Guest KT88 Posted 5 januari 2009 Report Share Posted 5 januari 2009 Zijn ook al je apparaten geaard dan? Mijn versterker is bijvoorbeeld niet geaard. Mijn tuner ook niet. Als de behuizing van een niet geaard apparaat onder spanning komt te staan, heb je niks aan je zekeringen, want er loopt immers geen stroom. Die stroom gaat er pas lopen als jij (of iemand anders; heb je kinderen?) het apparaat aanraakt. En die stroom zal dan slechts enkele tientallen of honderden mili-amperes zijn. Vooruit, enkele amperes. Maar zeker geen 16A. Wist je trouwens dat een zekering van 16A er 10 seconden over doet om door te branden bij een stroom van zo'n 45A? Mocht dat door je lichaam stromen (wat niet gebeurt, maar goed), dan ben je al lang dood en verkoold... Boven de 20 mA is vrijwel altijd DODELIJK, zeker als die stroom door je hartstreek voert. In sommige gevallen (ziekte, zweten, slecht gestel) kan 10 mA al dodelijk zijn. AC of DC maakt niet uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 5 januari 2009 Report Share Posted 5 januari 2009 Zijn ook al je apparaten geaard dan? Mijn versterker is bijvoorbeeld niet geaard. Mijn tuner ook niet. Als de behuizing van een niet geaard apparaat onder spanning komt te staan, heb je niks aan je zekeringen, want er loopt immers geen stroom. Die stroom gaat er pas lopen als jij (of iemand anders; heb je kinderen?) het apparaat aanraakt. En die stroom zal dan slechts enkele tientallen of honderden mili-amperes zijn. Vooruit, enkele amperes. Maar zeker geen 16A. Wist je trouwens dat een zekering van 16A er 10 seconden over doet om door te branden bij een stroom van zo'n 45A? Mocht dat door je lichaam stromen (wat niet gebeurt, maar goed), dan ben je al lang dood en verkoold... Boven de 20 mA is vrijwel altijd DODELIJK, zeker als die stroom door je hartstreek voert. In sommige gevallen (ziekte, zweten, slecht gestel) kan 10 mA al dodelijk zijn. AC of DC maakt niet uit. Het is inderdaad een beetje afhankelijk van de situatie, maar 20mA is inderdaad al zeer gevaarlijk/dodelijk. 0,5mA is al voelbaar. Een paar miliampere is al pijnlijk... En daar sta je dan, met je mooie audiofiele zekeringen. Doen helemaal niks... Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 5 januari 2009 Report Share Posted 5 januari 2009 een van de reden dat ik de aparte stroomgroep zo heb gemaakt was om te testen of het fenomeen "audiogroep" daadwerkelijk een verbetering zou geven. Daarom heb ik dus zoveel mogelijk ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 5 januari 2009 Report Share Posted 5 januari 2009 De vermeende invloed van een aardlekschakelaar op het geluid uit je audioset is onzin, maar daar ga ik hier niet verder over discussieren. Dat leidt toch nergens toe, heb ik in het verleden wel gemerkt... Misschien is dit een aardige pagina om eens door te lezen: http://www.et-installateur.nl/vaktechniek/waaromaardlek.html Een zeer verhelderend verhaaltje over het waarom van een aardlekschakelaar. Lees vooral het stuk over brandgevaar door aardlekstromen ook. Een ander aardig stukje, vind ik, is dit: "In grote delen van Nederland zijn verbruikers echter aangesloten op zogenaamde TT-stroomstelsels hetgeen betekent dat de aardverspreidingsweerstand een veel hogere waarden aan kan nemen. Afhankelijk van de bodemgesteldheid en de wijze van aarden van de installatie kan de aardverspreidingsweerstand waarden aannemen van Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 5 januari 2009 Report Share Posted 5 januari 2009 ok. Bedankt voor de argumenten. Ik zal de groep achter een ALS hangen. Zijn er nog 'audiofiele' ALS'en op de markt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 5 januari 2009 Report Share Posted 5 januari 2009 ok. Bedankt voor de argumenten. Ik zal de groep achter een ALS hangen. Heel verstandig Zijn er nog 'audiofiele' ALS'en op de markt? Wat denk je zelf? Zouden ze bij Siemens, ABB, Holec, AEG enz. rekening houden met audiofielen die denken dat een aardlekschakelaar een negatieve invloed heeft op het geluid uit hun speakers? Maar je zou ze natuurlijk kunnen opbellen en het vragen. Lijkt me wel lachen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 5 januari 2009 Report Share Posted 5 januari 2009 ok. Bedankt voor de argumenten. Ik zal de groep achter een ALS hangen. Heel verstandig Zijn er nog 'audiofiele' ALS'en op de markt? Wat denk je zelf? Zouden ze bij Siemens, ABB, Holec, AEG enz. rekening houden met audiofielen die denken dat een aardlekschakelaar een negatieve invloed heeft op het geluid uit hun speakers? Maar je zou ze natuurlijk kunnen opbellen en het vragen. Lijkt me wel lachen... Ik denk dat je beter met de afdeling marketing kunt bellen. Volgens mij is dat een gat in de markt. Kost ze niks extra, alleen een andere opdruk.... Ipv, ABB, ABB A, ABB audio groep......... Ding met goudverf overspuiten en in een blistex verpakking stoppen en voor 150 euro extra verkopen. Misschien krijg je er als dank wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 5 januari 2009 Report Share Posted 5 januari 2009 Ook ik heb een apparte groep voor mijn audio, bestaande uit 1 WCD. Ik heb werkelijk geen idee hoeveel fase ik heb, zelf denk ik dat ik er maar 1 heb. Toen ik mijn huis kocht wilde ik er andere keuken in hebben, nu is mijn huis uit 1976 als ik mij niet vergis en waren keukens toen was eenvoudiger. Daarom moest er ivm met mijn nieuwe keuken het een en ander gebeuren, ik denk dat mijn keuken nu 2 or 3 groepen heeft.Mijn audio groep is een gewone solid core instalatie draad, zelf ben ik wat huiverig om voor een audio groep dure bedrading te gebruiken. Ik heb het idee als je goede netkabels (wat goed is moet iedereen zelf lekker voor zichzelf uitmaken) gebruikt dat het niet zo veel (niks??) uimaakt wat er in de muur zit. Ik vond het nog best duur om het allemaal te laten aanpassen maar ben wel blij dat ik heb gedaan. Niets in mijn huis op de keuken na was geaard, nu zijn al mijn stopcontacten geaard en ik heb wat meer groepen ter beschikken, het is zelfs verdubbeld. In ons huis zijn de keuken, garage, hal, badkamer en bijkeuken van geaarde stopkontacten voorzien. De rest niet. Volgens mij heeft dat ook weinig zin omdat vrijwel apparaten zijn voorzien van ongeaarde stekkers (dubbel geisoleerd). Het huis is van 1977. De keuken die er in zat was ook zo oud. Er zijn vrij kort na de bouw de 4 extra groepen bijgemaakt. Ik dacht als ze toch bezig zijn kan ik net zo goed meteen alles laten aarden. Toen ik het huis kocht was er door de vorige bewoners volgens mij wat gerommeld met de electra en wilde ik zeker weten dat nu alles goed is. Gisteren had ik had ik het nog nagekeken, ben van 4 groepen naar 9 groepen gegaan. Mijn audio, stoomoven, vaatwasser en wasmachine staan nu elk op een eigen groep volgens mij. In mijn vorige situatie had ik 3 groepen +1 voor de wasmachine. Voor de stoomoven met vaste water aansluiting die ik in mijn keuken heb wordt het ook aangeraden om deze op een eigen te zetten. De electriciens vonden mijn huis maar raar in elkaar zitten wat betrefd electra. Mijn verdeel dozen zitten niet in de plafonds maar in de muren. Ook zijn niet altijd alle WCD's in 1 kamer van dezelfde groep. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 5 januari 2009 Report Share Posted 5 januari 2009 .... ....Ook zijn niet altijd alle WCD's in 1 kamer van dezelfde groep. Dat kan kloppen dat niet alle wcd's in 1 kamer op dezelfde groep zitten. Dat heeft men gedaan dat als er een groep uitvalt om welke reden dan ook, dat je dan toch nog via een andere groep wel stroom hebt, zodat je bijvoorbeeld een lamp kan aansluiten via de wcd en toch licht hebt. En dat is best handig vind ikzelf. En in sommige gevallen zelfs verplicht........... Maar dat is meer bij bedrijfspanden. EDIT: ik haal even wat door de war, dat is uitsluitend voor verlichting. Niet alle verlichting van een ruimte van meer dan ...m2 mag op dezelfde groep zitten...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 5 januari 2009 Report Share Posted 5 januari 2009 .... ....Ook zijn niet altijd alle WCD's in 1 kamer van dezelfde groep. Dat kan kloppen dat niet alle wcd's in 1 kamer op dezelfde groep zitten. Dat heeft men gedaan dat als er een groep uitvalt om welke reden dan ook, dat je dan toch nog via een andere groep wel stroom hebt, zodat je bijvoorbeeld een lamp kan aansluiten via de wcd en toch licht hebt. En dat is best handig vind ikzelf. Dat is zeker handig, alleen worden er vaak meerdere groepen achter 1 aardlekschakelaar geinstalleerd. Als dan de aardlekschakelaar uitschakelt, dan heb je er nog steeds niks aan dat je wcd's op verschillende groepen zitten, want dan zijn ze alsnog allemaal spanningsloos... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 5 januari 2009 Report Share Posted 5 januari 2009 .... ....Ook zijn niet altijd alle WCD's in 1 kamer van dezelfde groep. Dat kan kloppen dat niet alle wcd's in 1 kamer op dezelfde groep zitten. Dat heeft men gedaan dat als er een groep uitvalt om welke reden dan ook, dat je dan toch nog via een andere groep wel stroom hebt, zodat je bijvoorbeeld een lamp kan aansluiten via de wcd en toch licht hebt. En dat is best handig vind ikzelf. En in sommige gevallen zelfs verplicht........... Maar dat is meer bij bedrijfspanden. EDIT: ik haal even wat door de war, dat is uitsluitend voor verlichting. Niet alle verlichting van een ruimte van meer dan ...m2 mag op dezelfde groep zitten...... De grootste kamer in mijn huis ongeveer 26m2 de vier slaapkamers zijn tussen de 12m2 en 16m2 gok ik. Dat kan je met de beste wil van de wereld geen grootte ruimtes noemen. Maar handig is het wel. Geen verdeeldozen in het plafond is minder handig. Waneer ik een lamp aan het plafond wil hangen zal ik er dus ook altijd een draad naar toe moeten trekken. Mijn audio groep zit overigens wel op de aardlek en is ook met een schakelaar en niet met een smelt zekering gezekerd. Er is ook geen exotische bedrading gebuikt gewoon instalatie draad. Heb er ook niet opgeld op welke fase het staat of hoeveel fasen er binnenkomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 5 januari 2009 Report Share Posted 5 januari 2009 9 groepen...dat is dus minimaal 3 aardlekschakelaars. Ik heb ook 9 groepen nu en moet dus een 3e ALS toevoegen. Ik denk dat als een ALS geen invloed op het geluid heeft dat dat met name geldt als die audiogroep zijn eigen ALS heeft. Klopt dat heren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 5 januari 2009 Report Share Posted 5 januari 2009 9 groepen...dat is dus minimaal 3 aardlekschakelaars. Ik heb ook 9 groepen nu en moet dus een 3e ALS toevoegen. Ik denk dat als een ALS geen invloed op het geluid heeft dat dat met name geldt als die audiogroep zijn eigen ALS heeft. Klopt dat heren? Een aardlekschakelaar heeft NOOIT invloed op het geluid. Waarom zou ie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 5 januari 2009 Report Share Posted 5 januari 2009 De vermeende invloed van een aardlekschakelaar op het geluid uit je audioset is onzin, maar daar ga ik hier niet verder over discussieren. Dat leidt toch nergens toe, heb ik in het verleden wel gemerkt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 5 januari 2009 Report Share Posted 5 januari 2009 De vermeende invloed van een aardlekschakelaar op het geluid uit je audioset is onzin, maar daar ga ik hier niet verder over discussieren. Dat leidt toch nergens toe, heb ik in het verleden wel gemerkt... Ja, sorry, nou doe ik het toch, bijna... Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 5 januari 2009 Report Share Posted 5 januari 2009 hee, wie valt er nou in herhaling? als je je audio groep betrekt van een bestaande ALS die meerdere groepen heeft, dan heb je nog steeds geen aparte audiogroep. En zolang er geen aparte aardpen is kun je m.i. ook niet spreken van een aparte audiogroep dus ook ik heb nog steeds geen 'aparte audiogroep'. Wadapadja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 5 januari 2009 Report Share Posted 5 januari 2009 9 groepen...dat is dus minimaal 3 aardlekschakelaars. Ik heb ook 9 groepen nu en moet dus een 3e ALS toevoegen. Ik denk dat als een ALS geen invloed op het geluid heeft dat dat met name geldt als die audiogroep zijn eigen ALS heeft. Klopt dat heren? Ik heb geen idee hoeveel aardlekschakelaars ik heb. De boel is door een professioneel bedrijf aangelegd dus die weten vast wel waar ze mee bezig zijn. Dat hoop ik tenminste. Zal morgen eens kijken of ik meer dan 1 ALS heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 5 januari 2009 Report Share Posted 5 januari 2009 9 groepen...dat is dus minimaal 3 aardlekschakelaars. Ik heb ook 9 groepen nu en moet dus een 3e ALS toevoegen. Ik denk dat als een ALS geen invloed op het geluid heeft dat dat met name geldt als die audiogroep zijn eigen ALS heeft. Klopt dat heren? Ik heb geen idee hoeveel aardlekschakelaars ik heb. De boel is door een professioneel bedrijf aangelegd dus die weten vast wel waar ze mee bezig zijn. Dat hoop ik tenminste. Zal morgen eens kijken of ik meer dan 1 ALS heb. 2 heb je sowieso. Dat betekent max 8 groepen. Dus vanaf die 9e een 3e ALS minimaal. Misschien zijn wel gecombineerde automaten toegepast bij jou ( ALS en automaat in 1 behuizing) Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 6 januari 2009 Report Share Posted 6 januari 2009 hee, wie valt er nou in herhaling? als je je audio groep betrekt van een bestaande ALS die meerdere groepen heeft, dan heb je nog steeds geen aparte audiogroep. En zolang er geen aparte aardpen is kun je m.i. ook niet spreken van een aparte audiogroep dus ook ik heb nog steeds geen 'aparte audiogroep'. Wadapadja. Als je zo gaat redeneren zit je nooit op een aparte groep. Je deelt deze in het gunstigste geval met de buren van twee huizen verder op. Gebruik dan een generator dan zit je alleen maar of dat nu zo goed is??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 januari 2009 Author Report Share Posted 7 januari 2009 Ik ben gisteren een paar dingen wijzer geworden. Een elektrotechnisch installateur die al enige tijd meegaat wist mij het volgende te melden: 1. Aanpassingen in huis mag je zelf doen en moeten regelgevingstechnisch aansluiten bij de rest van de installatie. Uitbreiding van een oude installatie mag dus volgens de oude normen. 2. Bij grote verandering moeten wijzigingen volgens de nieuwe normering worden uitgevoerd. 3. Aardlekschakelaars kunnen w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 7 januari 2009 Report Share Posted 7 januari 2009 3. Aardlekschakelaars kunnen w Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 7 januari 2009 Report Share Posted 7 januari 2009 optie 3 en 4 waren bij mij bekend. Dat er een spoel in de A.L.S. zit ( die als stroomtrafo functioneert ) had ik al ergens als argument aangevoerd. In audiotoepassingen is schone voeding het ALLERbelangrijkste. Dat zouden de freaks hear toch wel moeten weten ;-) Het is een denkfout door de complete stoomleverantie tot aan je deur erbij te betrekken. Tuurlijk zitten er allemaal harmonischen op het net die we liever niet hadden, tuurlijk worden er blindstromen meegeleverd (en die hebben ook een functie!). Tuurlijk zitten we op een fase waarop de buren 3 huizen verderop ook zitten. Dat er allemaal schakelaars in het net zitten en dat dan de laatste 1 of 2 in onze meterkast nog invloed zouden hebben, is gewoon waar. Audio is een raar iets. Het oor werkt analoog, en muziek ook. Dit is een van de weinige technieken waarin zoveel meningen zijn over goed/slecht subjectief/objectief en noem het allemaal maar op. Reproductie van muziek is altijd een compromis. De beste geluidsdrager is de analoge tape die (hopelijk!) bij de opname is gebruikt! Vanaf die band wordt het nooit meer meer en beter. Het is zo dat hoe beter je set speelt, hoe groter de rol is van zaken die de klank kunnen be Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 7 januari 2009 Report Share Posted 7 januari 2009 Ik ben het 100% eens met bovenstaande. Zo ervaar ik het persoonlijk zelf ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 7 januari 2009 Report Share Posted 7 januari 2009 Audio is een raar iets. Nee, dat wordt er van gemaakt... Maar misschien kan jij me uitleggen waarom zo'n spoeltje dan zo'n hoorbare invloed zou hebben? En waarom al die andere CT's, elders in het net (bijvoorbeeld in het trafohuisje, om de hoek) niet? Nogmaals, de 230V - 50Hz heeft geen directe relatie met het muzieksignaal. Die 50Hz wordt immers gelijkgericht, gefilterd en eventueel elektronisch gestabiliseerd. Dan blijft er een nette gelijkstroom over. Die zal best vervuild kunnen raken, door een schakelpiek van een aanslaande koelkast of zo, maar toch niet door een spoeltje? Zou lekker zijn zeg: gaat je apparatuur minder presteren als je je installatie veiliger wil maken... Het is niet zo dat je apparatuur 'andere' stroom (betere sinus of zo) krijgt, als je geen aardlekschakelaar hebt, of dat je apparatuur makkelijker stroom krijgt zonder aardlekschakelaar. Als je denkt van wel, leg het dan eens uit... Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 7 januari 2009 Report Share Posted 7 januari 2009 Henry, als het zo is wat jij zegt, waarom presteren audiosets die op accu draaien dan het beste ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts