Arne Posted 21 mei 2003 Report Share Posted 21 mei 2003 Sinds gisteren ben ik door een beetje mazzel in het bezit gekomen van een Philips DCC-951 DCC recorder uit de matchline serie. Ik heb er even wat opnamen mee gemaakt vanaf CD en ik moet zeggen dat dat wel heel goed klinkt. Nu nog wachten tot Philips mij een nieuwe handleiding stuurt voor de bediening van het menu (vrij onduidelijk). Al met al ben ik wel heel tevreden met de kwaliteit van deze manier van opnemen. Wat denken jullie erover? Arne Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 21 mei 2003 Report Share Posted 21 mei 2003 Ik ben ook erg te spreken over dcc ik heb de portable 175. Acuus zijn echter beiden stuk. Nieuwe, als ze er nog zijn, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Onno 1234 Posted 21 mei 2003 Report Share Posted 21 mei 2003 Hallo allemaal Ik ben nieuw hier maar volg t al een tijdje. DCC is toch in principe een een op een kopie van de digitale data? Geen wonder dat t goed klinkt. Niet gecomprimeerd zoals minidisk daarom is DCC ook gehoormatig beter dan minidisk maar op de markt heeft uiteraard het gebruiksgemak van de minidisk het gewonnen. ik zit er trouwens over te denken een tweedehands DCC deck te kopen en het te gebruiken als DAC voor mijn computer. Dit lijkt mij beter dan de DAC van een budget geluidskaart. Weet iemand welke types een goede DAC hebben? de kwaliteit van het loopwerk doet er minder toe. Op marktplaats staan trouwens nog wel eens TApejes te koop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 21 mei 2003 Report Share Posted 21 mei 2003 Onno je hebt het mis daar waar je zegt dat DCC niet gecomprimeerd is. DCC maakt gebruik van ATRAC. Dat is een systeem dat uit de aangeleverde data alleen die data haalt die nuttig is voor het oor. Het heeft flink wat moeite gekost om in beeld te krijgen welke data precies relevant is voor een goed geluid. Daarom klonken de eesrte DCC recorders ook niet zo denderend. Minidisc gebruikt ook een ATRAC systeem. Oook minidisc heeft een flinke doorontwikkeling doorgemaakt en de minidisc spelers en recorders van de paar laatste jaren klinken gewoon goed. De vergelijking met een DCC heb ik nooit kunnne maken maar het lijkt me dat beide systemen goed kunnen klinken. In ieder geval beter dan een cassettedeck. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turbomarco Posted 22 mei 2003 Report Share Posted 22 mei 2003 Ik ben in het bezit van 2 dcc decks beide van Marantz DD82 en DD92 en de opnamekwaliteit laat niets te wensen over,aleen het zijn ongemakkelijke dingen in het gebruik. De DD92 gebruik ik als dac voor een Marantz CD67ose en die knapt er behoorlijk van op{eigenlijk de beste mod ooit gehoord} Ik heb wel eens het gevoel dat een dcc copy mooier klinkt dan het orgineel. Of zit het tussen mijn oren greetz Marco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arne Posted 22 mei 2003 Author Report Share Posted 22 mei 2003 Geplaatst door seoman:Hoe kom jij aan je tapes? Ik haal ze gewoon bij de hifi speciaalzaak 'op de hoek'. Echo Audio in Goes heeft ze meestal gewoon op voorraad. Arne Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Posted 22 mei 2003 Report Share Posted 22 mei 2003 Hallo, DCC maakt gebruik van PASC en niet ATRAC. PASC comprimeer het signaal 1:4 en ATRAC 1:5. Groetjes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Onno 1234 Posted 22 mei 2003 Report Share Posted 22 mei 2003 ha! dan heb ik toch een beetje gelijk. het wordt bij DCC in ieder geval minder gecomprimeerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
swami Posted 22 mei 2003 Report Share Posted 22 mei 2003 En zelfs als je copie van een cd maakt zou je verschil moeten horen zeggen sommige. Terwijl een cd eentjes en nulletjes bevat. Als je die copieerd zou het resultaat toch hetzelfde moeten zijn. Veel liefhebbers beweren toch van niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 22 mei 2003 Report Share Posted 22 mei 2003 Geplaatst door Turbomarco: Ik heb wel eens het gevoel dat een dcc copy mooier klinkt dan het orgineel. Of zit het tussen mijn oren greetz Marco De opname op dcc heeft een beetje een 'remaster' effect. Het klinkt anders maar zeker niet verkeerd. Het klote aan dcc is het cassetedeck gevoel. Nu we CD gewend zijn is het spoelen h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arne Posted 23 mei 2003 Author Report Share Posted 23 mei 2003 Geplaatst door seoman: De opname op dcc heeft een beetje een 'remaster' effect. Het klinkt anders maar zeker niet verkeerd. Het klote aan dcc is het cassetedeck gevoel. Nu we CD gewend zijn is het spoelen h Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 23 mei 2003 Report Share Posted 23 mei 2003 Geplaatst door Arne: Kijk, dat is nuttige informatie. Ik wil de DCC ook gaan gebruiken voor het maken van spraakopnamen om die in nieuwe software te gebruiken. Hoe heb jij die koppeling precies lopen? Overigens hoorde ik bij een opname vrij weinig verschil tussen de DCC en de CD. Het spoelen is wel vervelend. En een klein hoera voor de Philips klantenservice (mag ook wel eens gezegd worden), die mij gisteren de gebruiksaanwijzing toestuurden. Een PDF kopie, dat wel, maar toch heb ik nu wel de gebruiksaanwijzing van de DCC-951 en dat is toch wel heel handig. (Overigens kwam ik er achter dat de 951 de laatste DCC recorder was die ontwikkeld was en de enige met de nieuwe 18 bits DAC. Alle andere hebben 16 bits en het geluid zou er danig mee verbeterd zijn. Ik kan ze helaas niet vergelijken want ik heb er maar 1. ) Groeten, Arne Wat voor een software? Spraakherkenning zal niet werken omdat ik eerst opneem zonder de pc aan. Het ligt er aan wat ik wil. pc-10 meter coax - dcc - optisch - preamp. Of preamp- 10 meter coax - dcc - analoog - pc/rear versterkers. Eigenlijk wil ik nog een optisch naar coax converter hebben zodat ik dat laaste voorbeeld helemaal digitaal kan doen. Het opnemen met de microfoons geschiedt meestal via tape maar kan ook wel rechtstreeks. Ik heb echter geen optische ingang op mijn pc. ps ik heb echt een 18bitter hoor!! groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts