Scintilla Posted 4 mei 2008 Report Share Posted 4 mei 2008 Heeft iemand ervaring met de door Fostex ontworpen behuizingen voor de FE206E of de FE208E ? Het gaat hier beide om HR hoornluidsprekers, eventueel zoek ik ervaringen van mensen die een andere mooie hoornbehuizing van +/- 150L voor deze drivers hebben gemaakt of beluisterd. Ervaringen met "Das Viech" met een Fostex FE206E ? Ik heb interesse in uw luisterervaringen. link naar de Fostex FE206E behuizing : http://www.fostexinternational.com/docs/sp...06e_enclrev.pdf link naar de Fostex FE208E behuizing : http://www.fostexinternational.com/docs/sp...8ez_enclrev.pdf Ook ander HR hoornluidsprekerervaringen hoor ik graag (wat vind u van "Das Viech" met een Beyma 8ag/n) Happy building Scintilla Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 4 mei 2008 Report Share Posted 4 mei 2008 De Jericho Horn is ook een bekend ontwerp in combinatie met de Fostex 208 sigma. Maar de typisch Japanse manier zoals zij hoorns vormgeven vind ik ook wel wat hebben. Lakken kunnen die Japaners ook wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland# Posted 5 mei 2008 Report Share Posted 5 mei 2008 Hoi, Das Viech is erg leuk om erg goedkoop een hoogrendement speaker te bouwen. Veel bang voor the buck zeg maar. Ik heb er een aantal gebouwd, voor achtergrond muziek prima, ruimtelijkheid prima, hifi? net aan. Elke hoorn is ontworpen voor een specifieke driver je kunt niet een Fostex met een qts van rond de 0.20 in een hoorn stoppen die is ontworpen voor de Beyma met een qts ver boven de 0.70. Let ook op Fs van de driver etc etc. Een andere interresante hoorn zou deze kunnen zijn, de nieuwe Jericho met een Ciare driver:Jericho 2008 Groet Roland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scintilla Posted 6 mei 2008 Author Report Share Posted 6 mei 2008 Natuurlijk heeft elke luidspreker zijn eigen Thiele/Smalle parameters en daardoor zijn eigen ontwerp nodig, ik ben alleen erg benieuwd naar luisterervaringen met de "verkeerde speaker" in een hoornsysteem (in dit geval "Das Viesch"). Bernd Burghard geeft in zijn beschrijving van de viechjes toch ook de Fostex als optie aan. Dit soort tests zijn prijzig om zomaar uit te voeren, het is daarbij erg boeiend om te weten wat diverse single-driver gebruikers bezighoud en hoe zij hun geluid ervaren. Het geluid van een Viech vind ik overigens persoonlijk niet bijzonder prettig, er schort teveel aan een fijne weergave. Weinig hoog, weinig laag en zeker de off-axis luisterposities zijn belabberd. Het laag is na uitgebreid tunen nog steeds bonkig, ook zijn er op alle wezenlijk belangrijke plaatsen braces geplaatst om resonanties tegen te gaan (daar ligt het dus niet aan). Een Viech met een Beyma ag8/n is niet mijn koekje, prijstechnisch gezien is het weer wel een fijne weergever, ze zijn voor een appel en ei te bouwen. Hoe klinkt de Jericho 2008 ? Ik heb van diverse kanten vernomen dat Ciare luidsprekers minder fijnzinning zijn dan Fostexen. Ervaring ? Over de standaard Jericho heb ik dan weer wel positieve reacties gehoord, in dit geval dan met de Fostex FE204E. Maar zijn er ook gebruikers die de Fostex behuizingen kennen ? Happy building Scintilla Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland# Posted 7 mei 2008 Report Share Posted 7 mei 2008 Hoi, Mischien is dit interresant: Sica Viech De viech met een andere goedkope breedbander, de reacties zijn positief. Om een jericho 2008 te kunnen horen zal je denk ik naar Duitsland moeten rijden. Of een Ciare ivg met een fostex minder fijnzinnig is zou ik zo niet kunnen zeggen. Ik heb alleen ervaring met een 103 fostex en een 13 cm Ciare. De Ciare geniet mijn voorkeur. Groet Roland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts