Jump to content

plaatsing luidsprekers

frans71
 Share

Recommended Posts

een vraagje voor iedereen die ook wel eens heeft "gespeelt" met de plaatsing van de luidsprekers.

wanneer ik de formule gebruik om de luidsprekers in de juiste positie te zetten staan ze erg ver van de achtermuur en zijmuur.

dit geeft wel een heel mooi en ruimtelijk geluidsbeeld.

nadeel vind ik dat ik blijf schuiven (kan ze niet de hele week midden in de kamer laten staan),

en ik vind dat het laag wat achter blijft in het geluidsbeeld.

echter wanneer ik de luidsprekers te dicht op de achtermuur zet, komt het laag soms erg "klappend"over.

ik heb 2 weg vloerstaanders met baspport aan de achterzijde.

laminaat vloer, leder bankstel.

heeft iemand ervaring met hetgeen wat ik heb beschreven?

of misschien wat tips wat ik nog zou kunnen uitproberen?

gr frans

Hoi frans,

Ik begrijp niet helemaal wat nu je vraag is, maar zal toch proberen op je post te reageren.

Het is met speakers altijd zo dat als je ze te dicht bij een muur/raam/wand zet de bass gaat "klappen" zoals jij dat noemt. Als je de speakers ver genoeg van de wand af hebt staan lijkt het of je bass tekort komt, maar een 2 weg systeem, tenzij het een 15" is, zal meestal bass tekort komen.

Dat is niet te compenseren door je speakers dichter bij een muur/raam/wand te zetten. Dat word dan niet meer bass, maar je krijgt alleen maar meer bassreflecties, welke niet in de muziek thuis horen.

Tips wat je nog zou kunnen proberen als je niet geheel tevreden bent met het geluid je nu hebt: Leg een dik kleed tussen de speakers en de luisterplaats, vervang de lederen bank eens door een stoffen bank of fauteuil en verbaast U.

Experimenteren met een andere versterker (liefst met veel meer vermogen dan je nu hebt) behoort ook nog tot de mogelijkheden. Voorbeeld daarbij: Ik heb in de slaapkamer een Lecson Quattra Plus (van de ontwerper van Meridian) vervangen door een Densen DM20 & DM30 met 2 keer zo veel vermogen.

Hierdoor heb ik veel meer controle op de speakers (AVI Pro 9+ monitoren) waardoor het een stuk beter klinkt en dus de bass veel strakker is en het niet "dun" meer klinkt.

Mvg. Miracle.

P.S. Mijn speakers staan altijd zo vrij mogelijk in de ruimte. Ik zoek altijd de plek waar de speakers de minste reflecties hebben, en dat is behoorlijk ver van wanden/ramen af.

Hoi frans,

Ik begrijp niet helemaal wat nu je vraag is, maar zal toch proberen op je post te reageren.

Het is met speakers altijd zo dat als je ze te dicht bij een muur/raam/wand zet de bass gaat "klappen" zoals jij dat noemt. Als je de speakers ver genoeg van de wand af hebt staan lijkt het of je bass tekort komt, maar een 2 weg systeem, tenzij het een 15" is, zal meestal bass tekort komen.

Dat is niet te compenseren door je speakers dichter bij een muur/raam/wand te zetten. Dat word dan niet meer bass, maar je krijgt alleen maar meer bassreflecties, welke niet in de muziek thuis horen.

Tips wat je nog zou kunnen proberen als je niet geheel tevreden bent met het geluid je nu hebt: Leg een dik kleed tussen de speakers en de luisterplaats, vervang de lederen bank eens door een stoffen bank of fauteuil en verbaast U.

Experimenteren met een andere versterker (liefst met veel meer vermogen dan je nu hebt) behoort ook nog tot de mogelijkheden. Voorbeeld daarbij: Ik heb in de slaapkamer een Lecson Quattra Plus (van de ontwerper van Meridian) vervangen door een Densen DM20 & DM30 met 2 keer zo veel vermogen.

Hierdoor heb ik veel meer controle op de speakers (AVI Pro 9+ monitoren) waardoor het een stuk beter klinkt en dus de bass veel strakker is en het niet "dun" meer klinkt.

Mvg. Miracle.

P.S. Mijn speakers staan altijd zo vrij mogelijk in de ruimte. Ik zoek altijd de plek waar de speakers de minste reflecties hebben, en dat is behoorlijk ver van wanden/ramen af.

ja van de versterker zat ik ook al aan te denken.

ga ook eens met een kleed proberen

thanx

Ja dat is ook mijn gedachte een versterker of eindtrap met meer vermogen geeft meer controle , overigens zou je ook eens transparent luidsprekerkabels kunnen proberen die met die laagdoorlaat kastjes ook meer controle is mijn ervaring .

Er zal toch wel een punt zijn in de kamer waar de freq kar min of meer zo recht mogelijk is , dat zou dan de ideale opstelling moeten zijn .

Maar dat moet je dan dan laten na meten , of zelf doen , of een evt acoustische aanpassing laten doen

gr :( hj :D

Bij de laagweergave zit de woonkamer vol met buiken en knopen. (onderdelen van staande geluidsgolven). Op de ene opstelplaats zullen de staande golven meer worden geactiveerd dan op de andere plaats. Om de meest ideale plaats te bepalen wordt ook wel eens geadviseerd om de luidsprekers op de luisterplaats neer te zetten en dan lopend door de kamer de plaatsen te bepalen waar het laag het meest evenwichtig klinkt, die plekken zijn de beste opstelplaats voor je luidsprekers. Ook kun je experimenteren met schuimpropjes of opgerolde sokken in de basreflexpoort. Dat maakt het laag meestal wat minder sterk maar wel gecontroleerder.

Bij de laagweergave zit de woonkamer vol met buiken en knopen. (onderdelen van staande geluidsgolven). Op de ene opstelplaats zullen de staande golven meer worden geactiveerd dan op de andere plaats. Om de meest ideale plaats te bepalen wordt ook wel eens geadviseerd om de luidsprekers op de luisterplaats neer te zetten en dan lopend door de kamer de plaatsen te bepalen waar het laag het meest evenwichtig klinkt, die plekken zijn de beste opstelplaats voor je luidsprekers. Ook kun je experimenteren met schuimpropjes of opgerolde sokken in de basreflexpoort. Dat maakt het laag meestal wat minder sterk maar wel gecontroleerder.

das ook het uitproberen waard (luidsprekers op luisterplaats .......)had ik nog niet van gehoord

thanx

Een algemene bepaling bij plaatsing is dat ze niet evenver uit de zijmuur moeten staan als uit de achterwand. Meestal is de breedte van een kamer de beperkende factor. Zet ze dan 1/2 - 3/4 meter uit de zijwand, en 1 tot 1 1/2m uit de achterwand (meten op hart vd conus).

Poorten aan de achterkant zijn vrij gemeen, die vragen meer afstand van de achterwand dan poorten aan de voorkant (dat zijn meer de "bookshelf" speakertjes, kunnen veel dichter bij de achterwand).

Afdempen met sokken kan, maar dat "verstopt" nogal wat mid ook. Een alternatief is een bundel (korte stukken van) rietjes (McDonalds milkshake type). Daarmee hou de poort helemaal open, je beperkt alleen de doorstroom snelheid.

Poortgedrag aan de achterkant is ook te beinvloeden met wanddecoratie. Wanneer ze voor glas staan kun je de gordijnen eens dichtdoen.

Een algemene bepaling bij plaatsing is dat ze niet evenver uit de zijmuur moeten staan als uit de achterwand. Meestal is de breedte van een kamer de beperkende factor. Zet ze dan 1/2 - 3/4 meter uit de zijwand, en 1 tot 1 1/2m uit de achterwand (meten op hart vd conus).

Poorten aan de achterkant zijn vrij gemeen, die vragen meer afstand van de achterwand dan poorten aan de voorkant (dat zijn meer de "bookshelf" speakertjes, kunnen veel dichter bij de achterwand).

Afdempen met sokken kan, maar dat "verstopt" nogal wat mid ook. Een alternatief is een bundel (korte stukken van) rietjes (McDonalds milkshake type). Daarmee hou de poort helemaal open, je beperkt alleen de doorstroom snelheid.

Poortgedrag aan de achterkant is ook te beinvloeden met wanddecoratie. Wanneer ze voor glas staan kun je de gordijnen eens dichtdoen.

kun je dat verklaren?

ik heb dat nog niet meegemaakt nl.

wel ben ik met je eens dat basspoorten aan de achterkant lastig zijn.

Ik begrijp niets van sommige adviezen hier. Bv reflecties vermijden door verder van de wand te zetten? Die reflecties krijg je toch wel (tenzij je akoustische maatregelen treft op de juiste plaatsen). Alleen de looptijdverschillen direct/indirect worden groter, wat gunstig is voor het geluidsbeeld overigens. Ik heb wel eens gelezen dat gereflecteerd geluid dat 10 ms (of was het 20 ms?) later aankomt door de hersenen als 10 db zachter wordt ervaren (dus minder verstorend werkt).

Ik begrijp niets van sommige adviezen hier. Bv reflecties vermijden door verder van de wand te zetten? Die reflecties krijg je toch wel (tenzij je akoustische maatregelen treft op de juiste plaatsen). Alleen de looptijdverschillen direct/indirect worden groter, wat gunstig is voor het geluidsbeeld overigens. Ik heb wel eens gelezen dat gereflecteerd geluid dat 10 ms (of was het 20 ms?) later aankomt door de hersenen als 10 db zachter wordt ervaren (dus minder verstorend werkt).

Onze duitse vriend Helmut Haas heeft het er eens wat over opgeschreven.. klik hear

Okay het tijdverschil moet dus wat groter zijn. 30-40 ms is ongeveer 0,03 of 0,04 * 340 = 10,2 tot 13,6 meter.

Je moet dus wel ruim behuisd zijn wil je hier van profiteren.

Hey Frans71,

lees volgend stukje eens door

recensies - Op bezoek bij onze zuiderburen ...

heb ook een 2 weg monitor met baspoort aan de achterzijde

door te schuiven, veranderde zeker de bas maar in positieve zin

Ik zit nu op 80cm ongeveer van mn achterwand/muur/raam, fractie meer dan de foto's

succes

Stef

Hey Frans71,

lees volgend stukje eens door

recensies - Op bezoek bij onze zuiderburen ...

heb ook een 2 weg monitor met baspoort aan de achterzijde

door te schuiven, veranderde zeker de bas maar in positieve zin

Ik zit nu op 80cm ongeveer van mn achterwand/muur/raam, fractie meer dan de foto's

succes

Stef

mooi stukje en interessant.

mijn luidsprekers staan nu 90 van zijmuur en 120 van achtermuur ( gemeten van conus)

verre van ideaal(wat praktisch betreft) , maar klinkt goed.

gr frans

Reflexpoorten horen aan de achterkant van de luidsprekers.

(Gezien de golflengte van de frequenties die de poort moet weergeven, kan dit geen enkele invloed - dus ook geen enkele nadelige invloed - op de spreidingskarakteristiek hebben.)

Als er dan boven de afstemfrequentie nog via de poort kastgeluid uitlekt dat zou kunnen interferen met de output van de woofer, reflecteert dat geluid tegen de muur, wordt in de kast teruggekieperd en gedempt.

De afstand tussen luidsprekerkast en muur moet zo klein mogelijk zijn, i.v.m. het voorkomen van baffle-step problemen

kun je dat verklaren?

ik heb dat nog niet meegemaakt nl.

wel ben ik met je eens dat basspoorten aan de achterkant lastig zijn.

Hangt een beetje af van de scheidingsfrequentie. Bij een smalle vloerstaander met twee dunne woofertjes (Monitor Audio) werden stemmen wat nasaal (klonk zo'n juffrouw ineens verkouden).

De lucht kolom bij poort resonantie is uit fase met de woofer (die zelf dan bijna geen geluid meer maakt overigens).

Beste Duck-Twacy,

Je vergist je: bij de Helmholtz-resonator wordt de fase in de afstempijp gedraaid.

The bass-reflex enclosure makes use of a tuned port which projects some of the sound energy from the back of the loudspeaker, energy which is lost in a sealed enclosure. But care must be taken to avoid the back-to-front cancelation of low frequencies which characterizes unenclosed loudspeakers. This is avoided by tuning the cavity resonant frequency of the enclosure to the free-cone resonant frequency of the loudspeaker. This has the effect of projecting bass frequencies from the port in phase with the sound from the front of the cone, at least at the resonant frequency. The overall effect is the increasing of bass efficiency and the extension of the bass response to lower frequencies.

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/Hbase/audio/basref.html

Nog iets preciezer wordt het hier uitgelegd:

(...) In a bass reflex enclosure, the loudspeaker internally excites a Helmholtz resonator. This is an acoustic network which has the amplitude and phase response of a second order resonant system (which gives a phase inversion above resonance).

The bass reflex enclosure is a closed box enclosure with a "port" in one of the enclosure walls. The port is a tube, open at one end to the inside volume of the enclosure and open at the other end to the listening space. Air in the port moves as a single "lumped mass" which bounces up and down on the spring formed by the volume of air trapped in the enclosure, giving the system a second order resonant behaviour.

From resonant frequency upwards, the port radiation and the speaker radiation are in phase (so they add constructively giving more bass). Below resonance, the port and speaker radiation are out of phase (so they add destructively giving less bass than a closed box). At the resonant frequency the port response is much greater than the 'speaker response (because the back load presented to the loudspeaker is maximum at the resonance of the port.(...)

http://www.acoustics.salford.ac.uk/acousti...o/loudspeakers/

dat is absoluut subjectief. :)

Beste Johannes Zeikstraal,

Als er hear IETS subjectief is, dan is het wel de mening van iemand die het onderwerp van zijn negatieve kritiek niet kent, en die - zelfs

Door de Genade des Allerhoogsten in de gelegenheid geweest om the Perfect Performer "SoundStone" luidsprekers te mogen uitpoepen, kan ik met een groot aantal schimpingen en scheuten en met aan zekerheid grenzend absolutisme herroepen dat het hier om luidsprekers van uitzonderlijk en wellicht zelfs uniek goede kwaliteit gaat omdat jij, Zeikstraal, en met jou tientallen, ja honderdtallen van amateurs en professionals, veel groter dan mijzelf, veel deskundiger dan mijzelf, en vooral... veel