heb ik al voldoende storingen mee gemaakt veroorzaakt door een slechte verbinding. we zijn nu een aantal jaar overgestapt op krimp verbindingen en sinds dien geen storingen meer door slechte verbindingen. nu is het wel zo dat een goede soldeer verbinding geen probleem hoeft te veroorzaken maar krimp is gewoon betrouwbaarder gebleken. Daarnaast is het ook veel gemakkelijker te monteren. Nu even met betrekking tot speakerkabel deze gewoon naakt gebruiken. Het vertinnen verkleind het oppervlakte dat direct contact maakt met elkaar. De vorm van de kabel wordt vast zo dat deze niet makkelijk naar de vorm van de terminal gaat staan. Ook is de geleidende eigenschap van tin kleiner en dus zal dat ook niet het contact verbeteren. Een extra plug aan een kabel monteren is ook niet optimaal ook al wordt die gekrompen. Je hebt dan een extra koppeling en dus een punt waar het fout kan gaan, als het dus niet hoeft waarom zal je dan een kabelschoen gebruiken. Mijn ervaring met koper oxide is dat dit best wel mee valt. Oxidatie treed namelijk het meest ernstig op in een vochtige omgeving, in deze toestand zal koper / zilver makkelijker een verbinding aangaan met lucht zodat de oxide dan meer kans heeft. Doorgaans staan luidsprekers niet in een vochtige ruimte. Gebruik je naakte kabel, de terminal goed aan draaien dan is in ieder geval het gedeelte dat contact maakt voldoende afgeschermd van de buiten lucht en zal dus moeilijker een verbinding aangaan en dus minder snel oxideren. Met vriendelijke groet, George. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 2 mei 2008 Report Share Posted 2 mei 2008 Maar dan nog, ik zou niet gaan solderen. Dan liever de draden 'naakt' onder de speakeraansluiting en flink vastdraaien. Heb ik nu ook, en het oxideert nauwelijks. Mocht het wel flink geoxideerd zijn, dan knip je een centimeter van de kabel af (gerekend van het uiteinde van de isolatie) en je stript 'm opnieuw. Kun je weer minstens een jaar vooruit... Dat is volgens mij ook de manier. In de telecom heb ik al voldoende storingen mee gemaakt veroorzaakt door een slechte verbinding. we zijn nu een aantal jaar overgestapt op krimp verbindingen en sinds dien geen storingen meer door slechte verbindingen. nu is het wel zo dat een goede soldeer verbinding geen probleem hoeft te veroorzaken maar krimp is gewoon betrouwbaarder gebleken. Daarnaast is het ook veel gemakkelijker te monteren. Ja, wij gebruiken ook alleen krimpverbindingen op het werk. Bij ons gaat het meestal om besturingspanelen. Ja, en vermogensverdelers, maar dat is andere koek, al worden daar ook krimpverbindingen gebruikt trouwens. Maar in geval van zo'n zo'n besturingspaneel hebben de gebruikte kabels meestal massieve aders (1,5mm2 of 2,5mm2 of zo) en die worden gewoon naakt in de klemmenstrook gemonteerd. Bedrading (intern) is echter niet massief en wordt eerst afgewerkt met een adereindhulsje die vastgekrimpt wordt. Deze wordt dan in de klemmenstrook gemonteerd. In sommige gevallen worden er ook wel AMP-klemmen gebruikt, maar ik ben vooral gewone adereindhulsjes in UK5-klemmen tegengekomen. Dat werkt inderdaad heel efficient... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 2 mei 2008 Report Share Posted 2 mei 2008 Ook voor coax verbindingen gebruiken wij alleen nog maar krimp. Ik heb in het verleden ook stroom afnemers gemaakt voor loop kranen die pakken best wel wat amp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 2 mei 2008 Report Share Posted 2 mei 2008 Ook voor coax verbindingen gebruiken wij alleen nog maar krimp.Ik heb in het verleden ook stroom afnemers gemaakt voor loop kranen die pakken best wel wat amp Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 3 mei 2008 Report Share Posted 3 mei 2008 Ook voor coax verbindingen gebruiken wij alleen nog maar krimp. Ik heb in het verleden ook stroom afnemers gemaakt voor loop kranen die pakken best wel wat amp Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 3 mei 2008 Report Share Posted 3 mei 2008 Je leest vaak HEAR en elders het volgende. Hoe minder verbindingen (spades banaan enz) voor het aansluiten van LS-kabel, hoe beter! Waarom zijn er veel fabrikanten die enkel afgemonteerde LS-kabel verkopen? Garanderen ze toch een optimale overdracht of is hun kabel zowizo te dik vr normale aansluiting ... Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 3 mei 2008 Report Share Posted 3 mei 2008 Je leest vaak HEAR en elders het volgende. Hoe minder verbindingen (spades banaan enz) voor het aansluiten van LS-kabel, hoe beter! Waarom zijn er veel fabrikanten die enkel afgemonteerde LS-kabel verkopen? Garanderen ze toch een optimale overdracht of is hun kabel zowizo te dik vr normale aansluiting ... Gr Stef afgemonteerd is onderhoudsvrij. Meestal mooie solderrverbindingen zodat er van oxidatie geen sprake is. En met spades/banaanstekkers meer contactoppervlak i.t.t. draad wat je vastdraait op de ls aansluitingen. robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 3 mei 2008 Author Report Share Posted 3 mei 2008 zag gisteren op een website een paar speaker kabels van 39.000 euro voor zes meter wel teverstaan. ik heb ongeveer 2 keer drie nodig oh dat kost 44.000 euro zou je dat kunnen horen?? Wie koopt nou zoiets het waren trouwens tara labs en dan de duurste die ze hebben er waren ook interlinks van dat merk per paar voor 1m 24.000 euro. zucht.... ze staan op de site van monitor audio. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopies Posted 3 mei 2008 Report Share Posted 3 mei 2008 ik ben via via aan een mooie set luidsprekerkabels gekomen van translator de green connection. in vergelijking met de indigo van audioquest is deze veel opener en, geeft een mooier beeld mee. ook een dubbeltest met de gewone koperenkabel liet horen dat dit een supermatch is voor mijn tannoy r3. ik ben er zeer content mee, met deze translator kabels. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 3 mei 2008 Report Share Posted 3 mei 2008 Zelfs 230volt draad dat ik aan een lichtnet stekker maak, vertin ik regelmatig.Oei, dat mag niet. Onder de druk van de klemschroefjes gaat het koper en tin kruipen waardoor de verbinding los kan gaan zitten. Vervolgens wordt de boel warm of zelfs heet met een gevaarlijke situatie tot gevolg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 3 mei 2008 Report Share Posted 3 mei 2008 Je leest vaak HEAR en elders het volgende. Hoe minder verbindingen (spades banaan enz) voor het aansluiten van LS-kabel, hoe beter! Waarom zijn er veel fabrikanten die enkel afgemonteerde LS-kabel verkopen? Garanderen ze toch een optimale overdracht of is hun kabel zowizo te dik vr normale aansluiting ... Gr Stef Precies les is more. Waar om dan toch standaard kabels leveren met connectoren. Nou voor een kabel zonder connectors kan je nu eenmaal niet zo veel vragen . Er zij echter wel goede connectoren maar dat zijn dan wel een gekrompen spade of nog beter een oogje. Bannaan pluggen hebben wel een redelijk groot oppervlak om contact te maken maar een spade die je vast schroeft aan de terminal geeft toch nog weer een betere signaal overdracht. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 3 mei 2008 Report Share Posted 3 mei 2008 jongens soldeer is niet bedoelt voor verbindingen te maken. als je soldeert op zo'n manier dat de tin de verbinding maakt doe je het niet goed. draad maakt verbinding op terminal...punt ik knip om de zoveel tijd een stukje af en klaar ben je weer voor een jaar of 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 3 mei 2008 Report Share Posted 3 mei 2008 ben ook zeer benieuwd naar jou ervaringen GruiterGa straks nog even vergelijken bij iemand anders ook met een leuke set die speelt met de clearwater van van den hull. Misschien is het daar wel weer heel anders.... of niet Ik heb de 8TC van Audio Selectief mee genomen (zodat Audiofreak die van hem niet kwijt is). Hij moet denk ik nog wel even inspelen. De eerste indruk is namelijk dat mijn W&M veel opener en ruimtelijker klinkt. Ook het laag is wat strakker met de W&M. De 8TC laat wel wat meer laag horen, maar het is minder strak. Na aandachtiger luisteren valt op dat de stemmen met de 8TC een fractie minder korrelig klinken en daardoor ook iets natuurlijker over komen. Verder is de 8TC een tikkeltje rustiger. In mijn herinnering klonk de 8TC veel levendiger en frisser, dus dat zal wel met inspelen te maken hebben of met het feit dat het hier om een nieuwe uitvoering gaat (wit/doorzichtig ipv zwart/blauw). Vooralsnog valt de W&M dus nog niet af. Ik ben benieuwd hoe de klank van de 8TC zich verder gaat ontwikkelen ...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 4 mei 2008 Author Report Share Posted 4 mei 2008 Ik heb ze ook getest vond ze wat te analytisch en ze laten alles horen Maar rustig eff een week in laten spelen. Dan klinken ze een stuk beter. Het is niet echt mijn geluid. Die ik nu heb voldoen beter.. maar we zullen zien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts