Jump to content

geoede match sme 3009 II

darius
 Share

Recommended Posts

heren en dames .......

Wie oh wie gaat me uitleggen wat er goed matched met mn sme 3009II en sphinx phono equalizer. Heb problemen met dl 103 en is zo te zien beschadigd (cantilever krom )....

Wie heeft er eventueel nog iets moois voor me........help

met groeten darius

Beste Darius,

Jammer dat je niet in de buurt van Sneek woont, dan hadden we het gemakkelijk kunnen bekijken wat er mis is.

Het kan natuurlijk zijn dat de Sphinx Phono Versterker niet goed staat ingesteld, want als het cantilever een beetje krom is dan hoeft het nog niet blikkerig te klinken.

De arm nog maar even niet weg doen, welke SME 3009 type II is het ?

Daar kunnen genoeg goede elementen in.

MvG,

Haudio

beste haudio

Inderdaad jammer dat gent zo ver is , ik heb al meer gehoord dat de ware profeet der vinyl tabernakels te sneek woonachtig is. Misschien toch eens een bedevaart.

De platenspeler is gevallen en heeft daarbij geen zichtbare schade op gelopen, heb voor de zekerheid mn arm en element laten nazien. Heb hier echter nu sterke twijfels over of dat wel correct is gedaan.

De headshell van de arm (vast model) lijkt iets naar boven verbogen zodat de element behuizing mijn inziens de plaat begint te raken al voorens de juiste naalddruk is ingesteld. Het "terug buigen" is denk ik niet verstandig ?

Als ik voor aanzicht van het element neem staat de cantilever zeker niet mooi onder het streepje van het midden.

Wat betrefd de instellingen van de phonotrap zou ik moeten nazien. De mogelijkheid is er ook nog een ortofonmc 20 mk II aan te hangen ....maar ik vonddie ergens in een hoekje en wist niet eens dat ik die had dus waarschijnlijk is daar ook wat mee.

Daar ik een collectie van duizenden platen heb wil ik het hele spel gewoon weer goed in orde hebben. Wil eventueel nog wel iets aan de denon laten doen maar misschien eens de ortofon installeren of iets anders kopen.

PS Waar is op internet iets zinnigs te lezen over het afregelen van een dergelijke arm....

jaja begint hier een beetje een one man show te worden ......maaarrrrrrrrrrrr

De headshell is inderdaad naar boven "gebogen", een klein beetje maar. Wat vervelender is is dat de headshell nu makkelijk kan draaien, de headshell is aan een armpje gefelst en die verbinding is los. Druppeltje secondenlijm..ok.

De headshell opnieuw horizontaal gesteld door de arm op het draaipunt omhoog te stellen. De arm tube zelf staat nu dus niet horizontaal meer, maar het element wel. En de ortofon gemonteerd....klingt al veeeeel beter alleen nog steeds een mager laag.

Hoe pak ik dit aan ? De sphinx kan ik nog instellen op andere waarden...maar welke. :confused:

Beste Darius,

Terug buigen is een optie, afbreken ook .

Los worden ze wel aangeboden dus , indien afgebroken is er nog geen man overboord.

Verder kun je de VTA natuurlijk wat te hoog instellen, dus de achterkant van de arm extreem hoog zetten.

Dit is natuurlijk niet optimaal , maar vooreerst kun je dat proberen.

Verder weet je zeker dat de elementen niet te oud zijn , het rubber uitgedroogd of spandraad niet meer in orde.

Je kunt natuurlijk eerst proberen ergens een multimeter op te scharrelen ( misschien heb je er zelf een) dan de ingang meten op welke weerstand je Sphinx Phono Versterker staat ingesteld, want de site van Sphinx is uit de lucht, dus daar kun je geen info meer halen, ook ik weet niet uit het hoofd welke dip schakelaars op welke stand moeten staan , dat wordt dus uitproberen.

Als ik je ergens mee kan helpen , gewoon vragen.

MvG,

Haudio

haudio bedankt voor je reactie.

Heb inderdaad de arm wel een stuk omhoog gebracht dat scheelt al een hoop er is nu immers muziek. Dat de rubbertjes zijn uitgedroogd dat zou kunnen zijn allebei al wat oudere elementen die lang in de lade hebben gelegen. Het geluidsbeeld is nu aardig maar ik mis de lage toon weergave. Is dat een typisch fenomeen van veroudering (rubbertjes)of zijn er hier vooral oorzaken in de phonotrap.

Ik heb overigens de handleiding van de phonotrap hier erbij.

gain is in te stellen in drie stappen high mid low

ingangsimpedantie 200 100 50 ohm

verdere instellingen hebben betrekkeing op mm elementen en 78 toeren platen.