WanFie Posted 13 mei 2008 Report Share Posted 13 mei 2008 Nu hier het plafond eruit ligt heb ik de mogelijkheid om redelijk simpel een of twee aparte netgroepen te maken voor met luisterhok op zolder. De volgende vragen komen bij mij op: 1. Twee of een groep..?? 2. De eventuele twee groepen of twee verschillende fasen, of op dezelfde..?? 3. Installatiedraad of afgeschermde kabel..?? 4. Waar kan ik het best parallel mee zitten: a. de oven, b. de keukengroep, c. de slaapkamergroep (met PC.), of een andere. 5. Indien installatiedraad, dit dan twisten of gewoon recht er door. Bij vraag drie hoort een verhaal. Ik ben van mening dat afschermingen iets met het geluid doen. Ik mis wat dynamiek met dergelijke netkabels. Maar het zou in een dergelijke toepassing misschien voordelen kunnen hebben. En ja.... ik weet dat het theoretisch geen verschil uitmaakt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 13 mei 2008 Report Share Posted 13 mei 2008 Ik heb vanalles uitgeprobeerd, van Kemp tot installatiedraad, maar ook tuinkabel (5x2.5MM). Dat laatste vond ik in mijn situatie het beste klinken, samen met de Kemp kabel, maar dat tuinkabel bij de bouwmarkt vandaan was een heel stuk goedkoper. De afscherming is niet 100% van een tuinkabel waardoor ik niet de dynamiek mis die ik wel met zwaar afgeschermde kabels mis, maar de vervuiling word wel afgevoerd over de mantel. Ik heb ervoor gekozen om alles in het appartement, 3 kamers, keuken, badkamer, hal en toilet op Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 mei 2008 Author Report Share Posted 13 mei 2008 De volgende vragen komen bij mij op: 1. Twee of een groep..?? 2. De eventuele twee groepen of twee verschillende fasen, of op dezelfde..?? 3. Installatiedraad of afgeschermde kabel..?? 4. Waar kan ik het best parallel mee zitten: a. de oven, b. de keukengroep, c. de slaapkamergroep (met PC.), of een andere. 5. Indien installatiedraad, dit dan twisten of gewoon recht er door. Hans aangezien jij een kont bent adviseer ik om alles te (laten) doen. Kun je nadien op je luister-zolder alles uitproberen en de voor jou beste er uit pikken. Overigens zou ik eerder aan andere speakers denken Tja... wanneer je ALLES beter weet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 13 mei 2008 Report Share Posted 13 mei 2008 Ik zou denken, in jouw situatie: die twee groepen realiseren en ze verschillend uitvoeren. Zo kan je gemakkelijk luisteren naar de verschillen. Het is enkel dubbel (no pun intended) werk. Kan je daarna ook nog kijken of je je set verdeeld (analoog, digitaal) over de groepen. Alle combi's kun je uitproberen (A, B, A+B, B+A). Zelf heb ik ook een aparte groep. Gewoon mooi draad achter een eigen (standaard) stop en na 2 meter al een stekkerblok in, waar de apparaten met een 2m snoer aan vast zitten (ja, de meterkast staat in de hoek van de woonkamer). Alles van dezelfde kabels. Had zelf geen zin om te proberen, dus heb me van goede en bewezen componenten voorzien (stop, kabels, stekkers, stekkerblok) en mijn set vanaf minuut 1 zo aangesloten gehad. In de toekomst plaats ik nog een stroomopschoner (1:1 230V trafo) tussen het stekkerblok en de groep, zodat dan mijn hele set ontzien wordt van viezigheid in de stroom. Mijn versterker heeft daar wel baat bij (D-SET 2A3). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 13 mei 2008 Report Share Posted 13 mei 2008 Hans, Simpel, gewoon 2 extra aparte groepen, op 2 verschillende fazes of voor het mooie 3! als je 3 fazes hebt in een aparte audiogroepen kast Niet twisten, paralel met andere groepen of afschermen, gewoon rechtoerechtaan en gewoon VD of VMVK gebruiken... uiteraard randaarde meenemen. Kost een paar centen, maar dan heb je wat! Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 mei 2008 Author Report Share Posted 13 mei 2008 Hans, Simpel, gewoon 2 extra aparte groepen, op 2 verschillende fazes of voor het mooie 3! als je 3 fazes hebt in een aparte audiogroepen kast Niet twisten, paralel met andere groepen of afschermen, gewoon rechtoerechtaan en gewoon VD of VMVK gebruiken... uiteraard randaarde meenemen. Kost een paar centen, maar dan heb je wat! Groet, Jack Ik lees, behalve in het verhaal van Miracle weinig over afscherming. Ook Miracle maakt daar niet echt een punt van. Het valt me ook op dat de meesten niet voor getwist draad kiezen. En de kosten... dat valt alles mee. Een vriend van mij is installateur. Wanneer ik het zelf maak en hem laat "keuren" is het zeker OK. Twee groepen is simpel te doen, maar dan beide op dezelfde fase..?? Ik heb 7 groepen verdeeld over 3 fasen (a,b en c) Op a zit de droger- en de woonkamergroep Op b de wasautomaat- en de slaapkamersgroep Op c het fornuis-, de vaatwasser- en de keukengroep. Ik kan alles eenvoudig wisselen,maar moet me natuurlijk wel aan de voorschriften houden. Bovendien heb ik nu nooit een kapotte zekering door overbelasting dat wil ik graag zo houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 mei 2008 Report Share Posted 13 mei 2008 Kijk even of alles voldoende is afgezekert bij de hoofd zekering dan. Het is namelijk best mogelijk da deze op 3x 35 amp is afgezekert je hebt dan voldoende ruimte over om Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 14 mei 2008 Report Share Posted 14 mei 2008 Simpel, gewoon 2 extra aparte groepen, op 2 verschillende fazes of voor het mooie 3! als je3 fazes hebt in een aparte audiogroepen kast Twee groepen is simpel te doen, maar dan beide op dezelfde fase..?? Ik heb 7 groepen verdeeld over 3 fasen (a,b en c) Weet wel zeker dat je 3 Faze hebt? in 9 v/d 10 huizen is het niet standaard. E.e.a. kost ook behoorlijk duurder ...... Op a zit de droger- en de woonkamergroep Op b de wasautomaat- en de slaapkamersgroep Op c het fornuis-, de vaatwasser- en de keukengroep. Alledrie aansluitingen met inductieve belasting (lees: motor kan als generator werken) Ik kan alles eenvoudig wisselen,maar moet me natuurlijk wel aan de voorschriften houden. Bovendien heb ik nu nooit een kapotte zekering door overbelasting dat wil ik graag zo houden. In d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 14 mei 2008 Report Share Posted 14 mei 2008 we kunnen hier lullen als brugman maar even afgezien v/d vraag of je iets van ons aanneemt. Ron Kemp om advies vragen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 14 mei 2008 Author Report Share Posted 14 mei 2008 Ik heb drie aderige aardlekschakelaars, dus ik ga er van uit dat er 3 fazen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 14 mei 2008 Report Share Posted 14 mei 2008 Ik heb drie aderige aardlekschakelaars, dus ik ga er van uit dat er 3 fazen zijn. Ik heb ooit een aparte groep gemaakt en gezekerd met een smeltzekering van De Groef Audio. Voor de kabel heb ik een goede afgeschermde kabel gebruikt, waarvan ik de mantel in de zekeringkast aan de aarde heb geknoopt. En het resultaat, was excellent, in de vorm van een schoon geluid met vooral veel rust. De dynamiek had er totaal niet onder te lijden, in tegendeel zelfs, het stereobeeld, diepte, microdetails en plaatsing van instrumenten werd alleen maar beter. Ook heb ik twee parallelfilters van dhr. P. Bel gebruikt, waarvan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 14 mei 2008 Report Share Posted 14 mei 2008 Ik heb drie aderige aardlekschakelaars, dus ik ga er van uit dat er 3 fazen zijn. Voor een doorsnee huis is 3 faze erg luxe, in 9 van de 10 gevallen heeft een huis Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 mei 2008 Report Share Posted 14 mei 2008 Psies, Laat de installateur een aparte groep vanaf de meterkast trekken. Of dat nu met VMVKAS of gewoon door pijp gebeurt ..... ? Tja, om het verschil te kunnen horen zul je beide moeten aanleggen voor een vergelijk in jouw situatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rood Posted 14 mei 2008 Report Share Posted 14 mei 2008 N00b vraag : wat is VMVKAS draad ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 14 mei 2008 Author Report Share Posted 14 mei 2008 Dat er drie fase in zitten staat buiten kijf. Ik meet n.l. tussen de twee warme kanten van twee groepen ongeveer 380 V. Ik denk dat ik vooralsnog maar eens twee buizen ga leggen. Dan kan ik nog zien wat ik er doorheen trek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 mei 2008 Report Share Posted 14 mei 2008 N00b vraag : wat is VMVKAS draad ? Zelfde als VMvKas Maar zonder gekheid dat is die grijze ronde kabel van de bouwmarkt maar dan met aardscherm. Is bedoeld om onder de grond te leggen. Het aardscherm is een veiligheidsissue zodat wanneer je er met een schop per ongeluk doorheen steekt je niet gelijk onder 230V komt te staan. Maar die afscherming helpt ook prima tegen storinginstraling, als je daar last van mocht hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 14 mei 2008 Author Report Share Posted 14 mei 2008 N00b vraag : wat is VMVKAS draad ? Zelfde als VMvKas Maar zonder gekheid dat is die grijze ronde kabel van de bouwmarkt maar dan met aardscherm. Is bedoeld om onder de grond te leggen. Het aardscherm is een veiligheidsissue zodat wanneer je er met een schop per ongeluk doorheen steekt je niet gelijk onder 230V komt te staan. Maar die afscherming helpt ook prima tegen storinginstraling, als je daar last van mocht hebben. Maar dat stugge spul past natuurlijk nooit in in PVCpijp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 mei 2008 Report Share Posted 14 mei 2008 Hoeft ook niet. Deze kabel wordt doorgaans met zadels bevestigd of met korte stukken pijp + zadels. Maar goed, die kabel is ook alleen relevant als je afscherming wilt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 14 mei 2008 Report Share Posted 14 mei 2008 19mm pijp gaat prima maar inderdaad de bochten even overslaan. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 14 mei 2008 Author Report Share Posted 14 mei 2008 Ik wil nu eigenlijk de PVC pijpen achter het gipsplatenplafond wegtimmeren, en er later draad doorheen trekken. Anders ben ik nu verplicht de boel vast te schroeven en kan later niks meer. Ik denk dus eerder aan installatiedraad. Dat jullie niet veel op hebben met twisten valt me op. Mijn gevlochten netkabels (is eigenlijk dubbel getwist) bevallen mij uitstekend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 14 mei 2008 Report Share Posted 14 mei 2008 Waarom niet meteen een Ymvk kabel neer leggen en de draden trekken voor dat het plafond dicht gaat? Het is mij al eens overkomen dat een mof is los geschoten achter de net afgewerkte gipsplaat . Dat is knap zuur hoor als je dan de muur weer kan open breken . Ik heb er toen maar voor gekozen dat 1 stopcontact naast het bed wel voldoende was . Daarna nooit meer eerst buis gelegd maar meteen draad er in getrokken . Groetjes en veel klus plezier George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 mei 2008 Report Share Posted 14 mei 2008 Dat jullie niet veel op hebben met twisten valt me op. Mijn gevlochten netkabels (is eigenlijk dubbel getwist) bevallen mij uitstekend. Twisten houdt de storing vanuit de netkabel uit je interlinks. Dat is alleen relevant in de buurt van je interlinks. Neem aan dat jij je interlinks niet door pijp in de muur gaat leggen in de buurt van netleidingen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 15 mei 2008 Report Share Posted 15 mei 2008 Ik wil nu eigenlijk de PVC pijpen achter het gipsplatenplafond wegtimmeren, en er later draad doorheen trekken. Anders ben ik nu verplicht de boel vast te schroeven en kan later niks meer. Hans, als je e.e.a. op je eigen wijze wilt doen, waarom vraag je ons dan om advies? Als ik me niet vergist, zijn z Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 mei 2008 Author Report Share Posted 15 mei 2008 Ik wil nu eigenlijk de PVC pijpen achter het gipsplatenplafond wegtimmeren, en er later draad doorheen trekken. Anders ben ik nu verplicht de boel vast te schroeven en kan later niks meer. Hans, als je e.e.a. op je eigen wijze wilt doen, waarom vraag je ons dan om advies? Als ik me niet vergist, zijn z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 15 mei 2008 Report Share Posted 15 mei 2008 Dat ik niks met al jullie opmerkingen doe kun je me niet kwalijk nemen. De ene zegt afschermen..!! de ander zegt... Juist niet afschermen..!! Afscherming, twisten en vlechten helpen volgens mij wel tegen HF instraling. U als oude rot op dit forum weet toch bijvoorbaat dat er tegenstrijdige reacties komen op een vraag als de Uwe. In de dicht bevolkte woongebieden is HF-instraling de te bestrijden Vijand. Dus..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts