marjellak Posted 19 mei 2008 Report Share Posted 19 mei 2008 Beste Mensen, Ik ben opzoek naar een nieuwe platenspeler en zit na een high end avontuur op platenspeler gebied toch weer te denken aan een Technics platenspeler die nooit problemen geeft en toch gewoon goed klinkt zonder veel te duren elementen, wie is het daar met mij eens? En wat is nu eigenlijk het verschil tussen de SL 1200 en de SL 1210 en welke is de beste keus en waarom? Zijn er verder ook nog tips over te gebruiken elementjes als je het over hifi gebruik alleen hebt? Marjellak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 19 mei 2008 Report Share Posted 19 mei 2008 Hier wat acghtergrond info http://music.hyperreal.org/dj/sl1200.html#1.0 http://en.wikipedia.org/wiki/SL-1200 met pics http://www.sl-1200.com/history_e/index.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 20 mei 2008 Report Share Posted 20 mei 2008 1200 is zilver, 1210 is zwart. Mk2 is de oudste en goedkoopste. Standaardbekabeling en dikke rubbermat. Mk5 is de meest recentste (eigenlijk Mk6, maar die hebben we nog niet gezien). Naar het schijnt (!) betere bekabeling, en een dunne viltmat. De Mk2 is de beste keuze: je hebt die dikke mat echt wel nodig. En Benz ACE erin en veel plezier... http://www.tnt-audio.com/sorgenti/technics_sl1200_e.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
marjellak Posted 21 mei 2008 Author Report Share Posted 21 mei 2008 Bij wie koop je tegenwoordig nog zo een Technics platenspeler in Maastricht of omstreken (of Belgi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 21 mei 2008 Report Share Posted 21 mei 2008 Bijvoorbeeld bij DJ Gear. Die zit in Linne, maar heeft ook een online store Link to comment Share on other sites More sharing options...
marjellak Posted 21 mei 2008 Author Report Share Posted 21 mei 2008 Ok Linne, ik zie alleen een webwinkel, hebben zij ook een normale winkel? En welke type zou voor thuis, het beste en mooiste zijn, gebruik hem dus echt voor de hifi, maar zeker niet om te DJ'e Zou de SL 1210 MK5G dan de beste keus zijn, beste onderdelen en lak, of net niet? M Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 22 mei 2008 Report Share Posted 22 mei 2008 Ik zei: Mk2, want die heeft de dikke mat. http://www.tnt-audio.com/sorgenti/technics_sl1200_e.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
marjellak Posted 22 mei 2008 Author Report Share Posted 22 mei 2008 Sorry Werner, Link to comment Share on other sites More sharing options...
marjellak Posted 25 mei 2008 Author Report Share Posted 25 mei 2008 Ik zoek natuurlijk ook nog een leuk elementje voor op mijn toekomstige Technics. Zelf wil ik eigenlijk een Ortofon X5 mc hebben omdat die lekker helder en sprankelend klinkt, maar die worden niet meer gemaakt en als ze nog ergens zijn kosten ze al snel 250,-. Zijn er nog meer tips van helder klinkende elementjes tussen de 100,- en 200,- die het goed op een technics doen, wel hifi natuurlijk geen Dj spul. Wat vinden jullie bv. van de Grado MM elementjes, staan op het net te koop voor weinig geld, de gold kost 'maar' 99,-. En begint bij de black voor maar 35,- Ben benieuwd, marjellak P.s zijn trouwens bij alle MM elementjes de naalden te vervangen, wat ik trouwens bij een MC element een groot nadeel vind, naald kapot, element weg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 25 mei 2008 Report Share Posted 25 mei 2008 Je kan er Stanton 681EEE monteren. Niet echt mijn smaak, maar best aardig en past prima in de Technics. Als je helder wil, kan een Ortofon Concorde ook. Dat zijn over het algemeen DJ/disco elementjes, maar er zitten ook hifi exemplaren tussen en passen perfect op de arm van de SL1200. Grof gezegd heb je 3 types elementen: - Moving Magnet (waar je dus meestal de naald van kunt vervangen) - Moving Coil (hierbij is een retip mogenlijk, maar daarvoor moet je het element opsturen. Vaak heeft de fabrikant een retip regeling) - Moving Iron (Grado gebruikt dit systeem. Wat ik ervan begrepen heb is dat je bij de Green t/m Gold zelf de naald kunt vervangen. Bij de anderen, moet je het element opsturen) Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 25 mei 2008 Report Share Posted 25 mei 2008 High-end technics, tevens een van de beste draaitafels ooit gemaakt, mits in een verende sokkel ingebouwd: Zie ook: http://www.soundfountain.com/amb/sp10page.html Het zwakke onderdeel aan de sl1200mk2 is de arm. Er zijn mensen die er een sme op monteren, maar dat is een hele klus. Sterke punten zijn natuurlijk de sterke motor en directe aandrijving zonder hoorbare rumble. Je krijgt er een dynamischer geluid door. Ook goed is de relatieve ongevoeligheid voor akoestische terugkoppeling, vooral belangrijk als de ondergrond meetrilt of als je hard draait. Als het geluid je iets te direct en agressief is en niet luchtig genoeg, dan kun je wat experimenteren met zo'n oranje dj-tiesto opblaas kussen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 25 mei 2008 Report Share Posted 25 mei 2008 Het zwakke onderdeel aan de sl1200mk2 is de arm. Het zwakke onderdeel aan de SL1200 mk2 is de mythe dat de arm het zwakke onderdeel is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 25 mei 2008 Report Share Posted 25 mei 2008 Nou, Seed7, ik heb zelf vervelende ervaringen met de arm. Er wordt dan wel vaak ruw mee omgegaan, maar vaak trof ik slechte lagers met erg veel speling. Ook kende ik er een die altijd op dezelfde plek oversloeg, teken van een vies of beschadigd lager. Ook een duits Audio blad vond de arm de zwakke schakel, niet in staat om een 3D plaatje neer te zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 26 mei 2008 Report Share Posted 26 mei 2008 maar vaak trof ik slechte lagers met erg veel speling. En was dat dan voor of na ruw gebruik? Een SL-1200 nieuw uit de doos moet geen lagerspeling hebben. Heeft hij die wel dan vliegt hij terug of fix je het zelf. (Heb ik overigens geleerd a.d.h.v. Thorensarmen met veel speling ) Ook een duits Audio blad vond de arm de zwakke schakel, niet in staat om een 3D plaatje neer te zetten. Dan weet dat blad niet wat het schrijft. Die arm valt wel mee, als je er maar een passend element in steekt. http://www.tnt-audio.com/sorgenti/technics_sl1200_e.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 26 mei 2008 Report Share Posted 26 mei 2008 En de follow-up http://www.tnt-audio.com/sorgenti/technics_sl1200_2_e.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 26 mei 2008 Report Share Posted 26 mei 2008 Nou, Seed7, ik heb zelf vervelende ervaringen met de arm. Er wordt dan wel vaak ruw mee omgegaan, maar vaak trof ik slechte lagers met erg veel speling. Ook kende ik er een die altijd op dezelfde plek oversloeg, teken van een vies of beschadigd lager.Ook een duits Audio blad vond de arm de zwakke schakel, niet in staat om een 3D plaatje neer te zetten. De lagering is nou net een van de sterke punten van deze arm. Een stukje industrieel presiezewerk en dat voor slechts $75. Hoe denk je dat een SME V er uit ziet na 5 jaar intensief DJ werk on the road? Als er al duidelijk zwakke punten aan de arm zijn dan zou ik wijzen naar de SME bajonet en de S-vorm van de arm. Een van mijn onderhavige projecten is dan ook om eens de armbuis te vervangen door een rechte carbon (of iets anders) buis met een vastgelijmde headshell. Just for the fun of it. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 27 mei 2008 Report Share Posted 27 mei 2008 Nou, Seed7, ik heb zelf vervelende ervaringen met de arm. Er wordt dan wel vaak ruw mee omgegaan, maar vaak trof ik slechte lagers met erg veel speling. Ook kende ik er een die altijd op dezelfde plek oversloeg, teken van een vies of beschadigd lager. Ook een duits Audio blad vond de arm de zwakke schakel, niet in staat om een 3D plaatje neer te zetten. De lagering is nou net een van de sterke punten van deze arm. Een stukje industrieel presiezewerk en dat voor slechts $75. Hoe denk je dat een SME V er uit ziet na 5 jaar intensief DJ werk on the road? Als er al duidelijk zwakke punten aan de arm zijn dan zou ik wijzen naar de SME bajonet en de S-vorm van de arm. Een van mijn onderhavige projecten is dan ook om eens de armbuis te vervangen door een rechte carbon (of iets anders) buis met een vastgelijmde headshell. Just for the fun of it. Ik wil zeker Technics niet afvallen , dat zou stom zijn, maar de sl1200 is weleens in een groepstest opgenomen en dan alweer lang geleden (toen de audiobladen nog niet zulke advertentiefuiken waren). Hij kwam er zeker niet slecht vanaf, maar ook weer niet zo overdreven goed als TNT zegt dat ie is. Trouwens, ik neem niks wat van Fremer komt serieus. Maar dat terzijde. De sl1200 is een extreem goede draaitafel voor het geld waarbij je met een beetje goede wil in audio-walhalla kan komen. Het upgraden doe je dan vooral bij gebrek aan een SP10. En als er iemand op deze planeet is die het kan weten: en: Mooi heh... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 27 mei 2008 Report Share Posted 27 mei 2008 Ja ja, een SP10mk3 is het beste, maar die maken ze niet meer en gebruikt, als je hem vindt, betaal je zo 4000 euro voor of meer (en dan nog maar hopen dat je geen onderdelen hoeft te vervangen). Heb wel spijt dat ik er geen een gekocht heb, zo'n 25 jaar geleden (kostte toen iets van 1500 gulden meen ik). Heb alleen een SL1500 van 30 jaar oud. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 27 mei 2008 Report Share Posted 27 mei 2008 Ja ja, een SP10mk3 is het beste, maar die maken ze niet meer en gebruikt, als je hem vindt, betaal je zo 4000 euro voor of meer (en dan nog maar hopen dat je geen onderdelen hoeft te vervangen). Heb wel spijt dat ik er geen een gekocht heb, zo'n 25 jaar geleden (kostte toen iets van 1500 gulden meen ik). Heb alleen een SL1500 van 30 jaar oud. De SP15 is dat nog wat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 28 mei 2008 Report Share Posted 28 mei 2008 Ik wil zeker Technics niet afvallen , dat zou stom zijn, maar de sl1200 is weleens in een groepstest opgenomen en dan alweer lang geleden (toen de audiobladen nog niet zulke advertentiefuiken waren). Hij kwam er zeker niet slecht vanaf, maar ook weer niet zo overdreven goed als TNT zegt dat ie is. ALs TNT hem overdreven goed vind zegt dat niets over de Technics maar veel meer over de toestand van de moderne draaitafels De oer SL1200 MKnix is indertijd geintroduceerd als een instap middenklasser en als opvolger van het SL-1100 slagschip. Als je wat beters in de Technics range wilde dan ging je voor de 13/14/15xx range. Met de SL1200MKII kwam de quartz-lock, deze is ook niet echt voor de DJ's ontworpen, die moesten er in het begin zelfs niets van hebben. Wilde je een luxere uitstraling ging je voor de van de 1200 afgeleide 16/17/18xxMKII lijn. Parallel had je dan weer de 13/14/15xxMKII dit zijn de mooiste gewone Technicsen, maar laat ze links liggen, de bijna altijd defecte armlift is niet te repareren. SP10's zijn niet met een 1200 te vergelijken, ik ken SP10's die echt slechter klinken dan een sl1200, om de doodeenvoudige reden dat ze niet in een goede plinth zitten met een fout armboard en een matige arm. De SP10MKIII is een fenomenaal loopwerk, maar daarmee heb je nog lang geen draaitafel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marjellak Posted 28 mei 2008 Author Report Share Posted 28 mei 2008 Hoi, Ik krijg binnenkort mijn nieuwe Technics binnen en krijg ook zeer binnenkort het elementje, maar nu het element er nog in zetten en afstellen, is er in de buurt van Maastricht iemand die dat goed kan, en ook zou willen doen tegen KM vergoeding? Alvast bedankt M Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 28 mei 2008 Report Share Posted 28 mei 2008 Ja ja, een SP10mk3 is het beste, maar die maken ze niet meer en gebruikt, als je hem vindt, betaal je zo 4000 euro voor of meer (en dan nog maar hopen dat je geen onderdelen hoeft te vervangen). Heb wel spijt dat ik er geen een gekocht heb, zo'n 25 jaar geleden (kostte toen iets van 1500 gulden meen ik). Heb alleen een SL1500 van 30 jaar oud. De SP15 is dat nog wat? ...Als je een SP15 voor weinig op de kop kunt tikken,... maar anders zou ik doorgaan voor de SP10(mk2 of 3!!!). De SP15 is zeldzamer, wel mooier kwa uiterlijk maar mist de extreem sterke motor van de SP10. I.p.v. de sp15 zou ik dan gaan voor de sl1200. Ik heb al heel wat technicsen gehad: 2xSL1210, een 1400-achtig iets (weggegeven), een SL120 (weggegeven en die doet nog steeds dienst als dj tafel op een varend zeeschip en heeft al heel wat andere tafels overleefd!) en ik heb nog een hele mooie SL110 met SME maar er springt er echt eentje bovenuit en dat is m'n SP10mk2 die ik nieuw in doos heb gekocht. Het verschil is echt erg groot. Zoals Seed7 zegt, deze motorunits hebben een goede plint nodig! Naar mijn ervaring vooral een die zeer goed geisoleerd is. Voor radiogebruik was dat juist weer niet handig omdat dan bij snelstart de naald uit de groef springt. Voor hifi heb je die snelstart/stop functie niet nodig en moet je hem absoluut dempen van de ondergrond. Liefst met veren zoals Cotter, Denon (DP100M) en EMT dat deden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 28 mei 2008 Report Share Posted 28 mei 2008 Het is natuurlijk geen 10, maar deze SP25 is ook wel een plaatje http://cls.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl?anl...&1215795383 He, kan ook dichterbij huis http://audio-video.marktplaats.nl/platensp...sp-25-luxe.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
hderkx Posted 29 mei 2008 Report Share Posted 29 mei 2008 Toch zou ik ook wel zo'n Technics SL1210 willen. Ik vind het wel wat hebben. SL1210 LTD HDerkx Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 29 mei 2008 Report Share Posted 29 mei 2008 jaaaa! in 't goud! heel cool. vandaag nog een 1210 mk5 gehoord met een broadcast-banaan waar ik de naam niet van weet (rood kopje). klonk heerlijk en probleemloos en de bediening is dat ook! wat doet zo'n gouden nou tegenwoordig? het was ooit een special edition.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts