Jump to content

diffractionbegone felt pads op speakers

kyrill
 Share

Recommended Posts

hi

Ik heb na aarzeling toch maar gekocht door de vele positieve reacties Het zijn de grijze ( verfbare ) "felt pads" om de tweeter. Ze schakelen de onmiddelijke eerste reflecties uit die zich meteen met het tweeter signaal "vertroebelen" http://www.audiocircle.com/circles/index.php?topic=46152.0

en ben HEEL TEVREDEN dat ik het heb gedaan. :):):)

Niet alleen klinkt het hoog makkelijker, natuurlijker, maar bvb hout op hout of de drum stick op het gespannen vel klinkt ook "droger" veel minder "uit een spekaer komende"

Ik vind het een aanrader tegen praktisch een wegeef prijs

Zie www.diffractionbegone.com.

Kyrill

Natuurlijk werkt dit, maar je kunt ook gewoon naar een gemiddelde hobby/stoffen winkel gaan en een lapje vilt kopen (in elke gewenste kleur vermoedelijk). Ovaal gat knippen (en de buitenkant naar eigen inizcht). Dubbelzijdige tape oid en klaar is kees voor minder dan 5 euro schat ik

Of je koopt het voor $50 (ex transport) en laat het overvliegen uit Texas :D

MainSpkrSurr_1_-164x134.jpg

Iedere speaker diy winkel vekoopt overigens ook soortgelijk spul.

Grappig, dan was John Dunlavy toch ver zijn tijd voor uit.. :P

Ik vraag mij af op welke manier je het bevestigt aan je luidsprekers. Zit er een plakstrip op het vilt?

Groet, PD

Speakerland (en anderen) verkoopt baffletex, dat is 7 mm dik (nog geen 3/8" ofwel 9 mm). Is wel syntetisch, dus of de absorptie zo goed is als vilt (van wol gemaakt), weet ik niet. Maar ja, 5 euro voor een halve vierkante meter...

http://www.iven.nl/speakerbouw/index.html?...arget=d125.html

Misschien wel een tapijt handel (als een soort ondertapijt), of toch gewoon een winkel voor stoffen en naai garnituren (zal mn moeder eens vragen :) )

Ik ben zelf van plan een frontje te maken voor mijn diy mid/hoog boxen bestaande uit iets van vilt of schuim als frame met stof omspannen, misschien vast te zetten met klittenband. Doel van het front is 2-ledig: diffractie vermindering en bescherming (stof, vingers en zonlicht)

De kasten zijn overigens al redelijk diffractie vriendelijk gemaakt

PS je kunt ook op zoek gaan naar een ouderwetse prikvilt plaat (waar je als kleuter figuurtjes op uit prikt). Was grijs vilt van ongeveel 10 mm dik,

Of iets modernere variant http://collall.nl/nl/producten/prikvilt/prikvilt/

http://www.alberts-onderwijs.nl/level5.asp?ppl=0K057S0K (95 euro cent per stuk :) )

Of ze hier http://www.lampe.nl/lampe/webned/product/vilt.htm warm lopen voor een paar vierkante decimeter..

hoi

de vilt achtige ( is van zuiver wol) is zeker een cm dik en je moet opgeven welke tweeter, er is een verhouding tussen gat en tweeter,

je krijgt er strips bij die plakken op de speaker en die de wol vasthouden.

je betaalt ook voor de research die is gedaan, hoe dik en hoeveel en welke diameter gat het allemaal moet zijn om het beste uit het idee te halen. Eigen viltlapjes helpen ook, maar heb je dan 100% het idee "uitgemolken" ofwel het kan niet meer verbeterd worden.

Ik betaal dus ook voor de zekerheid, dat dit principe niet meer beter kan

dit geldt ook voor inter connects power chords enz. Je kan het zelf allemaal veel goedkoper maken maar klinkt het dan ook net zo goed?. Ik gebruik een ic van "Tuan" 100 dollar incl shipping naar NEd.

en het klinkt beter dan een zilveren kabel van Oehlbach, de IC van Paul Speltz, Black Mountain cable van een goudlegering en de koperen kabel van KC, een merk dat zeer goed gewaardeerd wordt door Affordableaudio.org .

Ik kan die kabel van Tuan zelf maken voor de helft van het bedrag, maar klinkt het dan ook zo goed?

voor 100 dollar ga ik die strijd niet aan. Zo ook met de feltpads

IK heb schone stroom via gebalanceerde trafo's per component en daarachter een "Felix, line conditioner,

Felix_GBB1.gif

zonder line condtioner krijg ik de magie niet thuis, dan klinkt het gewoon "HiFi"behalve en enkele keer na 11-ven savonds of 2 uur s'nachts.

Een DEQX digitale preamp met interne (3) digitale crossovers, buizenversterkers, Red Wine audio 30.2 digitale eind versterkers, OB speakers en een zwaar gemodificeerde Squeezebox3 als bron, is mijn installatie.

Ik ben online nog niet een winkel tegen gekomen die vilt verkoopt in die dikte op de foto die je eerder plaatste, nog tips?
In winkels waar ze knutselspullen voor kaartjes en plakboeken e.d. verkopen. Daar hebben ze meestal ook foam plaatjes in verschillende kleuren en dikten. Dat heeft waarschijnlijk een vergelijkbaar effect en ziet er wat minder rommelig uit dan een stuk ondertapijt.

Vroeg me altijd al af wat dat vilten stuk rondom de tweeter op mijn JM Offrande voor functie had.

Hansko-Luidspr.jpg

Ik ontdek steeds meer vilt :D

In het midden van de tweeter boven het metalen frame (exact in het midden) zit een klein rondje vilt.

Ik gebruik vilt uit een tekenbenodigdhedenwinkel; ik had nl. een professionele ets-pers en daar hoort een (redelijk dik) vilten deken op. De overschot ervan gebruikte ik op mijn topkastjes (zie foto topic:Je hifi geschiedenis) en bij middel van hoor tests kwam ik tot plaatsing van net een klein lapje tussen mid en hi, helemaal rond klonk minder, helemaal zonder klonk euh, ook minder <_<

mvg RastaPhil

PS etspers vilt is h

Ik ben zelf van plan een frontje te maken voor mijn diy mid/hoog boxen bestaande uit iets van vilt of schuim als frame met stof omspannen, misschien vast te zetten met klittenband. Doel van het front is 2-ledig: diffractie vermindering en bescherming (stof, vingers en zonlicht)

Wat een goed idee, zoiets wil ik ook rpberen voor mijn Synthese I speakers. Nieuwe doppen kosten nl honderden euros.

Alleen hoe snij je uit dat materiaal een mooi rondje? Dat lijkt mij verschrikkelijk moeilijk.

Een vierkant kan wel met lineaal ernaast, maar rond..?

De Ware Audiofiel zou opmerken dat je beter elliptische dan ronde vormpjes kon maken: de ronde vorm ("alle punten liggen even ver van het middelpunt)" impliceert staande golven met dezelfde frequentie, in alle richtingen. De 1/2 golflengte = straal van de cirkel, dus.

Maar bij een elliptische vorm is er een optimale verspreiding van staande golven!

..................de ronde vorm ("alle punten liggen even ver van het middelpunt)" impliceert staande golven met dezelfde frequentie, in alle richtingen. De 1/2 golflengte = straal van de cirkel, dus.

....................................

Beste Spido,

Je hebt het dan over het inwendige van de speaker en daar gaat het hier niet over. Deze discussie hebben we Hear al eens gehad en toen kwamen we op het tegendeel uit. Je hebt toen n.b. zelf het tegendeel bij elkaar ge-googled van wat je hier beweert.

;)

Alleen hoe snij je uit dat materiaal een mooi rondje? Dat lijkt mij verschrikkelijk moeilijk.

Kijk eens in de keuken. Daar is vast wel iets ronds van de juiste maat je vinden wat je als mal kunt gebruiken.

;)

Guest Rev. Fatman

Zaag een gat op de maat welke jij nodig acht in een plaat b.v.20 mm MDF. Dit gat is nu je snijmal!

Bevestig met tape het vilt over het uitgezaagde gat en snijd met een scherp hobbymes het gat uit het vilt. ;)

Kijk eens in de keuken. Daar is vast wel iets ronds van de juiste maat je vinden wat je als mal kunt gebruiken.

;)

misschien heb je nog wat aan een ouderwetse passer 14470003_Big.jpg

grtjzz Daffy ;)

;)

misschien heb je nog wat aan een ouderwetse passer 14470003_Big.jpg

grtjzz Daffy ;)

Mijn vraag betrof niet vilt maar wat dikker schuim. En dat is volgens mij lastig echt mooi rond te snijden.

Maar afijn een mal van mdf zagen lijkt mij een aardig idee.

Mijn vraag betrof niet vilt maar wat dikker schuim. En dat is volgens mij lastig echt mooi rond te snijden.
Laat het schuim volzuigen met water en leg het in de vriezer. Is het water bevroren kun je het goed met scherp gereedschap bewerken (wel een beetje opschieten). Na de bewerking laten ontdooien, uitwringen en laten drogen.

Laat het schuim volzuigen met water en leg het in de vriezer. Is het water bevroren kun je het goed met scherp gereedschap bewerken (wel een beetje opschieten). Na de bewerking laten ontdooien, uitwringen en laten drogen.

Daar had ik nog nooit aan gedacht.

Idd bv met decoupeerzaag. Fantastische tip. Dank!!