Jump to content

On)nut combinatie van een TMD lager en motorsturing

donic
 Share

Recommended Posts

Bij een standaard Transrotor (bijvoorbeeld een Fat Bob S of een Leonardo) zijn er twee mogelijkheden om de gelijkloop te verbeteren:

1. Aparte motorsturing (Transrotor Fein of Konstant) i.p.v. de eenvoudige voeding, prijs ongeveer

Guest Kraus vonBentinck

De motorsturing verbetert de gelijkloop en geeft je de mogelijkheid om op een "normale" manier de snelheid aan te passen en exact het toerental te regelen. Bij de Transrotor aandrijving zonder fijnregeling (met de muurwrat dus) kun je de snelheid enigszins regelen door de motor iets verder of dichter bij het chassis te plaatsen., een beetje eigenaardige regeling.

Met de motorsturing kun je de snelheid electrisch regelen en is de motorafstand tot het chassis dus minder kritisch.

Er zijn overigens twee motorsturingen (voor 1 motor): het "oude" Netzteil Fein met stroboscooplamp en SME stroboscoopschijf en de nieuwe voeding "Konstant". Hiermee is ook electronische omschakeling van het toerental mogelijk en zit de fijnregeling niet achterop maar voorop.

Het Feinnetzteil was

Voor een alternatieve motorsturing (ook geschikt voor drie motoren) kun je terecht in Duitsland bij Dr. Bernhard Fuss. Die levert je een zeer goed werkende voeding (zeer velen gingen u voor) voor

Guest Kraus vonBentinck

Wanneer je mij via dit forum een e-mail stuurt, dan stuur ik het voor je door naar Bernhard Fuss en neemt hij wel kontakt met je op en kun je het verder zelf afhandelen. Ik ga hier niet zijn emailadres neerzetten en een webpagina doet hij niet aan.

Je kunt in het Engels of Duits schrijven.

Info over die voeding kun je hier op het forum wel vinden en vooral en zeer uitgebreid op het AAA-forum in Duitsland ( suche: Fussnetzteil).

Op wens kan hij ook veel mooiere kastjes leveren (voorbeelden op het AAA-forum) maar een kastje is zeer duur. Frommel je de voeding een beetje weg dan hoef je je als fijnbesnaarde Transrotorbezitter al helemaal nergens aan te storen en kun je gelukkig zijn in de wetenschap zo'n tweeduizend oude guldentjes bespaard te hebben.

Overigens heb ik zelf nog een Fein Netzteil over, voor

Kraus,

bedankt voor het uitgebreide antwoord met alle eigenschappen van de verschillende mogelijkheden. Toch heb je mijn eigenlijke vraag niet beantwoordt, waarschijnlijk ben ik niet duidelijk genoeg geweest.

Scenario 1.

TMD lager aanwezig, motorsturing toevoegen. Welke winst mag je dan nog verwachten behalve bedieningsgemak?

Scenario 2.

Motorsturing aanwezig, TMD lager toevoegen. Wat is dan de winst als die er is?

De vraag is dus eigenlijk in hoeverre is de tweede upgrade nog "nuttig".

Ik begrijp ook dat op het niveau van een dergelijke platenspeler het altijd kleine verschillen zijn omdat het basisniveau al zo hoog is.

Donic

Guest Kraus vonBentinck

Je vindt vrij veel in het (enigszins verminkte) topic "Meesterlijk".

Voor beide upgrades geldt dat zij zich beter laten meten dan horen. De motorsturing geeft van de twee het duidelijkst hoorbare resultaat (de bekende rust dus d.w.z. een wat rustiger geluidsbeeld en een wat strakkere laagweergave) en daarnaast ook nog een toename van het bedieningsgemak. Het heeft als grote pre dat de standaard geleverde voeding, die eigenlijk voor een dergelijke draaitafel niet toereikend is, wordt vervangen.

Het TMD lager is niet alleen een onzichtbare maar ook een vrijwel onhoorbare verbetering. Ik zou het echt niet horen wannneer het stiekem vervangen bleek te zijn. Maar het k