Jump to content

Life L8992

Edge
 Share

Recommended Posts

Allereerst hallo, ik ben Edge, nieuw op dit forum omdat ik audio toch steeds interessanter begin te vinden ;) Ben een beginner, maar zo zijn we allemaal begonnen ;) Ik zal meteen met de deur in huis vallen en mijn vraag stellen.

Ik heb op dit moment twee luidsprekers, van het merk Silver (wazig merk?) en geen type (gekregen van een kennis, waarschijnlijk in de ogen van velen slechte speakers maar ze gaan goed hard en klinken helemaal niet verkeerd, dus een mooie start voor mij). Deze zijn aangesloten op een oude stereo versterker, een Sansui AU-6900. Deze is via line-in aangesloten op de geluidskaart van mijn pc, waar ik vooral muziek mee luister aangezien daar mijn muziekcollectie op staat.

Maar goed, vandaag van een kennis twee zuiltjes gekregen, merk Life type L8992. De boel aangesloten en aangezet en help....wat klinkt het waardeloos. Ik hoor alleen maar laag, en nu uren zoeken en proberen zelf de conclusie getrokken dat er gewoon totaal geen hoge tonen uit komen. Het is een 3-weg speaker, er zitten twee grote conussen in voor laag (deze werken goed), een tweeter en een nog kleinere tweeter. De tweeters produceren totaal geen geluid :S

Mijn vraag, hoe kan dit? Zouden de tweeters defect zijn? Of een filter/spoel/enz? De tweeters geven trouwens bij allebei de zuilen geen geluid. De versterker heeft een maximaal vermogen van 60 watt, de zuilen ieder 120w en max 200w. Kan het daar aanliggen? Heeft de vorige eigenaar ze hierdoor om zeep geholpen?

En kan ik nieuwe onderdelen bestellen voor deze speakers (of andere vergelijkbare tweeters erin zetten?) En zo ja, is dat wel de moeite? Ik heb zo het idee dat deze speakers zowiezo neit echt de moeite waard zijn?

Alvast bedankt voor de reacties,

Edge

Guest Rev. Fatman
Allereerst hallo, ik ben Edge, nieuw op dit forum omdat ik audio toch steeds interessanter begin te vinden ;) Ben een beginner, maar zo zijn we allemaal begonnen ;) Ik zal meteen met de deur in huis vallen en mijn vraag stellen.

Ik heb op dit moment twee luidsprekers, van het merk Silver (wazig merk?) en geen type (gekregen van een kennis, waarschijnlijk in de ogen van velen slechte speakers maar ze gaan goed hard en klinken helemaal niet verkeerd, dus een mooie start voor mij). Deze zijn aangesloten op een oude stereo versterker, een Sansui AU-6900. Deze is via line-in aangesloten op de geluidskaart van mijn pc, waar ik vooral muziek mee luister aangezien daar mijn muziekcollectie op staat.

Maar goed, vandaag van een kennis twee zuiltjes gekregen, merk Life type L8992. De boel aangesloten en aangezet en help....wat klinkt het waardeloos. Ik hoor alleen maar laag, en nu uren zoeken en proberen zelf de conclusie getrokken dat er gewoon totaal geen hoge tonen uit komen. Het is een 3-weg speaker, er zitten twee grote conussen in voor laag (deze werken goed), een tweeter en een nog kleinere tweeter. De tweeters produceren totaal geen geluid :S

Mijn vraag, hoe kan dit? Zouden de tweeters defect zijn? Of een filter/spoel/enz? De tweeters geven trouwens bij allebei de zuilen geen geluid. De versterker heeft een maximaal vermogen van 60 watt, de zuilen ieder 120w en max 200w. Kan het daar aanliggen? Heeft de vorige eigenaar ze hierdoor om zeep geholpen?

En kan ik nieuwe onderdelen bestellen voor deze speakers (of andere vergelijkbare tweeters erin zetten?) En zo ja, is dat wel de moeite? Ik heb zo het idee dat deze speakers zowiezo neit echt de moeite waard zijn?

Edge

Komt bij de ALDI vandaan Voor

Edge

gefeliciteerd. je bent nu de wereld van de audiofreaks binnengeslopen.

vooral niets vervangen of repararen.

spaar eventjes en koop voor ommenabij de 100/150 euro iets leuks via marktplaats.

ze de link hier van de speaker die je wel bevalt en dan kunnen wij onze mening geven

maar jij beslist en als je kan luisteren heeft dat altijd de voorkeur.

die sansui heeft niet heel veel vermogen schat ik maar wel genoeg.

ik weet niet zeker hoe het met de voeding zit. mooi spul dat sansui maar al die typen ken ik niet.

succes

Bedankt voor de reacties :) Die Sansui heeft 60w vermogen dus dat lijkt me opzich genoeg toch?

Die Sansui was ooit een prima bak (60 watt)

http://www.hifi-studio.de/hifi-klassiker/s...i_AU_series.htm

Wel een beetje op leeftijd natuurlijk

Maakt dat uit dan ;)? Het idee dat ik een versterker van 32 jaar oud (bouwjaar 1976!) naast me heb staan terwijl ik pas 19 ben heeft wel iets eigenlijk :)

Ik besef zelf ook wel dat het (op zn zachts gezegd) prut boxen zijn maar ik heb ze dus voor niks gekregen, en voor dat geld (;)) klinken ze niet verkeerd, al veel beter dan computerspeakers enz.

Stel dat ik krap bij kas zit en niet 100 euro kan uitgeven op marktplaats, zijn de tweeters te vervangen? Ik ben maar een arme student namelijk en ik zou toch graag mn huur willen betalen volgende 1e van de maand :P

De kans dat er 4 tweeters (of liever 2 tweeters en 2 middentoners) allemaal tegelijkertijd stuk gaan is normaliter vrij klein (tenzij de speakers mishandeld zijn met een zwaar clippende versterker).

Misschien eerst verder zoeken naar de oorzaak. Zitten er niet ergens draden los, bv bij de aansluitingen of filter (of zekeringen doorgeslagen zijn, sommige speakers hebben een beveiliging).

En de speakers niet in de hoek zetten kan ook helpen om het laag wat minder te benadrukken.

Vreder sparen en iets beters kopen kan altijd later nog

De vorige eigenaar heeft deze boxen icm de Sansui gebruikt. Ik heb ergens gelezen dat als de versterker minder vermogen heeft dan de speakers (wat hier het geval is, 60w versterker, 120w speakers) dat de hoge tonen dan niet netjes versterkt worden, en dat je dan clipping krijgt... In dat geval zou de vorige eigenaar de tweeter best wel eens gesloopt kunnen hebben niet?

Maakt dat uit dan ;)? Het idee dat ik een versterker van 32 jaar oud (bouwjaar 1976!) naast me heb staan terwijl ik pas 19 ben heeft wel iets eigenlijk :)

Ik besef zelf ook wel dat het (op zn zachts gezegd) prut boxen zijn maar ik heb ze dus voor niks gekregen, en voor dat geld (;)) klinken ze niet verkeerd, al veel beter dan computerspeakers enz.

Stel dat ik krap bij kas zit en niet 100 euro kan uitgeven op marktplaats, zijn de tweeters te vervangen? Ik ben maar een arme student namelijk en ik zou toch graag mn huur willen betalen volgende 1e van de maand :P

Het is zeker een collecters item.

Ach bepaalde onderdelen gaan na 15-20 jaar wel wat achteruit (electrolitische condensatoren bv) en ik heb ook wel eens begrepen dat ook halfgeleiders (transistoren) een verwachter levensduur hebben van rond 25 jaar. Maar zolang ie het doet zou ik hem zo laten...

Ik neem aan dat op die andere speaker je wel hoog hoort?

Bedankt voor de reacties :) Die Sansui heeft 60w vermogen dus dat lijkt me opzich genoeg toch?

Die Sansui was ooit een prima bak (60 watt)

http://www.hifi-studio.de/hifi-klassiker/s...i_AU_series.htm

Wel een beetje op leeftijd natuurlijk

kringloop. koop 2 speakers en plaats de tweeter over.

anders advertentie op marktplaats zetten met wat je zoekt. als iemand ze heeft of iets vergelijkbaars kun je het soms gratis halen of voor een tientje ofzo.

de orginele tweeters zullen lastig te vinden zijn.

als je persee die wil hebben , vooral doen maar ik zou er de goesting (mooi woord he) niet voor hebben.

Ik neem aan dat op die andere speaker je wel hoog hoort?

De andere speakers klinken inderdaad prima.

Hoe zit dat met de tweeters vervangen, kan ik gewoon tweeters van dezelfde afmeting/specificaties erin doen of klinkt dat bagger?

Hallo,

Als de tweeters en de middentoners het niet doen, zou ik denken dat ze misschien niet aangesloten zijn. Kunnen de speakers bi wire aangesloten worden en heb je mogelijk alleen de onderste aansluitpunten gebruikt.

Zo ja, dan even de onderste en bovenste aansluitpunten met een draadje verbinden.

groet,

Leobus

De middentoner moet dat (als je niet te hard speelt) wel aankunnen. De dometweeters zou ik minimaal een 6.8 uF condensator in serie mee aansluiten (geen normale elco, maar een bi polaire of anders een polyester oid). Mag ook een kleinere waarde zijn, dan kapt die meer af.

Bovendien ben je den beveiligd tegen DC.

Zie hier voor wat achtergrond

http://www.remo.nl/scheidingsfilter.htm

als je het niet te hard zet kan het wel. zoek een stukje met veel hoog en weinig laag en loop dat even met je a-b functie op je afstandsbediening. dan luisteren. bij en goede meerweg loopt het geluid in elkaar over wanneer je met je hoofd van de tweeter naar de woofer zakt. dus geen sprongen maar een geleidelijke overgang.

schaf een test cd aan met heel veel tonen erop van 20 - 20.000 hz

kost weinig en altijd handig.

je kunt tweeters met dezelfde specificaties en dimensies altijd overzetten. is echter geen garantie op succes.

maar eerlijk gezegd heb ik op een ander forum mensen met betere speakers dan die jij hebt ze ook zien rommelen en die persoon is tevreden................. zo tevreden dat ie nu nieuwe speakers heeft gekocht.

maar das een andere zaak.

dit vraagt veel zoek en reken werk.