Jump to content

Keuze speakers

peter_b
 Share

Recommended Posts

Hallo hallo,

Een tijdje geleden heb ik besloten om mijn studentenkamer maar eens te gaan omtoveren tot thuisbioscoop.

Ik heb reeds een HDTV gekocht en mijn oude set computerboxen van Creative Labs (sue me...) had ik eigenlijk al lang de deur uit moeten doen.

Maar dat is tot op heden nog niet gebeurd... En waarom? Omdat ik het best wel lastig vind om te kiezen wat voor systeem ik nodig ga hebben.

Ik wil de speakers vooral gaan gebruiken om muziek te luisteren, en dan specifiek house/techno. Ik heb 320kbps mp3 bestanden daarvoor die worden afgespeeld vanaf een laptop.

Daarnaast moeten ze uiteraard gebruikt gaan worden om het geluid van de tv weer te geven.

Eerst keek ik voornamelijk naar 5.1 home cinema sets, simpelweg omdat ik dat gewend was van mn computerboxen.

Voorbeelden zijn de Mordaunt-Short Alumni en Kef 3005. Dit in combinatie met een ONKYO 506 receiver. Deze hadden naast goede reviews ook nog eens een design wat mij aansprak, vooral de Mordaunt-Shorts.

Tijdens mijn zoektocht op internet kwam ik echter een uitspraak tegen dat de kleine (satelliet)speakerssets niet erg geschikt waren voor muziekweergave, maar dat het 'beter' was om 2 grotere vloerstaande speakers te kopen.

Ook las ik dat een stereoversterker beter geluid geeft dan een 5.1 receiver voor hetzelfde geld.

Dit zette mij hard aan het twijfelen aangezien ik toch 99% van de tijd muziek wil luisteren...

cerwin vega stampt als geen ander en het rockt ook .

echter je kunt het ook wat subtieler doen met de E100 van jbl. voor het geld heel veel speaker

e100.jpg

anders klipsch, cabasse

levendige speakers, dynamisch maar goed genoeg om ook een stukje akoestiek te doen

wil je echter alleen groundshaking bass dan de cs 15 van cerwin vega

cerwin-vega4.jpg

links onderaan (de 3 weg) is volgens mij de VE15 (F)

die is heel leuk. diepe bas en nog de meest neutrale van het stel.

Gewoon een ideetje, als je de Onkyo nog niet gekocht hebt tenmiste (aardig apparaat overigens) en je vrijwel uitsluitend naar de muziek op je PC luistert (dus bv geen tuner of losse cd speler nodig hebt) zou je ook kunnen gaan voor een paar actieve studio monitors, bv dit soort Mackies

http://www.soundonsound.com/sos/sep07/arti...ie_hr824mk2.htm

Alleen voor film/DVD is een sub wel leuk, voor muziek niet nodig (35 hz -3 db)

Zeker met de huidige dollar koers moet je daar voor tussen 500-600 euro per speaker aan kunnen komen (dat is dus inclusief versterkers).

Aansturing eventueel via een leuke USB dac met xlr uitgangen (ook die zijn voor een redelijke prijs te vinden), of gewoon via cinch, kan ook. Volume moet je dan wel op de laptop zelf regelen...

Of je koopt voor 100 euro een leuk mengpaneel of ander extern regel apparaat. er zijn er vast wel met ingebouwde DAC en usb poort. Daar kun je dan meteen eventuele externe bronnen op kwijt (liefst ook pro apparatuur)

Voor normaal gebruik in je kamer kunnen dit soort speakers hard zat (harder dan de meeste consumenten speakers), wil je knallen op feestjes met 20 man, dan kun je beter zoiets kopen.

Overigens buiten Mackie zijn er natuurlijk veel andere prima pro merken te vinden. Mackie zit in de betere klasse.