Pjotr Posted 18 januari 2009 Report Share Posted 18 januari 2009 ................................................. M'n broer wist de hand hand te leggen op een paar afgedankte scheidingstrafo's voor ziekenhuisapparatuur. .......................................... Overigens is op de trafo een mooie inschakelbeveiliging gemaakt. De trafo is voorzien van een 4A glaszekering (trafo is 700 VA), maar deze zou tijdens het inschakelen telkens kapot gaan. De de zekering kan worden overbrugd met een schakelaar met in serie een PTC beveiliging. Het enige probleem wat ik nu heb is, bij oververhoopte stroomuitval dat de glaszekering eruit vliegt bij het weer inkomen van de netspanning. Dan moet ik de glaszekering dus weer vervengen en de boel opnieuw opstarten. Dan zijn het g Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 18 januari 2009 Report Share Posted 18 januari 2009 Ik denk dat ik nu helemaal klaar ben... Ik waag toch te voorspellen dat ze er over maximaal twee jaar weer af zijn. Er blijkt geen enkele audiofiel te zijn die zulke dingen op lange termijn aanhoudt. Het duurt natuurlijk wel eventjes voor de keerzijde (want alles heeft er een) duidelijk is geworden, omdat ze ook zoveel 'schoons' lijken te brengen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 januari 2009 Report Share Posted 19 januari 2009 Ik waag toch te voorspellen dat ze er over maximaal twee jaar weer af zijn.Er blijkt geen enkele audiofiel te zijn die zulke dingen op lange termijn aanhoudt. Het duurt natuurlijk wel eventjes voor de keerzijde (want alles heeft er een) duidelijk is geworden, omdat ze ook zoveel 'schoons' lijken te brengen! Beste Knor, Bewaar dit! Lijst het in! Gooi het n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 19 januari 2009 Report Share Posted 19 januari 2009 Mijn apparatuur is nu dus niet meer geaard aan de aarde, maar de aardes zijn met elkaar gekoppeld op de middenaftakking van de trafo.Hierdoor heb je kennelijk geen last meer van vereffeningsstromen en lekstromen. Ik neem aan dat de middenaftakking vervolgens WEL weer gewoon aan aarde ligt zodat je inderdaad +/- 115V t.o.v. aarde hebt. Maar inderdaad, zoals Pjotr als zei: je aardlekschakelaar in de meterkast wordt nu niet meer getriggerd bij lekstromen naar aarde, dus oppassen! Zit er trouwens geen inschakelvertraging in de kast van de trafo Hans? Dat zou het probleem met de zekering bij inschakelen voorkomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 januari 2009 Report Share Posted 19 januari 2009 Ik neem aan dat de middenaftakking vervolgens WEL weer gewoon aan aarde ligt zodat je inderdaad +/- 115V t.o.v. aarde hebt. Dat hoeft opzich niet hoor. Als je dat niet doet, heb je een zwevende spanning van 230V. Leg je de middenaftakking wel aan aarde, dan heb je inderdaad +/- 115V... Voordeel van een zwevende spanning is dat een aardfout geen foutstroom meer oplevert. Het is natuurlijk wel een fout, dus moet je die wel zien te voorkomen (of herstellen), maar het levert in ieder geval geen gevaar op... Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 19 januari 2009 Report Share Posted 19 januari 2009 Het g Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 januari 2009 Author Report Share Posted 19 januari 2009 Dan zijn het g Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 januari 2009 Author Report Share Posted 19 januari 2009 Mijn apparatuur is nu dus niet meer geaard aan de aarde, maar de aardes zijn met elkaar gekoppeld op de middenaftakking van de trafo.Hierdoor heb je kennelijk geen last meer van vereffeningsstromen en lekstromen. Ik neem aan dat de middenaftakking vervolgens WEL weer gewoon aan aarde ligt zodat je inderdaad +/- 115V t.o.v. aarde hebt. Maar inderdaad, zoals Pjotr als zei: je aardlekschakelaar in de meterkast wordt nu niet meer getriggerd bij lekstromen naar aarde, dus oppassen! Zit er trouwens geen inschakelvertraging in de kast van de trafo Hans? Dat zou het probleem met de zekering bij inschakelen voorkomen. We hebben er voor gekozen de boel vrij van de (vervuilde??) aarde te houden. De + en min 115V is nu dus t.o.v. de middenaftakking waar de aardeaansluitingen van alle apparaten bij elkaar komen. Alles wat op beveiliging lijkt is nu in ieder geval weg. Met de schakelaar is het altijd veilig en zit er voor de trafo alleen een glaszekering. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 januari 2009 Author Report Share Posted 19 januari 2009 Het g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 januari 2009 Report Share Posted 19 januari 2009 Dan zijn het g Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 januari 2009 Author Report Share Posted 19 januari 2009 Je hebt dus gekozen voor een zwevende 230V? Dan kun je in ieder geval geen aardlekstromen meer krijgen (achter de trafo) en zou je dus ook niks hebben aan een aardlekschakelaar (achter de trafo; v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 19 januari 2009 Report Share Posted 19 januari 2009 Met die midden-aftakking aan gnd. zou je nog wel eens leuke/spannende dingen kunnen beleven. Als je een CAI aansluiting aan je tuner knoopt bijvoorbeeld, of de DVD speler of laptop gebruikt die met zijn eigen ground via het netfilter van de SMPS capacitief aan 115V hangt. Ik zou het zwevend houden, als je deze route wilt bewandelen. En met Knor denk ik ook dat je na een tijdje wel weer terug zult komen van het idee. Mijn ervaringen hiermee zijn op de langere termijn toch negatief uitgevallen (behalve evt. op de digitale bron, maar dat hangt er maar weer helemaal vanaf hoe die is opgebouwd, hoe de voeding is enz.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 januari 2009 Report Share Posted 19 januari 2009 Je hebt dus gekozen voor een zwevende 230V? Dan kun je in ieder geval geen aardlekstromen meer krijgen (achter de trafo) en zou je dus ook niks hebben aan een aardlekschakelaar (achter de trafo; v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 19 januari 2009 Report Share Posted 19 januari 2009 Met die midden-aftakking aan gnd. zou je nog wel eens leuke/spannende dingen kunnen beleven.Als je een CAI aansluiting aan je tuner knoopt bijvoorbeeld, of de DVD speler of laptop gebruikt die met zijn eigen ground via het netfilter van de SMPS capacitief aan 115V hangt. Ik zou het zwevend houden, als je deze route wilt bewandelen. En met Knor denk ik ook dat je na een tijdje wel weer terug zult komen van het idee. Mijn ervaringen hiermee zijn op de langere termijn toch negatief uitgevallen (behalve evt. op de digitale bron, maar dat hangt er maar weer helemaal vanaf hoe die is opgebouwd, hoe de voeding is enz.) Kun je uitleggen waarom dit fout zou kunnen gaan? Edit: ja, als de middenaftakking wel aan gnd (van de apparaten) ligt, maar niet aan aarde zou dit een issue kunnen zijn. Maar als de middenaftakking ook aan aarde ligt toch niet?? Overigens lees ik dat bv Equitech WEL de middenaftakking aan aarde legt, en ook elders kom ik dat op het internet tegen. Is hier een reden voor? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 januari 2009 Author Report Share Posted 20 januari 2009 Wanneer de middenaftakking aan aarde wordt gelegd heb je de vervuiling van de aarde ook weer op je apparatuur. Dat wil je toch niet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 maart 2009 Author Report Share Posted 15 maart 2009 Even een update omdat ik denk er nu helemaal uit te zijn. Ondertussen heb ik dus twee apparte netgroepen naar m'n luisterhok getrokken. Op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 16 maart 2009 Report Share Posted 16 maart 2009 De aarde is dus een puinhoop geworden.De eindversterkers zitten gewoon op de aarde aangesloten, terwijl de rest gebalanceerd en niet op aarde is aangesloten. Dat is ook prima, de mantel van de XLR kabels geeft de ground potentiaal door naar de kasten en grounds van de rest zonder dat er mantelstromen op kunnen treden. Althans, dat heeft amper tot geen invloed in het geval van gebalanceerde aansluitingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts