Jump to content

Platenklem tip

buizenbart
 Share

Recommended Posts

Dames en heren, ik wil jullie graag een tip geven:

Ik was bij die huishoudwinkel waarvan de naam begint met een X ;) om te kijken of hun houten bakjes bruikbaar waren als versterkerbehuizing. Ja, maar mijn oog viel op nog wat anders:

IMG_5327.jpg

Een z.g. 'deurstoppper' o.i.d., een zwaar gewicht waarmee je een deur dus kunt vastzetten. Fraai hamerslag rvs, met decoratieve rubber ringen er omheen :cool2: en lo

Ik moet ook nog een 'serieuze versie' maken, ja ;)

Wat voor DT gebruik jij?

Ik gebruik een VPI Scout. Hierop gebruik ik ook regelmatig een Acoustic Solid puck van 750 gram en ook dat gaat heel goed. Deze gebruik ik dan in combinatie met een Milennium carbonmat.

Ik was bij die huishoudwinkel waarvan de naam begint met een X ;) o

Pas maar op voor die platenpuk-toko die EINDIGT met een X... Als die er lucht van krijgt dan wordt het 200 maal zo duur. :blink:

Maar zeker bedankt voor deze tip!

<_< hoe zorg je er voor dat dat ding perfect gecentered staat (op dat houten schijfje)? Anders krijg je toch slingeringen of niet soms?

mvg RastaPhil

Guest Rev. Fatman

Wat voor DT gebruik jij?

Ik gebruik een VPI Scout. Hierop gebruik ik ook regelmatig een Acoustic Solid puck van 750 gram en ook dat gaat heel goed. Deze gebruik ik dan in combinatie met een Milennium carbonmat.

Is het plateau van de Scout niet concaaf? En heeft het lager niet een schroefas? Lijkt mij in dat geval beter om de schroef "puck" van VPI te gebruiken. ;)

<_< hoe zorg je er voor dat dat ding perfect gecentered staat (op dat houten schijfje)? Anders krijg je toch slingeringen of niet soms?

mvg RastaPhil

Gewoon, met een passer ;) Cirkel op hout tekenen, op het middelpunt een gat boren, cirkel uitzagen (ik blijk verdomd nauwkeurig te kunnen figuurzagen :rolleyes: )

Maar zoals ik al eerder zei: ik moet nog een serieuze versie maken.

mvg RastaPhil

Gewoon, met een passer ;) Cirkel op hout tekenen, op het middelpunt een gat boren, cirkel uitzagen (ik blijk verdomd nauwkeurig te kunnen figuurzagen :rolleyes: )

Maar zoals ik al eerder zei: ik moet nog een serieuze versie maken.

Nog makkelijker is een grote gatenzaag op een boor te gebruiken. Dan heb je ook direct een mooi gat in het midden. ;)

Mvg. Miracle.

Had ik maar een draaibank :(

Ik heb dat plankje wel 'gedraaid' door het in de boormachine vast te zetten en er dan een vijl tegenaan te houden... :P

Wow kijk es aan de Lada van de platenpucks! :P

Nou ieder het zijne hoor maar ik had er ook al over gedacht maar het idee laten schieten omdat ik in zo'n geval toch nauwkeuriger spul van de hifi boer verwacht dan wat ik zelf kan bricoleren. ik wou nl proberen een centergat in de bodem te boren :cool2:

Ik gebruik w

Wat voor DT gebruik jij?

Ik gebruik dezelfde puck op mijn Bluenote Piccolo en dat bevalt prima. Matjes doe ik niet aan omdat ze op mijn plateau niet nodig zijn (en dan klopt de afstelling niet meer).

Voor een platenspeler met een verend draaiplateau is een dergelijk aandrukgewicht niet gewenst.

De vering van het plateau (en evt. zelfs van de draaitafel) zal dan worden uitgerekt en voortijdig verouderen.

Of: de veren worden zelfs tot de aanslag uitgerekt, zodat er een geweldige bijdrage tot de bas ontstaat in de vorm van motorische rumble.

Voor platenspelers dient men (

Guest Rev. Fatman
Heeft een platen klem/puk ook zin als de plaat perfect (recht) is?

Absoluut. Het houdt de plaat stevig aangedrukt op het plateau. En dat is goed hoorbaar. Ook de materiaal soort van klem of puck heeft invloed op de klank.

Heeft een platen klem/puk ook zin als de plaat perfect (recht) is?

Absoluut. Het houdt de plaat stevig aangedrukt op het plateau. En dat is goed hoorbaar. Ook de materiaal soort van klem of puck heeft invloed op de klank.

Inderdaad, je kunt duidelijk horen dat er nu niet alleen maar hout en acryl in het spel zijn, maar ook metaal. Het klinkt wel een beetje klinischer.

@ Spido: waar hep dat nou voor nodig, een beetje een zinnig mens snapt zelf ook wel dat je geen loodzwaar gewicht op een subchassis-DT moet gebruiken.. Zie ook de opmerking over het lager belasten..

En waarom is een klem beter dan een gewicht? Ja, de resonantiefrequentie wordt lager..

En waarom is een klem beter dan een gewicht? Ja, de resonantiefrequentie wordt lager..
Een lager heeft een bepaalde passing, bij een draaitafel zal die wel vrij nauwkeurig zijn. Maar hoe nauwkeurig ook, tussen de metaalvlakken van het lager zit een dun laagje olie dat de onregelmatigheden in het metaaloppervlak opvult.

Voer je de druk op het lager op door een zware puck te plaatsen zal door de toegenomen druk de olie tussen het lager uitknijpen en de onregelmatigheden in het metaaloppervlak harder tegen elkaar wrijven wat extra slijtage tot gevolg heeft.

Om dat te compenseren zou je wanneer je extra gewicht toevoegt iets dikkere lagerolie kunnen gebruiken dat zich niet zo makkelijk uit het lager laat persen.