Jump to content

Platenklem tip


buizenbart
 Share

Recommended Posts

Dat is een goede tip!

Waar ik me, terecht of onzin, zorgen over maak is de kracht op het lager als ik het gewicht op de spindel leg. Dat is dan metaal op metaal en die kracht richt zich naar ergens onderin de punt...lijkt me niet zo gezond dus.

In dat geval is een klem beter, als de spindel niet taps naar boven afloopt want dan heb je geen grip.

 

Het contact van de plaat met de mat is pas goed als je ook de randen aandrukt met een ring van bijpassend gewicht, of een vacuummat gebruikt.

 

Bij een kromme plaat wordt de situatie alleen maar erger met alleen een puck, is mijn ervaring. Zelf gebruik ik het gewicht nu niet meer omdat mijn draaitafel net zo lekker afgeveerd is. M.a.w. een gewicht werkt niet altijd zo goed.

Link to comment
Share on other sites

gebruikt iemand nog het aloude jampotdekseltje?

Boor hiervoor een gat in het midden, dat net ietsje kleiner is dan de spindel.

Dit schijnt de allergoedkoopste puk te zijn, die het lager niet belast.

Nadelen: lastig eraf te halen.

Voordelen: goedkoop, licht, niet zo erg als het gat niet precies gecentreerd is.

Nog nooit gelezen dat iemand dit gebruikt. <_<

Link to comment
Share on other sites

In dat geval is een klem beter, als de spindel niet taps naar boven afloopt want dan heb je geen grip.

 

Met andere woorden die tip van Spido heb je niet veel aan, want bij sommige werken kun je gewoonweg geen klemgebruiken.

Link to comment
Share on other sites

(...) @ Spido: waar hep dat nou voor nodig, een beetje een zinnig mens snapt zelf ook wel dat je geen loodzwaar gewicht op een subchassis-DT moet gebruiken. (...)

 

Beste Buizenbart,

 

Een beetje zinnig mens zou dat snappen, ja. Maar niet iedereen is dat, hear. Lees maar: je gelooft je eigen ogen zo nu en dan niet..

Link to comment
Share on other sites

Even nog over olie,de versnellingsbak van mijn auto heeft geen druksmering, wel dunne olie en word zwaar belast, toch gaat hij al 300.000 km mee zonder noemenswaardige slijtage, het zit dus in de kwaliteit van de olie en zeker niet in de dikte van de olie.

Link to comment
Share on other sites

... het zit dus in de kwaliteit van de olie en zeker niet in de dikte van de olie.
Daar heb je gelijk in. De gespecificeerde motorolie (of vernellingsbak olie) past bij de tolleranties bij de fabrikage, de motortemperatuur en de belasting. Als een van die voorwaarden veranderd zal de specificatie van de olie mogelijk ook veranderen.

 

Ingeval van het lager van de platenspeler kun je voorstellen dat door het toevoegen van gewicht het lager zwaarder wordt belast, de oliefilm tussen de lagerdelen wordt samengeperst en de metalen oppervlakken inniger contact maken. De gekozen olie moet zodanig zijn dat deze zich niet te makkelijk er tussenuit laat persen en een beschermende film laat zitten.

Link to comment
Share on other sites

Guest C J

(...) Een hydrostatisch lager is het enige lager wat echt trillingsvrij is.(...)

 

Beste C J,

 

En what about pneumatische lagers? Of magnetische?

Bij pneumatische lagers hoor je altijd een storend gesis en bij magnetische heb je veel stroom nodig om de boel stabiel te houden. Bovendien veroorzaakt die stroom trillingen. ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...