cgm Posted 5 augustus 2003 Report Share Posted 5 augustus 2003 Vandaag heb ik van een collega een platenspeler gekregen, een Dual CS 607. Het lijkt mij een degelijk apparaat, direct-drive die geluidloos loopt, lichte arm, begin jaren 80 gemaakt.Er moet een nieuw stekkertje op en de stofkap ontbreekt, verder lijkt ie goed. Ben ik een geluksvogel of is het niet de moeite om hem op te knappen? Ik ben er zowiezo blij mee hoor. Weet iemand wat de aandachtspunten zijn voor het opknappen? tia, Cock Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 5 augustus 2003 Report Share Posted 5 augustus 2003 Kijk web page eens even... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 5 augustus 2003 Report Share Posted 5 augustus 2003 Ik heb zelf jaren met veel plezier met een Dual CS506 gespeelt. Dat ging heel goed, totdat ik beslag wist te leggen op een ouwe Thorens TD166MKII, die toch wel veel meer info uit de groeven weet te peuteren. Op zich kun je dus prima genieten van de Dual. Waar je op moet letten? Zet geen zwaar element in de arm. Bij 6 gram (inc montagemateriaal) is het echt op. Haal de arm NOOIT uit elkaar, want daarna krijg je 'm echt ook NOOIT meer in elkaar gezet. Afstellen is niet makkelijk. Als de pitchcontrol er niet op had gezeten was het makkelijker, nu verloopt de loopsnelheid en daar is weinig aan te doen. Tip: Laat de schroef voor de hendel vast te zetten om het element te fixeren er asjeblieft uit. Die hendel blijft bij normaal gebruik ook wel zitten en als je de schroe niet meer los krijgt, ben je nog niet klaar. Ik heb er de arm mee vernaggelt Nog een nadeel, het bevestigingssysteem van het element. Dat is apart en specifiek voor Dual. Niet elk element past vanwege de bevestiginsmethode en elementadapters zijn niet overal leverbaar. Voor de rest is het gewoon een leuke, degelijke draaitafel waar je veel plezier van kan beleven. BTW: Ik heb nog een Dual TKS237 met replacement stylus, een Ortofon ULM55F en een (niet geheel frisse) elementadapter liggen. Interesse? P.S.: Mijn Dual is naar z'n grootje, daarom heb ik de elementen nog over. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Huub Derkx Posted 5 augustus 2003 Report Share Posted 5 augustus 2003 Zoiets heb ik indertijd ook gehad, maar zonder dat draaiknopje links voor op het frontpaneel. Zag er toen wel hip uit, maar nu maken ze mooiere en betere draaitafels. P.S. toen is zo vanaf 1975-1976. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 6 augustus 2003 Author Report Share Posted 6 augustus 2003 Geplaatst door Kermit:Kijk web page eens even... Ja, leuk. Heb je mijn pb nog gehad? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 18 augustus 2003 Author Report Share Posted 18 augustus 2003 Inmiddels heb ik de draaitafel wat gemoderniseerd (kabelaansluitingen) en getweakt (loodbitumen), en voorzien van een leuk element (dank Soodeju), en hoe klinkt dat? Deze doe ik voorlopig niet meer weg! Okee, misschien als iemand me voor weinig zo'n design geval aanbiedt. Dit klinkt dus hartstikke lekker! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 18 augustus 2003 Report Share Posted 18 augustus 2003 Heel mooi En welke heb je er nu in zitten Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 18 augustus 2003 Author Report Share Posted 18 augustus 2003 Geplaatst door Sodejuu:Heel mooi En welke heb je er nu in zitten Voorlopig speel ik met de Dual. Na vele dagen luisteren zal ik dan eens gaan wisselen met de Ortofon, ik kan nooit te snel oordelen. Dit zijn ook mijn eerste indrukken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts