Jump to content

(De zoveelste) Welke versterker?

Keano
 Share

Recommended Posts

Beste mensen,

Ik zit een tijdje te twijfelen of ik een versterker zal kopen, ik heb een tijdje terug een paar speakers van een vriend gekocht voor een dumpprijs:

2x120 Jamo Silhouette

2x90 Jamo Compact 90

2x45 Sony sidespeakers

1x60 Sony Centre

1x60 Subwoofer Sony SA-W305

Denk dat ik de sony centre laat zitten, anders kan ik geen 7.1 toch? of zeggen jullie van laat die sidespeakers zitten en haal een betere 6.1 voor hetzelfde bedrag als een mindere 7.1?

Ik luister de hele dag door muziek (via m'n pc), speel veel PS3, kijk ook veel films (via pc/ps3), en heb digitale tv voor o.a. voetbalwedstrijden.

Nu is mijn vraag, welk versterker zal ik nemen?

Ik heb de samsung AV-R 720, gezien voor rond de 300 euro.

Ik heb tevens vraagjes hoe dat zit met de aansluiting (over het algemeen), verbind je de pc via usb of aux? heb ik 2 hdmi kabels nodig voor de ps3? en meerdere kabels nodig voor de scartverbindingen van digi-tv?

Ik heb iets gelezen (vaagjes) over vermogen van versterkers, hoe moet ik dat zien? Speakers bij elkaar optellen of iets dergelijk?

Misschien noob vraagjes, maargoed:)

Alvast bedankt (Y)

valt mee hoor.

Wat ik kan beantwoorden:

Je hoeft de wattage's van de speakers niet op te gaan tellen. Opmerking een speaker heeft geen vermogen maar vraagt vermogen.

Wat ik in jouw geval zou doen is kijken naar het gemiddelde RMS of continu belastbare vermogen van de verschillende speakers en hier een versterker bij zoeken. Let wel op, het kan zijn dat jouw speakers 4Ohm weerstand bieden en versterker vermogen word vaak opgegeven in 8Ohm. Je mag het vermogen van de versterker ruw weg x2 doen om om te rekenen naar 4Ohm.

wat bereft het aansluiten van de pc zou ik bij voorkeur kiezen voor een optische kabel ook wel glasvezel of TOSlink, dit scheelt een hoop gebrom.

Ik hoop dat ik hier al wat dingen heb kunnen beantwoorden, correcties op mijn antwoorden en aanvullingen zullen wel snel volgen

groet,

bart

valt mee hoor.

Wat ik kan beantwoorden:

Je hoeft de wattage's van de speakers niet op te gaan tellen. Opmerking een speaker heeft geen vermogen maar vraagt vermogen.

Wat ik in jouw geval zou doen is kijken naar het gemiddelde RMS of continu belastbare vermogen van de verschillende speakers en hier een versterker bij zoeken. Let wel op, het kan zijn dat jouw speakers 4Ohm weerstand bieden en versterker vermogen word vaak opgegeven in 8Ohm. Je mag het vermogen van de versterker ruw weg x2 doen om om te rekenen naar 4Ohm.

wat bereft het aansluiten van de pc zou ik bij voorkeur kiezen voor een optische kabel ook wel glasvezel of TOSlink, dit scheelt een hoop gebrom.

Ik hoop dat ik hier al wat dingen heb kunnen beantwoorden, correcties op mijn antwoorden en aanvullingen zullen wel snel volgen

groet,

bart

Probleem is dat ik de boekjes niet heb van de meeste speakers, ik zal het wel ff uitvogelen, dan zal ik die iig erbij zetten:)

Bedankt