Jump to content

Luxman vraagstukken

s_k
 Share

Recommended Posts

De afgelopen weken heb ik geluisterd naar een lelijke, maar prachtig klinkende Luxman L-505V van een vriend van me. Ik heb besloten mijn eigen (Proton) versterker te verkopen en een Luxman aan te schaffen.

Omdat 't betaalbaar moest blijven, ben ik voor de L-200 gegaan.

En jahoor, het klinkt lekker. Niets mis mee. Maar het is niet het geluid van de L-505V...

D

Beter, prettiger.

Is een lastig begrip.

Vandaag hing er een Sansui AU-70 2x15 watt buizenbak aan.

Dat was mooi, maar erg duur.

Zojuist reactie gekregen van Ruad.nl. De L-505V die ze hadden was al weg, ze hebben wel nog een L-505X.

Iemand enig idee wat het verschil is?

Hoi S_K

Zelf bezit ik een onlangs geheel gereviseerde Luxman L10 die al bijna 30 jaar in mijn bezit is.

In combinatie met mijn Tannoy devon`s meer dan 30 jaar oud(ook geheel gereviseerd) heb ik het soort geluid waarnaar ik vermoedt dat jij op zoek bent.

Groet Mark

Dank voor je reactie.

Hoewel de L-10 er erg modern uit ziet, zou het best kunnen dat hij klinkt zoals ik wil :).

Belangrijke vraag hier lijkt me: Is hij sinds de revisie zoals je wil, of was hij altijd al zo?

Dank voor je reactie.

Hoewel de L-10 er erg modern uit ziet, zou het best kunnen dat hij klinkt zoals ik wil :).

Belangrijke vraag hier lijkt me: Is hij sinds de revisie zoals je wil, of was hij altijd al zo?

Hoi S_K

De L10 is in minstens dezelfde mate zoals hij was.

Enigszins warm klinkend met veel gevoel voor detail ver doorlopend laag en veel punch.

Dit alles echter het liefst aan 8 0hm ontwerpen maar aan mijn niet zo heel makkelijk aan te sturen Totem Mite-T`s doet de Lux het ook prima.

Groet Mark

Ik heb de nodige Luxmannen in mijn leven beluisterd, maar ik zou je niet kunnen vertellen welke types en hoe ze klinken. Vroeger ( zo tussen 1978 en 1983) was Luxman in mijn kennissenkring erg "HOT". Dus ik heb de nodige versterkers van betreffend merk beluisterd. Maar niets is me bijgebleven.

Wel JBL. Mijn vrienden hadden JBL luidsprekers en dat vond ik geweldig klinken toen. Ik heb nooit JBL luidsprekers gehad...

Zij hadden de toenmalige topmerken: Luxman, Thorens, JBL, Marantz (ja ja die dingen waar nu grof geld voor betaald wordt), Quad en Micro Seiki.

Ik heb de nieuwe serie Luxmannen wel gezien op de sites en vind ze mooi. Ik weet alleen niet hoe ze klinken.

HDerkx

• 2 weeks later...

En wie heeft er ervaring met een SQ505x?

Ik kreeg hem vorige week van iemand (misschien kun je er nog iets mee doen?). Na dertig jaar nicotine te hebben verwijderd en 5 zekeringen vervangen heb ik hem aangesloten. Ik heb mijn Tannoys Stratford eraan gehangen, en ik moet zeggen, het klinkt erg goed. Toonregeling op "defeat". Lekker droog en "in your face". Vooral met nieuwe opnames.

Andere meningen?

mijner L81 doet ut al vanaf 1978

in combi met de mangnats .........en nog steeds tevreden ;)

Ik zie dat je in 2003 de elco's hebt vervangen. Die in de SQ505x zien eruit alsof ze nieuw zijn. Misschien al een keer vervangen. If it ain't broken, don't fix it.

Maar hoe klinkt het?

J Ketelaar heeft dat gedaan voor mij

en was nodig

maar na zoveel jaar is het .............soms............?

ik ben nog steeds tevreden met de combi die ik nu heb

maar heb ook wel eens mooier gehoord

tja .........

ook wel eens vet slechter ...... :huh:

dus zolang ik het mooi vind is het ook goed :)