Jump to content

filters

james bond
 Share

Recommended Posts

Dag Allemaal,

Ik heb een vraag over serie filters en dan b.v het hoog.

Zover ik weet begint men altijd met een condensator op de pluskant (6db filter) en de minkant wordt verbonden met de - van de tweeter.

Bij een twaalf db filter komt daar een spoel tussen de min en de plus. en wordt de - en de plus soms omgedraaid bij de tweeter. Dit begrijp ik

maar nu draai je de plus en de min om bij de versterker kant, wat gebeurd er nu met het geluid van de tweeter? maakt dit enig verschil? want als je hem dus omdraaid dan gaat bij de pluskant de stroom dus eerst naar de spoel en dan pas gedeeltelijk door de tweeter en door de spoel en dan pas naar de condensator. (het is echter wisselspanning dus volgens mij is er niet echt een plus en een min.)

Mijn dilema is dus dit bij een 12 db filter een tweewegsysteem zitten de spoelen (laag) en de condensators (hoog) aan de plus kant bij het laag en hoog. en worden gedemd door ook weer een condensator en en spoel.

aangezien het wisselspanning is waarom dan niet aan beide kanten een spoel en of condensator van de helft van de waarde.

iemand een idee?

aangezien het wisselspanning is waarom dan niet aan beide kanten een spoel en of condensator van de helft van de waarde.

Dat kan en is eigenlijk nog de fraaiste oplossing ook, je ziet het echter zelden (meer componenten = duur).

• 2 weeks later...

Je zou eens electronica kunnen gaan studeren.

de plus en min zijn relatief, en het maakt niet uit waar de plus of min het eerst komt. de plus en min duiden alleen maar aan wat er met de sinus van het signaal gebeurd. als je dus aan de versterkerkant de plus en min omkeert , keert de gehele kring om, zowel bij de woofer als de tweeter.

en het in tegenfase aansluiten van een tweeter resulteert in het juist aansluiten van een tweeter.

waarom? omdat een spoel na-ijlt (eerst spanning, dan stroom) en een condesator voor-ijlt (eerst stroom, dan spanning) dus door ze in tegenfase aan te sluiten (woofer, tweeter) sluit je ze juist in fase aan, in de kring.