Jump to content

CD speler speelt ineens zeer stil

stefk
 Share

Recommended Posts

Hoi iedereen,

Ineens viel mij op dat de CD speler behoorlijk stiller speelt dan mn Phono.

Tot gisteren/vandaag speelde de CD altijd luider.

Achteraan mn Luxman CD speler zit een level knopje met keuze tussen 1V of 2V. Zelfs op 2V komt nog niet aan de knie

Guest KT88

Kan verschillende oorzaken hebben.

Gezien je verhaal zit het in de CD speler. Heeft die een eigen al dan niet digitale volumeregeling aan boord?

Per ongeluk op de afstandbediening teruggeregeld?

Bij sommige CD spelers loopt het uitgangsniveau mee met de hoofdtelefoon regelaar, staat die halverwege?

Kabels in orde?

Muting circuit kan defect zijn (lekkende transistoren), probleem in de uitgangstrap na de DAC, zelfs een digitaal probleem kan de oorzaak zijn.

Niet simpel te zeggen dus.

Als je een oscilloscoop of AC mV meter hebt, kun je het uitgangsniveau meten met een test CD.

Max. uitgangsniveau moet rond de 2 Veff. liggen bij 0 dBFS.

Kan verschillende oorzaken hebben.

Gezien je verhaal zit het in de CD speler. Heeft die een eigen al dan niet digitale volumeregeling aan boord?

Per ongeluk op de afstandbediening teruggeregeld?

Bij sommige CD spelers loopt het uitgangsniveau mee met de hoofdtelefoon regelaar, staat die halverwege?

Kabels in orde?

Muting circuit kan defect zijn (lekkende transistoren), probleem in de uitgangstrap na de DAC, zelfs een digitaal probleem kan de oorzaak zijn.

Niet simpel te zeggen dus.

Als je een oscilloscoop of AC mV meter hebt, kun je het uitgangsniveau meten met een test CD.

Max. uitgangsniveau moet rond de 2 Veff. liggen bij 0 dBFS.

Volgens mij moet het in de CD speler zitten.

Kabels ok, ingang amp ok ...

Op stand 1 uur maakt het ding nog geen lawaai meer ... pfff :(

Zal de speler eens binnen doen bij een audiozaak in de buurt!

Blijkbaar kunnen er veel oorzaken zijn ...

Gr

Stef

Dat is knap k** voor je,Stef.

Ik begrijp eruit dat je de cd-speler ook op een andere ingang op je amp heb gedaan en het hetzelfde blijft.

Je cd-speler heeft 1 uitgang toch en geen 2 uitgangen (vaste en variabele uitgang)??

Anders zou je dat ook nog kunnen proberen op de andere uitgang. Ik neem ook aan dat wat KT88 schrijft je ook gecontroleerd hebt (volumeregelaar op de AB, hoofdtelefoonuitgang met volumeregelaar).

En probeer even een andere cd speler erop aan te sluiten, om te controleren of het niet aan je amp ligt. Hoewel dat laatste mij niet lijkt, maar je weet nooit.

Anders even KT88 emailen of hij ernaar wilt kijken, als hij toch aan de gang gaat met je phonopre en kan je het meenemen naar Bussum volgende week. Immers zijn jullie er dan allebei.

FF kort herschetsen Onno

Wou nog eens The Wall plaat versus CD horen.

Ik switch met de AB tussen Aux1 en CD zoals je weet, bam CD veel minder volume dan de Phono.

Voordien had ik ook al het gevoel, merkt mijn brein nu, dat de zang minder naar voor kwam dan voordien. Zoals je weet, had ik ook speakers nog een beetje naar voor geschoven dus weinig aandacht aan geschonken.

Wat heb ik dan gedaan

Interlinks gewisseld en op dezelfde ingang aangesloten. CD te stil

CD en Phono van ingang gewisseld, CD nr aux1 en Phono nr CD ... zelfde probleem

Cd speelt maar veel zachter, zelfs op 2V maakt het weinig indruk

AB CD heeft geen volume en de volume op de CDspeler is deze van de headphones en heeft dus ook geen invloed, heb ik gechecked

Stereo beeld blijft wel gelijk !!

Jij kan je toch nog levendig herinneren dat op stand 12 uur, de amp behoorlijk luid ging, naar mijn normen dan :)

Wat zou ik met een andere CDspeler moeten opmerken indien het aan de amp ligt?

Het is niet leuk maar ik ben zwaar aan het relativeren. Is er een defekt, proberen we het te maken. Het is nu eenmaal electronica ... zijn de kosten te hoog versus ouderdom en kwaliteit van het toestel, dan zoeken we een nieuwe speler. ;)

GR

Stef

Andere cd speler erop aansluiten, dan controleer je namelijk je amp. Als de andere cd speler het ook niet doet, dan weet je haast zeker dat het aan je amp ligt. Maar ik denk dat dat het niet is. Het is dan ook ter controle en om het uit te sluiten dat het je amp is.

Maar goed, ik ben ook maar een roepende in de audiowoestijn en wellicht is het onzin wat ik hiermee zeg ter controle.

Gelukkig hebben we hier genoeg technici die dit kunnen verduidelijken en hierin kunnen corrigeren.

weet je ook nog Stef, dat toen ik er was dat soms de amp ook geen geluid gaf en dat je dan een knopje indrukte op je AB en dan er wel geluid was. Had iets te maken met de surroundstand of rec.selectorstand meen ik.

Maar ook dit kan ik fout hebben.

Je opmerking over het luide spelen op de stand 12 uur weet ik echt niet meer. Was toen alleen met de speakerplacement bezig met wat kabels doen in je set .Dus niet zozeer hoe hard het ging op stand 12 uur.

Onno, dit had te maken met het feit dat de selector net niet ver genoeg was doorgelikt bij het veranderen van de bronkeuze en niet volgens de AB. Als het de AB is/was stond ie waarschijnlijk op mute :)

Ofwel breng ik em zondag mee ofwel gaat ie naar Gent.

Greetz

Je hebt toch de ingangen veranderd en het probleem verhuisde mee met de de CD/speler, terwijl de oorspronkelijke ingang het met een andere bron wel goed deed. Dat sluit m.i. de versterker en alles wat daar achter zit uit. Het moet er dus voor zitten. Omdat je aangeeeft dat het alleen maar zachter is zonder kwaliteitsverlies, dan lijkt het me niet dat je het in de bekabeling of aansluitingen moet zoeken. Ik zou dan eerder denken aan bijvoorbeeld een per abuis getemperde variabele uitgang of zoiets. Of wellicht is er gewoon iets stuk in de CDspeler, waardoor het signaal niet op het gewenste niveau komt.

De tweakers kunnen je hier niet helpen. Dat vraagt om de inbreng van iemand met een technische achtergrond.

Guest KT88
De tweakers kunnen je hier niet helpen. Dat vraagt om de inbreng van iemand met een technische achtergrond.

Had u iemand speciaal in gedachte?