Jump to content

Veroudering buizen

carl
 Share

Recommended Posts

Ik heb de idee dat mijn buizenversterker wat meer tijd nodig heeft om "op te warmen". Zou dat kunnen liggen aan de buizen van mijn eindversterkers?

Guest tubejack
Ik heb de idee dat mijn buizenversterker wat meer tijd nodig heeft om "op te warmen". Zou dat kunnen liggen aan de buizen van mijn eindversterkers?

Met dit "warme(re)" weer? :rolleyes: Wat voor buizen zitten in je versterker(s)

En hebben je eindbuizen autobias? of moet je zelf met een potmeter de negatieve roosterspanning instellen?

Groet,

Jack

Hai Jack, Ik heb een Conrad Johnson 11a, Daar zitten 4 , 6550 buizen in. Die zullen misschien wel een jaar of 5 oud zijn nu vandaar dat ik het probleem daar zoek. Ik kan de buizen instellen met simpele ledjes. Net zo lang draaien tot ze gaan branden en dan iets terug draaien. De stuurbuizen heb ik overigens vorig jaar vervangen en die moeten nog goed zijn.

Guest tubejack
Hai Jack, Ik heb een Conrad Johnson 11a, Daar zitten 4 , 6550 buizen in. Die zullen misschien wel een jaar of 5 oud zijn nu vandaar dat ik het probleem daar zoek. Ik kan de buizen instellen met simpele ledjes. Net zo lang draaien tot ze gaan branden en dan iets terug draaien. De stuurbuizen heb ik overigens vorig jaar vervangen en die moeten nog goed zijn.

Als dit de 1e orginele set is, dan kunnen die langzamerhand aan vervanging toe zijn.

Buizen gaan over het algemeen lang mee, zelf doe ik zo' n 6000....8000 uur met de eindbuizen.

Met stuurbuisjes doe ik meestal langer.

Groet,

Jack

Hoe lang vind je lang opwarmen ?

Persoonlijk vind ik bijvoorbeeld een kwartiertje voorverwarmen aan de magere kant (let wel : niet een kwartiertje op stand by laten staan !!!). :blink:

Pas na een uurtje luisteren begint alles vaak wat losser te klinken, bijna onafhankelijk van welke buizenversterker wordt gebruikt.

Misschien beginnen de diverse onderdelen inwendig iets te verouderen, begint alles wat te verlopen.

Eventueel moet de versterker in kwestie een keer nagekeken worden op juist functioneren (en mogelijk nieuwe buizen erop).

Hoeveel uren per week speelt het toestel ? Staat het toestel erg warm ? Heeft het toestel veel in- en uitschakelsesies gehad ? Heeft het toestel een standby schakelaar ? Is de locale netspanning erg hoog / laag ?

Veel zaken kunnen bijdragen aan het minder functioneren van een buizenbak na een paar jaren.

Happy building,

Scintilla

(...)Is de locale netspanning erg hoog / laag ?

Dat mag niet van invloed zijn, mits de spanning binnen de grenzen van het toelaatbare blijft. Binnen 5% van 230V dus. Een apparaat moet daar op ontworpen zijn, en zo niet, 'dan in de kliko ermee', om een oud-forummer te quoten...

Guest tubejack

Dat mag niet van invloed zijn, mits de spanning binnen de grenzen van het toelaatbare blijft. Binnen 5% van 230V dus. Een apparaat moet daar op ontworpen zijn, en zo niet, 'dan in de kliko ermee', om een oud-forummer te quoten...

Je bedoelt hedendaagse ontwerpen ? zolang hebben we toch niet 230volt? Ik meet overgens net aan 220....

Jack

P.s. Carl bij mij is na 10 minuten spelen al geen schokkende verandering meer hoorbaar.....

Je bedoelt hedendaagse ontwerpen ? zolang hebben we toch niet 230volt? Ik meet overgens net aan 220....

220V is dus precies genoeg. Het mag immers 218,5V zijn (en max. 241,5V). Hedendaagse apparatuur mag daar inderdaad geen merkbare invloed van ondervinden. Oudere apparatuur zou wellicht problemen kunnen hebben met hogere spanningen, omdat die apparatuur nog ontworpen kan zijn op 220V (+/- 5%). Maar als jij 220V meet (en dat zal in Nederland waarschijnlijk eerder voorkomen dan 240V) dan moet dat voor oudere apparatuur ook geen probleem zijn...

Maar het gaat hier over de versterker van Carl. Die is toch nog niet zo vreselijk oud? Of mis ik iets?

Natuurlijk is apparatuur ontwikkeld voor netspanning met een beetje variatie, dat was ook niet de vraag. Het gaat er niet om of het toestel stuk gaat, waar het om gaat is of de gloeispanning van de (eind)buizen correct is.

Bij overspanning krijgen de buizen een beetje meer emissie en slijten iets sneller, niet dramatisch maar wel voldoende om na vijf jaar behoorlijk merkbaar te zijn.

Bij onderspaning ontstaat er sneller vervuiling van de kathode dan bij draaien op de juiste spaning, ook dit kan bij veelvuldig gebruik na vijf jaar ook echt goed merkbaar worden.

:blink:

De meeste niet-zelfbouwers hangen deze theorie zelden aan, waarom is mij een raadsel aangezien er toch voldoende literatuur over te vinden is.

-na tien minuten zijn de meeste versterkers ook echt wel op klank, het begint na twintig minuten alleen pas echt lekker los te klinken-

Happy building

Scintilla

Bedankt voor de info. Ik zal toch nog eens even goed luisteren. Een kennis zei dat het ook aan het element kon liggen dat een paar dagen niet gebruikt was. Dus even een CD opleggen.

Natuurlijk is apparatuur ontwikkeld voor netspanning met een beetje variatie, dat was ook niet de vraag. Het gaat er niet om of het toestel stuk gaat, waar het om gaat is of de gloeispanning van de (eind)buizen correct is.

Bij overspanning krijgen de buizen een beetje meer emissie en slijten iets sneller, niet dramatisch maar wel voldoende om na vijf jaar behoorlijk merkbaar te zijn.

Bij onderspaning ontstaat er sneller vervuiling van de kathode dan bij draaien op de juiste spaning, ook dit kan bij veelvuldig gebruik na vijf jaar ook echt goed merkbaar worden.

:blink:

Ja, ok, dat zal wel, maar wat is dan de juiste spanning? Dat zal toch ook wel een bepaalde range omvatten of niet? Overspanning ontstaat volgens mij alleen als de aangeboden netspanning te hoog is. Dat gebeurt vrijwel nooit, zeker niet voor langere tijd. Onderspanning is aannemelijker, maar dat zou ook niet mogen. Binnen die 5% afwijking van 230V zou een apparaat dus niet meer moeten slijten dan op precies 230V. Pas als je buiten die 5% afwijking komt, zou het invloed mogen hebben. Het energiebedrijf moet ervoor zorgen dat de aangeboden spanning niet zoveel afwijkt (tenzij je gaat knutselen met lange verlengsnoeren natuurlijk)...

Buizen werken het liefst op 6,3V geen mens die daar aan twijfelt, AC of DC (dat maak geen verschil).

Buizen werken een stuk minder prettig op 6,6V ,als je dit meet op je gloeidraden zal je het toestel vrij snel uitschakelen om te onderzoeken wat er mis is. Ook als de gloeispanning onder 6V zakt zal je gaan onderzoeken wat er niet deugt. 0,3V gloeispanningsverandering is vrij veel voor een buis! Helaas is het wel de 5% die steeds wordt aangehaald.

Wat veiliger is om te hanteren is een spanning tussen 6,2V en 6,4V (1,5%). Het lijkt overdreven maar over vijf jaar merk je het veschil.

Niet zo gek overigens dat er op goede buizentesters een spanningsregelknop zit om de toleranties van de netspanning weg te regelen. :blink:

Alleen de gemeten spanning op de buishouder met de buis enkele tientallen seconden ontstoken kan uitsluitsel geven over de juistheid van de gloeispanning.

--- om nog even terug te komen op waar het in eerste instantie over ging : ---

Een van de oorzaken van het minder functioneren van een lampenversterker kan de netspanning zijn, vaak is het niet de enige oorzaak waarom een buis sneller slijt, zoals eerder genoemd zijn er meerdere denkbare redenen. (zie een van mijn eerder geplaatste reacties)

Gelukkig hoor ik over de andere mogelijke redenen niets dus daar is iedereen het gelukkig roerend met me eens :lol:

--- Aan Carl --- Beste om te doen is gewoon je lampen op een goede tester zetten en kijken of ze nog goed en gepaard zijn.

Kan ik eventueel doen als je in de buurt woont (Leiden) :rolleyes:

Happy building

Scintilla

Buizen werken het liefst op 6,3V geen mens die daar aan twijfelt, AC of DC (dat maak geen verschil).

Buizen werken een stuk minder prettig op 6,6V ,als je dit meet op je gloeidraden zal je het toestel vrij snel uitschakelen om te onderzoeken wat er mis is. Ook als de gloeispanning onder 6V zakt zal je gaan onderzoeken wat er niet deugt. 0,3V gloeispanningsverandering is vrij veel voor een buis! Helaas is het wel de 5% die steeds wordt aangehaald.

Wat veiliger is om te hanteren is een spanning tussen 6,2V en 6,4V (1,5%). Het lijkt overdreven maar over vijf jaar merk je het veschil.

Niet zo gek overigens dat er op goede buizentesters een spanningsregelknop zit om de toleranties van de netspanning weg te regelen. :blink:

Alleen de gemeten spanning op de buishouder met de buis enkele tientallen seconden ontstoken kan uitsluitsel geven over de juistheid van de gloeispanning.

Wordt er dan geen gestabiliseerde voedingsspanning gebruikt? Lijkt me wel zo handig, als het echt zo precies komt...

totale gloeistroom van de eindlampen plus de voorbuizen is ongeveer 7,5A ! Meeste fabrikanten hebben geen idee hoe je bij dit soort stromen en in een nogal warme omgeving een gestabiliseerde voeding zou moeten ontwerpen. :mad2: Het is ook geen koud kunstje.

Meestal wordt er niet eens gelijkgericht voor de eindlampen, luiheid van de fabriek of kostenbesparing ? :angry:

Happy building

Scintilla

Guest tubejack
totale gloeistroom van de eindlampen plus de voorbuizen is ongeveer 7,5A ! Meeste fabrikanten hebben geen idee hoe je bij dit soort stromen en in een nogal warme omgeving een gestabiliseerde voeding zou moeten ontwerpen. :mad2: Het is ook geen koud kunstje.

Meestal wordt er niet eens gelijkgericht voor de eindlampen, luiheid van de fabriek of kostenbesparing ? :angry:

Happy building

Scintilla

Waarom boos?

Gelijkrichten van de gloeispanning bij indirect verhitte buizen? Dat hoeft toch helemaal niet?!

Met zorgvuldig aangelegde en getwiste gloeidraden is de brom onhoorbaar.

Z

Guest KT88

Scintilla doelt denk ik meer op netspanningsvariaties ipv. eventuele brom.

Toch, de +/- 5 % die in de databladen staat (oa mijn Philisp SQ buizenboek ed. 1968) geeft de zekerheid van 10.000 uur binnen de toleranties blijven.

Voor de Telefunkens in mijn eindversterker geldt dat zeker, die zitten daar al bijna 10 jaar in en meten nog over de nominale waarden op de AVO.

En die hebben al wel meer dan 10.000 uur eropzitten, op een doodgewone gelijkgerichte gloei met afvlakking.

Wel heb ik de gloei vrijwel op 6.3V DC gezet dmv. een serieweerstand.

Mijn indirect verhitte eindbuizen kachel ik gewoon op AC, dat gaat al jaren goed.

Het enige probleem dat zich in 4...5 jaar voordeed was dat er eentje opsteeg vanwege een iets te grote roosterlek, waardoor omgekeerde roosterstroom ontstond.

Derhalve een nieuw kwartetje JJ KT88s erin en vlammen maar weer.

De oude 3 nog goede buisjes maten ook weer tegen de 100% aan op de AVO en zijn zeker nog niet "op".

En ik geef ze behoorlijk op hun ###### in A met een Pa+ Pg2 van 40 watt, waar 42 watt Pa is toegestaan.

Om op de vraag van Carl terug te komen: ja, het is mogelijk dat je buizen teruglopen in steilheid of emissie.

Daar kom je wel achter met een buizentester, maar je kunt het net zo goed in de schakeling meten.

Off topic: Scintilla, heb jij iets te maken met de Scintilla versterkers die in de jaren 80-90 zulke goede recensies kregen in het blad Audio&Techniek? Of ben je gewoon geinspireerd?

Guest KT88

Je bent in de war met Scylla, een kortlevend merk van Arnold Heres.

Wel mooi spul overigens.

De Scintilla is een type luidspreker van Apogee, een magnetostaat die onder de 1 ohm dipt.

scintilla_audio_large.jpg

Stoken op AC is prachtig, kan helemaal geen kwaad en is vaak het beste en makkelijkste wat je kunt doen in een ampje. Wel kan een gereguleerde gloei mooiere resultaten opleveren, fantastisch gaat het bijvoorbeeld met een stroombronregulatie per buis. De buis gaat een levenlang mee en draait altijd onder de juiste storingsvrije omstandigheden.

DC alleen gebruiken in een gevoelige voortrap, natuurlijk, geen twijfel. Wel weer met stroombronvoeding dan dus.

Reguleren van gloeispanning is het meeste eenvoudig met een trafo die een iets hoger gloeispanning geeft met een serieweerstand die de inrush begrenst. Tevens reguleert deze serieweerstand enige variatie in de netspanning weg, een klein beetje maar dat kan net voldoende zijn.

Scintilla : buizenversterkers op maat gemaakt, geen serieproductie maar gemaakt op specificatie, naar de wens van de klant, tevens levering van onderdelen voor zelfbouw.

Scintilla heeft in dit geval niets te maken met de universiteit Twente

Scintilla van Apogee : Mooie luidsprekers als je een zware transistorversterker hebt met een Zuit van 0,0 Ohm

Scylla : een nabouw/zelfbouwproject van Scintilla-buizenversterkers http://www.scintilla-buizenversterkers.nl/...ites/Scylla.htm :rolleyes:

Scylla : http://nl.wikipedia.org/wiki/Scylla_(monster)

Happy building

Scintilla

• 1 year later...

Soms duiken die gasten een nuttig onderwerp op uit de historie van Hear...

Buizen en zo, ik heb ze niet, maar er zijn liefhebbers...

Opmerkelijk dat zelfs in zo'n betrekkelijk jong topic al zoveel verdwenen forummers te vinden zijn.

M :ph34r: rc

Guest tubejack
Opmerkelijk dat zelfs in zo'n betrekkelijk jong topic al zoveel verdwenen forummers te vinden zijn.

Kan me er wel iets bij voorstellen "forummoeheid" en/of ontdekken... dat het je niet brengt, wat je verwacht. :rolleyes:

Ik heb ook wel eens last van forummoeheid, vooral als ik het idee heb, dat je tegen een muur van onwil aanloopt, en het gevoel hebt dat mensen je alleen maar proberen onderuit te halen.... zonder dat ze z

Een topic als deze is eigenlijk tijdloos, dus het geeft niks als deze zo nu en dan weer wordt opgerakeld :rolleyes:

Overigens vervang ik mijn eindbuizen (6550 en 845) toch wat eerder, rond de 4000 uur. Financieel gezien zou ik het ook graag na 6000 tot 8000 uur willen doen, er gaan namelijk 16x 6550 buizen in die versterker van mij.... maarja....

Hoe houden jullie eigenlijk bij hoeveel uur erop zit met die buizen?

Guest tubejack
Hoe houden jullie eigenlijk bij hoeveel uur erop zit met die buizen?

Ik zit nu rond de 2 jaar 5... 6000 uur met een set 300B eindbuizen.

En het ongeveer het dubbele voor stuurbuisjes, ik heb een paar SQ buisjes en die halen dat makkelijk :)

Daarna komt het "einde" meestal snel, met geknetter, brom, of in eens een vaag en hol geluid.... :unsure: