Guest tubejack Posted 15 mei 2008 Report Share Posted 15 mei 2008 (edited) Ja...... kont! Beetje plagen m Edited 15 mei 2008 by tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 mei 2008 Report Share Posted 16 mei 2008 ..... die wasmachine, koelkast en wasdroger, vervuilen m.i. het lichtnet eerder. Als die ook 35 jaar oud zijn... misschien? Maar moderne spullen moeten aan de CE-normering voor geleide emissie voldoen. En dat doen ze meestal ook wel. Net zo moeten je audiospullen aan CE-immuniteitsnormen voldoen Samen zorgt dat voor een probleemloos functioneren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 16 mei 2008 Report Share Posted 16 mei 2008 ..... die wasmachine, koelkast en wasdroger, vervuilen m.i. het lichtnet eerder. Als die ook 35 jaar oud zijn... misschien? Maar moderne spullen moeten aan de CE-normering voor geleide emissie voldoen. En dat doen ze meestal ook wel. Net zo moeten je audiospullen aan CE-immuniteitsnormen voldoen Samen zorgt dat voor een probleemloos functioneren. Hoi Peter, Even googlen leert dat die CE norm m.i. pas vanaf 1995 geldt, daarnaast kom ik een artikel tegen over straling vanaf 2007..... En d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 mei 2008 Report Share Posted 16 mei 2008 Hoi Jack, Over zelfbouwers heb ik het natuurlijk niet, die hebben hun eigen verantwoordelijkheid voor hun eigen maaksels. Het gaat om eindproducten die je in de winkel koopt. Maar Hans heeft o.a. Array spullen die m.i. wel degelijk aan de normering (moeten) voldoen. En dat is echt wel langer dan 2007. Heb er voor mijn werk vrijwel dagelijks mee te maken. Tegen welke storing een apparaat bestand moet zijn om probleemloos te werken waarvoor het gemaakt is, is nauw omschreven. Evenzo is nauw omschreven tot welk niveau en wat voor storing een apparaat op het lichtnet mag zetten. En dat is bijzonder weinig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 mei 2008 Author Report Share Posted 16 mei 2008 Hoi Jack, Over zelfbouwers heb ik het natuurlijk niet, die hebben hun eigen verantwoordelijkheid voor hun eigen maaksels. Het gaat om eindproducten die je in de winkel koopt. Maar Hans heeft o.a. Array spullen die m.i. wel degelijk aan de normering (moeten) voldoen. En dat is echt wel langer dan 2007. Heb er voor mijn werk vrijwel dagelijks mee te maken. Tegen welke storing een apparaat bestand moet zijn om probleemloos te werken waarvoor het gemaakt is, is nauw omschreven. Evenzo is nauw omschreven tot welk niveau en wat voor storing een apparaat op het lichtnet mag zetten. En dat is bijzonder weinig. Alle Array apparaten voldoen aan de normen, maar dat is heel wat anders dan het onhoorbaar zijn van effecten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 mei 2008 Report Share Posted 16 mei 2008 Alle Array apparaten voldoen aan de normen, maar dat is heel wat anders dan het onhoorbaar zijn van effecten. Dat lijkt mij niet de bedoeling van de fabrikant. Dan voldoen ze simpelweg niet aan het doel waarvoor ze gemaakt zijn. Wat ik schreef is dat het stioringsniveau op het lichtnet gespecificeerd is. En daarbij mag je dus geen effecten waarnemen want dat is niet de bedoeling van het apparaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 16 mei 2008 Report Share Posted 16 mei 2008 Als de EMC-maatregelen goed zijn geimplementeerd, zullen netstoringen en RF ellende niet doordringen tot de versterker/CD speler. En als e.e.a. werkelijk goed is gedaan, dan hebben diezelfde EMC maatregelen ook geen invloed op het geluidsbeeld. Helaas zie ik *dat* maar zelden...........dat is overigens geen veroordeling van Array want die heb ik nog nooit onder handen gehad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 31 december 2008 Author Report Share Posted 31 december 2008 Het "project" aparte audiogroepen maar weer eens opgepakt. Gisteren heb ik de draden die al een half jaar in de ingebouwde kast kast op de eerste verdieping doorgetrokken naar de zolder en daar twee dubbele stopcontacten op gemonteerd. Vandaag heb ik m'n stroomhuishouding eens geinventariseerd. Ik krijg n.l. drie fasen binnen en deze fasen zijn weer verdeeld over 7 groepen. 4 van die groepen zijn voor Fornuis, vaatwasser, droger en wasmachine. De andere drie zijn voor de rest. Wanneer ik echter alle geinstalleerde vermogens optel, kom ik tot wel een bijzondere conclusie. Met de huidige stroomverdeling zit er op Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 31 december 2008 Report Share Posted 31 december 2008 Ook ik heb een apparte groep voor mijn audio, bestaande uit 1 WCD. Ik heb werkelijk geen idee hoeveel fase ik heb, zelf denk ik dat ik er maar 1 heb. Toen ik mijn huis kocht wilde ik er andere keuken in hebben, nu is mijn huis uit 1976 als ik mij niet vergis en waren keukens toen was eenvoudiger. Daarom moest er ivm met mijn nieuwe keuken het een en ander gebeuren, ik denk dat mijn keuken nu 2 or 3 groepen heeft. Mijn audio groep is een gewone solid core instalatie draad, zelf ben ik wat huiverig om voor een audio groep dure bedrading te gebruiken. Ik heb het idee als je goede netkabels (wat goed is moet iedereen zelf lekker voor zichzelf uitmaken) gebruikt dat het niet zo veel (niks??) uimaakt wat er in de muur zit. Ik vond het nog best duur om het allemaal te laten aanpassen maar ben wel blij dat ik heb gedaan. Niets in mijn huis op de keuken na was geaard, nu zijn al mijn stopcontacten geaard en ik heb wat meer groepen ter beschikken, het is zelfs verdubbeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 31 december 2008 Report Share Posted 31 december 2008 Als die aarlekschakelaar een probleem zou zijn, was hij al lang verkoold, begrijp niet wat je tegenhoudt om die 16A groep te gebruiken. Overigens zal de hoofdzekering bij een 3 fasen aansluiting wel hoger zijn dan 25 A. je zou anders nooit een primaire zekering van 25 A. in de kast kunnen hebben. kunnen = mogen Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 31 december 2008 Author Report Share Posted 31 december 2008 Als die aarlekschakelaar een probleem zou zijn, was hij al lang verkoold, begrijp niet wat je tegenhoudt om die 16A groep te gebruiken. Er is dus Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 31 december 2008 Author Report Share Posted 31 december 2008 Ook ik heb een apparte groep voor mijn audio, bestaande uit 1 WCD. Ik heb werkelijk geen idee hoeveel fase ik heb, zelf denk ik dat ik er maar 1 heb. Toen ik mijn huis kocht wilde ik er andere keuken in hebben, nu is mijn huis uit 1976 als ik mij niet vergis en waren keukens toen was eenvoudiger. Daarom moest er ivm met mijn nieuwe keuken het een en ander gebeuren, ik denk dat mijn keuken nu 2 or 3 groepen heeft.Mijn audio groep is een gewone solid core instalatie draad, zelf ben ik wat huiverig om voor een audio groep dure bedrading te gebruiken. Ik heb het idee als je goede netkabels (wat goed is moet iedereen zelf lekker voor zichzelf uitmaken) gebruikt dat het niet zo veel (niks??) uimaakt wat er in de muur zit. Ik vond het nog best duur om het allemaal te laten aanpassen maar ben wel blij dat ik heb gedaan. Niets in mijn huis op de keuken na was geaard, nu zijn al mijn stopcontacten geaard en ik heb wat meer groepen ter beschikken, het is zelfs verdubbeld. In ons huis zijn de keuken, garage, hal, badkamer en bijkeuken van geaarde stopkontacten voorzien. De rest niet. Volgens mij heeft dat ook weinig zin omdat vrijwel apparaten zijn voorzien van ongeaarde stekkers (dubbel geisoleerd). Het huis is van 1977. De keuken die er in zat was ook zo oud. Er zijn vrij kort na de bouw de 4 extra groepen bijgemaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 31 december 2008 Report Share Posted 31 december 2008 Als die aarlekschakelaar een probleem zou zijn, was hij al lang verkoold, begrijp niet wat je tegenhoudt om die 16A groep te gebruiken. Er is dus Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 1 januari 2009 Author Report Share Posted 1 januari 2009 Als die aarlekschakelaar een probleem zou zijn, was hij al lang verkoold, begrijp niet wat je tegenhoudt om die 16A groep te gebruiken. Er is dus Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 1 januari 2009 Report Share Posted 1 januari 2009 Drie groepen van 16 A op een 40A aardlekkontact is dus geen probleem..??Dan ga ik dat zo maken. Overigens hangen er dan w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 januari 2009 Report Share Posted 1 januari 2009 Als die aarlekschakelaar een probleem zou zijn, was hij al lang verkoold, begrijp niet wat je tegenhoudt om die 16A groep te gebruiken. Er is dus Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 1 januari 2009 Author Report Share Posted 1 januari 2009 Standaard mogen er vier groepen op een aardlekschakelaar. Ik heb echter een vierpolige 3 fase aardlekschakelaar. Volgens mijn theorie mogen daar 12 groepen op... Onveiliger dan het nu is wordt het zeker niet, omdat de bestaande groep minder belast wordt. De aardlekschakelaar en de betreffende fase worden precies evenveel belast dan nu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 2 januari 2009 Members Report Share Posted 2 januari 2009 Echt veel ervaring met deze materie heb ik niet, echter, in mijn vorige woning heb ik 2 aparte groepen aangebracht voor mijn set. De ene voor de digitale apparatuur, de 2e voor het analoge gebeuren en de versterkers. De draad die mij toen is aangeraden door iemand die door het land heen studio's e.d. bouwt was Jobarco EMC Flex 3 x 2,5 mm2. deze heb ik toen ook gekocht, voor een rol van 100meter betaalde ik iets van 300 euro. Deze draad gaf in mijn beleving iets meer ''lucht'' aan het geheel, en zorgde ook voor een minimale -maar toch aanwezige- verbetering aan het fundament. Van de ongeveer 25 meter die ik overhield is een goede vriend van mij (die echt voor duizenden euro's aan kabels heeft uitgegeven) powercords gaan maken, juist vanwege deze verbeteringen. Deze draad bestaat uit meerdere draadjes per ader i.p.v. solid core, en is dubbel afgeschermd met ook nog een extra draad in deze afscherming. Na het aanbrengen van deze draad was ook ineens de aanwezigheid van een filter niet meer nodig, sterker nog, zonder filter genoot zelfs de voorkeur. Naar aanleiding van dit draadje heb ik de laatste 4 meter die ik nog had opgezocht, vanochtend vanuit de meterkast deze direct naar het stopcontact voor de set geleid, en ook hier is toch die kleine, maar echt aanwezige verbetering weer op te merken. Al met al denk ik dus dat er hier inderdaad nog een bepaalde winst gehaald kan worden, ik ben dan ook zeer beniewd naar de uiteindelijk bevindingen als het klaar is. Want daar kun je bij Hans zeker van zijn, halve maatregelen worden er niet getroffen, in zijn geval worden alle projecten ook echt afgerond... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 2 januari 2009 Author Report Share Posted 2 januari 2009 De groepenkast zit erbij en is aangesloten. Helemaal zonder slag of stoot ging dat niet, omdat de aardlekschakelaar was aangeloten met 4 mm2 en er nou eenmaal geen twee draden onder Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 2 januari 2009 Report Share Posted 2 januari 2009 Heb ik gemist welk draad (merk/type) je e.e.a. hebt aangesloten Hans? Ben ik ook wel benieuwd naar. Heb zelf deels met Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 januari 2009 Report Share Posted 3 januari 2009 De groepenkast zit erbij en is aangesloten.Helemaal zonder slag of stoot ging dat niet, omdat de aardlekschakelaar was aangeloten met 4 mm2 en er nou eenmaal geen twee draden onder Link to comment Share on other sites More sharing options...
H Audio Posted 3 januari 2009 Report Share Posted 3 januari 2009 De groepenkast zit erbij en is aangesloten.Helemaal zonder slag of stoot ging dat niet, omdat de aardlekschakelaar was aangeloten met 4 mm2 en er nou eenmaal geen twee draden onder Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 3 januari 2009 Report Share Posted 3 januari 2009 Steeds vaker lees ik hier tenenkrommende beweringen over voedingskabels etc. Wat wel degelijk helpt is inderdaad een schone eigen audio groep(het liefst ook nog een eigen schone aardpen), daar ben ik het direct mee eens, dat is namelijk ook gebruikelijk bij storingsgevoelige communicatie netwerken. Verder, afscherming en al dan niet vlechten van voedingskabels is primair tegen stralingsinvloeden van de desbetreffende kabel op je interlinks. Verder helpt afscherming tegen EMC invloeden mits de rest van je voeding ook geheel is afgeschermd, inclusief meterkast, wartels etc etc. Of je voedingsspanning nu door een massieve of door een gevlochten kern komt maakt geen bal uit voor je audio signaal. Het enige wat een voedingskabel moet doen is spanning en stroom doorgeven. Iedere degelijke kabel (dus niet kapot, geoxideerd, te dun)doet dat prima! Uitspraken als "snelle, transparante" voedingskabels zijn gewoon LEUGENS. Voornemen voor 2009: Nooit meer topics lezen over voedingskabels, is slecht voor mijn hart............. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 januari 2009 Author Report Share Posted 3 januari 2009 Steeds vaker lees ik hier tenenkrommende beweringen over voedingskabels etc. Wat wel degelijk helpt is inderdaad een schone eigen audio groep(het liefst ook nog een eigen schone aardpen), daar ben ik het direct mee eens, dat is namelijk ook gebruikelijk bij storingsgevoelige communicatie netwerken. Verder, afscherming en al dan niet vlechten van voedingskabels is primair tegen stralingsinvloeden van de desbetreffende kabel op je interlinks. Verder helpt afscherming tegen EMC invloeden mits de rest van je voeding ook geheel is afgeschermd, inclusief meterkast, wartels etc etc. Of je voedingsspanning nu door een massieve of door een gevlochten kern komt maakt geen bal uit voor je audio signaal. Het enige wat een voedingskabel moet doen is spanning en stroom doorgeven. Iedere degelijke kabel (dus niet kapot, geoxideerd, te dun)doet dat prima! Uitspraken als "snelle, transparante" voedingskabels zijn gewoon LEUGENS. Voornemen voor 2009: Nooit meer topics lezen over voedingskabels, is slecht voor mijn hart............. Helemaal mee eens (maar dat kan morgen anders zijn...). W Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 3 januari 2009 Report Share Posted 3 januari 2009 De luchtpomp van de draaitafel gaat op een gewone groep.Hopelijk is de schakelklik van de snoerschakelaar van dat ding (de ergste) dan verdwenen. Binnenkort komt er nog een hoogwaardige gebalanceerde scheidingstrafo. Deze komt waarschijnlijk in groep 2, voor het ongefilterde blok te zitten. De eindversterkers gaan dan naar het gefilterde stekkerblok (alleen parallelfilters). Als je (nieuw) schakelmateriaal haalt of in elk geval iets degelijkers dan die snoer schakelaar heb je ook al een grote kans dat je geen schakeklikken meer hoort...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts